וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד בלעדי: המבצעים החשאיים של צה"ל למען אזרחי סוריה

27.12.2017 / 8:58

מזון וביגוד, מוצרי תינוקות, דלק ומכשור רפואי: בחשאי, חרף מאמצי משטר אסד לסכל את פעילותם, מעבירים חיילי אוגדה 210 לאזרחים מעבר לגבול סיוע הומניטרי מציל חיים. "בשנה האחרונה התקיימו 320 מבצעים בגבול הסורי", אומר לוואלה! NEWS מפקד המבצע. מיוחד

צילום: דו"צ, עריכה: שניר דבוש ויאיר דניאל

כ-694 טון מזון ו-174 טון מוצרי ביגוד הועברו במהלך שנת 2017 לשטח סוריה – כך עולה מנתוני סיכום השנה של מנהלת "שכנות טובה" המגישה סיוע הומניטרי לאזרחים הסורים ברמת הגולן. המנהלת שהוקמה בקיץ 2016 באוגדת הבשן בפיקודו של תת-אלוף יניב עשור, העמיקה במהלך השנה האחרונה את פעילותה, ומלבד סיוע רפואי החלה בהעברת מזון, מכשור רפואי, מוצרי היגיינה ותינוקות וכן מכשירי חשמל ודלק – חרף התנגדות משטר אסד.

עם הקמתה בקיץ 2016, קיימה המנהלת ארבעה חודשי ניסיון בהם ניסו מפקדי אוגדת הבשן להיענות לדרישה בצד הסורי עבור סיוע רפואי, ציוד ותרופות. התהליך התפתח והביקוש בצד הסורי לסיוע הומניטרי התרחב משמעותית. בשנת 2017 הוא כלל העברת 174 טון בגדים, 13 גנרטורים, למעלה מ-12 אלף מוצרי היגיינה. מלבד זאת, כאלף ילדים סורים טופלו עד כה בישראל לאחר שגם היקף הסיוע הרפואי הניתן ואופיו השתנה.

עוד בוואלה! NEWS:
הפוטש שלא היה: לרמטכ"ל מותר להתייעץ - גם במגדל יוקרה
גורם באוצר: חקיקה בעניין קק"ל - כבר בשבוע הבא
משרד החינוך יעתור לבית המשפט לעצור את השביתה מחר

סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. -, מערכת וואלה! NEWS
העברת סיוע בגבול סוריה/מערכת וואלה! NEWS, -

"בשנה האחרונה התקיימו 320 מבצעים בגבול הסורי", סיפר סגן-אלוף א', מפקד מנהלת "שכנות טובה" בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS. "בחודשים האחרונים התרחשו בין שניים לשלושה מבצעים בלילה (אין מבצעים בימי שישי ושבת למעט מקרים דחופים – א"ב), והיקפם גדל בהתאם לדרישה בצד הסורי".

האתגר של מנהלת "שכנות טובה" בשטח היה בעיקר לייצר הסכמה בצד הסורי לקבל סיוע מישראל. "התחלנו בסיוע רפואי מגוון לאזור שבשליטת המורדים בסוריה", הסביר סגן-אלוף א'. "אנחנו לא שוכחים שמדובר במדינה שחינכה את אזרחיה לשנוא את ישראל ולראות בה מדינת אויב. נאמני אסד ואנשיו מבקרים בחריפות את התהליך ומנסים לסכל אותו. למבצעים רפואיים יש לפחות קונצנזוס בצד הסורי משום שהם מצילי חיים. יש לכך גם אישור של בית הדין השרעי בסוריה ומדברים על כך במסגדים".

עוד באותו נושא

"ישראל היחידה שעמדה לצדנו": פעילות צה"ל למען הפצועים הסורים נחשפת

לכתבה המלאה

מבצעי "ביקור רופא": לא רק טיפולים דחופים

הסיוע הרפואי שמעניקה ישראל לפצועים מלחמת האזרחים בסוריה ידוע היטב משני צדי הגבול. אלא שמלבד הטיפולים הניתנים סמוך לגדר והעברת הפצועים לבתי החולים בישראל במקרים דחופים, אופי הסיוע השתנה אף הוא במהלך השנה האחרונה. מנהל "שכנות טובה" מקדמת לאחרונה את מבצעי "ביקור רופא". במסגרת זו, ילדים סורים מגיעים בליווי אמם ורופא סורי אל גדר הגבול, שם מתבצע אבחון ומיון על ידי רופאים מומחים מישראל. בהתאם לכך, מתקבלת החלטה אם יש מקום לסייע באמצעות ניתוח או טיפול אורך יותר בשטח ישראל.

מדי שבוע נכנסים לבתי החולים בישראל 25 ילדים סורים בממוצע, מלווים על ידי אימהותיהם. המבצע מתחיל בתהליך קליטה בשעות המוקדמות לפנות בוקר בגבול וממשיך בהגעה לבתי החולים ברחבי הארץ לניתוחים וטיפולים. "הילדים נהנים משלוש ארוחות ביום, לצד ליווי צמוד שלנו", מסביר סגן-אלוף א'. "בזמן הזה אנחנו נותנים להם להרגיש כ'ילדים'. זה לא עניין פשוט. עד סוף השנה יטופלו בישראל כאלף ילדים סורים במסגרת 'מבצע ביקור רופא'. בשבוע הבא יכנסו לישראל עשרה ילדים סורים שיקבלו מכשירי שמיעה אחרי שהתברר בבדיקות כי הם לא חירשים ויש אפשרות לשפר להם את השמיעה. הם יחזרו לסוריה אחרי שנמצא תורם למכשירים, כשהם שומעים טוב יותר".

סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
מבצע להעברת הציוד הרפואי בגבול/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
אינפו - סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. -, מערכת וואלה! NEWS
אינפו - סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017/מערכת וואלה! NEWS, -

גורמים באוגדת הבשן מספרים כי במבצע הראשון צעד אחד הילדים הסורים יחף לעבר גדר המערכת. תא"ל עשור, מפקד האוגדה, הבחין בחלוף הזמן שחלק מהילדים מגיעים ללא נעליים בגלל המצוקה בצד הסורי. בשל כך, הוא מימן מכיסו את הרכש הראשוני ומאז התקבלה הנחייה שלכל ילד סורי יהיו נעליים.

במהלך השנה האחרונה, עם השינוי באופן הטיפולים – חל גידול גם בטווחי הסיוע הרפואי. אם בתחילה פעלה המנהלת לסייע לאזרחים סורים בטווח של עד ארבעה קילומטרים מהגבול, בחודשים האחרונים הסיוע הרפואי התרחב לאזרחים שמתגוררים במרחק של 40 קילומטרים מגבול ישראל.

לא רק תרופות ותחבושות

השלב הבא לשיטתו של סגן-אלוף א' היה "מבחן הקמח". הדרישה בצד הסורי לסיוע במוצרי מזון באה בעקבות החרפה במצוקת האזרחים, שהולכת ומעמיקה בהתאם לשינויים בתנאי מזג האוויר. על פי ההערכות באוגדה, סיוע מסוג זה היה אמור לעורר התנגדות מאחר שלא מדובר בסיוע רפואי. הסיוע של מנהלת "שכנות טובה" החל באמצעות העברת קמח ולאחר מכן במזון לתינוקות וסוכר.

"בהתחלה הם היו מעבירים את המזון מהשקיות המקוריות עם כתוביות בעברית של חברות ישראליות לשקיות פשוטות, אבל ככל שחלף הזמן זה השתנה", טען סגן-אלוף א'. "בחצי השנה האחרונה העברנו עשרות טונות של מזון. כמעט בכל לילה עובר משלוח מזון. זה התפתח מקמח לשמן, קטניות, פסטה ומוצרים נוספים. בהתחלה זה היה קשה בגלל החשש של האזרחים הסורים בנוגע לאופן שבו זה יצטייר בשטח, אבל בסופו של דבר הצלחנו לפתח עבורם סל מזון. כל חודש פונים עוד גורמים בצד הסורי ומבקשים עזרה. יותר ויותר מועצות אזוריות מבקשות את פרויקט 'שכנות טובה'. זה לא נעשה בכפייה וזה רק מתרחב".

צה"ל מסייע לפליטים הסורים במסגרת פעילות יחידת "שכנות טובה" יולי 2017. דובר צה"ל, דובר צה"ל
הרחבת טווחי מתן הסיוע. פעילות מנהלת "שכנות טובה" בחודש יולי/דובר צה"ל, דובר צה"ל

סגן-אלוף א' אף מציין כי הביקוש בצד הסורי לסיוע מעיד על החמרת המצב מעברו השני של הגבול. "האזרח הפשוט בסוריה שמתגורר בכפר נותר ללא מים זורמים, חשמל או שירותי רפואה סבירים. כל התשתיות הושמדו. גם בתי חולים נהרסו. אנשים חיים באפס מעלות. יש כאלה שמתגוררים באוהלים או במבנים מאולתרים - בעיקר הפליטים – ומספרם הולך וגדל. הם זקוקים לעזרה אבל יש ביניהם כאלה ששואלים כל הזמן את עצמם איך אסד מסתכל עליהם. זה תהליך מאוד מורכב ולכן אנחנו פועלים ברגישות. לפעמים כפר מסוים פונה בשם 50 משפחות לקבל סיוע".

המבצעים התכופים והיקפם המתרחב מייצרים מעמסה גדולה על כוחות שפועלים לאורך הגדר האחראים בעיקר לספק הגנה בגבול ועל היישובים. "למרות האתגר והעומס המפקדים והחיילים מבינים את גודל המשימה, ואת חשיבותה לישראל – מלבד הסיפוק האדיר", אומר סגן-אלוף א'. "יש לי תמונה שלא יוצאת לי מהראש של ילד סורי שנופל בירידה מאוטובוס וחיילים רצים לעזור לו ומרימים אותו בידיים. זו נצרב בזיכרון. את מרבית השירות הצבאי שלי העברתי במשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים. מעולם איש לא לחץ לי את היד כאות תודה כמו שהסורים מודים לנו. הם לא מפסיקים להגיד תודה. זה מרגש כל פעם מחדש, מייצר שכנות טובה והבנה מי זו ישראל".

סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
אבטחת פעילות מנהלת "שכנות טובה"/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
אופי הטיפול הרפואי השתנה. פעילות מנהלת "שכנות טובה"/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
סיוע לאזרחים בסוריה ב-2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
פעילות מנהלת "שכנות טובה"/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך
ND מבצע "שכנות טובה"- תיעוד: כוחות אוגדת הבשן הרחיבו את היקף הסיוע ההומניטארי לפצועים ולנזקקים מהצד הסורי. דובר צה"ל
פצועים מפונים לקבל טיפול רפואי בישראל. פעילות "שכנות טובה"/דובר צה"ל
תיעוד הסיוע ההומניטרי שמגיש צה"ל לפליטים סורים ברמת הגולן כחלק ממבצע שכנות טובה, 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
ציוד מועבר לידי אזרחים סורים. פעילות "שכנות טובה"/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
תיעוד הסיוע ההומניטרי שמגיש צה"ל לפליטים סורים ברמת הגולן כחלק ממבצע שכנות טובה, 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
העברת מזון בגבול סוריה ברמת הגולן בחודש יולי/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
פעילות של צה"ל למען האזרחים הסורים/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
חיילי צה"ל מטפלים בפצוע ממלחמת האזרחים בסוריה/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
חיילי צה"ל מטפלים בילד שנפצעה במלחמת האזרחים בסוריה/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
ילדה פליטה ממלחמת האזרחים בסוריה בפעילות עם חיילי צה"ל/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
פעילות של צה"ל למען האזרחים הסורים/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
פעילות של צה"ל למען האזרחים הסוריים/דובר צה"ל
המבצעים החשאיים של צה"ל למען תושבי סוריה. דובר צה"ל
פעילות של צה"ל למען האזרחים הסוריים/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully