וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גיליוטינת המנהרות עובדת": בצה"ל מתקרבים להשמדת כלל מנהרות חמאס

18.1.2018 / 17:00

קצין בכיר בפיקוד דרום העריך כי המכשול התת-קרקעי בגבול עזה יושלם עד אמצע השנה הבאה: "כל מנהרה שאיתרנו היא פחות מנהרה במערכה הבאה". לדבריו, חמאס לא ייקח חלק בהסלמה מול ישראל אלא כמוצא אחרון וכי המצוקה בעזה תימשך כל עוד הארגון ישתף פעולה עם איראן

צילום: שי מכלוף, עריכה: תום זואילי

בפיקוד הדרום התגאו היום (חמישי) באיתור המנהרה שנחפרה מתחת לכרם שלום והושמדה בתחילת השבוע. מדובר במנהרה השלישית בשלושת החודשים האחרונים שנחשפה ונוטרלה בגבול רצועת עזה. לדברי קצין בכיר בפיקוד דרום המנהרה לא אותרה באמצעות החומה התת-קרקעית שנבנית בימים אלה לאורך הגבול, אלא באמצעות טכנולוגיה משולבת במודיעין ומומחים מתחומים שונים.

הקצין הבכיר הוסיף עוד כי "המכשול הפיזי שנבנה מעל ומתחת לקרקע יעשה איפוס ויקטע את כל המנהרות ההתקפיות, אין דרך להתחמק מזה. אנחנו מבססים מערך חזק לזיהוי חפירת מנהרות". לדבריו, "מהר מאוד יבין חמאס שזה מאמץ חסר תועלת. כל מנהרה כזו שאיתרנו זו פחות מנהרה למערכה הבאה".

להערכתו החיבור בין מערכות הצבא השונות למטרת איתור המנהרות יביא בסופו של דבר להסרת האיום. "גיליוטינת המנהרות עובדת", הוסיף. על היקף המנהרות שנותרו בידי חמאס על פי דיווחים שפורסמו לאחרונה אמר הקצין כי מדובר ב"פרסומים חסרי אחריות" וב"מספרים מופרזים".

לקריאה נוספת:
ימים אחדים לאחר תקיפת המנהרה: חודשה העברת הסחורות בכרם שלום
המנהרה בכרם שלום: כך הפך צינור החמצן של עזה ליעד למגה-פיגוע
האור בקצה: חמאס קרוב לנקודה שתכריע את גורלו של פרויקט המנהרות

מפקד פיקוד הדרום, האלוף אייל זמיר במקום חשיפת המנהרה בכרם שלום, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל
מפקדי צה"ל בוחנים את פתח המנהרה בכרם שלום, השבוע/דובר צה"ל

לדברי הקצין הבכיר, פרויקט בניית החומה התת-קרקעית מתקדם בכמה מוקדי חפירה. "עד כה בנינו ארבעה קילומטרים של חומה. עד סוף שנת 2018 נשלים חלק גדול ממנה, יותר מ-50%, ובאמצע שנת 2019 נסיים את החומה. המקומות שבהם אנחנו בונים את המכשול חשובים להגנה – נתיב העשרה, שדרות, נחל עוז". עוד התייחס הקצין הבכיר לקצב השמדת המנהרות על ידי צה"ל בחודשים האחרונים והעריך כי השמדת המנהרה האחרונה לא תביא למלחמה. לדבריו, "חמאס מבין את האירוע, בשפת העם הוא 'אכל אותה' ומנסה ללכת לכיוונים אחרים".

המנהרה שאותרה מתחת למעבר כרם שלום נועדה להבריח אמצעי לחימה משמעותיים, פעילים ואף לשמש לביצוע פעולת טרור. לדברי הקצין הבכיר, "חמאס עשה הכול כדי לבדל את עצמו. את המנהרה הזו הוא בנה באמצעות שליחים. אנחנו יודעים מי האנשים שחפרו את המנהרה ומי עומד מאחוריה". הוא הוסיף כי הארגון חייב להכחיש את מעורבותו בפני המצרים, אך הדבר עדיין מותיר אותו בבעיה. זאת, משום שפעל מול מצרים לפרישת כוחות "ביטחון שוטף" שנועדו למנוע מעבר פעילי טרור לחצי האי סיני. לדבריו, עתה יאלץ חמאס לחשוף בפני המצרים מי אחראי לחפירת המנהרה ולהסביר מדוע לא מנע זאת.

עוד באותו נושא

ליברמן: סביר שיש מנהרות חמאס נוספות שחוצות לתוך סיני

לכתבה המלאה

"עזה לא תהיה סינגפור אבל היא גם לא חייבת להיות סומליה"

"אם חמאס ישתף פעולה עם איראן המצב ברצועה ימשיך להיות קשה"

השגרה לאורך גבול עזה נותרה מתוחה במיוחד על רקע סוגיית ירושלים והר הבית אך גם בשל המצוקה הכלכלית ברצועה. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו ברצועת עזה 23 פלסטינים, 12 מהם במנהרת הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני שפוצצה לפני חודשיים; תשעה בתקריות שהתפתחו בעקבות הפרות סדר בקרבת גדר המערכת ושניים נוספים בתקיפות צה"ל בתוך הרצועה בתגובה לירי הרקטות בתקופה זו – במהלכה נרשמו 20 שיגורים לעבר ישראל. חלק מהרקטות יורט על ידי מערכת כיפת ברזל. אחרות נפלו בשטח פתוח. רקטה אחת נפלה בשדרות והשנייה סמוך לנתיבות.

"עזה לא תהיה סינגפור אבל היא גם לא חייבת להיות סומליה", אמר הקצין הבכיר והוסיף כי אם חמאס ישתף פעולה עם איראן המצב הכלכלי ברצועה ימשיך להיות קשה. לדבריו, "כל פרויקט כלכלי חייב לעבור דרך הרשות הפלסטינית".

מנהרת הטרור בדרום רפיח סמוך לגבול עזה 13.1.18. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
המנהרה שהושמדה השבוע באזור כרם שלום/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
תקפית מנהרת הטרור של הגא"פ במזרח חאן יונס. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פיצוץ מנהרת הג'יהאד האסלאמי, באוקטובר/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בקרוב מאוד תתרגל אוגדת עזה התמודדות עם מגוון האיומים שמפתח חמאס ברצועה. בהם, ירי רקטות שמאיימות על אשקלון שדרות והסביבה ותקיפה באמצעות רחפנים חמושים. לדברי הקצין הבכיר "במערכה הבאה נצטרך לתת את המכה הכי חזקה כבר על ההתחלה. את המכה הכי קשה שאפשר לתת". להערכתו, לרשות חמאס יעמדו אמצעי לחימה בהיקף מעט יותר גדול מאשר במבצע "צוק איתן". עוד העריך הקצין כי איום המנהרות "מתכלה" ככל שהזמן חולף וכי חמאס ינסה לבצע פיגועים ביישובים או במוצבי צה"ל בגבול הרצועה, במטרה להעביר את הלחימה לשטח ישראל.

יחד עם זאת אמר הקצין כי הארגון מאוד מורתע ואם בכל זאת יחליט לצאת למלחמה זה יהיה כמוצא אחרון "רק אם לא תהיה לו ברירה". לדבריו, רק במקרה זה של מעורבות חמאס בסבבי ההסלמה בגבול הרצועה יהיה ניתן לומר שההרתעה מאז "צוק איתן" נפגעה. הקצין לא פסל אפשרות כי ארגונים סוררים ישתמשו במנהרה התקפית של חמאס בניגוד לעמדתו ואמר כי "זה לא תרחיש מופרך, זה לא דמיוני. אבל זה לא יהיה פשוט לקחת מנהרה מחמאס".

פתח המנהרה שהותקפה בדרום רפיח  13.1.18. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
פתח המנהרה ברפיח/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
מעבר כרם שלום נפתח- כ-1,000 משאיות המובילות סחורות כגון קמח, מלט, אורז וציוד נוסף, ייכנסו לרצועת עזה דרך המעבר. שי מכלוף
מצוקה כלכלית שגוררת שגרה מתוחה. מעבר כרם שלום, השבוע/שי מכלוף
אנשי ביטחון םלסטנים, מעבר כרם שלום, 14 בינואר 2018. רויטרס
כוחות ביטחון פלסטיניים באזור כרם שלום, השבוע/רויטרס
תקיפת חיל האוויר מנהרת טרור ליד רפיח ברצועת עזה. איחאם חמד, מערכת וואלה! NEWS
פיצוץ המנהרה בכרם שלום, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, איחאם חמד
מנהרת טרור של חמאס בדרום רצועת עזה לפני השמדתה, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
פנים המנהרה בכרם שלום/דובר צה"ל, דובר צה"ל
השמדת מנהרת טרור של חמאס בדרום רצועת עזה, 14 בינואר 2018. דובר צה"ל, דובר צה"ל
תוואי המנהרה במשולש הגבולות בין ישראל, עזה ומצרים/דובר צה"ל, דובר צה"ל
רצועת עזה, ינואר 2018. רויטרס
ילדים פלסטינים ברצועת עזה, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully