וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרתיח את ממשל פוטין, דוהר לאוסקר: ריאיון עם אנדריי זוויאגינצב

אבנר שביט, קאן

1.1.2018 / 0:00

אנדריי זוויאגינצב הוא הבמאי הרוסי הבכיר בימינו, ואולי לכן גם הקולנוען שהכי מרגיז את משרד התרבות במדינתו, מה שלא מונע מסרטו החדש "אהבה חסרה" להיות מועמד לאוסקר מטעם רוסיה. בריאיון בלעדי, הוא אומר על כך דברים שגם למירי רגב וליברמן כדאי לשמוע

יח"צ - חד פעמי

אתגר: קראו את ההודעה הבאה ונסו לנחש מאיזה משרד תרבות היא יצאה, מתי ובהקשר לאיזה סרט.

"הסיבה היחידה שהסרט הזה מוצא חן בעיני המערב, היא שהוא מכפיש את המדינה. הוא אופורטוניסטי לחלוטין, ולכן נהנה מכל הפרסים והשטיחים האדומים. כשאנחנו צופים בסרט, לא ניתן לזהות בו את המדינה שלנו. אנחנו מקווים שלהבא היוצר לא ישתמש בכספי המימון שקיבל מן הציבור כדי ליצור משהו שחותר כך תחת הקיום שלנו. לא ייתכן שמשלמי המיסים יממנו עבודה של אדם שיורק בפרצופם".

אם עניתם - "מירי רגב על 'פוקסטרוט'", קשה להאשים אתכם. אך האמת היא שמדובר בהצהרה רשמית של משרד התרבות הרוסי בנוגע ל"לוויתן", שזכה בגלובוס הזהב והיה מועמד לאוסקר מטעם רוסיה ב-2014. ממש כמו אצלנו, העיטורים הבינלאומיים רק המריצו עוד יותר את ממשל פוטין לצאת נגד הבמאי שלו, אנדריי זוויאגינצב, שמאז סרטו הארוך הראשון, "השיבה" זוכה אריה הזהב ב-2003, נחשב לגדול קולנועני רוסיה בדורו.

היוצר לא שתק לנוכח הביקורת עליו והשיב בצורה חריפה, וכך החלה התגוששות תקשורתית בינו לקומיסרי התרבות, שאת האמירות והטונים שלהם אנחנו מכירים היטב מן המציאות הישראלית. כל זה לא מנע את הגשת הסרט לאוסקר וגם לא הפצתו ברוסיה, אם כי בגרסה מצונזרת בה נמחקו הקללות מן הדיאלוגים.

אנדריי זוויאגינצב. GettyImages
קומיסרי התרבות יכולים לקפוץ לו. אנדריי זוויאגינצב בקאן/GettyImages

למרות שהרשויות הילכו עליו אימים, זוויאגינצב החליט להמשיך לפעול ברוסיה. ההערכה הבינלאומית כלפיו כה גדולה שהיה יכול בנקל לעבור לביים במערב אירופה או בארצות הברית, למשל, ובכל זאת הוא נשאר במולדתו ומיקם בה גם את סרטו החדש, "אהבה חסרה", שעולה כאן לאקרנים בסוף השבוע.

כמו "לוויתן", גם "אהבה חסרה" מועמד לאוסקר בקטגוריית השפה הזרה. אך בניגוד לסרט הקודם והשנוי במחלוקת, שעסק בקשר המושחת והמשחית בין הון, שלטון וכנסייה, כאן התסריט יותר אינטימי ופחות פוליטי. הפעם, העלילה עוסקת בזוג פרוד ומנוכר הנדרש לאחד כוחות כדי למצוא את עקבותיו של בנם, ילד שאבדו עקבותיו והוא הוכרז כנעדר. נוסף לכך, זוויאגינצב לא השתמש הפעם במימון ציבורי, ואת ההפקה השלים בעזרת כספים מגרמניה ומצרפת.

אולי מתוך החופש הזה, הבמאי יכול היה להרשות לעצמו לא להקשיב למענות של הרשויות. אלה הלינו על כך שהוא מביים תוצרים "מדכאים מדי", שאלו איך זה שכל הרוסים מוצגים בו בצורה שלילית והמריצו אותו ליצור סרטים חיוביים ואופטימיים יותר. אך "אהבה חסרה" מדכדך בדיוק כמו עבודותיו הקודמות של הקולנוען, ואולי אפילו יותר מהן. שתי הדמויות הראשיות שבו רחוקות מלהיות מודלים לחיקוי, והחוויות שהן עוברות במהלך מסע החיפוש לא מציגות את רוסיה באופן מחמיא במיוחד.

אז איך זה שרוסיה בכל זאת הגישה את הסרט מטעמה לאוסקר, למרות הביקורתיות שבו? המפיק אלכסנדר רודניאנסקי מסביר כי כמו בישראל, את הבחירה עושה ועדה מקצועית שאינה תלויה בממשלה, והוא הצליח לגייס בה תמיכה רחבה. חוץ מזה, היה למצביעים קשה להתעלם מ"אהבה חסרה" אחרי כל הפרסים הבינלאומיים שגרף, ובראשם הפסלון בפסטיבל קאן.

את זוויאגינצב אני פוגש יחד עם עוד כמה עיתונים אירופאים במסגרת אותו פסטיבל, יום לאחר הפרמיירה העולמית של הסרט. בהיפוך מוחלט לאופי של יצירותיו, הקולנוען דווקא מתגלה כאדם חייכן ומלא חוש הומור, שנהנה להשתעשע ואף להקניט. כך, לדוגמה, בתשובה לשאלה למה יש אצלו שימוש בשתיקות ארוכות, הוא עונה "זה כדי להקל על מי שלא דובר רוסית. ככה לא צריך כתוביות, ולמתרגמים יש פחות עבודה". כל הנוכחים מגיבים על כך בפרץ צחוק, כולל המתורגמנית לאנגלית של הבמאי, שעונה על התשובות בשפת אמו.

רק לאחר שהוא צוחק מן הבדיחה של עצמו, מתפנה זוויאגינצב לענות על הקושיה ברצינות: "אני חושב שהמתנה הכי גדולה שאמנות הקולנוע נתנה לנו זו היכולת ליהנות משתיקות ארוכות, מה שמאפשר לך לצלול פנימה ולהסתכל על הדברים בצורה עמוקה יותר. במציאות, הרבה יותר קשה להתברך בדממה כזו. באופן אישי, לא צפיתי בטלוויזיה כבר שמונה שנים, וזה מקל עליי להשיג חיים שקטים יותר".

עוד באותו נושא

הביקורת שלנו על הסרט לאחר בכורתו בקאן

לכתבה המלאה
אהבה חסרה. קולנוע לב,
קיבל פרס בקאן, האם גם ייקח את האוסקר? מתוך "אהבה חסרה"/קולנוע לב

זוויאגינצב, בן 53, נולד בסיביר, ובעקבות הערצתו לאל פצ'ינו חלם להיות שחקן. הוא עבר למוסקבה בשנות העשרים לחייו, ומימן את לימודי המשחק שלו בשלל עבודות. בין השאר ניקה בתים וגרף שלג, גם בימי החורף הכי קשים. כיום, כשהוא נזכר בכך, הבמאי מספר איך היה נאבק בקרח במשך שעות, ולא פעם הרגיש שהוא הולך למות בעת מילוי עבודתו.

לאחר שסיים את לימודיו החל להשתלב בתעשייה כשחקן, בתחילה באופרות סבון, פרסומות לרהיטים וכיוצא בכך. בתחילת שנות האלפיים עבר אל מאחורי המצלמה ועשה את הפריצה העולמית שלו כבר בסרטו הראשון, "השיבה", שהימם את העולם ב-2003 בחזון הקולנועי הבלתי מתפשר שלו ובעוצמתו הרגשית והקולנועית. הסרט הוביל מבקרים ברחבי העולם להגדיר את הבמאי הצעיר כיורשו של אנדריי טרקובסקי, גדול הקולנוענים הרוסיים בין מלחמת העולם השנייה לתקופתנו.

לאחר מכן ביים את "הגירוש", "ילנה" ו"לוויתן" כמובן. כולם זכו גם כן לתהודה בינלאומית ואף הוקרנו בארץ, מה שהפך את זוויאגינצב לקולנוען הרוסי העכשווי הכי מוכר בקרב הציבור הישראלי.

את "אהבה חסרה", מספר הבמאי, הגה כשחשב על הרומנים של טולסטוי. "הם תמיד נגמרים בחתונה, אבל מה קורה אחר כך?", הוא אומר. "רציתי לבחון את קשיי התקשורת בין שתי דמויות שעומדות בפני ריק גדול. המחשבה המקורית היתה לעבד את 'תמונות מחיי נישואים' של ברגמן, אבל זה נפל בגלל בעיות של זכויות. עם זאת, המשיך לבעור בי הרצון לדבר על קשיי זוגיות, על גירושים והתפוררות משפחתית. באורח מקרי לגמרי נודע לי על קיומו של ארגון מתנדבים שעוזר לחפש אחר אנשים נעדרים, וכך עלה לי הרעיון לעקוב אחר גבר ואשה פרודים המחפשים בעזרת העמותה הזו את בנם שנעלם, ודרכם לעסוק בכל הזוגיות שעניינו אותי".

אחד המבקרים כבר הספיק לכתוב שהסרט עוסק בנושא אוניברסלי מאוד - העובדה שכל אחד היום חשוב רק על עצמו, ממרפק את האחר וחסר סולידריות לזולת.

"יהיה טיפשי מצדי לפסול את הניתוח הזה. אני מסכים, אנשים היום אנוכיים מאוד. כל אחד עסוק במרדף אחר האושר שלו עצמו, ובסופו של דבר אנחנו משלמים על כך את המחיר".

אנדריי זוויאגינצב. GettyImages
מנקה הבתים שהפך לגדול במאי רוסיה. אנדריי זוויאגינצב בקאן/GettyImages

ברשותך, אשאל אותך שאלה מהסוג שקומיסרי התרבות שלך בדרך כלל שואלים - למה הסרט עצוב כל כך?

"כשסרט נגמר החיים ממשיכים, אז אין כל כך היגיון בלעשות סרטים שמחים, כי החיים אינם כאלה. מבחינתי, 'אהבה חסרה' הוא הזמנה למחשבה - אני מקווה שהקהל יהרהר דרכו על הטבע האנושי, על החברה, על איך הם יכולים לשנות את עצמם ואת העולם".

אתה חושב שיתקיפו אותך ברוסיה גם על הסרט הזה?

"אני מניח שיהיו רוסים שישאלו 'מאיפה מצאת את המשפחה הזו?' ויאמרו שאין אצלנו אנשים כאלה ואין משפחות כאלה. במובן מסוים, זה נכון - כי ברור שלקחתי את הדמויות למקום קיצוני מאוד, אבל ככה זה בדרמה, אתה תמיד מקצין את הדברים כדי לעשות דרמטיזציה לקונפליקטים. אתה חייב את ההקצנה בשביל שיהיו לך קונפליקטים חזקים, שהם הדרך היחידה לחקור דברים לעומק".

אמרו עלייך ברוסיה דבר שאוהבים לומר בישראל על במאים ישראלים, שהסרטים שלך אינם אלא חנופה למערב. מה דעתך על כך?

"מה אני יכול להגיד? הכלבים נובחים והשיירה עוברת. ברוסיה אוהבים לבטל כל ביקורת באמירה שהיא נעשתה מטעמם של האמריקאים, במקום להכיר בכך שיש בעיות ולנסות לפתור אותן. מאז הימים של חצרות המלוכה, התפקיד של האמן הוא לחשוף בפני השלטונות את פרצופם האמיתי. ליצן החצר לא רק שיעשע את המלך, אלא גם היה היחיד שאמר לו את האמת בפנים. מאז ומעולם, מקומו של האמן באופוזיציה, וחבל שהממשלות שוכחות את זה".


yes 3 יקרין היום (חמישי) את כל סרטיו הקודמים של הבמאי, שגם יהיו זמינים לאחר מכן ב-VOD במשך חודש.

אהבה חסרה. קולנוע לב,
יכבוש את הקהל הישראלי כמו "לוויתן"? מתוך "אהבה חסרה"/קולנוע לב
אנדריי זוויאגינצב. GettyImages
לא נתנו למשרד התרבות המקומי להפריע להם. צוות "אהבה חסרה" חוגג בקאן/GettyImages
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדכדך כמו החיים. מתוך "אהבה חסרה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully