וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלשיך: הנחקרים בפרשות נתניהו משבשים חקירה דרך התקשורת

20.2.2018 / 11:15

בדיון שנועד לעסוק בריאיון שהעניק המפכ"ל לתכנית "עובדה" ערב פרסום המלצות המשטרה בתיקים 1000 ו-2000 מרבית הח"כים התמקדו בפעולות המשטרה בחקירות נתניהו. ח"כ זוהר: "יש שיתוף פעולה מדאיג בין התקשורת למשטרה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הגיע היום (שלישי) לדיון בוועדת הפנים של הכנסת שעסק בריאיון שהעניק לתכנית "עובדה" בתחילת החודש, שבו נשאל על אודות חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיקים 1000 ו-2000. הריאיון שודר ימים ספורים לפני פרסום המלצות המשטרה בתיקים ולאחריו התעוררה סערה בשל דברי המפכ"ל על אודות מעקב אחר חוקרי המשטרה מצד חוקרים פרטיים, מהם עלה רושם כי הדבר נעשה ביוזמת סביבתו של ראש הממשלה.

המפכ"ל בירך על קיום הדיון ואמר כי "ראוי שהציבור ישמע מה עושה משטרת ישראל עבורו". בהמשך דבריו האשים כי "הנחקרים בפרשות נתניהו מגחיכים את תוכנן דרך ההדלפות". לדבריו הדבר נעשה כדי שהם לא ייפגעו מהפרשה ברמה הציבורית, לעתים באופן בוטה. "לפעמים אני גם קופץ כי זה מזעזע אותי שאני רואה בתקשורת 'שאלה תשובה' חקירות וזה לא זהה", הוסיף.

הוא הדגיש כי הוא אינו אחראי לאופן עריכת הריאיון ששודר ואמר כי הוא מצר על כך שלא נכנסו אליו דברים שאמר על אודות פעילות המשטרה. "בריאיון לא נאמרה מילה אחת על חקירות ראש הממשלה, גם לא הדלפה", הדגיש".

לדברי אלשיך, המשטרה "מואשמת מעל כל במה על ימין ועל שמאל. מבחינתי זו הזדמנות טובה להציג את מה שהמשטרה עושה ולא עושה ואיך מתנהלת חקירה. חקירות רגישות מתנהלות באופן סמוי. לפעמים שנה ושנה וחצי ואיש לא שומע מילה. כי רק המשטרה ופרקליט המדינה והיועמ"ש יודעים עליהן. אז אף מילה לא יוצאת החוצה".

המפכ"ל, רוני אלשיך, בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפרבואר 2018. רוני כנפו
אלשיך בוועדת הפנים, הבוקר/רוני כנפו

עוד אמר המפכ"ל כי, "מרגע שיש מגע עם הנחקר הראשון אנחנו בזירה חדשה. הנחקרים משוחחים ביניהם באמצעות התקשורת. מפני שאסור להם לדבר אחד עם השני. ולכן באמצעות עורכי הדין הם מדליפים לתקשורת כדי שהנחקר השני ישמע מה הם אמרו. וכך מתחיל שיח של שיבוש חקירה באמצעות התקשורת. עורכי הדין מתפרסמים באמצעות הסיקור הזה. שימו לב מתי יש תמונה של עורך דין או מתי הוא מתראיין לטלוויזיה. לא תמיד באופן שמשרת את אינטרס הלקוח".

לדבריו, מדובר בהתנהלות הפוגעת באמון הציבור במשטרה. הוא הוסיף כי "הכריז מלחמה" על הדלפות מחקירות המשטרה וכי "ניתקנו את קציני המשטרה מקשר ישיר מהתקשורת". הוא הוסיף כי "אין דבר כזה שקצין משטרה פונה ישירות לאיש תקשורת. זה כולל אותי. מעולם לא פגשתי איש תקשורת בארבע עיניים בלי נוכחות דובר. מעולם לא דיברתי עם איש תקשורת כשאין דובר על הקו. אנחנו קוראים לזה 'איסור ייחוד' עם עיתונאי. זה שומר על טוהר המשטרה".

המפכ"ל הוסיף כי הוא לא ייחס בריאיון את נושא המעקב אחר חוקרי המשטרה לנתניהו. "לא ייחסתי לראש הממשלה שום דבר. אמרתי שיש גורמים שרחרחו סביב חוקרים שחקרו את התיקים האלה", הבהיר. "מבחינתי זה היה לא לגיטימי. הדבר החשוב ביותר באותה נקודת זמן היה למנוע את זה כדי לא לאפשר את ההפרעה. לכן יצאתי ציבורית כדי לומר שזה לא נכון".

עוד באותו נושא

אלשיך על חקירות נתניהו: אנחנו בצד של החוק, לא בימין או בשמאל

לכתבה המלאה
ועדת הפנים בהשתתפות המפכל, כנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2018. ערוץ הכנסת, צילום מסך
ח"כים מתווכחים בטרם תחילת הדיון, הבוקר/צילום מסך, ערוץ הכנסת
"עם כל הכבוד לחוסן שלי ושל משפחתי, אני לא יכול לחתום על החוסן של כל אחד מהחוקרים"

לדברי אלשיך, הוא אינו מוטרד מההאשמות שהוטחו כלפיו וכלפי סביבתו על אודות השתייכותו "לשמאל הקיצוני" וחברותו בקרן החדשה לישראל. "עם כל הכבוד לחוסן שלי, של אשתי ושל משפחתי, אני לא יכול לחתום על החוסן של כל אחד מהחוקרים", הוסיף. "לכן הייתי צריך להפסיק את הלחץ עליהם. לראייה, זה נפסק מידית אחרי שיצאתי לתקשורת. לגבי השאלה האם אנחנו חוקרים את זה או לא, אנחנו לא נוהגים לעדכן, לא על חקירות גלויות ולא על חקירות סמויות, לא על מודיעין שנבדק. ולא על שום סטטוס בשום נושא. חוסר הלגיטימיות שלי להתייחס לשאלה הזו הוא בדיוק אותו חוסר חוקיות להתייחס לחקירות ראש הממשלה. ככל שאתם שואלים אותי האם זה נחקר אני אהפוך למדליף אם אדבר על זה".

בהמשך דבריו אמר אלשיך כי "אין חקירה שמתנהלת עם יותר איזונים ובלמים מאשר חקירה של איש ציבור. לא משנה מיהו". הוא הוסיף כי "אין פעולת חקירה שלא מובאת לעיונם של החוקרים, בכירי המשטרה, הפרקליטה המלווה, וגם פרקליט המדינה וגם היועץ המשפטי לממשלה". הוא ביקש להבהיר כי הריאיון שהעניק "לא עשה מניפולציה" על דבריו וכי אלה "הובאו בצורה נכונה ומדויקת".

אלשיך התייחס גם לחקירת פרשת הצוללות והדגיש כי "אף אחד לא החשיד את נתניהו" במסגרתה. לדבריו, "לא יכול להיות מצב בתיק כמו תיק הצוללות שלא תישמע גרסת כל המעורבים בהחלטה על העסקה. לכן, כאשר נשאלנו לפני חודשיים שלושה אמרנו שבוודאי שהוא (נתניהו, א"ס) יתן עדות. אתם מעלים על דעתכם שראש הממשלה לא יתן גרסה לגבי זה? זה לא אומר שהוא חשוד. זה אומר שהוא יתן עדות. על גבי זה נעשו מניפולציות. התזמון נקבע לפי טובת החקירה".

חברי קואליציה השתלחו במפכ"ל; ח"כים מהאופוזיציה הורחקו

בפתח הדיון החלה מהומה, ויו"ר הוועדה יואב קיש (הליכוד) הרחיק את חברי הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ויוסי יונה (המחנה הציוני). בהמשך הוצא מהדיון חבר סיעתו של יונה ח"כ מיקי רוזנטל לאחר שהטיח בקיש: "ראש הממשלה שלך נמצא בחקירה, ואתה משבש אותה".

קיש עדכן את הנוכחים בחדר כי לאחר הריאיון עם המפכ"ל בתכנית "עובדה" בתחילת החודש הוגשה נגדו תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בידי עו"ד פיני פישלר. בהמשך דבריו אמר קיש כי "לא יתן לחברי כנסת מהאופוזיציה להשמיץ את ראש הממשלה ולא אתן לחברי כנסת מהקואליציה להשמיץ את יאיר לפיד".

ועדת הפנים בהשתתפות המפכל, כנסת, ירושלים, 20 בפברואר 2018. ערוץ הכנסת, צילום מסך
הדיון בוועדה, היום/צילום מסך, ערוץ הכנסת

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) האשים את אלשיך כי הריאיון שהעניק הוא "בלתי מתקבל בעליל ביחסים שבין דרג מדיני לבין פקידים במשטר דמוקרטי". לדבריו, "לא ייתכן שהרמטכ"ל היה מקיים ריאיון כזה מול שר הביטחון גם אם הוא לא היה אוהב את התפקיד שלו. אתה לא ח"כ ולא שר. שופטים גם לא מתראיינים".

סמוטריץ' כינה את הריאיון "תאונת דרכים מתחילתו ועד סופו" והוסיף כי "התזמון שבו הכתבה פורסמה מאוד בעייתי וההתנהלות התקשורתית של המשטרה בפרשה הזו פוגעת באמון הציבור".

ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) האשימה בדבריה את יו"ר הוועדה קיש כי עצם ההודעה על כינוס הדיון ערב פרסום המלצות המשטרה "מעביר מסר של דה-לגיטימציה מול המשטרה, רק בגלל שהיא מנהלת את החקירות של ראש הממשלה". היא הטיחה בקיש כי עשה "שימוש לא ראוי בכוח" וכי "המפכ"ל לא עומד כאן למשפט. עשיתם כאן משפט שדה. ראש הממשלה של כולנו נמצא תחת חקירות וחשוד בקבלת שוחד".

יואב קיש, בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפברואר 2018. רוני כנפו
ח"כ קיש, בדיון הבוקר/רוני כנפו

ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אמר כי הוא "חש שהתנהלות המשטרה בכל מה שקשור לחקירת ראש הממשלה היא לא מקצועית ואובייקטיבית ועושה את העבודה בצורה לא תקינה". לדבריו, "חברינו בשמאל ששים להגן על המשטרה בחוסר אובייקטיביות מוחלט והכל כי עמדת המשטרה תואמת לגחמות שלהם. החקירה הזו הייתה אמורה להיות שעתה הגדולה של המשטרה ולי יש חשד שהיא לא התנהלה באופן אובייקטיבי".

דבריו של ח"כ זוהר נקטעו על ידי היו"ר קיש שביקש מחברי הכנסת לא לעסוק בחקירת ראש הממשלה אלא רק בריאיון בעובדה. זאת, על בסיס עמדת היועצים המשפטיים של ועדת הפנים לגבי גבולות הדיון.

לדברי יועצת הוועדה מירי פרנקל "ישנה הפרדת רשויות בין הכנסת למשטרה. ועדת הפנים לא מקיימת דיונים לגבי חקירות. ראינו את כותרת הדיון בהתחלה והיא שונתה בהתאם לכך (מעיסוק בחקירות לעיסוק בריאיון, א"ס). הדיון אמור להתמקד בדברים רק בריאיון לתכנית עובדה".

מיקי זוהר בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפברואר 2018. ערוץ הכנסת, צילום מסך
התמקד בחקירות נתניהו, חרף הוראת היועצת המשפטית. ח"כ זוהר/צילום מסך, ערוץ הכנסת

בהמשך האשים זוהר כי "יש שיתוף פעולה מדאיג בין התקשורת למשטרה". הוא הוסיף כי "בריאיון המפכ"ל אמר שישנם גורמים שפעלו נגד החוקרים ואפילו רמז שהם פעלו מטעם ראש הממשלה. זה אירוע חמור ביותר שהופך את החקירה למשהו לא אובייקטיבי".

לדבריו, "אם ראש הממשלה רודף אחרי החוקרים איך אפשר לקבוע שהם עשו את עבודתם בצורה אובייקטיבית? אין לי עניין אישי עם המשטרה. הזהירו אותי שיפלילו גם אותי. כבר צלצלו לאשתי מטלפון חסוי ואמרו שיש חוקרים ממע"מ שרוצים לחקור אותה. נראה אם המשטרה תחקור את זה שמהלכים עלי אימים". בסיום דבריו קרא זוהר להקים "ועדת חקירה ממלכתית לגבי התנהלות המשטרה בתיקים של אנשים מפורסמים ושל נבחרי ציבור".

דוד אמסלם בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפברואר 2018. רוני כנפו
התפרץ במהלך הדיון. יו"ר הקואליציה דוד אמסלם/רוני כנפו

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) תקף בדבריו את ח"כ זוהר ואמר כי "רק מי שחיבר את חקירת המשטרה לרצח רבין יכול ליזום דיון של אמירה של מפכ"ל בתכנית טלוויזיה". לדבריו, "חברי הכנסת מהליכוד מוצאים את הבמה שלהם כדי להביע נאמנות מוחלטת לראש הממשלה. אם יש משהו שפוגע באמון הציבור במשטרה זה לקרוא למי שמגיע להעיד במשטרה שטינקר. על זה היה צריך לקיים דיון". שטרן פנה לאלשיך וביקש לומר לו כי "אזרחי ישראל לא קונים את הספין הזה ובטוחים שאתם תגידו את האמת לעם ישראל".

יו"ר הקואליציה דוד אמסלם הגיב לדבריו ואמר כי "היה פעם בחור בשם זליכה שהגיש תלונה למשטרה ומי שקרא לו מלשן זה אבא של לפיד". הוא הוסיף כי "לי יש עולם ערכים משלי ואזרח רגיל שרואה אירוע שמי שעובר על החוק צריך להגיש תלונה אבל בוודאי לא חמש שנים אחרי, ביוזמתו. כנראה שהדרך מהבית שלו למשטרה לוקחת חמש שנים".

ח"כ אלעזר שטרן בדיון בוועדת הפנים בהשתתפות המפכ"ל רוני אלשיך, 20 בפברואר 2018. ערוץ הכנסת, צילום מסך
תקף את דברי זוהר. ח"כ שטרן בדיון, היום/צילום מסך, ערוץ הכנסת

חבר סיעתו של שטרן ח"כ מיקי לוי אמר בתגובה כי המידע בתיק "הגיע מחקירות ארי הרו". על כך הגיב אמסלם: "זה מה שמספרים לכם" וח"כ זוהר התפרץ ואמר: "למה לפיד לא חשוד?". לאחר מכן הוצא ח"כ לוי מהדיון. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) שדיבר בהמשך קרא לחקור את דבריו של המפכ"ל בריאיון על אודות מעקב אחר חוקרי משטרה. "אם זה לא נכון אז למה המפכ"ל אמר את זה?", קרא. "לאיזה צורך? מה הוא רצה להרוויח מזה?".

ח"כ טיבי ששב לדיון לאחר שהורחק אמר כי עצם קיומו הוא לגיטימי וכי "מותר להזמין את המפכ"ל לכל דיון של ועדה. היות והדיון הוא על ריאיון שהוא עשה אני חושב שיש ריאיונות הרבה יותר מוצלחים שהיה צריך לזמן אותו בגללם". לדבריו, היה צריך להזמין את אלשיך לדיון בכנסת בשל הריאיון שבו כינה את יעקוב אבו אלקיאען, שנהרג במהלך פינוי היישוב הבדואי אום אל-חיראן, מחבל. "אני לא סולח לחברי הכנסת מהליכוד לדחוף אותי לצד שבו אני תומך ברוני אלשיך", הוסיף והטיח ביו"ר קיש כי הוא פועל "כדי לרפות את ידי מפכ"ל המשטרה מהחקירות. בזה אני חושב שאתה עושה שירות לא טוב, לא לכנסת, לא לתפקיד שלך, לא לאנשים שאתה מנסה לגונן עליהם".

המפכ"ל, רוני אלשיך, בועדת הפנים, כנסת, ירושלים, 20  בפרבואר 2018. רוני כנפו
אלשיך, במהלך הדיון/רוני כנפו

יו"ר הקואליציה אמסלם שב לעסוק בסוגיית החוקרים הפרטיים שהוזכרו בריאיון שהעניק אלשיך ואמר כי מדובר ב"דבר שלא יעלה על הדעת". הוא הזכיר גם את הטענות בעניין ראש יחידת להב 433 ניצב רוני ריטמן בגין הטרדה מינית ואמר כי "פורסם בתקשורת שבסביבת ראש הממשלה הפעילו את הקצינה כדי שתתלונן עליו".

לדברי אמסלם, "היא התלוננה עליו לפני שהתחילו החקירות. אבל אם לשיטת ריטמן זה קורה, איך הוא יכול להיות ראש החקירה הזו? אני עשיתי דיון בנושא מסמך יצחקי. אני חושב שזה הדבר הכי חמור שקרה בישראל ב-30 שנים האחרונות. לא נעשה עם זה דבר. אנשים, אזרחים שאני פוגש כל יום, אומרים לי: דודי תיזהר מהמשטרה". הוא הוסיף כי "המשטרה צריכה להקשיב למה שאנשים אומרים ברחוב. קמיל פוקס קבע ש-70% מהציבור הימני חושבים שתפרו תיק לנתניהו". במהלך דבריו של אמסלם הורחקו חברי הכנסת יוסי יונה, ששב לדיון לאחר שהורחק בתחילתו; וכן ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד).

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה בהמשך כי לא אהבה את הריאיון שהעניק המפכ"ל אך כי הדיון בוועדה "נועד להלך אימים על המשטרה". לדבריה, "הכנסת הזו הייתה צריכה להיות בצד אחד, של שלטון החוק. שיח צביעות זו האמירה שהדיון הזה לא נועד לפגוע במשטרה. הדיון הזה נועד להזכיר למשטרה שיש כאן כאלה שלא מרוצים ממה שהיא עושה ושיזהרו לעצמם. ראש הממשלה אומר את זה בעצמו. כל מי שפוגע בצורה שיטתית בלגיטימיות של משטרת ישראל, ושמנסים למשוך את השטיח מתחת לרגליהם".

(עדכון ראשון: 8:40)

אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו. עיבוד תמונה
אינפו חשדות עקריים המלצות משטרה על בנימין נתניהו/עיבוד תמונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully