וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחתרת הבסקית בהתנצלות היסטורית: גרמנו סבל רב, מבקשים מחילה

ימים לפני התפרקותה הסופית, ETA פרסמה הצהרה שבה היא "מפגינה כבוד" לאלו שנהרגו בסכסוך הארוך בינה לבין ממשלת ספרד. המחתרת ביקשה להקים מדינה עצמאית, אך נכשלה במאבקה

פעילי המחתרת הבסקית אט"א מכריזים על הפסקת אש תמידית וחתירה להסכם שלום. רויטרס
חברי המחתרת מכריזים על הפסקת אש ב-2011/רויטרס

המחתרת הבסקית אט"א (ETA) פרסמה היום (שישי) התנצלות רשמית על קורבנות המאבק שניהלה במשך עשרות שנים על עצמאותה מספרד. זאת ימים לפני הכרזתה הצפויה על התפרקותה הסופית. המחתרת ביקשה "מחילה" על מותם של אלו שלא היו מעורבים ישירות בסכסוך בן 40 השנים, שבו נהרגו כ-800 איש ונפצעו עוד אלפים.

הארגון, שפעל להקמת מדינה בסקית עצמאית בשבעה מחוזות בצפון ספרד ובדרום-מערב צרפת, הכריז ב-2010 כי לא יבצע עוד מתקפות ושנה לאחר מכן הודיעה על הפסקת אש קבועה. באפריל אשתקד חשפה ETA את מקום המסתור של כלי הנשק שלה והתפרקה סופית מנשקה. לטענת ממשלת ספרד, המחתרת הובסה הן בשטח והן מבחינה פוליטית ולא הצליחה להשיג אף אחת ממטרותיה.

לקריאה נוספת בנושא
אחרי כ-60 שנים: המחתרת הבאסקית החלה להתפרק מנשקה
המחתרת הבאסקית הכריזה על הפסקת אש בספרד

שוטרים בוחנים מצבור נשק שהסגירה המחתרת הבאקסית בדרום צרפת, 8 באפריל 2017. רויטרס
שוטרים בוחנים מצבור נשק של המחתרת בצפון צרפת, בשנה שעברה/רויטרס

"אנחנו מודעים לכך שבמשך המאבק המזוין הממושך הזה גרמנו לסבל רב, כולל כזה שלא ניתן לתקן", נכתב בהצרת המחתרת, שפורסמה בשני עיתונים בסקיים. "אנחנו רוצים להפגין כבוד למתים, כולל לאלו שנפצעו ונהרגו כתוצאה מפעולותיה של ETA. אנחנו מתנצלים באמת". עוד נאמר כי המחתרת מודה ב"אחריותה הישירה" ב"סבל הלא פרופורציונלי" שלו היא גרמה בחבל הבסקים, וכי היא מחויבת לתהליך הפיוס.

ETA קמה בשנות ה-60 כתנועת סטודנטים, שהתנגדה למשטרו הדיקטטורי של הרודן פרנסיסקו פרנקו. הגנרל אסר על לימוד השפה האסקית, דיכא את התרבות הבסקית ועצר ועינה פעילים ואנשי רוח בסקים. לאחר מותו ב-1975 ושובה של הדמוקרטיה, קיבלו האזור שבו חיים שני מיליון איש שלטון אוטונומי.

רבים מההרוגים היו כוחות משטרה וכן פוליטיקאים מקומיים ולאומיים שהתנגדו לדרישות העצמאות של המחתרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully