וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: מסירת חלקים מירושלים תחייב רוב של 80 ח"כים

2.1.2018 / 3:05

החוק אושר בתום דיון שארך יותר משלוש שעות ולאחר שהוסר הסעיף שנועד להפריד שכונות בעלות רוב ערבי לרשות מוניציפלית נפרדת. 64 ח"כים הצביעו בעד החוק ו-51 התנגדו. השר בנט, מיוזמי החוק: "זה לא חוק תיאורטי, בעבר ניסו לחלק את ירושלים"

צילום: מתוף דף הפייסבוק של נפתלי בנט

(השר בנט מסביר את החוק לאחר שנתניהו עיכב אותו, בחודש יולי)

הכנסת אישרה הלילה (שלישי) את חוק "ירושלים מאוחדת" לפיו כל שינוי במעמדה של ירושלים או החלטה על מסירת שטחים מהעיר כחלק מהסכם מדיני עתידי ידרוש אישור רוב מיוחד של 80 חברי כנסת ולא רוב רגיל. עם זאת, סעיף זה יהיה ניתן לביטול ברוב של 61 ח"כים. את החוק יזם יו"ר מפלגת הבית היהודי השר נפתלי בנט והגישה אותו יו"ר הסיעה ח"כ שולי מועלם-רפאלי.

החוק אושר ברוב של 64 תומכים מול 51 מתנגדים ונמנע אחד ולאחר דיון של כשלוש שעות. זאת, בסופו של יום מתוח בכנסת במהלכו אושר "חוק הפריימריז" ואף נדחתה בשבוע ההצבעה על חוק המרכולים בשל קשיי הקואליציה לגייס רוב לאישורו, בין היתר בשל היעדרותו של ח"כ יהודה גליק (הליכוד) שאשתו הלכה אתמול לעולמה.


לקריאה נוספת:
חוק הפריימריז אושר בכנסת: "יחזק הדמוקרטיה והמאבק בשחיתות"
אין רוב: ההצבעה בכנסת על חוק המרכולים נדחתה בשבוע

מליאת הכנסת במהלך דיון ב"חוק ההמלצות" 27 בדצמבר 2017. דוברות הכנסת – הדס פרוש, מערכת וואלה! NEWS
חוק ירושלים אושר במהלך הלילה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת – הדס פרוש

שעות בודדות לקראת ההצבעה, לחצים פוליטיים הובילו לשינוי דרמטי בנוסח הצעת החוק לפיו בוטל הסעיף שנועד לאפשר את חלוקת העיר ולהעביר שכונות פלסטיניות מעיריית ירושלים לרשות מוניציפלית חדשה תחת ריבונות ישראלית. מדובר בין היתר על מחנה הפליטים שועפאט וכפר עקב המצויים כיום מעבר לגדר ההפרדה אך בשטחה המוניציפלי של ירושלים.

הסעיף שבוטל הוכנס לחוק על ידי השר זאב אלקין (הליכוד) שהתנגד לחוק בנוסח המקורי. אלקין זכה לגיבוי מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכחלק מההסכמה לקידומו ערך בו שינוי שפתח מחדש את הדיון סביב גבולות העיר.

השר זאב אלקין, ישיבה מיוחדת של הכנסת לציון יום ירושלים. מליאת הכנסת, 1 ביוני 2016. נועם מושקוביץ
הסעיף שהכניס בחוק בוטל. השר זאב אלקין בכנסת/נועם מושקוביץ

עם זאת, בשל לחצים מצד גורמים בבית היהודי ובליכוד, אלקין המכהן כשר לענייני ירושלים, נאלץ לוותר עליו. חרף ביטול סעיף זה, שינויים מוניציפליים בעיר יוכלו מעתה להיעשות ברוב רגיל, ולא ברוב של 61 חברי כנסת. לאחר אישור החוק בירך אלקין "על אישור ברוב גדול של תיקון לחוק יסוד ירושלים המחזק את חומת המגן כנגד אלה משמאל שעלולים לנסות לפגוע בעתיד בריבונות הישראלית בירושלים המאוחדת".

יו"ר ועדת חוקה ח"כ ניסן סלומינסיקי (הבית היהודי) הודיע על כך במליאת הכנסת ואמר כי "קיימנו התייעצות בקואליציה ובעקבות כך שאנחנו עדיין מתלבטים בנושא המוניציפלי של ירושלים הוחלט לוותר על סעיף 1 וביטולו משאיר את ההגנה המוניציפלית בירושלים". החוק שאושר משנה את חוק יסוד משאל העם שקבע עד היום כי כל הסכם הכולל ויתור על שטח שבריבונות ישראל דורש רוב של 61 חברי כנסת, במקביל למשאל עם. החוק מאפשר לוותר על משאל העם במקרה שההסכם נהנה מרוב של 80 ח"כים או יותר.

בנט: "אין בסמכות שום גוף יהודי לוותר על חלק בארץ"

בטרם אישור החוק אמר השר בנט במליאת הכנסת כי "החוק הזה הוא לא תיאורטי. אנחנו לא עוסקים בחוקים תיאורטיים אלא בחוקים מעשיים מאוד. ניסו בעבר לחלק את ירושלים. באתי לפוליטיקה כדי לחולל שינויים והתפיסה שלי ברורה: אין זה מסמכותו של שום יהודי, שום גוף יהודי, או העם היהודי כולו לוותר על חלק בארץ. זוהי זכות האומה היהודית לדורותיה שאינה ניתנת להפקעה בשום תנאי".

השר נפתלי בנט נואם לפני ההצבעה על חוק ירושלים במליאת הכנסת, 2 בינואר 2018. צילום מסך, ערוץ הכנסת
"מהלך אסטרטגי". השר בנט נואם לפני ההצבעה על החוק, הלילה/ערוץ הכנסת, צילום מסך

בנט האשים את אנשי יש עתיד והמחנה הציוני ש"רוצים לחלק את ירושלים" ולכן הוא יחד עם אנשי מפלגתו "מרימים רף מאד גבוה של 80 חברי כנסת. הערב הוא ערב מיוחד. אנחנו שוב דואגים שירושלים לא תחולק".

השר בנט הציג את החוק באמצע חודש יוני, כמה שבועות לאחר ביקורו הראשון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בישראל, כחלק ממה שהגדיר "מהלך אסטרטגי" שנועד לחזק את נתניהו לאור השינויים במדיניות עם כניסתו של הנשיא לבית הלבן, ו"לבצר את ירושלים כך שלעולם לא יהיה אפשר לחלקה".

רחבת הכותל המערבי, ירושלים. פברואר 2016. AP
מסירת חלקים מהעיר רק ברוב של 80 ח"כים. רחבת הכותל/AP

ראש הממשלה, שחתם בעצמו ב-2007 על הצעת חוק זהה של חבר הכנסת לשעבר גדעון סער כשהיה ראש אופוזיציה, הביע תמיכה בחוק, אך במשך כמה שבועות החוק נקלע למאבק קרדיטים תוקפני בין הליכוד לבית היהודי ועוכב. בשבוע שעבר, ובעקבות הכרזת טראמפ על הכרה בירושלים כבירת ישראל, בנט אמר כי נתניהו התחייב בפניו להעביר את החוק בקריאה שניה ושלישית. בנט התגאה בחוק ואמר מעל דוכן הכנסת: "התחייבנו וקיימנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully