וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דובר צה"ל: "אלו שלוש השנים השקטות בעזה מאז ימי שמשון הגיבור"

27.12.2017 / 14:14

בריאיון לוואלה! TALK עם יעקב אילון, אמר תא"ל רונן מנליס כי חמאס "בוחר בצדק שלא לדרדר את המצב", אך ישראל תמנע כל הפרה של ריבונותה. על סערת עהד תמימי: "נותנים לחייל גיבוי מלא". הריאיון המלא יתפרסם מחר

צילום סטילס: ראובן קסטרו עריכת וידאו: נועה לוי

דובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליס אומר כי התקופה שחלפה מאז מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה הייתה "שלוש השנים הכי שקטות שהיו בעזה מאז ימי שמשון הגיבור". בריאיון ליעקב אילון בתוכנית וואלה! TALK, אמר מנליס: "העובדה שחמאס הוא ארגון מורתע מעידה על היכולות של צה"ל שהולכות ומשתפרות כל הזמן. הוא בוחר בצדק לא לדרדר את המצב, אך מצד שני יש אתגר ביטחוני קבוע ברצועת עזה".

מנליס אמר כי "אנחנו פועלים מול ארגון טרור ומפעילים מולו יכולות כל הזמן כדי להסכל, למשל את המנהרות החודרות לשטחנו. אתה לוקח סיכון שזה יכול להידרדר ולהגיע להסלמה. יש נפיצות שצריך להפעיל מולה כוח, אבל המטרה היא לא להידרדר למלחמה. יש למדינת ישראל אינטרס למנוע את הידרדרות המצב ההומניטרי בעזה, ויחד עם זאת לשמור על המצב הביטחוני שלנו ולמנוע כל הפרה של הריבונות הישראלית, מתחת לקרקע, מעל לקרקע, באויר בים, בכל מקום".

דובר צה"ל, רונן מנליס, וואלה טוק, 27 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
דובר צה"ל רונן מנליס/ראובן קסטרו

מנליס התייחס לתיעוד המקרה שבו הכתה הנערה הפלסטינית עהד תמימי קצין בגבעתי ולמערצה, ואמר: "זה אירוע מורכב שמראה את הבעיה, האתגר שקיים במשימות שמבצעים החיילים ביהודה ושומרון. מלבד המשימות הצבאיות המובהקות, החיילים ביו"ש מבצעים גם משימות שיטור, זה נתון לנו בהנחת הדרג המדיני כחליף הריבון. כששאלתי את המ"פ מה הרגיש כשראה את הנערה עומדת לידו, הוא ענה שברור היה לו שזאת פרובוקציה. הוא זה שנמצא שם, הוא זה שמפעיל את הכוח, הוא נתון לשיקול הדעת המקצועי ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא באופן שבו הוא פעל".

עד כמה המצלמות בשטח עלולות לשתק את החיילים בשטח?

"ההתמודדות בסביבה שהיא רוויה באזרחים וצלמים, היא התמודדות שמלווה אותנו בחיי היום יום ביהודה ושומרון והיא תלווה אותנו ככל הנראה אם תהיה מלחמה – גם במלחמה הבאה. העולם השתנה, כמעט כל אזרח הוא פוטנציאל עיתונאי, הוא יודע לצלם, הוא יודע להפיץ את זה במהירות ולפעמים גם להפיץ רק חצאי אמיתות ובכך לעשות מניפולציה. אנחנו מכינים את החיילים והמפקדים ואני חושב שהאופן שבו פעל המ"פ הוא בדיוק דוגמא לזה. הוא מבין לאורך כל הדרך שמדובר בפרובוקציה מצולמת. בבחירה שלי שבין לצלם את זה לבין לצלם את איך אני מפעיל נגדה כוח זו הבחירה שבחרתי.

זו פרובוקציה ועדיין מדובר פה במישהו שסותר לחייל צה"ל ומפריע לו במילוי תפקידו ואתם רק אחרי כמה ימים מטפלים בזה, רק אחרי שזה פורסם.

"ההנחיה פה ברורה לחלוטין וקיימת לפני האירוע הזה ומופצת בפקודות. אם מישהו מפריע לחייל במילוי תפקידו, צריך לעצור אותו בסמוך ככל הניתן לאירוע".

נערות פלסטיניות מתגרות בחייל צה"ל צועקות עליו, סוטרות לו ובועטות ברגליו בנבי סלאח. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
העימות בין קצין גבעתי לנערה הפלסטינית עהד תמימי/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

על פגישת הרמטכ"ל עם ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, ערב אזהרתו של ברק מפני סירוב פקודה בעקבות מדיניות הממשלה, אמר מנליס: "זה עניין שולי ומהומה רבה על לא דבר. הרמטכ"ל הזה למד היסטוריה ואחד הדברים שהוא תמיד אומר זה שהוא למד לקח. חשוב לו לשמוע מניסיונם של אחרים הוא משקיע בזה הרבה מאוד זמן והמשימה המרכזית שעומדת לנגד עיניו היא בטחון ישראל וכדי לממש את המשימה הזאת הוא חייב לשמוע מניסיונם של אחרים. השיחה נסובה רק בענייני צבא וביטחון ואני מבטיח לך, אני מכיר את הרמטכ"ל – זה הדבר היחיד שמעסיק אותו ביום יום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully