וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: פורסמה חוברת נהלי הטיפול הרפואי במילואימניק

ישראל בן ברוך

27.11.2002 / 7:55

מפרטת שלבי הטיפול, ושמה קץ לעידן של חוסר ודאות וטרטורים; גורמים בצה"ל ניסו למנוע הפצתה; "מדובר בשינוי בתפיסה, קל יותר להתמודד עם חייל מטורטר", מסביר יו"ר פורום חפ"שים

בשבוע שעבר, בסיומו של מאבק מתיש, פורסמה "חוברת נהלי הטיפול הרפואי בחיילי המילואים" - אחד מכלי המידע החשובים ביותר למילואימניק. עבור אלו שנפגעו במהלך שירות המילואים ומצאו את עצמם בין הכיסאות, מדובר במהלך מהפכני המסיים עידן של חוסר ודאות, טרטורים ותסכול. עם זאת, לא כדאי למהר לשמוח, גורמים בצבא היו שמחים לראות את החוברת מעלה אבק במחסניו.

בחוברת - שמאחורי הוצאתה לאור עומדים קצין מילואים ראשי (קמל"ר), חיל הרפואה ומשרד הביטחון - מפורטים לראשונה נהלי הטיפול הרפואי במילואימניק: החל מהזימון למילואים, דרך השירות עצמו, וכלה בשלב הבעייתי - השחרור והמעבר למגזר האזרחי. "כל חייל שמחזיק בחוברת, יידע בדיוק מה עליו לעשות בכל שלב ומצב, ממה הוא צריך להיזהר ומה חובת הרשויות כלפיו", אומר ד"ר דניאל לובין, יו"ר פורום חפ"שים, שאנשיו מעניקים סיוע למילואימניקים במצוקה. "זה מסמך מהפכני שנלחמו על כל אות בו, ומי שנפגע פשוט לא יכול לוותר עליו".

אחד הפרטים שנחשף לראשונה בחוברת, הוא הדרך שבה יכול חייל מילואים - שעקב בעיה רפואית שהחלה במילואים נבצר ממנו לחזור לעבוד - לקבל תשלום עבור ימי המחלה. השיטה: הגשת תביעה מיידית למשרד הביטחון, המאפשרת את קבלת המשכורת גם אם הפניה לא נקלטה באופן רשמי.

בנוסף, גיבוש החוברת מונע למעשה את המשכו של הליך פסול, שהצבא נהג לנקוט בו כדי לחסוך במזומנים. "עד היום צה"ל שיחרר מטעמים ברורים מילואימניקים רבים ללא ידיעתם, לפני שנקלטו במשרד הביטחון", מפרט לובין. "זה יצר מצב שאנשים שנזקקו לטיפול נתקעו בלי מימון". גיבוש החוברת הביא לכך שלראשונה, נכתב בפירוש שסיטואציה מסוג זה אינה יכולה להתקיים. בחוברת ימצאו הנפגעים גם את כל מספרי הטלפונים והגורמים הרלוונטיים, שלהם הם עשויים להזדקק.

"אף אחד לא ידע מי נגד מי"

המהלך להדפסת החוברת החל לפני כשנה, בפגישה בין הקמל"ר, תת אלוף אריאל היימן, לד"ר לובין. "הגיעו אלינו פניות חוזרות ונשנות של מילואימניקים שנפגעו, והאחריות המינהלתית לטיפול הרפואי בהם נתקעה בין הצבא לאזרחות", שיחזר לובין השבוע. "אף אחד לא ידע מי נגד מי, מילואימניקים שנפצעו באינתיפאדה מירי ומטענים טורטרו כמו משוגעים, אנשים שילמו מכיסם. בקיצור, מהומה שלמה". בעקבות הפגישה החליט הקמל"ר להקצות את מרב המשאבים לטיפול בנושא, וזמן קצר אחר כך התכנסו הגורמים האחראיים והחליטו על גיבוש החוברת.

גורם שהיה מעורב בכתיבת החוברת סיפר, שבתהליך גיבוש החומר התברר כי קיימות בנושא תקנות מסודרות, אך שהמידע היה חסוי ולנפגעים לא היה מושג לגבי זכויותיהם. לדבריו, מאחורי הקלעים לוותה העבודה במאבקים רבים. ד"ר לובין, שמתמודד עם הבעיה מדי יום מבין בדיוק למה: "מדובר בשינוי בתפיסה שלגורמים מסוימים במערכת היה קשה מאד לעכל אותו. הרבה יותר קל להתמודד עם חייל שאין לו מושג על מה מטרטרים אותו".

כך למשל תהליך גיבוש החוברת - שהיתה אמורה לראות אור כבר באפריל - נמשך עד נובמבר. "היו גורמים שגילו מעט מאוד רצון טוב למרות שמדובר בפצועים", אומר לובין. "היה מי שחלם שהחוברת תודפס בכמה עותקים, תועבר לכמה מג"דים ותרד מהפרק. הקמל"ר עשה עבודה ענקית וחשובה. מגיע לו כל הכבוד כי הוא אכל הרבה חצץ בתהליך הזה".

נכון להיום, ניתן למצוא את החוברת באתר האינטרנט הרשמי של הקמל"ר ובאתר פורום החפ"שים. במקביל, במשרד הביטחון שוקדים על הדפסת עותקים. מדובר בהישג משמעותי, אולם מי שמכיר את המערכת יודע שלא מומלץ להירדם בשמירה. "יש אנשים שמצפים שזה יתמסמס, אבל לא ניתן לזה לקרות", אומר לובין, שכמו חבריו לדרך יודע שבמאבק המילואימניקים, גם אם נדמה שהשגת את המטרה, בסוף היום מצפה לך קרב מסוג חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully