וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב מחכה למסי: אחמד מוסא ברח מהסיוט בלסטר וממתין בקוצר רוח למונדיאל

אחמד מוסא היה אמור להיות הרכש הנוצץ ביותר של אלופת אנגליה ב-2016, אבל הכוכב הניגרי לא קיבל הזדמנויות בלסטר. כעת הוא חוזר לחייך בצסק"א מוסקבה, סייע לה לעלות לרבע גמר הליגה האירופית, ורוצה להבקיע עוד צמד לרשת ארגנטינה במונדיאל

עריכת וידאו:ניר חן

אחמד מוסא אוהב לשחק נגד ליאו מסי, ואוהדי לסטר היו ברקיע השביעי כאשר ראו את ההצגה שלו מול ברצלונה. אמנם היה זה רק במסגרת ידידותית, באיצטדיון נייטרלי בשטוקהולם באוגוסט 2016, אבל הרכש החדש של השועלים זכה להשוואות עם הפרעוש כאשר נכנס כמחליף בהפסקה והבקיע מיד בסלאלום מחצי מגרש. סרג'י רוברטו וחאבייר מסצ'ראנו רדפו אחריו חסרי אונים, ולכולם היה ברור - לא לחינם רדפה אלופת אנגליה הטריה אחרי הכוכב הניגרי והפכה אותו לשחקן היקר בתולדותיה כאשר החתימה אותו תמורת 16 מיליון ליש"ט מצסק"א מוסקבה.

מיד לאחר מכן השלים מוסא צמד, ולסטר הפסידה בתוצאה מכובדת יחסית, 4:2, אחרי שפיגרה 3:0 במחצית. הניגרי נזכר אז כיצד כיכב עם צמד מול מסי גם על במה חשובה הרבה יותר במונדיאל 2014. הפרעוש כבש אז פעמיים בפורטו אלגרה, ופעמיים הישווה החלוץ הזוהר של הנשרים בשערים מבריקים לרשתו של סרחיו רומרו. בסופו של דבר הפסידה ניגריה 3:2, אבל היא עלתה לשמינית הגמר, וכאשר הסתיים הטורניר התברר המאזן המוזר - ארגנטינה ספגה ארבעה שערים בלבד בשבעה משחקים, ומוסא חתום על 50 אחוזים מהם.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

אחמד מוסא שחקן לסטר סיטי. GettyImages
כיכב מול מסי וברצלונה במשחקי ידידות במדי לסטר. אחמד מוסא/GettyImages

אוהד ארסנל שסירב לטוטנהאם

ההופעות בברזיל משכו תשומת לב רבה מצד הקבוצות האנגליות, והיו שהצטערו על כך שלא שמו יד על הניגרי זמן רב קודם לכן. ארסנל עקבה אחרי מוסא עוד ב-2011, כאשר עשה את צעדיו הראשונים בכדורגל האירופי במדי ונלו ההולנדית, ולא היה מאושר ממנו. כי הרי נוואנקוו קאנו היה אליל ילדותו, ובזכותו היה ונשאר אוהד תותחנים שרוף, על אף שבקבוצות הנוער במולדתו הדביקו לו את הכינוי כריסטיאנו רונאלדו.

מוסא אפילו דחה בזמנו אפשרות להגיע למבחנים בטוטנהאם בגלל שלא רצה לייצג את היריבה העירונית המושבעת. אלא שארסן ונגר התמהמה ולא הגיש הצעה מסודרת. צסק"א, שידועה בקשרים הנהדרים בהולנד, הקדימה את כולם והחתימה את הכשרון בן ה-19 בתחילת 2012 תמורת 5 מיליון יורו. בדיעבד, התברר שזה היה הצעד הנבון ביותר לקידום הקריירה.

כי צסק"א עשתה הכל למען מוסא. המאמן לאוניד סלוצקי לקח את הניגרי תחת חסותו, ועבד איתו באופן אישי על בסיס יומי. במהלך המשחקים, הוא לא הפסיק לחלק לו הוראות, דרש להפעיל לחץ ללא הפסקה, לימד אותו לשחק ללא הכדור, ואף סמך עליו בתפקידים לא שגרתיים. מוסא הגיע לרוסיה על תקן קיצוני מובהק שהצליח בזכות המהירות ויכולת הכדרור.

סלוצקי הסב אותו לחלוץ מרכזי, כמעט בלית ברירה כאשר סיידו דומביה סבל מאינספור פציעות, וגילה סבלנות רבה לנוכח החמצותיו הרבות. ההמתנה השתלמה כי מוסא שיפור מאוד את אחוז ניצול ההזדמנויות, והשתדרג לסקורר אמיתי. הוא זכה באליפויות רוסיה ב-2013 וב-2014, השתלב בסגל הנבחרת שזכתה באליפות אפריקה ב-2013, ואז זהר במונדיאל.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
פדריקו פרננדס, נבחרת ארגנטינה, אחמד מוסא, נבחרת ניגריה. GettyImages
הקפטן החדש של ניגריה במונדיאל. אחמד מוסא/GettyImages

מונה לקפטן ניגריה במקום אניימה

למעשה, בניגריה ראו בו אז מנהיג לדור החדש. סנדיי אוליסה, שמונה למאמן ב-2015, הדיח בצעד הפגנתי ושנוי במחלוקת את וינסנט אניימה מתפקיד הקפטן והעניק את הסרט למוסא, תוך שהוא מאלץ את השוער הוותיק לפרוש מהמדים הלאומיים. לסטר, שטיפסה באופן סנסציוני לפסגת הפרמייר-ליג, רצתה לעבות את הסגל בחלון ההעברות בינואר 2016 והגישה לצסק"א הצעה שמנה. הרוסים סירבו בתוקף כי לא יכלו להרשות לעצמם לאבד את הכובש הפורה היחיד בסגל. בסופו של דבר, ההחלטה פעלה לטובת כל הצדדים. השועלים לא הפרו את האיזון בדרך לאליפות מדהימה, וגם צסק"א סיימה במקום הראשון. היתה זו האליפות השלישית של מוסא ברוסיה, ואחריה הוא ביקש חד משמעית להשתדרג מקצועית. הפעם לא נותרה לבעלים יבגני גינר ברירה, והוא העשיר את קופת המועדון.

מבחינת הניגרי, נדמה היה כי מדובר במעבר חלומי. הוא הצטרף לאלופה הטריה על תקן השחקן המנוסה ביותר בליגת האלופות. רב גוניותו היתה אמורה לאפשר לו לשמש גיבוי לכל שחקני הקו הקדמי - ג'יימי וארדי, שינג'י אוקזאקי, ריאד מחרז ומארק אולברייטון. מהירותו המסחררת וזריזותו התאימו כמו כפפה ליד לסגנון המתפרץ של השועלים, מה גם שצסק"א רגילה לשחק באופן דומה. המשמעת הטקטית, האופי המצוין והנכונות להשקיע באימונים לא הוטלו בספק. ההצגה מול ברצלונה רק הדגישה את הפוטנציאל. אם מישהו היה אומר לו אחריה שהוא בדרך להתרסק, הוא לא היה מאמין. ואולם, זה בדיוק מה שקרה, כי מוסא פשוט איבד שנה וחצי מהקריירה.

שלושה מאמני לסטר עם תוצאה זהה

לא פשוט למצוא הסבר לתופעה המשונה, כי לא מדובר במאמן אחד. קלאודיו ראניירי עוד שילב את מוסא פה ושם, אבל פיטוריו החמירו את המצב עוד יותר. קרייג שייקספיר, שירש את האיטלקי לפני שנה, לא ספר את הניגרי כלל. במולדתו קיוו כי קלוד פואל הצרפתי, שמונה באוקטובר, ישנה את התמונה לטובה, אך ההיפך המוחלט התרחש. מוסא נזרק לקבוצה הצעירה של המועדון, והפסיק אפילו להתאמן עם הסגל הבכיר. במהלך הקדנציה המזעזעת, הוא גם איבד את מקומו הבטוח בהרכב הנבחרת, עוד סרט הקפטן עבר לזרועו של ג'ון אובי מיקל.

לפני שמגדירים את מוסא כפלופ, כדאי לזכור כי לסטר לא מצטיינת בשילוב שחקני רכש יקרים באופן כללי. זמן קצר אחרי הגעתו של מוסא, נשבר שיא ההעברות של השועלים פעם נוספת כאשר איסלם סלימאני האלג'יראי הוחתם מספורטינג ליסבון תמורת 28 מיליון ליש"ט. גם הוא לא התאקלם ונדד בתחילת השנה הנוכחית בהשאלה לניוקאסל. בקיץ האחרון הגיע גם קלצ'י איהנאצ'ו הניגרי ממנצ'סטר סיטי תמורת 25 מיליון ליש"ט - שחקן עם קבלות שהוכיח את עצמו במועדון צמרת. בלסטר הוא דועך עם שלושה משחקים בלבד בהרכב עד כה, ושער בודד.

איש מהם לא קיבל הזדמנות ראויה להוכיח את עצמו, וזה אומר לא מעט על התכנון הלקוי וחוסר הסבלנות.
למוסא לקח זמן להפנים את חומרת המצב. באוגוסט קרא לו "האב הרוחני" סלוצקי להצטרף אליו כאשר חתם בהאל סיטי, והמועדונים כבר סיכמו את פרטי ההשאלה, אבל הניגרי עצמו סירב כי לא רצה לרדת לליגת המשנה. "אעשה את המקסימום כדי להראות את כישוריי בפרמייר-ליג", הוא טען אז, אבל בחלוף מספר חודשים כבר היה ברור שהעסק אבוד. "אחמד הוא שחקן טוב ואיכותי. מבחינתי, הוא קיצוני ולא חלוץ. יש לו כישורים והוא יודע לנצל מרחבים, אבל יש חוסר איזון במאבקו מול מחרז ואולברייטון. הוא משתדל מאוד באימונים, אך קשה לנו לתת לו זמן משחק", הסביר פואל באופן מעט תמוה. כשהמונדיאל מתקרב, החליט מוסא לחתוך לפני שיהיה מאוחר מדי וביקש מסוכנו לארגן את ההשאלה לצסק"א.

אחמד מוסא צסק"א מוסקבה. AP
שער קריטי מול ליון/AP

שער מרגש וקריטי מול ליון

מבחינת הרוסים, היה זה הפתרון האופטימלי. אין להם כסף לשחקני רכש, ובהיעדר סקורר ראוי בסגל השתמש המאמן ויקטור גונצ'רנקו בקשר השבדי פונטוס ורנבלום כחלוץ מרכזי. מוסא, שמכיר את המועדון ואת הליגה מבפנים ויכול לחזור הביתה במחיר סמלי, פתר את הבעיה הקשה באופן זמני - וזה בדיוק מה שנדרש. השחקן היה נרגש, וגם באפריקה נרשמה התרגרשות. "אני מאושר מהמהלך, כי בצסק"א מעריכים את מוסא ויתנו לו לשחק. אלה חדשות מעולות עבורנו", אמר המאמן הלאומי גרנוט רור.

עם מוסא, פתחה צסק"א את 2018 ברגל ימין, הדיחה את הכוכב האדום בלגרד בליגה האירופית, והשיגה נצחונות בשני המחזורים הראשונים של הליגה הרוסית ששבה לפעילות אחרי הפגרה הארוכה. אלא שהניגרי עדיין לא מצא את הרשת, והמתין בקוצר רוח לשער הראשון מא הצמד שהכניע את אברטון בגביע האנגלי בינואר 2017. אז אתמול זה קרה. צסק"א התארחה אצל ליון בגומלין בשמינית גמר הליגה האירופית אחרי הפסד ביתי 1:0, ולמוסא היה שמור תפקיד חיוני במחצית השניה. שתי דקות אחרי שהצרפתים הישוו ל-1:1 בזכות שער לא חוקי, הגיח הניגרי בתזמון מושלם לכדור רוחב, שבר את הבצורת האישית וחגג עם חיוך רחב. ורנבלום הוסיף שער משלו, ובסופו של דבר עלתה הקבוצה של ביברס נאתכו לרבע הגמר עם 2:3 ענק.

אז אם לסטר לא יודעת להשתמש בשירותיו, זו צריכה להיות הבעיה שלה. הניגרי שברח מהסיוט מרגיש משוחרר, בגיל 25 עתידו עוד לפניו, והוא יכול להתכונן ברוסיה בשקט נפשי למונדיאל, בו יציג את עצמו בחלון הראווה בחיפוש אחרי אלטרנטיבה תעסוקתית. למזלו, הוגרלה ניגריה שוב מול ארגנטינה. מפגש נוסף מול מסי בוודאי לא יזיק לו, וגם ארסנל עשויה להיות רלוונטית בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully