וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם צלפים ותותחי מים: כך צה"ל הפתיע את חמאס וצינן את המחאה בגדר

7.4.2018 / 15:15

הארגון קיווה לשמר את הצלחתו מהשבוע שעבר ולהוציא רבבות אל הגבול עם ישראל, כדי לנסות ולחדור לשטחה ולפגוע בגדר. אולם, ה"גימיק" של הבערת צמיגים הפך לקוריוז בחסות תותחי המים שהציב אלוף פיקוד דרום והיערכות הכוחות בשטח

צילום: שי מכלוף, אמיר בוחבוט, רויטרס ודו"צ, עריכה: ניב מעוז

למרות ההכנות הנרחבות של צה"ל ושאר גורמי הביטחון לקראת ההפגנה הענקית ביום שישי בשבוע שעבר, שפתחה את מחאת חמאס על גבול רצועת עזה, נראה היה שחסר משהו בנוסחה. חמאס, כך נדמה, הצליח לייצר בזירה הבינלאומית תחושה של יד קלה על ההדק בצד הישראלי.

המטרה המרכזית של כוחות צה"ל שפעלו בגבול ובקרבתו הייתה ברורה כבר בהפגנה הראשונה: לקבוע כללים ברורים נגד "המלחמה על הגדר", לייצר הרתעה, להרחיק כל ניסיון לפגוע בגדר המערכת או בתשתיות באזור, למנוע חדירה לשטח ישראל ומעל הכול למנוע פיגועים.

עוד בנושא
מניין ההרוגים בהפגנות בעזה עלה לתשעה, בהם עיתונאי פלסטיני
ההישג הכפול של חמאס: הוצאת קיטור על הגדר ומכה לאבו מאזן
דובר צה"ל: חמאס שילם למפגינים שיתקרבו לגדר; יצרנו הרתעה בגבול"

מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל זרנוק, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
הפתעה לחמאס. תותחי מים בגבול הרצועה, אתמול/ראובן קסטרו

היקף הפלסטינים ההרוגים, 17 לפחות לפי דיווח פלסטיני ויותר מאלף פצועים, הצטיירו בכלי תקשורת בינלאומיים כהישג עבור חמאס שהצליח לגרור את צה"ל לתוך הקלחת הפלסטינית. מנהיג הארגון בעזה יחיא סינוואר הצליח להחזיר את המצב ברצועה לסיקור התקשורתי הבינלאומי, להסיט את הביקורת ממנו אל אבו מאזן ואל ישראל ולא פחות חשוב: לדחות סנקציות שתכנן אבו מאזן להטיל על עזה.

הנהגת החמאס נערכה להפגנה הגדולה השנייה אתמול כשגולת הכותרת שלה הייתה הבערת צמיגים ויצירת מסך עשן שבחסותו יפגעו המפגינים בגדר, יחדרו אותה, יעברו לשטח ישראל - ואף ינסו להוציא לפועל פיגועים. בצה"ל נערכו בהתאם וכמו שאמר דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס, מה שהחל כ"גימיק" הסתיים כ"קוריוז".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

בצה"ל מיהרו ליישם מסקנות בשטח

צה"ל הגיע הפעם יותר מוכן וערוך לשלל תרחישים ואף הטמיע בקרב הכוחות בשטח את עקרון התחבולה בקו המגע. מפקד פיקוד הדרום אלוף אייל זמיר הוביל צוותי חשיבה ותחקיר להפגנות יום שישי הראשון כדי להפיק כמה שיותר מהר מסקנות וליישם אותם באופן שבא לידי ביטוי אתמול בשטח.

גבול רצועת עזה הפגנת הצמיגינים חיילים, 6 באפריל 2018. דובר צה"ל
אלוף זמיר עם הכוחות בשטח, אתמול/דובר צה"ל

צלפי ימ"מ המנוסים וקרי הרוח השתלבו בקרב הכוחות בקו המגע הראשון מתוך הבנה שהיקף נמוך מאוד של פצועים והרוגים יפחית את ההסתה הפלסטינית וישחק פחות לידי חמאס, שמעוניין במשוואה הפוכה. ברוב המקרים הצליחו הצלפים לדייק בפגיעות ברגלי המפגינים, שלדברי תא"ל מנליס רצו אל הגדר במטרה להשליך בקבוקי תבערה ומטעני חבלה, או לחתוך את הגדר כדי לחדור לשטח ישראל. חלקם פעלו גם בתמורה לכסף, כך על פי דובר צה"ל.

הרובד השני בא לידי ביטוי בשיפור החיבור בין המודיעין בזמן אמת לכוחות בשטח. משימה שנלמדת בין היתר בבית הספר לפו"ש (פיקוד ושליטה) של אלוף יוסי בכר במחנה ג'וליס המתחדש. המטרה הייתה לדייק את הכוחות בזיהוי פעילי הזרוע הצבאית של חמאס שניסו להיטמע בשטח בקרב האזרחים ובאיתור מסיתים מרכזיים ובעלי כוונות לחצות גדר. החשש העצום של פיקוד דרום נבע בעיקר מהכוונות לבצע פיגוע בחסות ההפגנות ולא באמת מחדירה של מפגינים, שאותם ניתן לבלום באמצעות נוהל מעצר חשוד על קו הגבול.

מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
כוחות צה"ל ערוכים על תלולית שהוכנה בקרבת הגדר/ראובן קסטרו

הפעילות ההנדסית באזור הגדר ראויה גם היא לציון. קציני ההנדסה של פיקוד דרום ואוגדת עזה עבדו מסביב לשעון כדי לשנות את מרכיבי המיגון, לחפור תעלות, להרים תלוליות עפר, ליצור עמדות ירי ולהכין עמדות טנקים כדי להדוף כל התקפה. השינויים בשטח מול מתחמי האוהלים של המפגינים, שיבשו את תכניות חמאס. חידוש נוסף היו העבודות הנדסיות שנערכו תוך כדי ההפגנות. מפקדי השטח לא היססו אתמול לשפר את המיקומים ואת ההגנה על הכוחות בזמן שמאות פלסטינים מתגודדים בסמוך לגדר המערכת.

אחד המפקדים הבולטים בשבוע האחרון הוא דווקא קצין שריון, מפקד גדוד 82 מחטיבה 7 סגן-אלוף אחסאן דקסה. למרות התנאים המורכבים לפעולה, טנק הוא לא מערכת הנשק המומלצת ביותר במרחב שבו מתקיימת הפגנה עם עשרות אלפי אזרחים. כוחותיו של סא"ל דקסה ידעו לדייק בפגיעות כשמחבלים ניסו להסתער על הגדר והיו יותר משני מקרים כאלה בשבוע האחרון. הרמטכ"ל גדי איזנקוט מכיר את דקסה היטב. בתקופתו כאלוף פיקוד צפון הוא העניק לו צל"ש על אומץ לבו בקרבות נגד חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה.

בפיקוד דרום שפכו מים צוננים על ה"גימיק" של חמאס

אך זו לא הייתה ההפתעה היחידה שהכין אלוף זמיר לתכנית של סינוואר להבעיר את הגבול בעזרת עשרת אלפים צמיגים. קציני החימוש וההנדסה של אוגדת עזה ופיקוד הדרום שברו את הראש כל השבוע איך להתמודד עם ה"גימיק" של חמאס. לבסוף הוחלט להסתייע בתותחי הענק של בתי הזיקוק בחיפה לכיבוי שריפות. בפיקוד הדרום הגדילו לעשות וגייסו את המפעילים לשירות מילואים לפעילות בקו המגע, מכיוון שהפעלת התותחים דורשת מיומנות מקצועית גבוהה. הספקי התזת המים, הכמות והטווחים הגדולים נתנו מענה מבצעי ממוקד ומפתיע לערימות הצמיגים הבוערים. לדברי גורמי צבא בפיקוד דרום התותחים פגעו מוראלית במארגנים ובמפגינים שלא ציפו לכזו עוצמה.

גבול רצועת עזה הפגנת הצמיגינים חיילים, 6 באפריל 2018. דובר צה"ל
פגיעה מוראלית. תותחי מים ומאווררי ענק/דובר צה"ל

מאווררי ענק של נציבות הכיבוי וההצלה סייעו לכוחות להתמודד עם מסכי עשן שנועדו להפריע לתצפיות ולאמצעי האיסוף מהיבשה ומהאוויר. ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה אלוף אהרון חליוה הגיע גם הוא אל השטח, מלווה בצמרת האגף, כדי לבחון את הפעילות, לחשוב על פתרונות וככל הנראה גם על רכישת כלי אל-הרג המתאים להפגנות מסוג זה. "המלחמה על הגדר" של חמאס לא תתפוגג בקרוב. בחודש מאי מתכנן הארגון את הפגנת הענק שלו ביום הנכבה וההכנות של צה"ל בעיצומן.

האתגר של פיקוד הדרום נמצא עוד לפניו. חמאס הוא ארגון לומד וגם הוא יעשה שיעורי בית לקראת "אם כל ההפגנות" בחודש מאי. עד אז יידרשו כוחות הביטחון השוטף והכוחות המתגברים באוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף יהודה פוקס להתמודד עם הפגנות בהיקפים שונים על הגדר, לא רק בסופי שבוע, ועם האפשרות שחוליות טרור ינצלו הזדמנויות לביצוע פיגועי ראווה. במקביל יידרשו באוגדה לאבטח את העבודות לבניית החומה התת-קרקעית לסיכול מנהרות, שלמעט שני מקרים בודדים לא נעצרו וממשיכות לתקתק לפי לוחות הזמנים.

נכון לכתיבת שורות אלו האיומים של תא"ל מנליס להגיב בעומק השטח הפלסטיני על האירועים בגדר עושים את שלהם. החמאס מורתע. אבל הכול נזיל ויכול להשתנות ברגע אחד.

מחאת הצמיגים עימותים גבול רצועת עזה צה"ל, 6 באפריל 2018. ראובן קסטרו
מפגינים באזור הגדר, אתמול/ראובן קסטרו
הפגנות בגבול רצועת עזה 6 באפריל 2018
פלסטיני מפונה במהלך העימותים. רויטרס
פינוי פצוע במהלך ההפגנה, אתמול/רויטרס
הפגנות בגבול רצועת עזה 6 באפריל 2018
כוח צה"ל ליד גדר הגבול בקרבת פטריית עשן בעקבות הבערת הצמיגים. רויטרס
ג'יפ צה"לי ברקע מסך העשן של שריפת הצמיגים ליד הגדר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully