וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשוב לדעת: אלה הסימנים שעלולים להעיד על שבץ מוחי

ד"ר יבגני אורייבסקי

11.3.2018 / 9:33

מדובר על גורם המוות השלישי בעולם המערבי ובכל זאת רבים מאיתנו בכלל לא יודעים מה גורמי הסיכון למצב ועד כמה הם שכיחים. מומחה מסביר איך תזהו שבץ מוחי ואיך ניתן לצמצם את הסיכון שהוא יקרה

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

שבץ מוחי היא מחלה מסוכנת ונפוצה, במיוחד בגיל מתקדם. במדינות המפותחות שבץ עומד במקום שלישי בסיבות המוות ולאנשים ששרדו את השלב החריף, הוא מהווה את הסיבה המובילה לנכויות קשות לכל החיים.

מהו שבץ מוחי? שבץ נחשב למצב חירום רפואי ודורש טיפול רפואי מיידי. כיום אנו יודעים שמרבית מקרי השבץ קורים עקב חסימה של עורקים שמספקים דם למוח. חלק קטן ממקרי השבץ נגרמים עקב דימום מוחי על רקע קרעים בכלי הדם. כאשר כלי הדם נחסם או נקרע, חוסר הספקת הדם לאותו אזור גורם לסבל רקמת המוח והתוצאות מופיעות מיד. המוח אחראי על תפקודי תנועה, תחושה, קוגניציה ואחרים ולכן שבץ עלול לגרום למגוון רחב של הפרעות.

עוד בנושא:
לא רק מסרטן: בשר אדום עלול לגרום לשבץ
חולי סוכרת? כדאי שתישמרו משבץ מוחי

שבץ מוחי. ShutterStock
מצב חירום רפואי ודורש טיפול רפואי מיידי. שבץ מוחי/ShutterStock

מקובל להעלות חשד להתפתחות שבץ מוחי כאשר מופיע אחד או יותר מהסימנים הבאים:

1. הופעה פתאומית של חולשת צד, חולשת גף או לעתים ארבעת הגפיים, קשיי הליכה

2. הופעה פתאומית של הפרעות תחושה בפלג גוף

3. הופעה פתאומית של כפל ראייה, צמצום שדה ראייה או אובדן ראייה בעין אחת

4. קשיים בדיבור או בהבנת הדיבור

5. עיוות בצד אחד של פנים כגון השטחת כפל בין האף לפינת הפה

6. חוסר דיוק בתנועה

7. סחרחורת בשילוב עם סימנים אחרים

8. תנועות עיניים חדות בלתי רצוניות

9. הפרעות בדיבור

10. בלבול או שקיעה במצב ההכרה

עוד באותו נושא

איך מזהים שבץ מוחי ומה הסיכוי להחלים ממנו?

לכתבה המלאה
מסדרון חדר מיון, בית חולים. ShutterStock
חשוב להגיע למיון כמה שיתר מהר/ShutterStock

אמנם כל אחד מהסימנים יכול להופיע בנפרד, אך במרבית המקרים מופיעים מספר סימנים בו זמנית בשילובים שונים או כולם יחד. חשוב לדעת שאין כל סימן חיצוני המאפשר להבדיל שבץ דימומי משבץ חסימתי, אך דימומים מוחיים מעט יותר מלווים בהקאות, כאבי ראש עזים או אבדן הכרה.

כיום קיימות אפשרויות להקטין משמעותית את נזקי השבץ במקרים בהם חולה מגיע לחדר מיון בשעות הראשונות לאחר הופעת הסימנים, בדרך כלל מדברים על 3-4 שעות בהן ניתן לבצע התערבות על ידי הזרקת תרופות דרך הווריד. לכן במקרים בהם עולה חשד לשבץ יש לפנות לעזרה רפואית במיידית.

מי בסכנה לפתח שבץ מוחי?

שבץ מוחי אינו מחלה בפני עצמה אלא תוצאה של מחלות רבות הגורמות לחסימה הדרגתית של כלי הדם או היחלשות דופן כלי הדם, לא רק במוח אלא גם במקומות אחרים בגוף כגון לב, כליות רגליים או רשתית העיניים. מחלות אלו נקראות "גורמי סיכון" וניתן להפחית משמעותית את הסיכון לשבץ כמו גם למחלות אחרות שמתפתחות באותו מנגנון.

הגורמים האלה כוללים: שבץ בעבר, לחץ דם גבוה, סוכרת מכל סוג, עודף כולסטרול, השמנת יתר, מחלת לב קיימת, עישון סיגריות או מוצרי טבק אחרים, סגנון חיים לא פעיל (כן, מצב זה נחשב מחלה ברפואה המודרנית), שימוש מופרז באלכוהול ובטח שימוש בסמים, נטילת גלולות למניעת הריון בשילוב עם עישון, יתר לחץ דם או גורמי סיכון אחרים. גורמי סיכון נוספים שאין עליהם שליטה אך יש לקחת אותם בחשבון הם גיל מעל 55, מין נקבה ורקע משפחתי של שבץ.

הכותב הוא ד"ר יבגני אורייבסקי, מומחה לשיקום והמנהל הרפואי של "שיקום נגיש"

  • עוד באותו נושא:
  • שבץ מוחי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully