וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשם, לא רמאי: אורן יוסיפוביץ עם שלוש תובנות לגבי תיק שיר צדק

ההודעה הרשמית של הפועל באר שבע לגבי תיק שיר צדק מתיישרת עם העונש ה"נוח" שספג, ומנקה עוד יותר את התדמית שלו. אורן יוסיפוביץ על חלקו של הבלם ושל המועדון במקרה, על שקיפות לעומת טמטום ועל ההגנה המחוררת על הדשא, בניגוד להגנה במוסדות השיפוטיים של אופ"א

מערכת וואלה!

עונש יש, הודעת מועדון רשמית של הפועל באר שבע יש, דעת מומחים יש. כל הכתוב מטה נכתב על פי אלמנטים אלו. האלמנט היחיד שאין ברשותנו היום, 9 בפברואר 2018, הוא פרסום פרוטוקול התיק על ידי אופ"א. לא בטוח שיהיה פרסום כזה, ואלא אם יהיה כזה והוא יסתור לחלוטין את כל מה שאנחנו יודעים (לא אמור לקרות, לאור מידת העונש והיעדר הערעורים מצד שני הצדדים) - להלן מסקנות זריזות מתיק שיר צדק.

עוד בנושא:

בדצמבר חשפנו: פרקליטו של שיר צדק צפוי לטעון לפגם בהליך ייצור תוסף התזונה
שחקן בכדורגל הישראלי: "התוסף הזה נותן לך רעננות בדקות האחרונות"
הפועל באר שבע הודיעה רשמית: "שיר צדק נפל קורבן לטעות בייצור"

שיר צדק, הפועל באר שבע. יוסי ציפקיס
המועדון "סימם" אותו, אז למה הוא אשם? שיר צדק/יוסי ציפקיס

1. אז למה בכל זאת שמונה חודשים בחוץ?

הפועל באר שבע הודיעה אתמול רשמית ששיר צדק צרך אוקטופמין בשל פגם בייצור, כפי שיניב טוכמן, שליווה את הבלם לדיון בשוויץ, פרסם בוואלה! ספורט בדצמבר. לפי הודעת המועדון, התוסף אותו צרך צדק, "אקסטרים שוק", הזדהם באופן נדיר. בבאר שבע פירטו אתמול והציגו מסמכים מהחברה המייצרת - אותם כמובן הציגו בדיון - לפיהם הגרסה הישראלית של המוצר לא אמורה לכלול אוקטופמין (בניגוד לגרסה האמריקאית), ובעקבות טעות כן הכיל.

"אם זו טעות של החברה, למה שצדק ייענש בכלל?", שאלו אתמול רבים, והתשובה, כפי שמסביר העורך דין הבולגרי גיאורגי גראדב, מומחה לתיקי סימום: הצריכה היא עדיין באחריות הספורטאי. "כפי הנראה מדובר כאן במקרה בו השחקן ביצע עבירת סימום ללא אשמה או הזנחה משמעותית". גראדב לא נחשף לפרוטוקול התיק, כמו כולנו, אבל הפרשנות הברורה: צדק לא מואשם ברמאות אלא במידת מה של הזנחה. מה הוא יכול היה לעשות? גוגל, למשל. לגלות שהתוסף הזה 'מזוהם' בגרסתו האמריקאית, ולכן לחשוש; להתייעץ עם מומחים על התוסף, כמו על כל תוסף שלקח או ייקח. החוקה מאוד ברורה, והמאבק חריף: האחריות היא על הספורטאי.

ברגע בו העונש נגזר על פחות משנתיים, כל עורך דין וכל מומחה הבין שצדק יצא בזול, ושבידי המועדון מידע מקל. בבאר שבע אף הוסיפו את תוצאות בדיקת הסימום של צדק משלב 32 האחרונות באופ"א בעונה הקודמת, מול בשיקטש. צדק סימן שם שהוא צורך את אותו תוסף מדובר, "אקסטרים שוק", ויצא נקי בבדיקה. כלומר, ייתכן אפילו שרק בקבוק אחד היה מזוהם, אבל מה שבטוח - רק בדיקה אחת יצאה מלוכלכת, זו של צדק במאריבור.

מדוע צדק לא ערער? גם בבאר שבע הבינו שהפסיקה שהשיג העורך דין השוויצרי שנשכר לטיפול בתיק הינה "מצוינת", לאור הנסיבות. יתרה מכך, הדברים האלו לוקחים זמן, ואם לא היה מתקבל עיכוב ביצוע עד למתן הערעור - סיפרו - צדק גם כך לא היה חוזר לשחק לפני הקיץ.

למעשה, החידוש המשמעותי בהודעת באר שבע היא ההודאה שהתוסף ניתן על ידי המועדון. בכך, גם אם בעיני אופ"א ו-WADA צדק מואשם בהזנחה מסוימת, הרי שציבורית תדמיתו מתנקה עוד יותר. כשבאר שבע חשפה את העניין במסיבת העיתונאים הראשונה בספטמבר, היה נראה שהקריירה של צדק לקראת סיום, כשההערכות דיברו על בין שנתיים לארבע שנות היעדרות; הלך הרוח בציבור נע בין "טיפש" ל"נרקומן". לאור כל המידע שברשותנו כרגע, ושוב, לפני כל פרסום של אופ"א, אפשר לקבוע:

שיר צדק לא רמאי.

אגב, ברגע שאף שחקן נוסף לא נתפס ולאור איך שהתפתח התיק, אז לפחות מבחינת אופ"א ו-WADA: גם הפועל באר שבע לא.

בעלי הפועל באר שבע אלונה ברקת עם שחקן בני יהודה רועי גורדנה. קובי אליהו
האם היא ידעה כבר אז? אלונה ברקת/קובי אליהו

2. איפה השקיפות?

הפועל באר שבע הותקפה רבות על "היעדר שקיפות", והדבר כנראה נבע מאותה מסיבת עיתונאים ראשונה בה בישרה אלונה ברקת על המקרה. שם אמרה ברקת שהמועדון ינהג בשקיפות במקרה זה, וכך עשו שם - עצם קיום מסיבת העיתונאים היא השקיפות. אף אחד לא חייב את אנשי באר שבע לפרסם את המקרה. למעשה, הם היו יכולים לחכות, כמו למשל שעשו בהפועל חיפה, עד לפרסום רשמי של בית הדין/אופ"א.

האם בבאר שבע ידעו כבר אז מה בדיוק קרה? יכול להיות, אבל זה לא סביר. סביר להניח שכבר החלו לחקור, אבל לא בטוח כלל שכבר ידעו את נסיבות המקרה, ובטח שלא השיגו את כל המסמכים. ברור שלמועדון היו אינטרסים להקדים פרסום לפרסום ולשלוט בשיח הציבורי, אבל אם צדק ו/או המועדון היו מדברים באופן פומבי על פרטי התיק עוד לפני שעשו בדק בית, לפני ששכרו עורך דין, לפני הדיון באופ"א ולפני פרסום העונש - זה היה מעשה כל כך מטומטם, שבאמת הייתי חושד שכולם שם על סמים.

למה אתמול כן פרסמו?

כי ב-2 בפברואר אופ"א הודיעה על היות העונש סופי. כלומר: לא צדק, לא אופ"א ולא WADA החליטו לערער, ועל כן התיק נסגר ואפשר לעסוק בו.

שיר צדק בועט פנדל, הפועל באר שבע, ליגה אירופית,. קובי אליהו
בבאר שבע מתגעגעים ליכולת שלו על כר הדשא. שיר צדק/קובי אליהו

3. ההגנה נחה, הא?

עתה נותר לחכות לשני דברים:

‏א. לגלות האם באר שבע ו/או צדק יתבעו את החברה המייצרת, שלפי הפרסומים בגין פאק בייצור יש לה חלק בהשעייתו של השחקן, פגיעה בקריירה וגם בעונה של הקבוצה. במועדון כרגע מתלבטים.

‏ב. לחזרתו של צדק, ביוני הקרוב - החל מאפריל כבר יורשה להתאמן שוב עם הקבוצה.

ולצערה של באר שבע, ההגנה על הדשא לא טובה כמו ההגנה בתיק צדק, ולמרות שגם הבלם פתח את העונה עם יכולת מדשדשת, בשורות האלופה בוודאי מתגעגעים. ללא ויטור, ללא צדק, ההגנה של באר שבע כה חדירה, גבינה שוויצרית בהשוואה לעונה שעברה. העונה ספגה באר שבע 17 שערי ליגה, ובעונה שעברה כולה הוציאה 18 כדורים מהרשת. אולי הדעיכה בגלל ההפסקה הגורפת של נתינת התוספים במועדון? לכו תדעו, אבל המשחק הכי מרשים של הקבוצה העונה, 1:2 על מכבי תל אביב בטרנר, בעשרה שחקנים, שוחק ללא תוספים…

ב-37 המשחקים הראשונים של עונת 2016/17 (כל המסגרות פרט לגביע הטוטו) שמרה הקבוצה על 19 משחקים עם שער נקי. העונה, ב-37 המשחקים הראשונים עשתה את זה רק 9 פעמים. הפער משוגע.

באותה כמות משחקים הוציאה באר שבע 11 שערים יותר מאשר בזמן המקביל בעונה שעברה, ורוב הגולים שהיא חוטפת העונה נראים קלילים: האסיילבנק כבר מחמישה מטרים, אלירן עטר משישה, גם רעננה עשתה את זה מאותו המרחק. נצרת דחקה מולה מחצי מטר, מה קיארטנסון עשה בגמר הטוטו אתם זוכרים, והדוגמאות נוספות ורבות. הדרך לשער של באר שבע, שפעם היתה בצורה, פתוחה מאי פעם. לאור הנסיבות, ולאור הרקורד הבעייתי של ויטור מאז הגיע לישראל, קשה מאוד להבין את החלטת המועדון שלא להתחזק בעמדה זו בינואר, ובכל מחיר.

מחכים לצדק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully