וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם מתחמם - ופיג'י מתכוננת ליום שבו תשקע תחת המים

27.12.2017 / 10:43

תושבי ווילוטה וילג' שבמדינת האיים רגילים לסופות ציקלון ולשיטפונות, אך עם שינויי האקלים הם נערכים לכך שאסונות הטבע יפקדו אותם יותר ויותר. הממשלה מעבירה כפרים, אך אחרים סבורים כי עדיף לשפר את מוכנות התושבים לקראת העלייה במפלס הים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

במשך רוב חייה, קהילתה של בויסליה טביטה הסתמכה על תפילות ועל מזל כדי להגן על עצמה מפני סופות הציקלון, השיטפונות והמפולות הפוקדים מעת לעת את איי פיג'י.

"בזמן אסון, הכל בבלאגן, אנשים לא יודעים מה לעשות", סיפרה טביטה, החיה בווילוטה וילג' מספר 1, השוכן למרגלות שורת צוקים במרחק של 65 ק"מ מצפון לבירת פיג'י, סובה. "כשיש שיטפונות, אנשים רק עוזרים לעצמם ומותירים מאחור את הזקנים ואימהות עם תינוקות. ולאף אחד לא אכפת", אמרה לרויטרס.

עוד ידיעות מהעולם
סימני חיים מפרבר המוות: החל פינוי חולים מאזור דמשק
ארגנטינה: התובע היהודי אלברטו ניסמן נרצח ולא התאבד

תושבים בווילוטה וילג' מספר 1, פיג'י, דצמבר 2017. רויטרס
מועד לפורענות. הכפר ווילוטה וילג' מספר 1/רויטרס

עתה, חל שינוי במצב. בחמש השנים האחרונות, כל 250 התושבים בכפר המועד לפורענות עברו הכשרה להתמודדות עם מצבי חירום, הכוללים יצירת תכנית פינוי, הקמת ועדות לטיפול באסונות ולימוד מתן עזרה ראשונה בסיסית.

בנוסף לכך, מערכת פשוטה, המתבססת על צבעי דגלים, מסייעת להעביר אזהרות מפני ציקלון לתושבים, בין אם הרשת הסלולרית פועלת או לא. דגל לבן מזהיר את המשפחות להתכונן לקראת פינוי, צהוב מסמן כי סופה תפגע ביבשה בתוך יממה ואדום קורא לכולם לעזוב באופן מידי.

טביטה, אשתו של מנהיג הכפר, סבורה כי האימונים שמעביר הצלב האדום של פינלד מסייעים לחבר יחד את הקהילה וכי אלו הצילו אותם כשהסופה העוצמתית ווינסטון - החזקה ביותר שפגעה ביבשה בחצי הכדור המערבי אי-פעם - פגעה בהם. "אם הם לא היו כאן לפני שווינסטון הגיע, אני חושבת שהיינו מתים", אמרה.

הסופה הרגה יותר מ-40 איש בפיג'י וגרה לנזק של שני מיליארד דולר מקומיים (950 מיליון דולר).

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
תושבים בווילוטה וילג' מספר 1, פיג'י, דצמבר 2017. רויטרס
תושבים בווילוטה וילג' מספר 1, פיג'י, דצמבר 2017/רויטרס

במדינה שנמצאת כה קרוב לפני המים כמו פיג'י, אסונות הטבע צפויים להפוך לשגרתיים יותר לנוכח שינויי האקלים. הסיכונים כוללים עלייה במפלס המים, בשיטפונות ובמפולות, הרס של יבולים והתפשטות של מחלות כמו קדחת וטיפוס.

טביטה אמרה כי במרבית השיטפונות, רוב הכפר שוקע תחת המים ולעתים נדרשים ימים בטרם הגישה אליו נעשית אפשרית שוב. הממשלה, המודעת לסיכון הגובר, הגבירה את מאמציה כדי להילחם בהם.

תושבים בווילוטה וילג' מספר 1, פיג'י, דצמבר 2017. רויטרס
תושבים בווילוטה וילג' מספר 1, פיג'י, דצמבר 2017/רויטרס

בדוח שפורסם בחודש שעבר בשיתוף הבנק העולמי, הממשלה מסרה כי היא משקיעה כמעט 10% מהתמ"ג שלה כדי להתגונן מפני אסונות טבע, יותר מפי ארבעה בהשוואה ל-2012. היא מתכננת להשקיע יותר מ-350 מיליון דולר מקומי בהעברת כפרים למקום חדש, לבניית כבישים וגשרים ולשיפור התגובה לאסונות טבע הקשורים לשינויי האקלים.

שלושה כפרים כבר הועברו ועוד 43 אמורים לעבור בהמשך. עם זאת, ראש מערך המבצעים של הצלב האדום בפיג'י, אסרומה לדואה, אמר כי הכשרת התושבים כיצד להתמודד טוב יותר עם אסונות גם היא מפתח להצלת חיים וכסף.

"היכולת של הקהילות לדעת ולהבין איך ומה לעשות בזמן אסונות היא חיונית, ועתה זה חלק מהיומיום שלנו, כך שעלינו להתרגל לשינויים הללו וללמוד להפחית את הסיכונים", אמר. "מתי שזה אפשרי, עדיף לתושבים להכין את בתיהם לאסונות מאשר לעבור מקום, תהליך שעשוי להיות ארוך ויקר".

טביטה אמרה כי זה מה שתושבי הכפר שלה מקווים לעשות. היא אמרה כי מאחר שהם מוקפים בצוקים ולא יכולים לעבור למקום גבוה יותר, הממשלה מעודדת את מי שיכול להרים את ביתו מעל הקרקע. לדבריה, זהו הפתרון העדיף.

"אנחנו אוהבים את הכפר. התושבים לא רוצים לעבור ממנו. ולכן, בזכות האימונים שלנו, אנחנו מתחילים לעשות דברים טוב יותר", אמרה. "אנחנו מרגישים שזה בסדר. אם הוריקן יגיע, אנחנו מוכנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully