וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין דלקת חניכיים ובין סוגי סרטן קטלניים

21.1.2018 / 14:21

מחקר שנערך בארה"ב בחן בדיקות שיניים של אלפי נחקרים ומצא קשר משמעותי בין דלקות חניכיים קשות ובין סרטן הריאות וסרטן המעי הגס. אז מה הסימפטומים?

מחלת חניכיים. ShutterStock
אל תזניחו את החניכיים שלכם/ShutterStock

במחקר שנערך לאחרונה נמצאה עדות נוספת לקשר שיש בין מחלות חניכיים ובין סוגי סרטן שונים, ביניהם הקטלניים ביותר. המחקר שהתבסס על מידע שנאסף לאורך זמן רב כלל את בית הספר לרפואה ג'ון הופקינס בלומברג, מכון סידני קימל לסרטן ואוניברסיטת טאפטס בבוסטון.

המחקר שפורסם בכתב העת National Cancer Institute השתמש בנתונים מבדיקות שיניים מקיפות שבוצעו על 7,466 משתתפים ממרילנד, מינסוטה, מיסיסיפי וצפון קרוליינה, כחלק מהשתתפותם במחקר שבדק את הסטטיסטיקה של טרשת העורקים בקהילה (ARIC). הנחקרים היו במעקב לאחר מכן בסוף שנת 1990 עד 2012. במהלך תקופת המעקב, 1,648 מקרי סרטן חדשים אובחנו.

החוקרים מצאו עליה של 24 אחוזים בסיכון לפתח סרטן בקרב משתתפים עם דלקת חניכיים חמורה, בהשוואה לאלו עם דלקת חניכיים קלה בתחילת המחקר. בקרב חולים ללא שיניים - מה שיכול להיות סימן של דלקת חניכיים חמורה - העלייה בסיכון הייתה של 28 אחוזים. הסיכון הגבוה ביותר נצפה במקרים של סרטן ריאה, ואחריו סרטן המעי הגס.

עוד בנושא:
החניכיים מדממות? 7 פעולות שאתם עושים רק מחמירות את המצב
כך צחצוח שיניים משפיע על המערכת החיסונית

סרטן ריאות. ShutterStock
איך סרטן ריאות קשור לכאן?/ShutterStock

כאשר החוקרים ערכו ניתוחי תת-קבוצות, הם מצאו כי משתתפים עם מחלת חניכיים כרונית, הידועה בשם פריודונטיטיס, היו בסיכון גבוה פי שניים לסרטן ריאות, בהשוואה לאלה שלא הייתה להם דלקת חניכיים או אלה שסבלו מדלקת קלה. אלה שסבלו ממחלת חניכיים היו בעלי סיכון כפול לחלות בסרטן המעי הגס בהשוואה לאלה שסבלו מדלקת קלה או לא סבלו כלל.

באוגוסט האחרון חוקרים מאוניברסיטת ניו יורק בבאפלו, מצאו קשר אפשרי בין דלקת חניכיים לבין מחלת הסרטן בקרב נשים מבוגרות. ממסקנות המחקר, שפורסם בכתב העת Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention, עולה כי נשים שדיווחו כי הן סובלות ממחלות חניכיים היו בסבירות גבוהה יותר ב-14 אחוזים לחלות בסרטן. הסיכון היה גבוה ביותר לסרטן הוושט וכיס המרה, אך נמצא גם סיכון מוגבר לסרטן השד, הריאות ומלנומה (סרטן העור).

עוד באותו נושא

7 פעולות שגרתיות שהורסות לכם את השיניים

לכתבה המלאה

סיכון מוגבר לסרטן ריאות ומעי גס

"זהו המחקר הגדול ביותר שעוסק בקשר האפשרי שבין מחלת חניכיים וסיכון לסרטן באמצעות בדיקות שיניים כדי למדוד האם התקיימו מחלות חניכיים לפני אבחון של מחלת הסרטן", אמר עורך המחקר דומיניק מיצ'וד, פרופסור לרפואה ציבורית ורפואה קהילתית באוניברסיטת טאפטס. "יש צורך במחקרים נוספים כדי להעריך אם מניעה וטיפול במחלות חניכיים יכולה לעזור להקל על שכיחות הסרטן ולצמצם את מספר מקרי המוות עקב סוגים מסוימים של סרטן".

החוקרים ציינו כי ממצאי המחקר היו מעניינים במיוחד לאור מחקר שהתפרסם לאחרונה ב- Science, שקבע כי רקמות סרטן המעי הגס מכילות חיידקים הנמצאים בפה, כולל חיידקים שקשורים למחלת חניכיים. החוקרים גילו גם עלייה קטנה בסיכון לסרטן הלבלב בחולים עם דלקת חניכיים חמורה. אמנם לא היה מדובר במספרים משמעותיים מבחינה סטטיסטית, אך הקשר נמצא גם במחקרי עבר בנושא. צוות החוקרים לקח בחשבון את משתנה העישון, שכן מדובר על גורם שמעודד סרטן.

"כאשר בדקנו נתונים של אנשים שמעולם לא עישנו, מצאנו גם עדויות לכך שמחלת חניכיים חמורה קשורה לסיכון מוגבר לסרטן ריאות וסרטן המעי הגס", אמרה אליזבט פלאץ, סגן יו"ר המחלקה לאפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג.

חיידק אי-קולי. ShutterStock
החיידקים בפה מגיעים גם לרקמות סרטניות במעי הגס/ShutterStock

החוקרים מצאו כי אין קשר בין הסיכון מוגבר לחלות בסרטן השד, הערמונית או סרטן הדם / הלימפה. הקשר בין דלקת החניכיים לבין סיכון מוגבר לסרטן היה חלש יותר או לא נראה במשתתפים אפרו-אמריקאים ממחקר ARIC, למעט במקרים של סרטן ריאה וסרטן המעי הגס. "יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין את ההבדלים הספציפיים והגזעניים בממצאים של סרטן", כתבו המחברים. החוקרים מזהירים כי המחקר היה מוגבל בגודלו לניתוח תת-קבוצות, וסוגי סרטן שונים.

מחלת חניכיים נגרמת על ידי זיהום חיידקי וגורמת לנזקים ברקמה הרכה ובעצם התומכות בשיניים. הסימנים של מחלת החניכיים כוללים: דימום מהחניכיים בעת מגע או צחצוח, נפיחות ואודם של החניכיים, נסיגת חניכיים, רגישות לקור, ריח רע מהפה ועוד שינויים מבניים במבנה השיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully