וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מידות טובות: "שבאבניקים" מוצאת את הצד הקליל של החרדיות

25.12.2017 / 0:00

אחרי ש"שטיסל" הצליחה להפוך את אורח החיים החרדי למורכב ומרתק, מנסה "שבאבניקים" של HOT לקחת אותנו לחלק המחויב פחות של לימודי התורה. בתוך שבלונה מעט שחוקה של חבורה גברית, מצליח היוצר אלירן מלכה למצוא הרבה שנינות וחן, שמתחזקים הודות לבימוי מצוין ומשחק יעיל

באדיבות HOT

בכל הקשור לטלוויזיה, התהליכים העולמיים משקפים דווקא היטב את הנעשה על המסך הקטן הישראלי. כמה מהסדרות המצליחות בשנים האחרונות ("לא בטוחה", "אטלנטה", גם "מומחה לכלום" במידה מסוימת) בארה"ב מעניקות קול ובולטות לקהילות שסבלו במשך שנים מהשטחה וסטיגמות. הסרט החשוב של 2017 ("תברח") הוא עוד דוגמה בולטת למגמה הזאת. העיסוק הטלוויזיוני הישראלי בחרדים ובאורחות חייהם היה סיפור הצלחה עוד מימי "מרחק נגיעה", אבל הייתה זו "שטיסל" שהעניקה לו סופית את החותמת האיכותית (גם אם "כיפת ברזל" באה ושוב קלקלה קצת). לפתע, מבעד להפגנות השבת וההלוויות ההמוניות, נשקפה חברה מורכבת ומסקרנת עם סגנון וסלנג ייחודי, וכמובן פסיפס עצום של חלומות, השקפות וטיפוסים מרתקים. הצעד הבא בתהליך הוא הסטת הזרקור אל השוליים של הקהילה הסגורה הזו, אל מי שמבקשים להלך על התפר שבין הישראליות לחרדיות וליהנות מכל העולמות.

"שבאבניקים" הוא הכינוי שניתן לצעירים שנפלטים מהישיבות, ומפלרטטים עם העולם החילוני במקביל לניסיון להישאר בקהילתם. זהו גם שמה של הקומדיה החדשה מבית HOT, עליה חתום היוצר והתסריטאי אלירן מלכה. במרכזה ניצבים ארבעה תלמידים בישיבה היוקרתית והנחשבת "נתיבות תורה": אבינועם (דניאל גד), בנו של חבר כנסת מש"ס שמקדש את החיים הטובים וצריכת המותגים, ולוטש עיניים אל נשים חילוניות; דב לייזר (עומר פרלמן) האמריקאי והציניקן שמתנשא על העולם סביבו; מאיר (ישראל אטיאס), בחור ספרדי שלא מוצא את מקומו בעולם החרדי, ונאלץ להילחם על שידוכים נחותים, וגדליה (אורי לייזרוביץ'), השקדן, הלחוץ והאובססיבי, שמצוות אל שלושת החברים על ידי הרב שלהם (דב נבון) כדי להיפתח אל העולם שבחוץ ולמצוא שידוך ראוי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
על התפר שבין יהדות לישראליות. מתוך "שבאבניקים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מלכה (שגם מביים חלק מהפרקים) נעזר במגע הקסם של מאור זגורי ("זגורי אימפריה"), בבימוי הסדרה שניתן להגדיר גם כ"'הפמליה' עם שטריימל". כלומר, בניגוד לכבדות והעומק של "שטיסל", הרעיון מאחורי "שבאבניקים" הרבה יותר קליל ומשוחרר: חרדים שרק רוצים ליהנות. חשוב להוסיף "לכאורה" להגדרה הזאת, משום שלפחות תדמיתית ושיווקית, הסדרה מציגה ומגישה את עצמה ככזו שמנסה לתהות אם הדואליות של יהדות וישראליות בכלל אפשרית. בכל הקשור לקומדיה, יש הרבה חן ושנינות בהתפתחות של "שבאבניקים". על רובה אחראי אורי לייזרוביץ' הנהדר, שהקפדנות האובססיבית שלו לכללים ולחוקים היא המכשול העיקרי בפני כל מטרה של החבורה. אף שהנוסחה הזאת של חנון נטול מודעות שנדרש לעבור תהליך עם חברים מקובלים יותר, נטחנה כבר עד דק בקומדיות אמריקאיות - התרגום שלה כאן מצליח להיות משעשע ומרענן, גם אם לא בהכרח קורע מצחוק.

שני מרכיבים הופכים את "שבאבניקים" למוצלחת ובעלת פוטנציאל להפוך לעוד הצלחה פופולרית: הראשונה היא הבימוי הנהדר של מלכה וזגורי, שמצליחים לשלוט במגוון רחב של לוקיישנים וסצנות מרובות משתתפים ופרטים באופן קולח ויפה לעין (כמובן שגם לעריכה המוקפדת מגיעה כאן קרדיט). המרכיב השני הוא הטיפול החכם במעמדות השונים בחברה החרדית, וההבנה של המורכבות במה שמוגדר עבורם כהצלחה שמובילה גם לחיי משפחה ראויים. התסריט של מלכה עוקץ באומץ את היחס לנשים ומקומן בהיררכיית הצרכים ("דודי ידע לשמור על השם שלו. והתוצאה: התחתן עם הבת של אייזנבאך היהלומן. וגם הבחורה טובה, לא שזה משנה, אבל גם הבחורה טובה"). ניצנים של תגובת נגד נראים באופן שבו רות (שלי בן יוסף), בת למשפחה אמידה, מגיבה להתנשאות של דב לייזר עליה בפגישה ביניהם. יהיה מעניין לראות האם מלכה יוכל להפוך אותה ונשים נוספות בסדרה לכאלה שעומדות בפני עצמן, ומהוות תשובה ראויה ליחס המקומם נגד נשים בקהילה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שבאבניקים. HOT, צילום מסך
גם אם הנוסחה שחוקה מעט, הביצוע מצוין/צילום מסך, HOT

כמו "שטיסל", גם "שבאבניקים" מלאה בבדיחות חוזרות הקשורות בפסוקים, ציטוטים, סלנג יידישעי ואורחות חיים חרדיות. ההתמקדות בהם היא הליכה על חבל דק, משום שהן לא בהכרח מדברות לקהל חילוני (ולא אחת הסדרה טורחת להסביר מושגים כמו "צו"ל - צדיק ורע לו", תוך כדי תנועה), ועלולות להכביד על קומדיה שמנסה להיות קלילה וזורמת. גם יתר הדמויות בסדרה (כמו ראש הישיבה החדש והקשוח שמגיע להחזיר אותה לימיה הגדולים) עדיין לא מפותחות מספיק, נכון לשני הפרקים הראשונים שעל פיהם נכתבה הביקורת הזו. אין ספק ששעת מסך היא זמן קצר מדי לעסוק בכל עלילות וסיפורי המשנה שנחשפים כאן, אולם חובת ההוכחה עומדת עדיין על כתפי הסדרה. בדמויות אחרות, כמו שדכן העל הגזען (אותו מגלם גורי אלפי), היא מצליחה לייצר הצלחה כמעט מיידית, בעיקר הודות לכתיבה חדה וחכמה.

האתגר הגדול באמת של "שבאבניקים" הוא הניסיון לעמוד באותה מטרה גדולה של בחינת הקשר בין יהדות לישראליות. נדמה שככל שהסדרה תהפוך רצינית יותר, כך היא מסתכנת גם בהבלטה של חסרונותיה. דווקא ההתמקדות בצד הלא מחייב של הדברים, עם דגשים על רומנטיקה וחברות, נראית כמו המתכון שיוביל אותה להצלחה בהמשך. החביבות והשנינות כבר כאן והם מספיקים לה בשלב הראשון, עכשיו נשאר לגלות האם מתחת לחזות הזאת, מסתתר גם לב גדול שיחבר אותה אל הקהל הרחב.

seperator

"שבאבניקים" משודרת בימים ראשון ושני ב-20:15 ב-HOT3.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יש לה את כל המרכיבים להצליח/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully