וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות חדשה: "המורה לתיאטרון ביקש שאתפשט בזמן המונולוג"

22.1.2018 / 10:39

בעקבות תחקיר וואלה! תרבות, נחשפות עוד עדויות להטרדה ותקיפה מצד המורה לתיאטרון יוני לוקאס כלפי תלמידיו בבי"ס לאמנויות ותלמה ילין בשנות ה-80 וה-90. תלמיד לשעבר חושף שלוקאס הזמין אותו בלילה לבד לחדר באוניברסיטה וביקש ממנו להתפשט מכל בגדיו בעת מונולוג

המורה לתיאטרון יוני לוקאס, עליו טוענים תלמידיו לשעבר כי הטריד ותקף אותם מינית. באדיבות תיאטרון גשר,
המורה לתיאטרון יוני לוקאס/באדיבות תיאטרון גשר
"המורה שלי, לוקאס, הציע עזרה בהכנה למונולוג, והזמין אותי בשעה עשר בלילה אוניברסיטה. נכנסנו לחדר סגור וקטן. אני עושה את המונולוג והוא אומר לי: 'תתפשט, זה יעשה לך טוב. התפשטתי לחלוטין, גם מהתחתונים. בזמן המונולוג ראיתי אותו נשען כזה, ועיניו מזוגגות מעונג"

בעקבות תחקיר וואלה! תרבות שפורסם בסוף שבוע שעבר, נחשפות עדויות חדשות למקרים של הטרדה ותקיפה מינית מצד המורה לתיאטרון יוני לוקאס כלפי תלמידיו לשעבר בבית הספר לאמנויות בתל אביב ובתיכון תלמה ילין, בסוף שנות השמונים ובתחילת שנות התשעים. תלמיד לשעבר שלו מגלה לוואלה! תרבות על מקרה קשה, שבעודו נער בן 17 הציע לו לוקאס עזרה בעבודה על מונולוג, לקח אותו בשעת לילה לחדר קטן וסגור באוניברסיטה, ביקש ממנו להתפשט מכל בגדיו, וכך היה - התלמיד נשאר עירום לחלוטין מול עיניו "המזוגגות מעונג" של לוקאס. בנוסף לזה, בעקבות תחקיר וואלה! תרבות, תלמיד אחר שלמד בבית ספר לאמנויות חשף בעמוד הפייסבוק שלו כיצד בילדות בבית הספר היסודי לוקאס "דחף ידיים למפשעות של כולנו בשכבה - לכאורה כחלק מהלימוד".

א', תלמיד מגמת תיאטרון בתלמה ילין לשעבר, לא ישכח לעולם את אותו יום בשלהי שנות השמונים, שבו המורה האהוב עליו בבית הספר, יוני לוקאס, פגע בו. זה החל כשלוקאס הציע את עזרתו בעבודה על מונולוג. "יום אחד המורה לוקאס הציע לי שבשעה 21:30 בלילה הוא ייסע איתי לאוניברסיטת תל אביב, לבניין מקסיקו. היו לו מפתחות לשם. וכך היה. הגענו לבניין באוניברסיטה אחרי עשר בלילה, לבד. נכנסנו לחדר סגור וקטן. אני עושה את המונולוג והוא אומר לי: 'תתפשט, זה יעשה לך טוב. הדמות שלך בסיטואציה מאוד מאוד חשופה, אני אומר לך, זה יעשה לך טוב. תעשה את זה עירום. חשבתי, האם זאת גחמה שלו או שזה יעזור לי? אמרתי לעצמי, אם זה יעזור לי, אני אעשה את זה. זה לא בא לי בשיא הקלות. התפשטתי כבקשתו, הייתי עירום לגמרי מולו, הורדתי הכל, הכל, גם בלי תחתונים, ועשיתי את המונולוג. בזמן המונולוג אני זוכר שראיתי אותו נשען כזה, והעיניים שלו מזוגגות מעונג. הוא כבר עף על עצמו מהסיטואציה. אין שום סיבה שבנאדם שהוא מורה מבוגר, ייקח תלמיד בן 17 לחדר קטן וסגור ויגיד לו להתפשט. זה ריסוק של כל התנהגות נורמטיבית בסיסית. באותו רגע ראיתי שזה לא בסדר. אני נפגעתי ממנו. כשנפרדתי ממנו היתה לי חמיצות בפה. נפגעתי כי אהבתי אותו והוא עשה משהו שלא ייעשה".

התנהגויותיו הבעייתיות של לוקאס החלו עוד לפני מקרה קשה זה, על פי עדותו של א'. "פעם, בשיחה בכתה מול כולם, לוקאס סיפר 'כשהייתי צעיר, הייתי פרוע, אמא שלי ביקרה אצלי והיו קונדומים משומשים על הרצפה'. חשבתי לעצמי, מה הוא דפוק? יש פה ילדים שלא מבינים כלום, ומורה בבית ספר מספר כך. יכול להיות שזה גירה אותו". א' מוסיף שלתחושת הפגיעה נוספה עם השנים תחושת חרטה שלא התלונן על לוקאס בזמן אמת. "אם הייתי עושה זאת יכולתי למנוע מקרים שקרו לתלמידים אחרים", הוא אומר.

תלמיד לשעבר בבית ספר לאמנויות על לוקאס: "המורה ההוא דחף ידיים למפשעות של כולנו בשכבה - לכאורה כחלק מהלימוד"

בנוסף לכך, בעקבות התחקיר על לוקאס בוואלה! תרבות, כתב אלירן קנולר, תלמיד לשעבר בבית ספר לאמנויות, פוסט בעמוד הפייסבוק שלו: "קראתי עכשו כתבה בוואלה על המורה ההוא שדחף ידיים למפשעות של כולנו בשכבה - לכאורה כחלק מהלימוד. בזמן אמת לא ממש הבנתי מה הוא עושה והאמת שבמשך שנים הצלחתי להדחיק את העניין לא רע. וגם ובעיקר לא להפנים אותו. רק לפני שנתיים-שלוש שוחחתי על העניין עם חבר מהתקופה והוא הזכיר לי מה קרה. בתמימות של ילד שנותרתי הטלתי ספק שזו אכן היתה פגיעה והוא היה צריך להסביר לי כדי שאבין ואפנים שמה שהמורה עשה אכן לא היה תקין ולא קשור ללימוד שליטה על הסרעפת (כפי שהמורה הסביר לנו בשעתו וגם בכתבה). אבל למרות הכל הצלחתי להדחיק את העניין בחזרה. חרא יבש מסריח רק כשנוגעים בו. ואני שמח שלא נגעתי בו יותר מדי. ב-92' די בזמן אמת (אולי לא מספיק) האיש סולק מהוראה והעניין טואטא באלגנטיות. אני חושב שמזל שכך כי אם היה מתחיל פסטיבל סביבו - הפסטיבל עצמו היה הופך את העניין לפגיעה נפשית חמורה. חוסר הידיעה, ההבנה, וההפנמה הצילו אותי נפשית".

בתחקיר שפורסם ביום חמישי בוואלה! תרבות, חשפו 3 תלמידים לשעבר של יוני לוקאס מקרים שבהם הוטרדו, אחד מהם הוא כותב שורות אלה. לאחר שחלק לי ולתלמידים אחרים מתלמה ילין ומבית ספר לאמנויות שבחים ומחמאות ("אתה התלמיד הכי טוב שלי"), הציע את עזרתו "לקידום במקצוע" בשיעור פרטי בחדר בבית ספר, או הציע "לבוא לאודישן בסרט בינלאומי" שבו הוא כביכול מעורב. במפגשים הללו, שאירעו בבתים פרטיים ובשעות ערב, לוקאס עשה לפחות אחד מהמעשים הבאים ולפעמים יותר: ביקש מתלמידיו להתפשט, לפתוח את המכנסיים, נגע להם בשיער הערווה ובקרבת איבר המין, וביקש מהם לבצע מונולוג בעת שהיד שלהם נמצאת בתחתוניהם.

לאחר שכותב שורות אלו התלונן על לוקאס בפני בית הספר בזמן אמת, נפתחה חקירה במשטרה, שבמהלכה אני ואחרים סיפרנו לחוקרת שבאה לבית הספר את הפגיעה שחווינו מלוקאס. למיטב ידיעתי הוחלט לא להגיש נגדו כתב אישום. הוא הורחק אמנם מבית ספר לאמנויות ומתלמה ילין, אבל הוא המשיך לעבוד בעולם התיאטרון, בין השאר כיועץ של תיאטרון גשר.

עוד באותו נושא

עדויות חדשות חושפות: מורה נוסף מתלמה ילין תקף מינית תלמידים

לכתבה המלאה
בית ספר התיכון תלמה ילין. גוגל מפות, מערכת וואלה! NEWS
תלמה ילין/מערכת וואלה! NEWS, גוגל מפות

הזכרונות הקשים מהמורה המטריד לוקאס שבו וצפו לכותב שורות אלה ולבוגרי בית ספר לאמנויות ותלמה ילין שהעידו בכתבה זו, בעקבות הסערה שהתעוררה בשבוע שעבר כשאיש הטלוויזיה אסף הראל חשף בעיתון הארץ כיצד כשהיה תלמיד בתיכון לאמנויות הציע לו המנצח מנחם נבנהויז שלל הצעות מגונות, לטענתו. כשהתחיל לברר לאחרונה עם חבריו מבית הספר, גילה הראל לטענתו דפוס פעולה סדרתי שנע מהטרדות מיניות ועד ליחסי מין מלאים עם קטינים.

seperator

יוני לוקאס לא הגיב לטענות החדשות של א' שהגיעו לוואלה! תרבות ולא לעדות של קנולר. בסוף שבוע שעבר, עם פרסום תחקיר וואלה! תרבות, אמר לוקאס בתגובה לשאר העדויות: "אני לא זוכר שום מקרה מהמקרים המפורטים מלבד המקרה של הסרעפת. צריך לומר שבכל הנוגע ללחיצות על הסרעפת, זה חלק מעבודת השחקן. כל עבודה שכרוכה בנשימות ולחיצות על סרעפת, עושים את זה כל הזמן. בנוגע לחקירה: אכן הייתה חקירה לפני הרבה זמן. אני לא זוכר את כל הפרטים כי זה היה לפני 30 שנה. בתלמה ילין היו שלושה תלמידים שהתלוננו ואמרתי 'אם זה מה שאומרים, אז אני עוזב'. במקביל המנהל של תלמה ילין ושל בית הספר לאמנויות הודיעו לי שלא אוכל ללמד כי נסעתי למשך שבועיים במהלך מלחמת המפרץ. אני מבין שזה הזמן שגם גברים וגם נשים מעלים את זה במסגרת הקמפיין העולמי. לי לא הייתה כוונה לפגוע באיש. אני לא זוכר את השמות של המתלוננים ולא זוכר שאמרתי לאיש להתפשט. מעולם לא נגעתי באף ילד. אני לא חושב שהם משקרים. אני מאמין לכולם. אני חושב שכולם אומרים את מה שהם חוו. יש הבדל בין מה שאדם חווה לבין מה שקרה הרבה פעמים. זה לא אומר שזה שקר".

משה פילוסוף, מנהל תלמה ילין, מסר בתגובה לתחקיר בסוף שבוע שעבר: "אין בתלמה ילין מקום לאדם שפוגע בסביבה הבטוחה של ילדינו. למרות שהאירוע אירע לפני 26 שנים, ואין לי דרך להכיר אותו - אני מחזק אותך, שגיא, על האומץ לצאת החוצה עם סיפור על מי שפגע בך. שמח שעירבת את המשטרה, שהיא הגוף המוסמך לחקור ולבדוק כל מקרה לעומקו. אני קורא לכל נער ונערה לא לפחד ולא לשתוק".

בסוף שבוע שעבר בית ספר לאמנויות סרב להגיב והפנה לבקש תגובה ממשרד החינוך, שעדיין לא הגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully