וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשלבת הים כרתו את הראש: 105 שנים של התעללות והערצה

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

15.4.2018 / 8:40

בנו של מייסד מבשלת הבירה הדנית קרסלברג התרגש מהופעת בלט שהמחיזה את סיפורו של הנס כריסטיאן אנדרסון, ומאז שהוקם הפסל בני האדם לא נתנו לבת הים מנוחה. הכירו את סיפורו של שער הכניסה הרומנטי והצנוע לעיר שכולה כיף

מרכז קופנהגן, דנמרק. ShutterStock
עיר שכל אחד, בכל גיל, ייהנה בה. קופנהגן/ShutterStock

אומרים על הסקנדינבים שהם קרים, אבל בירת דנמרק קופנהגן היא עיר תוססת וחמה כל ימות השנה. כי כשהאנשים ידידותיים ותאבי חיים, גם חורף קשה לא יוכל להם. באביב ובקיץ מדובר בעיר נעימה, ירוקה, עם וייב צעיר ומסביר פנים. עיר שכל אחד, בכל גיל, יוכל ליהנות בה.

קופנהגן היא נקודת פתיחה מצוינת לטיול בסקנדינביה, שיושבת בצומת דרכים שנחשב היסטורית לאחד החשובים באירופה. היא הגשר של אירופה לסקנדינביה והגשר הזה קיבל ביטוי מוחשי בשנת 2000 כשהושלם גשר ארסונד העצום שמחבר בינה לבין העיר השבדים מאלמה.

העיר שהחלה את דרכה ככפר דייגים קטן במאה ה-11 התפתחה הודות למסחר בדגי הרינג ומכאן שמה "נמל הסוחרים". במרכז העתיק נמצא מדרחוב סטרויט שנחשב למדרחוב הארוך באירופה והעתיק בעולם. שלושה קילומטרים של חנויות, גלריות, בתי קפה, מסעדות והופעות רחוב מהפנטות. המדרחוב מתחיל בכיכר בניין העירייה, שבנויה בסגנון רומנטי ושואבת אליה את צעירי העיר ומייצגי התרבות האלטרנטיבית. בפינת הכיכר פסל צנוע. כשמגבעת לראשון וספר בידו "יושב" הנס כריסטיאן אנדרסן, הסופר והמשורר הדני שזכה לתהילת עולם בזכות סיפורי הילדים שלו. וכאן מתחיל סיפורו של הסמל המפורסם של קופנהגן - פסל בת הים הקטנה.

פסל בת הים הקטנה בפתח נמל קופנהגן, דנמרק. ShutterStock
מאגדה לסמל לאומי. פסל בת הים הקטנה/ShutterStock

האגדה שהולידה פסל

את אגדת בת הים הקטנה פרסם הנס כריסטיאן אנדרסן ב-1837, והנה תקציר העלילה בכמה מילים: בת הים נולדה במצולות והיא הצעירה מבין חמש בנותיו של מלך הים. היא התגוררה בארמון הימי וכבר מגיל צעיר התגלתה כבעלת כישרון שירה. לאחר שנים שנאסר עליה לעלות אל פני המים הגיעה היום המיוחל ביום הולדתה ה-15 והדבר הראשון שראתה היא אניית פאר השייכת לנסיך יפה תואר. היא התגנבה לספינה, התאהבה בו, הצילה אותו לאחר שהספינה טבעה בסערה ומכאן מתחיל סיפור אהבה פתלתל וטרגי שלא זו היריעה לפרט לגביו, אבל ברור לכל שיותר מ-180 שנה לאחר שהסיפור פורסם הוא חלק מהתרבות הפופולרית של זמננו.

סיפור האגדה הפך למוכר ואהוב כבר עם פרסומו. בשנת 1909 היה קרל יאקובסן, בנו של מייסד מבשלת הבירה הדנית קרסלברג, בהופעת בלט שהמחיזה את הסיפור. העלילה המרגשת, התנועות החינניות וההקרבה של בת הים למען אהובה נגעו ללבו והקסימו אותו. יאקובסן החליט להזמין פסל בדמותה של בת הים וביקש מהבלרינה המפורסמת אלנה פרייס לשמש עבורו כמודל עירום לפסל, שאמור לפסל אדוארד אריקסן. היא סירבה. במקומה, ביקש אריקסן מאשתו אלין לשמש מודל, והנציח את דמותה בפסל ברונזה שהפך לאחד המפורסמים בעולם. למרות שהנס כריסטיאן אנדרסון תיאר את בת הים כבעלת זנב אחד, הפסל אריקסן פיסל אותה עם זנב מפוצל מעט. ב-23 באוגוסט 1913 נחנך הפסל והוצב בפתח נמל קופנהגן, כדי להוות שער כניסה רומנטי וצנוע לבאים בה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

הפסל שהפך לסמל - ולסמל מחאה

ב-2018 הפסל מציין 105 שנה לקיומו, ובמשך כל הזמן הזה בני האדם לא נתנו לבת הים מנוחה. גובה הפסל 125 ס"מ, משקלו 175 ק"ג ותלאותיו רבים מדי. ב-1961 נצבע הפסל על ידי ונדליסטים, ב-1963 זה קרה שוב, וב-24 באפריל 1964 ההשחתה עלתה שלב - ראשה של בת הים הוסר על ידי אמנים פוליטיים מהתנועה הסוציאליסטית שהנהיג אמן מחאה דני מכובד בשם יורגן נאש. הפסל הפך לשיחת היום.

פסל בת הים הקטנה בנמל קופנהגן, דנמרק, צבוע אדום בעקבות מעשה ונדליזם. AP
בני האדם לא נותנים לבת הים מנוחה. הפסל לאחר מעשה ונדליזם/AP

היותה סמל ומיקומה בפתח הנמל הפכו את בת הים למטרה נוחה. ב-1972 היא נצבעה בלבן, ב-1984 נחתכה זרועה, בשנים 1990 ו-1998 שוב הורידו את ראשה. הצוללנים חיפשו אותו במי המפרץ, ומשטרת קופנהגן הראתה עד כמה היא לוקחת ברצינות את הפגיעה כשהודיעה שהעבירה בה יואשמו משחיתי הפסל היא רצח. הם לא נתפסו.

ב-8 במארס 2006, יום האישה הבינלאומי, גילו תושבי קופנהגן שבת הים שלהם הפכה לפסל פוליטי, כשהודבק לדמותה איבר מין זכרי. במרץ 2007 היא רוססה בצע ורוד בעבר ראשה נעטף בבורקה על ידי מתנגדים לצירוף טורקיה לאיחוד האירופי. הדנים שקלו להעבירה למקום בטוח יותר בעומק המפרץ אבל לבסוף נותרה במקומה. אמצעי האבטחה תוגברו ומאז היא יודעת שנים של שקט. ב-2010 היא אפילו ייצגה את הביתן הדני בתערוכת האקספו שנערכה בסין ולראשונה ניתקה מהסלע עליו ישבה עשרות שנים. כיום יש 14 עותקים של בת הים הקטנה בתצוגה בערים ברחבי העולם, כולל בסין, ארה"ב, ברזיל, רומניה וספרד.

טיול מאורגן לסקנדינביה - שבדיה, נורבגיה ודנמרק

מרכז העיר קופנהגן, דנמרק. ShutterStock
צבעוני, שוקק ומלא אטרקציות. המרכז ההיסטורי של קופנהגן/ShutterStock

עיר שכולה כיף

הדנים מעריכים שבת הים "מקבלת" יותר ממיליון מבקרים ומונצחת בחמישה מיליון תמונות מדי שנה. היא הדמות המזוהה עם קופנהגן וסלפי איתה הוא בבחינת חובה למבקרים בבירת הממלכה. היא נמצאת בפתח של אינדרה בי, המרכז ההיסטורי של העיר, ובצמוד לה נמצא פארק צ'ר'צי'ל שבו אפשר לבקר בקאסלט (Kastellet), בסיס צבאי הבנוי כפרח, שהגן על נמל העיר מאז אמצע המאה ה-17 ובסמוך לו גם מוזיאון ההתנגדות הדני.

בהמשך, אפשר לטייל באתרי תיירות דוגמת טירת רוזנברג, המוזיאון הדני לאמנות ועיצוב, כנסיית פרדריק בעלת הכיפה האייקונית וארמון אמאליאנבורג - מקום מושבה של משפחת המלוכה. ליד הארמון ניצב מבנהו האייקוני של התיאטרון המלכותי הדני, אשר עוצב בקווים מודרניים ומארח הצגות, קונצרטים ומופעי אופרה. הקולינריים שבינינו ימצאו מולו את Copenhagen Street Food - שוק אוכל שבו דוכנים רבים, משאיות אוכל ובארים, אשר מציעים שפע של מנות מקומיות. עבור חובבי דגים ומאכלי ים זהו גן עדן קטן, שפתוח עד 21 בערב, ובימי הקיץ כיף לשבת עם כוס בירה וצלחת אוכל ולהביט בעוברים ובשבים. כדי לראות היטב את העיר מלמעלה עליכם להגיע למגדל העגול, המשמש כמצפה כוכבים ונבנה בין השנים 1642-1637. מראש המגדל, שנבנה על ידי מלך דנמרק כריסטיאן הרביעי, יש נוף מרשים והעלייה אליו היא לא על ידי מדרגות אלא באמצעות סוג של רמפה ספירלית.

רוכבי אופניים על רקע ארמון המלוכה בעיר קופנהגן, דנמרק. ShutterStock
רוכבי אופניים על רקע ארמון המלוכה/ShutterStock

קופנהגן מתגאה בפארק השעשועים העתיק באירופה, אשר נמצא בגן טיבולי שנושק למרכז ההיסטורי של העיר. הפארק, שנתן לוולט דיסני את ההשראה לבנות את דיסנילנד, מספק חוויה מלאת אדרנלין, וצמוד לו נמצא גן פרחים מרהיב עם מאות אלפי סוגי פרחים. גן הפרחים הזה מואר בלילה כך שהוא מיוחד בכל שעה ביום, ולעתים מתקיימים בו מופעי זיקוקים, כי כאלה הם הדנים - אוהבים לחגוג את החיים.

אם יש מילה אחת שמזקקת את קופנהגן של האביב והקיץ, הרי זו המילה "כיף". זו אחת הערים הידידותיות ביותר לרוכבי אופניים, 80% מתושבי נעים על שני גלגלים וכבר בתחילת המאה ה-20 נסללו בה שבילים מיוחדים שהפכו במשך השנים לרשת ענפה שמאפשרת לגלות את העיר בדרך מיוחדת. בעיר לומדים קרוב למאה אלף סטודנטים שיוצרים חיי לילה תוססים ותרבות מקומית מגוונת, יש בה מאות פארקים וגנים קטנים שצובעים אותה במבט מלמעלה בירוק, והאדריכלות, הים וההיסטוריה שלה יוצרים תמהיל מרתק ומהנה כאחד.

טיול מאורגן - פגסוס

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully