רשות ההגבלים דחתה את מיזוג ישראייר ואל-על

הסיבה: המיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל-על בקווי התעופה לאילת ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בטיסות לאילת; ובנוסף המיזוג מעלה חשש בפעילות הבינלאומית, בפרט על רקע החששות לדחיקת מתחרים

מ"מ הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד אורי שוורץ, דחה היום (ד') את בקשת המיזוג של ישראייר ואל-על, וזאת משני טעמים עיקריים:

ראשית, המיזוג ימנע כל אפשרות לפעילות עצמאית של אל-על  בקווי התעופה לאילת ויקבע את הדואופול של ישראייר וארקיע בטיסות לאילת. 

שנית, המיזוג מעלה חשש בפעילות הבינלאומית, בפרט על רקע החששות לדחיקת מתחרים, הנובעים מהתלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, ובפרט של ארקיע, בשירותי אבטחת תעופה בחו"ל הניתנים באופן בלעדי על-ידי אל-על.

מאל-על נמסר כי "מדובר לטעמה בהחלטה שגויה אשר בראש ובראשונה משמרת את המונופול של ארקיע על הקו לאילת, שמחזיקה ב-70% מהטיסות. אל-על הציגה בפני הרשות תחשיב כלכלי שמבהיר מדוע מדובר בפעילות הפסדית עבורה, ושאין בכוונתה בלי קשר למיזוג להיכנס לפעילות באילת. יתרה מכך - היא בחרה לצאת ממנה לפני כמה שנים. החברה אף התחייבה בפני הרשות כי לאחר הרכישה ישראייר תרכוש שני מטוסים נוספים לצורך הפעילות באילת, מה שיוסיף תדירויות לטיסות לאילת ויפחית מחירים בקו לתועלת כלל הציבור.

"ההחלטה המצערת שהתקבלה היום מעידה כי רשות ההגבלים העסקיים בישראל, בשונה מכל רשות אחרת בעולם, בוחרת להשקיע אך ורק בעידוד תחרות בינלאומית כנגד חברות התעופה הישראליות ומקשה עליהן להתמודד אל מול בריתות ענק בתעופה העולמית. היה מקום לטעמנו שהרשות תנהג ביתר זהירות בבחינת טיעונים שהובאו בידי בעלי אינטרס, כפי שנוהגות רשויות תחרות בעולם במצבים דומים. את מחיר ההחלטה ישלם הציבור".

מחברת ישראייר נמסר: "קיבלנו את החלטת הממונה על ההגבלים, ואנו ממתינים לנימוקי החלטתו. משיצאנו לדרך, היה לנו ברור כי מדובר בהליך מורכב וארוך המלווה בעליות ומורדות. מול אופציה עתידית כביכול, במסגרתה תחדש אל-על את טיסותיה לאילת, דחה הממונה הצעה מחייבת לפיה תכפיל ישראייר את כמות מטוסי ה-ATR הפועלים בקו לאילת.

"הכפלת כמות המטוסים יכולה הייתה לחזק את התעופה ישראלית, אך יותר מכך, לשנות אחת ולתמיד את שיווי-המשקל בקווים הפנים-ארציים. התחייבות זאת הייתה גוררת ירידה מיידית של כ-7%-10% במחירים לטובת הצרכנים, החיילים, הגמלאים ותושבי העיר אילת. ישראייר היא חברה חסונה, שדורגה לראשונה בשנת 2017 בין 5 החברות המובילות בנתב"ג. הנהלת החברה ועובדיה יציבים וחסונים ויכולים להתמודד ולהתאים עצמם במהירות לסביבה תחרותית ומשתנה".

עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה" שהתנגדה למיזוג, מסר: "עמותת 'הצלחהק מברכת על עמדתה של רשות ההגבלים שלא לאשר את המיזוג בין אל-על וישראייר, המביאה בחשבון גם את הטעמים שהוצגו בפניה בהתנגדות שהוגשה מטעם 'הצלחה'. החששות התחרותיים הנוגעים לקו הטיסה לאילת וההחמרה האפשרית הנוגעת למצב בעייתי ממילא גם ללא המיזוג, בכל הנוגע לשירותי הביטחון שאל-על מספקת באופן מונופוליסטי, היו צריכים להכריע בבירור את הכף נגד המיזוג המוצע, וטוב שכך סברה גם הרשות. בלא תלות בתוצאת בקשת המיזוג, יש להמשיך ולפעול לשינוי מערך שירותי הביטחון בתחום התעופה המתנהל היום באופן שאינו תואם את האינטרס הציבורי, ו'הצלחה' תמשיך לקדם פתרון אלטרנטיבי בהקשר זה".