וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ורונה: רומיאו ויוליה, יין מדהים ו"פריימרק" לישראלים

17.1.2017 / 9:15

הרעיון הבסיסי לטיול בחבל ונטו שבצפון-מזרח איטליה, הוא להגיע לאזור ורונה ולצאת ממנו לטיול "כוכב". משיעור להכנת פסטה בשילוב יינות משגעים, דרך מוזיאון למכוניות קלאסיות ועד המרפסת של רומיאו ויוליה וכמובן שופינג איכותי - ורונה נהדרת גם בחורף

ורונה ממצודת סן פייטרו בתחתית גשר פונטה פייטרה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
ורונה ממצודת סן פייטרו. בתחתית גשר פונטה פייטרה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

צפון איטליה בחורף אולי לא מושכת את מי מכם שרגישים לקור, אך מי שכבר נחשפו לחורף באירופה, כדאי לקחת בחשבון ביקור בוורונה ובחבל ונטו. יצאנו לסיור בן ארבעה ימים בחבל ארץ יפהפה שביקרתי בו הרבה פעמים בעבר, אך מעולם לא בחורף.

הרעיון הבסיסי לטיול בחבל ונטו, הוא להגיע לאזור ורונה ולצאת ממנו לטיול "כוכב". יש טיסות סדירות מישראל למילאנו וונציה, הנמצאות במרחק נסיעה סביר מוורונה, ובאביב ובקיץ מתווספות טיסות צ'רטר ישירות לוורונה של חברות התעופה הישראליות וחברת תעופה איטלקית. לפי מנכ"ל שדה התעופה המקומי, פאולו ארנה, ב-2017 הגיעו לוורונה כ-70 אלף ישראלים בטיסות ישירות, והוא מרוצה מאוד מקצב הגידול בתנועה.

חלקכם ודאי ביקרתם בפארקים של אגם גארדה, הלכתם לראות את המרפסת המפורסמת של יוליה מ"רומיאו ויוליה", או את הארנה (הקולוסיאום) בליבה של ורונה. אבל אזור ונטו - שבו כ-600 יקבים באזור אחד בארץ המגף - ולכך תוסיפו את הקולינריה המקומית - מהווה אטרקציה בפני עצמו.

קשה להעביר טעמים בכתבה, ולהתפלסף על מונחים כמו "עפיצות", טעמים פירותיים המזכירים אגוז מוסקט, אניס, דובדבנים שחורים, אבל היינות המעולים של האזור הם אחת הסיבות הטובות להתחיל ולטייל בו. תעשיית היין והתיירות הן שתי התעשיות העיקריות של החבל, הממוקם בצפון-מזרח איטליה למרגלות הרי הדולומיטים, כשהיקב שבו ביקרתי והיה נהדר הוא יקב משפחתי קטן הנמצא באזור "סואבה" (Soave) בשם קופאלה (Coffele), שנוסד ב-1851 ונמצא בבעלות אותה המשפחה מאז שהוקם. היקב מייצר בעיקר יינות איכות לבנים אורגניים. כדאי גם לבקר בעיירה העתיקה של Soave.

המחיר לבקבוק יין טוב אינו עולה על 15 אירו בחנות היקב, ומדובר ביינות שתהליך גידולם כולל גיזום, בציר ושאר עבודה אנושית ללא כל כימיקלים או השקייה. בשאריות הבציר משתמשים להאכלת משק חיות הבית וסוסת המשא "לונה", המשמשת לנשיאת הענבים שנבצרו מהכרם ליקב.

יקב נוסף, באזור ולפוליצ'לה, נמצא בבעלות משפחת אלגריני המפורסמת באיטליה ובעולם, ובו מייצרים כמה מהיינות המפורסמים באיטליה, שמשווקים בישראל ובעוד 90 מדינות בעולם. מרכזו של היקב נמצא בווילה בשם "ווילה דה לה טורה" מתקופת הרנסאנס המאוחרת. במקום יש גם מלון קטן ויוקרתי שעוצב על ידי בעלת היקב, עם דגש על הפרטים הקטנים ביותר - מנברשות מזכוכית מורנו יוקרתית ועד סבוני רחצה משובחים של Acqua di Parma. בתקופה זו של השנה (העונה החלשה), מחירו של חדר זוגי כולל ארוחת בוקר עומד על כ-200 אירו, ובעונת האביב והקיץ המחיר יאמיר לכ-300 אירו. מחיר הסוויטה מתחיל בכ-600 אירו ללילה, אבל למי שמחפש חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת - זה עשוי להיות המקום.

נבחרת היינות המובחרים של יקב Coffele באזור Soave. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
נבחרת היינות המובחרים של יקב Coffele באזור Soave/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
מצודת Castelo San Pietro ורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
מצודת Castelo San Pietro ורונה, מבט מהגשר/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

גסטרונומיה

בוונטו אפשר לאכול פשוט ולא ביוקר, אך יש גם מסעדות שף לא מעטות, חלקן מעוטרות בכוכבי מישלן. המטבח הוורונזי (כן,יש מטבח כזה) מתבסס על בעיקר על מאכלים עם אורז - ריזוטו או מחית תירס, מה שאנו מכירים כפולנטה באיטלקית או מאמאליגה ברומנית. האיטלקים המציאו את המונח "בישול איטי" (Slow Food), המתייחס לכבוד שהם מעניקים לבישול המזון המבוסס על שימוש במצרכים ובמוצרים מקומיים בלבד. הפרשנות שלי קצת שונה - אולי זה פשוט הזמן שהאיטלקים צריכים על מנת להוציא מנה - לא משהו בשביל הסבלנות של הישראלי הממוצע.

החיים של האיטלקים סובבים סביב האוכל והיין, ובוורונה הפכו זאת לדרגת אומנות. המנות העקריות מורכבות בעיקר מבשרים (בקר, חזיר וצאן) ונקניקים, והרבה גבינות וירקות. קחו בחשבון שדגים זה ממש לא מפה, ואל תפנטזו יותר מדי על פיצות.

מסעדה מומלצת בוורונה: "12 השליחים" או באיטלקית "12 Apostoli". המסעדה קיימת בגלגולים שונים משנת 1750. קירות המסעדה מעוטרים בציורי קיר עתיקים והתפריט כולו על טהרת המטבח הוורונזי הקלאסי, כמו ריזוטו עם יין אמרונה ופיטריות פורצ'יני טריות ושבבים של פטיות כמהין מעל. לחי שור בבישול ארוך עשויה ברוטב יין אמרונה עשיר כמנה עיקרית וטירמיסו כמנה אחרונה. צילום על קיר המסעדה הציג את ארנסט המינגווי, שכתב על השתייה במקום (איך לא...).

לאחר שסיימתם לאכול אפשר לצאת לאחד מאינספור ברי היין, הנקראים באיטלקית "בוטגה" (Bottega), שם תוכלו לטעום מהמבחר האדיר של יינות האזור ולהיפגש עם חבר'ה מקומיים.

מקום נוסף שמומלץ לטעמי הוא Trattoria Caprini di Torbe. טרטוריה משפחתית בכפר קטן המוקף כולו בכרמים, המתמחה בפסטה והכל בייצור מקומי. המחירים עממים ושווים לכל נפש. בטרטוריה זו העבירו לנו שיעור בהכנת הפסטה. הבן והאמא עמדו, לשו את הבצק, רידדו אותו, חתכו אותו לרצעות פסטה והכינו פסטה עם פטריות טריות ושמן זית מקומי. פשוט אך אלוהי. בלווי יין אדום מקומי - באמת שלא צריך יותר. אל תבנו על זה שתהיו שם לבד - בחדר לידינו ישבו שני זוגות ישראלים. אנחנו מגיעים לכל מקום, בטח שלמקומות הטובים.

שיעור להכנת פסטה ורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
לגרות את בלוטות החשק. שיעור להכנת פסטה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
המרפסת של יוליה ורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
האטרקציה שהכי מזוהה עם ורונה. המרפסת של רומיאו ויוליה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

אטרקציות תיירותיות באזור ורונה

טיול חובה לכפר בורגטו (Borghetto). מדובר בכפר מימי הביניים הנחשב ובצדק, לטעמי, כאחד מהכפרים היפים ביותר באיטליה. הכפר העתיק ממוקם על נהר ה"מינצי'ו" (Mincio ). המקום כה רומנטי, שאיטלקים רבים באים הנה להציע נישואים לבנות הזוג שלהם. בלב הכפר זורם פלג מהנהר, שזורם למרגלות הכפר. פלג מים זה מפעיל גלגלי מים בטחנות קמח הנמצאות ברחבי הכפר. סמטאות צרות שזורות בחנויות לעבודות יד ובוטיקים קטנים. אם יש לכם זמן וכוח, תטפסו למבצר המשקיף על הכפר וממנו גם תצפית נהדרת לאזור כולו.

בלי ביקור במוזיאון אחד לפחות - אי אפשר. אז מדוע לא במוזיאון שבמרכזו רכבים?! במוזיאון ניקוליס מכוניות ואביזרים שונים, ווספות, אופנועים, אופניים עתיקים, מצלמות, מכונות כתיבה ומכונות מוזיקה עתיקות. מדובר בתערוכות המתפרסות על שטח של 6,000 מ"ר, כשבליבו של המוזיאון כ-300 מכוניות קלאסיות. גולת הכותרת של המוזיאון היא מכונית מרוץ של לנצי'ה מאמצע שנות ה-30 של המאה הקודמת. היחידה מסוגה בעולם.

את המוזיאון הקים Luciano Nicolis בשנת 2000. כל המכוניות במצב נסיעה - דבר נדיר כשמדובר בכלים שגילם 100 שנה ויותר. מחיר: 10 אירו למבוגר.

מוזיאון המכוניות והאופנועים הקלאסיים בוורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
נתקלתם ביום חורפי? זה הפתרון. מוזיאון המכוניות והאופנועים הקלאסיים בוורונה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
מכונית הלנצי?ה היחידה בעולם מוזיאון המכוניות והאופנועים הקלאסיים בוורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
מכונית הלנצי?ה היחידה מסוגה בעולם במוזיאון המכוניות/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
הכפר בורגטו באיטליה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
מהכפרים היפים ביותר באיטליה. בורגטו/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

קניות

כמובן שבלי קניות אי אפשר ובטח שלא כאשר מגיעים לאיטליה מולדת האופנה. אז השוס הגדול - יש "פריימארק" בוורונה הממוקם בקניון Adigeo. לפי אחת המוכרות בחנות, מספר הישראלים הפוקדים את החנות מדי שבוע גבוה מאוד.

לא מדובר בקניון יוקרה, אך יש בו את כל המותגים הגלובליים המוכרים. יש גם חנות אלקטרוניקה ענקית MEDIA MARKETשמוכרת מגרמניה ואוסטריה, כמו גם סופרמרקט ענקי של SPAR שאפשר לרכוש בו את מוצרי המזון חזרה הביתה.

למי שמחפשים מותגי עילית איטלקיים, וגם מוכנים לשלם עליהם, אפשר ללכת למדרחוב הקניות הראשי של ורונה - Via Mazzini. תרצו או לא, אתם תגיעו לשם בכל מקרה, כיוון שהמדרחוב הוא לב ליבה של ורונה ומוביל לאטרקציות תיירות מרכזיות, כמו Piazza delle Erbe.

לסיכום, כמו הקונצ'רטו המקסים של אנטוניו ויואלדי "ארבע העונות" - גם לאיזור ורונה ונטו יש קסם שונה בכל אחת מארבע העונות. נסו גם בחורף - לא תצטערו.

*הכותב היה אורח של לשכת המסחר ישראל-איטליה ושל לשכת המסחר של ורונה

בית הכנסת של ורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
בית הכנסת של ורונה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר
בית הכנסת של ורונה. יוסי פישר, מערכת וואלה! NEWS
הכרמים של אזור וולפוליצ'לה/מערכת וואלה! NEWS, יוסי פישר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully