וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא אמרתי 'וואו, אני ברומן לסבי עם אשה, אוי ואבוי": ריאיון עם נטע שפיגלמן על "מונטנה"

1.3.2018 / 17:00

בין "הרמון", תיאטרון גשר והסרט הטרי "מונטנה", נטע שפיגלמן היא אחת השחקניות העסוקות בישראל, אז לא פלא שהזמן היחיד שיש לה להתראיין זה ביומולדת שלה. בריאיון, היא מדברת על איך זה לנשק לראשונה בחורה על המסך ונזכרת בעצה חשובה של אביה המנוח

יח"צ - חד פעמי

את שעות הערב של יום הולדתה האחרון בחרה נטע שפיגלמן לבלות בריאיון עמי לקידום לסרטה החדש, "מונטנה". על פניו, עיסוק בענייני עבודה שכאלה ביום שכזה נשמע כמו אופציה מדכדכת למדי, אבל השחקנית דווקא מרוצה מן הסידור - "יש לי אמונה תפלה, שזה כמו ברכה", היא אומרת. "אם תתראיין ביום הולדת, תהיה לך מלא עבודה במהלך השנה".

שפיגלמן יודעת על מה היא מדברת, שכן גם את יום ההולדת הקודם בילתה בצורה דומה, ועובדה שבאמת יש לה מלא עבודה. צופי הטלוויזיה מכירים אותה כעת מ"הרמון" כאלינור, בתו של גיבור הסדרה. שוחרי הבמה ראו אותה לאחרונה בהצגות רבות, בהיותה אחת הכוכבות הפעילות והפוריות ביותר של תיאטרון גשר, וגם לעכברי הקולנוע יש זמן איכות עמה. בשנים האחרונות הופיעה ב"מנפאואר" וב"נדיה - שם זמני", בין השאר, ובסוף השבוע עלה "מונטנה" בהשתתפותה.

מדובר בסרט העלילתי הארוך הראשון של לימור שמילה, שכמלהקת היתה שותפה לכמה מן ההצלחות הגדולות של הקולנוע הישראלי בשנים האחרונות - למשל "סופת חול" ו"מי מפחד מהזאב הרע?". הדרמה הזו מתרחשת בעכו, עיר הולדתה של הבמאית, ועוקב אחר צעירה בת המקום (נועה בירון), החוזרת אליו לאחר היעדרות ממושכת בשל מות סבתה. הביקור מאפשר לה לסגור חשבונות ישנים ולפתוח סיפור אהבה חדש. מושא אהבתה היא מורה מחליפה, נשואה לגבר ואם לשניים, אותה מגלמת שפיגלמן. הקליק ביניהן מיידי והתשוקה ביניהן חורכת את המסך עד כדי כך שבאופן נדיר יחסית לקולנוע הישראלי, יש כאן סצינות סקס משכנעות.

מונטנה. איתן חתוכה,
מעכו לפסטיבל טורונטו. מתוך "מונטנה/איתן חתוכה

שפיגלמן, שחגגה ביום פגישתנו את יום הולדתה ה-35, מודה כי היא בדרך כלל נמשכת לדמויות מורכבות ואפלות יותר. "הדמות שלי היא הרי מושא האהבה, ואולי בסיטואציות אחרות הייתי חושבת שזה לא תפקיד מעניין מספיק, ולא הייתי רואה את האור שבו", היא אומרת. "אך ברגע המסוים שהוא הגיע אליי, הייתי נורא פנויה ליהנות ממנו".

איזה מין רגע זה היה?

"אני לא יודעת כמה עמוק ללכת בתשובה, מה אתה אומר? טוב, מה 'כפת לי. זאת היתה תקופה שהתחלתי לתרגל מדיטציה. לפני כן הייתי נורא מערבית, אבל עברתי שינוי והמקומות החיוביים והמוארים התחילו להיות מעניינים עבורי ולא סתמיים. זו גם היתה תקופה בה אבא שלי היה נורא חולה, וגם זה גילה לי דברים על החיים".

אביה של השחקנית, שחגגה 35 חורפים ביום פגישתנו, היה אלישע שפיגלמן, מן האושיות המיתולוגיות של רוממה, שהלך לעולמו לפני שנתיים. "לפני כעשור, בפעם הראשונה שהתראיינתי לטלוויזיה, על ההצגה השנייה בה השתתפתי, שאלתי את אבא שלי איך היה, והוא ענה לי 'ישבת שם כמו עציץ'", היא נזכרת. "אחר כך הוא הוסיף - 'להבא, אל תעני על מה ששואלים אותך אלא על מה שאת רוצה לדבר. בהתחלה נעלבתי, אבל אחר כך הבנתי ויישמתי - כמו שאני עושה לך עכשיו".

עוד באותו נושא

"נדיה - שם זמני": ריאיון עם נטע שפיגלמן

לכתבה המלאה
נטע שפיגלמן. ראובן קסטרו
מטלות ליומולדת: לענות על ברכות בפייסבוק ולהתראיין כדי לקדם את הסרט. נטע שפיגלמן/ראובן קסטרו

שפיגלמן אמנם איננה רק שחקנית מעולה אלא גם בחורה חכמה, רהוטה ומיומנת בראיונות, אבל האמת שלפעמים היא דווקא כן עונה באופן ישיר על השאלות - למשל הקושיה הבלתי נמנעת, איך היה לה לנשק לראשונה בחורה במסגרת צילומי סרט.

"כל נשיקה בצילומים היא תמיד משונה, ותמיד אתה נכנס בשביל זה לאיזה מקום מיוחד בתודעה שלך", היא אומרת. "ההבדל היחיד, שהפעם מצאתי את עצמי שואלת את נועה או את לימור - 'הא, ככה אתן עושות את זה?'".

סצנת הסקס באוטו יפה מאוד, שזה לא מובן מאליו בקולנוע הישראלי.

"לא עשינו חזרות לסצינה הזו, בין השאר כי היא נחתה עלינו בהפתעה. זה אמור היה לקרות יום למחרת, ואז משהו השתנה בלוח הזמנים ופשוט עשינו את זה. נזרקנו לתוך זה. לימור, בניסיון לגרום לנו להרגיש בנוח, הורידה בעצמה את החולצה וישבה בספסל האחורי בחזייה. בכל מקרה, לימור ידעה לייצר אווירה נורא מכבדת, ומלכתחילה גם אין איזה עירום בוטה או משהו. הכי חשוב: לסצינות הסקס יש סאבטקסט. לפעמים אתה קורא תסריט, ויש בו דיאלוגים ואז כתוב 'ואז הם מזדיינים'. פה זה לא ככה. הסקס זה לא משהו שסתם קורה. ישבנו ופענחנו מה המשמעות של כל סצנה כזו. מתי היא מביעה אינטימיות ומתי היא מביעה התאהבות, למשל".

קבלי סוד מקצועי: כתבות על סרטים עם תכנים לסביים תמיד מעניינות את הקהל, וכתבות על סרטים עם תכנים הומואיים לא עושות זאת. יש לך מושג למה?

"כי אנחנו מעניינות יותר, וכשאנחנו באות בשתיים אז בכלל".

מונטנה. צילום מסך
"שאלתי את לימור ונועה - 'אז ככה אתן עושות את זה?'". מתוך "מונטנה"/צילום מסך

שפיגלמן אומרת כי כשקיבלה את התסריט, לא עניין אותה לשים דגש על כך שהגיבורה היא סטרייטית המנהלת רומן לסבי, אלא על היותה אדם צמא לאהבה, שמישהי משנה את שגרת חייה. "מבחינתי, לא שיחקתי את הדמות כמישהי שאומרת 'וי וי, מה קורה לי, אני ברומן עם אשה, אוי ואבוי לי', אלא כמישהי שסוף כל סוף פוגשת אדם שרואה אותה כמו שאף אחד אחר לא באמת ראה אותה. זה מה שהיה מעניין בעיניי".

ואכן, זה יהיה עול לתייג את "מונטנה" כ"סרט על רומן לסבי". הוא הרבה יותר מכך, ומעל הכל מדובר בעיקר ביצירה אנושית עד מאוד, אוהבת ומאופקת, ובעיקר מגניבה: מהשם של הסרט, שמצלצל כמו אינדי אמריקאי עכשווי ונכון, דרך הסטיילינג של השחקנית הראשית ועד המוזיקה של ריף כהן והדיאלוגים השנונים ונטולי המאמץ, בכל האלמנטים כאן יש וויב גרובי שלא נפוץ בקולנוע המקומי, והצפייה מרעננת כמו קרטיב לימון בקיץ.

"כן, ללימור יש גרוב נורא ייחודי, גם בלוק שלה וגם במה שהיא עושה", אומרת שפיגלמן, המכירה את שמילה היטב - הן חברות שנים רבות, מאז שהאחת היתה שחקנית מתחילה והשנייה עוזרת מלהקת, והן נפגשו במקרה מחוץ לחדר אודישנים. בזמן ההמתנה המשותפת, השתיים השתעממו יחדיו, התחברו - ולא נפרדו.

להצטלם לראשונה לסרט ארוך של חברה שאת מכירה כבר עשר שנים, נשמע לי כמו לטוס לחו"ל או לעבור לגור עם מישהי או מישהו שאת מכירה היטב כבר שנים. כלומר - מתכון לאסון!

"שחקנית יכולה להיות נחמדה ויכולה להיות בעייתית ואני באתי להיות הכי נחמדה ותומכת שאפשר, אבל גיליתי שאין בזה צורך, כי לימור לחלוטין בשליטה. היא נתנה הערות מצוינות, וניהלה את העניינים ביד רמה אבל באווירה מפרגנת וברוח טובה. אני חושבת שזה בגלל שעבדה קודם לכן כמלהקת וגם כעוזרת במאית בהרבה הפקות של במאים ובמאיות עתירי ניסיון, והיא ידעה בדיוק מה לקחת מהניסיון הזה".

גם הסרט הקודם שלך, "נדיה - שם זמני", היה של במאית, טובה אשר. יש הבדל בין לעבוד עם במאי או עם במאית?

"בין טובה אשר ולימור שמילה יש הבדלים גדולים יותר מאשר בין גברים ונשים - אבל כן, יש משמעות. אני בטוחה שאנרגיה גברית ואנרגיה נשית מוציאות ממני דברים אחרים. יש גם היגיון בלחשוב שאשה תכתוב דמות נשית בצורה מורכבת, עמוקה ומוצלחת יותר. מצד אחר, ראיתי עכשיו את 'שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי'. כתב אותו גבר, מרטין מקדונה, והתפקיד הנשי שם מופלא".

הרמון. טל גבעוני,
בכל מקום, גם בטלוויזיה. שפיגלמן ב"הרמון"/טל גבעוני
נטע שפיגלמן. ראובן קסטרו
"אנרגיה נשית ואנרגיה גברית מוציאות ממני דברים אחרים". נטע שפיגלמן/ראובן קסטרו

האם, כמו הגיבורה, גם את חוזרת הביתה לפעמים? כלומר, נוסעת מתל אביב לביקור בירושלים.

"אמא שלי עדיין שם, אני נוסעת פעם בשבוע-שבועיים, אבל חוץ ממנה, אף אחד שהכרתי כבר לא גר בירושלים. העיר שונה לעומת זו שגדלתי בה. היא חרדית יותר, אפורה יותר. ברוממה, שביליתי בה שעות ילדות רבות כשבאתי לבקר את אבא בעבודה, יצא לי לבקר לפני כשנתיים, קצת לפני ימי התאגיד, כשהזמינו אותי לראיון בערוץ 1 עליו השלום. היתה כבר אווירה של סגירה, והרגשתי כמו בבית רפאים. עכשיו הבניין לגמרי הרוס, והחלונות מנופצים".

איך את מסכמת את היום הולדת?

"זה יום של חשבון נפש, אני כמובן יותר רגשית בו. אתה יודע, כל הברכות והאיחולים. אני יכולה להגיד לך משהו אחד: נולדתי כמוך ב-1983 ומוזר לי לשמוע על אנשים שנולדו אחרינו, בשנת לידה תשעים ומשהו. הכי מוזר זה שהם כבר אנשים אנשים, כאילו אנשים ממש, אבל נולדו בקידומת אחרת".

יצא לך גם למצוא את עצמך על הבמה ביום הולדת, משתתפת בהצגה במקום לבלות?

"כן, לשמחתי. אני אוהבת את העבודה שלי. מבחינתי, זו חגיגה לעשות את מה שאני עושה".

הרמון. טל גבעוני,
הרמון/טל גבעוני
נטע שפיגלמן. ראובן קסטרו
"מוזר לי לשמוע על אנשים שנולדו מ-1990 והלאה". נטע שפיגלמן/ראובן קסטרו
מונטנה. איתן חתוכה,
עכשיו על המסכים. מתוך "מונטנה"/איתן חתוכה
נטע שפיגלמן. ראובן קסטרו
"לעבוד ביום הולדת זו פריבילגיה". נטע שפיגלמן/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully