וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכינים שהשמידו מיליונים: התגלית החדשה על מקור המגפה השחורה

מחקר חדש סותר את מה שהיה ידוע עד בנוגע למחלה שקטלה כשליש מאוכלוסיית אירופה במאה ה-14, וטוען כי מקורה לא בעכברושים אלא בפרעושים שהיו על בני אדם ועל בגדיהם

שלד של אדם שמת במגיפה השחורה בתצוגה בלונדון, בריטניה, 2017. GettyImages
שלד של קורבן מהדבר השחור בתצוגה בלונדון/GettyImages

עכברושים אינם אחראים להתפרצות "המגפה השחורה" שקטלה מיליוני אנשים באירופה במאה ה-14 – כך עולה ממחקר חדש. המכרסמים והפרעושים שנשאו נחשבו כמקור לשורת ההתפרצויות של המחלה שהתחוללו ביבשת בין המאה ה-14 למאה ה-19, אך לפי מחקר של אוניברסיטת אוסלו ואוניברסיטת פררה סבורות כי ההתפרצות הראשונה מקורה היה בעיקר בפרעושים ובכינים שהיו על גופם של בני אדם ועל בגדיהם.

"יש לנו תרשימי תמותה מבוססים מתשע ערים באירופה", אמר פרופ' נילס סטנסת', מאוניברסיטת אוסלו, לרשת BBC. "כך שאנחנו יכולים לבנות מודלים של התפתחות המחלה". המחקר, שפורסם באקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית, יצר שלושה מודלים שונים, שלפיהם התפשטה המגפה – עכברושים, הדבקה דרך האוויר ופרעושים וכינים שהתיישבו על בני אדם ועל בגדיהם.

עכברוש בניו יורק, 2017. AP
עכברוש בניו יורק/AP

המחקר העלה כי בשבע מתוך תשע הערים שנבדקו, ההדבקה האנושית הייתה מתאימה הרבה יותר בתבניתה מאשר שני המודלים הנוספים. המודל הצביע על המהירות שבה התפשטה המחלה.

"המסקנה הייתה ברורה מאוד", אמר פרופ' סטנסת'. "מודל הכינים היה המתאים ביותר". לדבריו, "לא סביר שהמחלה התפשטה בכזו מהירות אם היא הייתה מועברת על ידי עכברושים. הוא אמר כי מטרת המחקר היא היסטורית בעיקרה, כדי להבין מה בדיוק קרה במהלך אחת המגיפות ההרסניות ביותר בהיסטוריה האנושית.

הוא הוסיף כי "הבנה גדולה ככל שאפשר בנוגע למה שמתרחש במהלך מגיפה היא תמיד טובה אם רוצה להפחית את התמותה (בעתיד)". לדבריו, "המחקר שלנו מלמד כי כדי למנוע התפשטות עתידית נושא ההיגיינה הוא החשוב ביותר". הדבר עדיין שורר בכמה מדינות באסיה, באפריקה ובאמריקה, שם הוא קיים "בשמורות" של מכרסמים נגועים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully