וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם השיר שייצג את ישראל באירוויזיון אינו עומד בחוקי התחרות?

11.3.2018 / 14:39

השערוריות סביב השיר לאירוויזיון נמשכות: גורמים בתעשייה טוענים כי השיר "Toy" אינו עומד בחוקי התחרות, האוסרים על אזכור חברות ומותגים במילות השיר, ובשיר מופיעות המילים ברבי, וונדר וומן ופיקאצ'ו. בעבר פסלו באיגוד השידור האירופי שירים שלא עמדו בחוק זה

אבי כהן

השערוריות סביב האירוויזיון לא נפסקות: השיר "Toy", עליו חתומים דורון מדלי וסתיו בגר כיוצרים ונטע ברזילי כמבצעת, אינו עומד בחוקי התחרות, כך טוענים גורמים בתעשייה המעורים בתקנון. השיר, שדלף הלילה לרשת, כולל מילים של שלושה סימנים מסחריים - "ברבי", "פיקאצ'ו" ו"וונדר וומן". חוקי תחרות האירוויזיון של איגוד השידור האירופי מחייבים בין השאר לא לכלול במילות השיר מסרים שמקדמים חברות, מותגים ומוצרים.

ישנן מספר עדויות לכך שאיגוד השידור האירופי מתייחס ברצינות לעמידה בתקנה הזאת שקבע. באירוויזיון 2012 השיר "Facebook Uh, Oh, Oh" של הזמרת ולנטינה מונטה, שייצג את סן מרינו בתחרות, נפסל בגלל השימוש במילה "פייסבוק", ונאלץ לשנות את מילותיו ואת שמו ל-"The Social Network Song". במרץ באותה שנה, מספר ימים לאחר שהשיר הוצג, איגוד השידור האירופי הודיע כי השיר כולל מסר מסחרי באופן בלתי סביר בשימוש במילה פייסבוק, בניגוד לתקנון, מה שהוביל לפסילת השיר. סן מרינו קיבלה את האפשרויות להגיש שיר חדש, לשנות את מילות השיר או להסיר כל התייחסות לפייסבוק. בעקבות כך שונו חלק ממילות השיר, לרבות הסרת שם הרשת החברתית. בנוסף, בשנת 2014 בלארוס התבקשה לשנות את מילות שירה "Cheesecake" בגלל שהופיעו בו המלים "Google Maps".

נטע ברזילי. צילום מסך
נטע ברזילי/צילום מסך

החשד לאי עמידה בתקנון תחרות האירוויזיון הוא צעד בעייתי נוסף, לכאורה, בשרשרת התנהלויות צורמות מצד התאגיד, טדי וקשת, הנוגעות לבחירה בשיר של דורון מדלי. כפי שפורסם בוואלה! תרבות, הבחירה השנויה במחלוקת במדלי עוררה זעם בקרב יוצרים רבים, מאחר שנבחר זו פעם שלישית בתוך ארבע שנים כיוצר (במקרה זה כיוצר שותף), לאחר שכתב גם את שיריהם לאירוויזיון של נדב גדג' ושל חובי סטאר, ועל רקע קשריו העזים - אישית וגם מקצועית - עם אנשי חברת טדי הפקות, טמירה ירדני ויואב צפיר, שניהם חברי הוועדה לבחירת השיר לאירוויזיון. כפי שפורסם בוואלה! תרבות, יוצרים רבים זעמו על הבחירה השלישית במדלי וטענו כי "המשחק מכור", לא הוגן ולא סביר.

חריקה נוספת בהתנהלות קשת וטדי, שנחשפה בוואלה ברנז'ה, היא פרסומים שונים (מעל מסך קשת 12, בעמוד האינטרנט של החברה מאקו ומצד מלהקים בפייסבוק) המזמינים לאודישנים לתכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון 2019". על פי התאגיד "בפרסומים אלו יצרו בקשת מצג שווא לפיו התוכנית תבחר גם בשנה הבאה את הנציג לאירוויזיון, זאת בשעה שאין כל סיכום בין הגופים על המשך שיתוף הפעולה". למעשה בתאגיד בוחנים בכלל אפשרות כי הפקת בחירת המועמד לאירוויזיון 2019 תחזור לשידור הציבורי, בדומה לשידורי ה"קדם אירוויזיון" בימי רשות השידור. הדבר אמנם עורר כעס בתאגיד, אולם רק לאחר פניית וואלה! תרבות לתאגיד עם בקשת תגובה לטענה למצג שווא זאת, פנו לפני שבוע מטעם התאגיד לקשת בדרישה שתסיר מידית את הפרסומים המזמינים לאודישנים ל"הכוכב הבא לאירוויזיון".

עוד באותו נושא

יוצרים זועמים: "בחירת השיר לאירוויזיון היתה משחק מכור"

לכתבה המלאה

הצצה ראשונה לקליפ של נטע ברזילי

זו אינה הפעם הראשונה שבה בקשת ובטדי נוהגים באופן בעייתי זה. גם בשנת 2016 הופיעה הזמנה באתר מאקו לאודישנים של "הכוכב הבא לאירוויזיון" עוד בטרם פורסם הקול הקורא בתאגיד השידור הציבורי לקבלת הצעות להפקת תכנית טלוויזיה אשר במסגרתה ייבחר נציג ישראל לאירוויזיון 2017.

מילות השיר "Toy" התבררו לאחר שהוא הודלף הלילה לרשת, למרות שנקבע כי הוא ייחשף לראשונה הערב (ראשון) במהדורת החדשות של תאגיד השידור הציבורי כאן.

מכאן נמסר בתגובה: "הנושא בבדיקה".
קשת סרבה להגיב. טרם התקבלה תגובת טדי הפקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully