וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר אבשלום קור ונועם גרשוני: רשימת מדליקי המשואות 2018

8.4.2018 / 19:10

כשבועיים לפני טקס המשואות המסורתי שייפתח את אירועי יום העצמאות ה-70 לישראל, מתפרסמים שמותיהם של מדליקי המשואות שיזכו למעמד המכובד. שרת התרבות והספורט רגב: "מדליקי המשואות מרכיבים יחדיו את הפסיפס הישראלי". הרשימה המלאה

עריכה: יוסי אלטר

מדליקי המשואות ביום העצמאות ה-70 לישראל

- שלמה ארצי
- אלוף (במיל') ישעיהו גביש
- רחלי גנות
- נועם גרשוני
- מרגלית זינאתי
- שייח מוואפק טריף
- פרופ' מרסל מחלוף
- פרופ' אביעזרי פרנקל
- ליא קניג
- זאב רווח
- ד"ר אבשלום קור
- מאי קורמן
- נציגת מש"ב במשרד החוץ
- נציג צה"ל

לאחר שנחשף כי הזמר והיוצר שלמה ארצי, והשחקנים זאב רווח וליא קניג ידליקו משואות בטקס פתיחת אירועי יום העצמאות ה-70 לישראל בהר הרצל, היום (ראשון) פורסמה רשימת מדליקי המשואות המלאה שיקחו חלק בטקס שיתקיים בסימן "מסורת של חדשונות". בין מדליקי המשואות, שאת שמותיהם אישרה שרת התרבות והספורט מירי רגב העומדת בראש ועדת הסמלים והטקסים בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית, גם הלשונאי - ד"ר אבשלום קור, והספורטאי הפאראלימפי נועם גרשוני.

בנימוקי הוועדה לבחירה באבשלום קור, נכתב כי "הוא פועל ללא לאות להביא את העברית התקנית לכל בית בישראל ולהאהיב אותה על הציבור הרחב. הוא חיבר ספרים רבים, הנחה אינספור תכניות רדיו וטלוויזיה, חידונים ומופעים המוקדשים לעברית. תיבולי הלשון של קור מחממים ומעשירים את השפה שלנו מדי יום ביומו. הוא מחדש את מורשת הלשון העברית והפך לסמל לאהבה, לדיוק ולחיבור שפת הדיבור הישראלית אל מקורותיה הקדומים".

לקריאה נוספת:
שלמה ארצי נבחר להדליק משואה ביום העצמאות
השחקנים זאב רווח וליא קניג ידליקו משואה ביום העצמאות

אבשלום קור. רועי אחירון, Creative Commons
ידליק משואה ביום העצמאות הקרוב. ד"ר אבשלום קור/Creative Commons, רועי אחירון

את הבחירה בגרשוני, סרן במילואים שנפצע במלחמת לבנון השנייה כששימש כטייס מסוק קרב, נימקו בוועדה כי הוא "מבטא את מורשתם של נכי ופצועי צה"ל, שנושאים על גופם בגאווה ובגבורה את מחיר תקומתה של המדינה, ומעוררים השראה במאבקם לשיקום ולחזרה לחיים.

טניסאי פראלימפי נועם גרשוני. מגד גוזני
"מעורר השראה". גרשוני/מגד גוזני

למדליקי המשואות ששמותיהם כבר פורסמו, תצטרף גם מאי קורמן, תלמידת תיכון עם לקות שמיעה, שפיתחה פטנט ייחודי למניעת שכחת ילדים ברכב. "קורמן מייצגת דור צעיר ומבטיח של ממציאות וממציאים ישראלים, הפועלים לשיפור החיים של כולנו ומדגימים כיצד מחשבה חדשנית עשויה להציל חיים", נכתב בנימוקי הוועדה.

מאי קורמן. מערכת וואלה! NEWS
"מייצגת דור צעיר ומבטיח", מאי קורמן/מערכת וואלה! NEWS

אלוף (מיל') ישעיהו גביש, ממפקדי הפלמ"ח וצה"ל בעבר, וידליק אף הוא משואה, לצד נציג צה"ל. גביש, ממייסדי מוזיאון הפלמ"ח, עומד היום בראש עמותת "דור הפלמ"ח" ופועל להנחלת מורשת דור תש"ח. "בפועלו ארוך השנים מבטא גביש לא רק את מורשתו של צה"ל אלא גם את החדשנות ופריצת הדרך של דורות הלוחמים המגנים בחירוף נפש על מדינת ישראל ותושביה", צוין בנימוק לבחירתו.

ישעיהו (שייקה) גביש. ויקיפדיה, מערכת וואלה! NEWS
פועל להנחלת מורשת דור תש"ח. גביש/מערכת וואלה! NEWS, ויקיפדיה

דמות נוספת שתדליק משואה היא רחלי גרנות, אשת הייטק חרדית הפועלת למען שילובן של נשים חרדיות בתחום. "היא מהווה נציגה בולטת למהפכת התעסוקה העוברת על המגזר החרדי", ציינו חברי הוועדה. "היא מכשירה את הנשים לעבודתן, יוצרת עבורן סביבה מותאמת ומעודדת אותן לצאת לשוק העבודה. בפעולתה מבטאת גנות שילוב בין שמירה על מורשתו הייחודית שלהציבור החרדי לצד חידוש פניו והרחבת מעורבותו בחברה הישראלית וזאת לצד פעולה כוללת לקידום העיסוק בטכנולוגיה חדשנית בקרב נשים צעירות בישראל".

רחלי גנות. מערכת וואלה! NEWS
פועלת לשילוב נשים חרדיות. גרנות/מערכת וואלה! NEWS

מרגלית זינאתי, בת למשפחה יהודית עתיקה, המשמרת את היישוב היהודי בגליל ברציפות מאז ימי בית שני - תדליק אף היא משואה. "לאורך כל חייה פעלה על-מנת לשמר את בית הכנסת העתיק בפקיעין ולהנחיל את דברי ימיה של פקיעין ואת חוויית חייה של משפחתה לדורות הבאים, תוך שהיא מבטאת את אהבת הארץ והקשר הבלתי אמצעי אליה", ציינו חברי הוועדה. מרכז המורשת של בית זינאתי מתופעל עלי ידי המועצה הציונית בישראל מבית ההסתדרות הציונית העולמית.

מרגלית זינאתי. בית זינאתי, מערכת וואלה! NEWS
פועלת לשימור היישוב היהודי בגליל. זינאתי/מערכת וואלה! NEWS, בית זינאתי

פרופ' מרסל מחלוף, דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, העומדת בראש המעבדה למערכות שחרור מבוקר כנגד סרטן ותרפיה תאית. במסגרת מחקריה החדשניים הגיעה לפריצות דרך רבות, המאפשרות טיפול מדויק וממוקד יותר בסרטן מבלי לפגוע בתאים הבריאים, תוך שימוש בטכנולוגיות ביולוגיות חדשניות. פרופ' מחלוף תדליק אף היא משואה לאחר שחברי הוועדה ציינו כי היא "מייצגת את
תרומתה של העלייה הגדולה למדינת ישראל בכל תחומי החיים".

מרסל מחלוף. -, מערכת וואלה! NEWS
"מייצגת את תרומת העלייה הגדולה", פרופ' מחלוף/מערכת וואלה! NEWS, -

מדליק משואה נוסף הוא השייח מוואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. הוא מונה לתפקידו לאחר מותו של סבו, שייח אמין טריף. "הוא ממשיך את דרכו של סבו, שכרת את ברית הדמים בין יהודים לדרוזים בישראל", ציינו חברי הוועדה את בנימוקי הבחירה. "השייח טריף מנהיג את העדה בתקופה מרובת אתגרים, תוך ניסיון מתמיד לשמור על המורשת הייחודית לצד התאמתה לזמנים המשתנים. השייח' טריף הינו גורם מרכזי בשיח הבין-דתי בישראל, ופועל ללא לאות לבניית גשר של סובלנות והבנה בין בני הדתות והתרבויות השונות".

שיח מואפק טריף, כינוס חירום של הדרוזים, קבר יתרו, 23 ביוני 2015. ערן גילווארג
השייח מוואפאק טריף/ערן גילווארג

למדליקי המשואות יצטרף גם פרופ' אביעזרי פרנקל, שנמלט עם משפחתו מגרמניה, עלה לארץ, לחם במלחמת השחרור ותרם במשך עשרות שנים לביטחון המדינה. הוא מראשוני העוסקים במדעי המחשב בישראל והיה חלק מהצוות החלוצי, שבנה את "ויצק", המחשב הישראלי הראשון, שפותח במכון ויצמן. בנימוקי הוועדה לבחירה בו צוין בין השאר כי הוא מהוגי הרעיון, שמאחורי פרויקט השו"ת - מאגר היהדות הממחושב, שיצר מהפכה היסטורית בארון הספרים היהודי. חלקים גדולים מהשו"ת הועלו למאגר אלקטרוני, והונגשו לחיפוש של כל דורש, בכל מקום בעולם. בשנת 2014 נחטף ונרצח נכדו, נפתלי פרנקל.

פרופ' אביעזרי פרנקל. מערכת וואלה! NEWS
פרופ' אביעזרי פרנקל/מערכת וואלה! NEWS

השרה רגב בירכה את מדליקי המשואות ואף ציינה כי הם מייצגי את כל חלקי העם. "בכל אחת ואחד מהם נוכל למצוא את עצמנו ואת הטוב, שבו השתבחנו כיחידים, כעם וכמדינה", אמרה." מדינת ישראל, רק בת השבעים, אך אנו כעם התברכנו במורשת בת אלפי שנים לצד חדשנות פורצת דרך. הנשים והאנשים רבי הפעלים, אשר נבחרו להדליק משואות ביום חגנו מרכיבים יחד פסיפס ישראלי רב גוני של קולות וטעמים, דתיים, חילונים, יהודים, ערבים, צעירים, מבוגרים, נשים ואנשים עם צרכים מיוחדים, מרכז ופריפריה. סיפוריהן וסיפוריהם של מדליקות ומדליקי המשואות הוא תצרף מרתק המספר את סיפורה של החברה הישראלית ומהווה קשת של גוונים בחיינו בארץ הזאת. טקס הדלקת המשואות הוא הטקס של העם ואין בליבי ספק, שמדליקות ומדליקי המשואות משקפים את חוסננו וחוזקנו כחברה ואת פניהם היפות של כל חלקי עמנו".

(עדכון ראשון: 16:16)

שלמה ארצי. ניר פקין
ידליק משואה ביום העצמאות ה-70. שלמה ארצי/ניר פקין
מפוצלת - זאב רווח + ליא קניג. מערכת וואלה! NEWS
ידליקו משואות ביום העצמאות ה-70. השחקן זאב רווח והשחקנית ליא קניג/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully