וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבנים במתקפה נגד ברלנד: "רשע מרושע; צריך להתרחק ממנו". האזינו

12.2.2018 / 9:36

לידי וואלה! NEWS הגיעו הקלטות של 30 רבנים שהצטרפו למכתב המוקיע את מנהיג קהילת "שובו בנים" שהורשע בעבירות מין: "כופר שמחטיא רבים". מאז השתחרר ממאסר לפני כשנה נאבק ברלנד על לגיטימציה בציבור החרדי ועורך אירועים ברחבי הארץ - אליהם מגיעים מתנגדיו ומפגינים

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:ניר חן

כמעט שנה אחרי ששוחרר ממאסר הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת "שובו בנים", לאחר שהורשע בעבירות מין בנשות החסידות, המתקפה נגדו בתוך הציבור החרדי עולה שלב. רבנים בכירים בחסידות ברסלב שאליה משתייך ברלנד, פרסמו בסוף השבוע מכתב חריף נגדו שבו הצהירו כי "האיש הינו מכשול נורא ואיום לכלל ישראל".

מדובר במכה קשה עבור ברלנד שמוסיף לנסות לקבל לגיטימציה בתוך הציבור החרדי ועורך בתקופה האחרונה תפילות משותפות, משתתף באירועים של חסידיו ונוסע בכל רחבי הארץ כדי להעביר שיעורים. חסידיו של ברלנד נוהרים אחריו לכל מקום אבל הם נתקלים בקבוצת מתנגדיו שרודפים אחריהם, מקיימים הפגנות, מפעילים לחץ על ראשי ערים שיבטלו את שיעוריו ולא מעט אף נגררים לעימותים אלימים מול חסידיו.

על המכתב חתומים יותר מ-30 רבנים, וחתימתם תועדה בהקלטות על מנת למנוע מצב שבו יופעל לחץ עליהם או על מקורביהם כדי שיודיעו כי חזרו בהם מחתימתם. ההקלטות הגיעו לידי וואלה! NEWS ובהן נשמעים אותם רבנים יוצאים בתקיפות נגד ברלנד. הרב יעקב מאיר שכטר, מבכירי הרבנים בברסלב, נשמע אומר כי "צריך להתרחק ממנו ולהרחיק אנשים אחרים ממנו". הרב אליהו גודלבסקי מכנה את ברלנד "רשע מרושע" ומסביר כי "היות שאין היום סנהדרין אי אפשר להרוג אותו, אז צריך שיהיה מבודד ולא יהיה לו שום יד ורגל בהנהגת הציבור". הרב ארז משה דורון, רב בכיר נוסף, נשמע אומר: "ברור לי שמדובר בפושע, כופר ומחטיא הרבים באופן חמור ביותר".

לקריאה נוספת:
ראש עיריית רחובות ניסה לבטל שיעור של הרב ברלנד - וספג איומים
"מקלט לעבריין מין": תושבי בת ים יפגינו באירוע בהשתתפות הרב ברלנד

עשרות חרדים מתנגדי הרב ברלנד מחו בנהריה; עימות חריף התפתח עם שוטרים במקום. עריכה: יוסי אלטר, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים מחוץ לאירוע של חסידי ברלנד, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, עריכה: יוסי אלטר

זו אינה המכה התדמיתית היחידה שעמה נאלצים להתמודד ברלנד ואנשיו מאז שחרורו ממאסר בכלל, ובשבועות האחרונים בפרט. מתנגדיו הפיצו בשבוע שעבר שני סרטונים שמתעדים שני אירועים שונים שבהם הוא נראה נוגע בשתיים מנשות קהילתו. הסרטון הראשון שבו נראה ברלנד נוגע באישה חרדית נשואה עורר סערה גדולה ברשתות החברתיות, מכיוון שנגיעה אסורה על פי ההלכה - אך אתרי החדשות במגזר החרדי נמנעו מסיקורו.

לחסידיו של ברלנד היה הסבר לתיעוד שפורסם. לטענתם מדובר באירוע מלפני שנתיים שבמהלכו הגיעה אל הרב אישה חולת סרטן יחד עם בני משפחתה והרב בירך אותה כנהוג, נגע בצווארה, באזור המחלה וכך היא החלימה. כהוכחה לכך צילמו החסידים את האישה כשהיא מתייחסת למחלתה ולברכה שהעניק לה ברלנד.

עוד באותו נושא

מאות הגיעו להרצאת הרב ברלנד בנהריה; מפגינים מחו מחוץ לבית הכנסת

לכתבה המלאה
תיעוד של הרב ברלנד נוגע באישה. למען המתלוננות, מערכת וואלה! NEWS
חסידיו טענו כי מדובר בהענקת ברכה. ברלנד נוגע בפניה של אישה/מערכת וואלה! NEWS, למען המתלוננות

בסרטון השני שתיעד התרחשות שאירעה במהלך שהותו של ברלנד בדרום אפריקה, לאחר שנמלט מישראל, הוא נראה מחזיק את ידה של אישה נשואה במשך חלק מהתפילה. לכך היה לחסידיו הסבר אחר. "זו אישה בעל רקע אובדני", אמר אחד מחסידי הרב. "היא הודיעה למקורבי הרב שבכוונתה להתאבד ולעזוב את העולם אם הוא לא יקבל אותה לברכה. בוודאי שמצב כזה מצדיק שהרב יחזיק לה את היד. אין בכך שום איסור בהלכה או בחוק".

נכדו של ברלנד: "בבחירות הבאות כולם יעלו אליו לרגל"

חיים רייכר הוא נכדו של ברלנד, אך מעבר לייחוס המשפחתי הוא נחשב לאחד מחסידיו הבולטים, והוא מציג גרסה אחרת מזו של המתנגדים לסבו. "הסיבה שהרב הודה זה כי אני יחד עם רבנים נוספים היינו אצלו בכלא בדרום אפריקה ושכנענו אותו לעשות זאת כי זו הייתה הדרך היחידה להוציא אותו מכלל סכנה", תיאר רייכר. "היינו צריכים לשלם מדי יום סכומי כסף גדולים לאנשים שם בכלא כדי שלא ירצחו אותו. הגענו למסקנה שאפילו שיש בכך חילול השם, הוא יצטרך להודות, לצאת מהכלא ולחזור למצב רפואי סביר".

שיעור הרב אליעזר ברלנד בנהריה. אדריאן הרבשטיין
ברלנד וחסידיו באירוע בנהריה, בחודש שעבר/אדריאן הרבשטיין

רייכר הדף את הטענות כי מאז הפרשה עזבו משפחות רבות את הקהילה. לטענתו, "האנשים רק הולכים ומתרבים. אין מישהו שהיה פה ועזב". מכתב הרבנים שפורסם בסוף השבוע מתבסס על עדויות ומסמכים, לכאורה, שהוצגו בפני שלושה רבנים. לדברי רייכר "מדובר באנשים ששונאים את הרב מיום בריאתם. הם מעולם לא דרכו ולא היו קרובים אליו. רבנים בכירים, מובילים בברסלב, תומכים ברב ולא נתנו יד לדבר הזה". הוא הוסיף כי, "הרב מקובל בציבור החרדי וכבר בבחירות הבאות כולם יעלו אליו לרגל כדי לקבל את תמיכת חסידיו. זה אוטוטו מגיע".

המלחמה בין ברלנד לאנשיו היא על ההכרה בתוך הציבור החרדי. מאז שחרורו ממאסר, ברלנד נפגש עם סגן שר החינוך מאיר פרוש, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ורבנים נוספים. חסידיו דוחפים לפגישות אלה ואחרי כל אחת, הם ממהרים להוציא תיעוד כדי להמחיש עד כמה "הפרשה כבר הסתיימה והכל היסטוריה", כלשונם. אבל התמונות לעתים משיגות את המטרה ההפוכה כך שמתנגדיו מעוררים כלפי מי שנפגשו עם ברלנד ביקורת ציבורית קשה באמצעות התקשורת והרשתות החברתיות. כך גם היה לאחרונה בפגישה של הרב ראובן אלבז, חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס שנפגש עם ברלנד למשך דקות ספורות.

חושף הפרשה: "נמשיך לעשות הכול להוקיעו מפעילות ציבורית"

בינתיים, המאבק הציבורי וההפגנות המתקיימות נגדו צפויות להימשך. לדברי איתי נחמן שלום, מי שהיה תלמידו של ברלנד וחשף את הפרשה, "נמשיך לעשות הכול להוקיע אותו מפעילות ציבורית וחברתית. זה הצדק שיינתן לנו". נחמן שלום הוסיף כי "הרבה פעמים אנחנו שומעים את דובריו של ברלנד טוענים כי הוא שילם את חובו לחברה. זה מקומם כל פעם מחדש. מדובר בעבריין מין שרק חלק מהנפגעות נכנסו לכתב האישום נגדו כי השאר פחדו להתעמת איתו. איך ניתן לומר שהוא שילם את חובו לחברה כשיש נשים שעדיין מסתובבות עם חרדות וסיוטים ממנו?".

מחאת תושבים בבת ים סביב אירוע לכבוד חג החנוכה בהשתתפות הרב שהורשע בעבירות מעשים מגונים בנשים, הרב אליעזר ברלנד. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
כרזה נגד אירוע של ברלנד בבת ים, בדצמבר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ביולי 2016 הוסגר הרב ברלנד לישראל, שלוש שנים אחרי שנמלט מהארץ והסתובב במדינות רבות בעולם, בהן הולנד, ארצות הברית ודרום אפריקה. עם מעצרו, נחקר ברלנד ובית המשפט האריך את מעצרו שוב ושוב עד להחלטה לעצור אותו עד תום ההליכים. הוא הורשע בעבירות מין ונידון ל-18 חודשי מאסר, שמהם קוזזה תקופת מאסרו בדרום אפריקה. במהלך ריצוי עונשו בכלא, הידרדר מצבו הרפואי של ברלנד והוא נזקק לטיפול מתמשך בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. באפריל האחרון הוא שוחרר למעצר בית בבית החולים ואז למעצר בית תחת מגבלות בביתו בעיר. מאז, מעצר הבית שהוטל עליו הסתיים והוא נע ומסתובב חופשי ברחבי הארץ.

ברלנד נחשב מנהיג כריזמטי שסחף אחריו המונים במשך שנים, ומקורביו מייחסים לו "אלפי אנשים שחזרו בתשובה בזכותו". אף שהיה חריג בנוף החרדי, עוד קודם שנחשפה הפרשה נגדו הוא נפגש עם בכירי הרבנים במגזר, בהם הרב חיים קנייבסקי וזכה לכבוד מסוים מהם. אחרי הפרשה וריצוי עונשו בכלא הדרך ללגיטימציה נעשתה עבורו קשה עד כמעט בלתי אפשרית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully