וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1,700 עובדי טבע בישראל יפוטרו: "שיקרו לנו, רימו אותנו"

תכנית ההתייעלות בחברת התרופות תביא לפיטורים של כרבע מהעובדים בישראל. "אנחנו לא ישנים ולא אוכלים", אמרו עובדים במפעלי החברה, "חבל שעובדים חפים מפשע ייאלצו ללכת הביתה בעקבות כישלונות של המנהלים"

צילום:חיים שפיר, ניב אהרונסון, בני בן סימון עריכת וידאו:ניר חן

תכנית הפיטורים בטבע - כל הפרטים:

- טבע תפטר בישראל 1,700 עובדים, המפעל בירושלים צפוי להיסגר
- במסגרת תכנית ההתייעלות: טבע תפטר 14 אלף עובדים ברחבי העולם, כרבע מכוח העבודה בחברה
- נתניהו למנכ"ל טבע: "מזער את הפגיעה בעובדים הישראלים ככל הניתן"
- עובדי המפעלים ומרכזי הפיתוח ברחבי הארץ הפגינו במחאה על תכנית הקיצוצים

מאבק הפיטורים הגדול ביותר זה שנה יצא היום (חמישי) לדרך, אחרי הודעת הפיטורים של טבע. החברה הודיעה כי תפטר 14 אלף עובדים בעולם, כרבע מכוח העבודה של החברה. תוכנית הקיצוצים הנרחבת תבוצע בהדרגה. ב-2018 יקוצצו 700 מיליון דולר ועוד עלויות של שלושה מיליארד מיליארד דולר יקוצצו עד 2019. כמו כן, יסגרו מפעלים ומרכזי פיתוח.

בישראל, טבע מתכננת לפטר עד שנת 2019 1,700 עובדים. במסגרת התכנית, כ-1,200 משרות בשנת יקוצצו ב-2018, מתוכם כ-560 עובדי מטה, 320 עובדי מפעל טבע-ירושלים, 185 עובדי מחקר ופיתוח והשאר ביחידות החברה השונות. מלבדם, עד סוף שנת 2019, יסיימו את עבודתם כ-500עובדים נוספים. בנוסף, מפעל החברה בירושלים ייסגר, בעוד שמרכזי החברה בקריית שמונה ובאשדוד יוצעו למכירה.

העובדים פתחו בשורת מחאות, ומאות מעובדי המפעל בקריית שמונה חסמו את הצומת המוביל לאזור התעשייה הצפוני בעיר בכביש 99. עובדי מפעל טבעטק בנאות חובב נטשו אף הם את עמדותיהם ויצאו להפגנות בשערי המפעל.

לקריאה נוספת:
מנתב"ג עד הבנקים: המשק יושבת בראשון עד הצהריים עקב המשבר ב"טבע"
חברת טבע צפויה להודיע מחר על תוכנית קיצוצים נרחבת
לקראת ההודעה על הקיצוצים בטבע: יצחק פטרבורג פורש מהחברה

מפעל טבע טק, נאות חובב 14 בדצבר 2017. בני בן סימון
מפעל טבעטק בנאות חובב שבנגב, היום/בני בן סימון

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם מנכ"ל החברה קאר שולץ, ואמר כי הוא מודאג ממצב החברה. נתניהו ביקש שטבע תמזער ככל שניתן פגיעה בעובדים הישראליים, ובייחוד בעובדים בפריפריה. שולץ אמר כי יעשה מאמץ לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה. לבקשת נתניהו כי ישמור על זהות חברת טבע כישראלית הבטיח שולץ כי "כך יהיה".

וועד טבע מגיע למסיבת עיתונאים בבית הנסתדרות, תל אביב, 14 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הנהלת טבע מגיעה לבית ההסתדרות, להציג את ההסכם, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

אתמול הכריז יו"ר ההסתדרות על שביתה כללית במשק ביום ראשון עד לשעות הצהריים, בעקבות הצעדים הצפויים. "המשק כולו יעמוד ביום ראשון: שדה התעופה, בנקים, עיריות, שירות המדינה, קופות החולים. המשק יעמוד ביום ראשון עד הצהריים בסולידריות".

במסיבת עיתונאים אמר ניסנקורן כי זו אחריות הממשלה לדרוש מ"טבע" פתרון למשבר, כך שתכנית הפיטורים תצומצם. "החברה נהנתה מהטבות מס בסך 22 מיליארד שקל בשנת 2006", אמר. "ממשלת ישראל, בשם אזרחי ישראל, נתנה ל'טבע' משנת 2006 הטבות. החברה ידעה לקחת את ההטבה הבלתי נתפסת הזו ועכשיו היא מפנה עורף למדינה ולאזרחיה. הממשלה, כמו שנתנה הטבות, צריכה לדרוש פתרון. אין ספק שנחצה פה קו אדום".

עובדי טבע בקריית שמונה מחוץ לשערי המפעל באזור התעשייה הצפוני של העיר וחוסמים את שערי המפעל 14 בדצמבר 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
עובדי המפעל בקריית שמונה, היום/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר
עובדי טבע בקריית שמונה מחוץ לשערי המפעל באזור התעשייה הצפוני של העיר וחוסמים את שערי המפעל 14 בדצמבר 2017. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
"מכה אנושה לכל האזור". עובדי המפעל בקריית שמונה, היום/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

"הממשלה נותנת לתעשייה הישראלית לקרוס. אני קורא לממשלה ולעומד בראשה להתערב באופן מיידי", הבהיר ניסנקורן.

"החברה שהייתה ספינת הדגל של התעשייה הופכת לסמל לחורבן התעשייה הישראלית", אמר ניסנקורן במסיבת עיתונאים שכינס. "זו חברה שקמה על בסיס 'הראש הישראלי, פיתוחי מכון ויצמן והתעשייה הישראלית. היום היא זונחת את עקרונותיה כחברה ישראלית ומשליכה את חזון מייסדיה, שלדעתי, מתהפכים היום בקברם".

חגית זיו, עובדת המפעל בקריית שמונה במשך עשר שנים ואף חברה בוועד העובדים, סיפרה כי לא דווח לעובדים דבר לקראת גל הפיטורים הצפוי, וכי המידע הגיע אליהם באמצעות כלי התקשורת בלבד. "אנחנו נמצאים במתח גדול ולא יודעים מה ילד יום", אמרה לוואלה! NEWS. "חבל שהגענו לצומת הזה, אנחנו מקווים ומאמינים שהנר שהדלקנו אתמול יפיץ אור ויאיר לנו את הדרך. מבקשים ממי שיחליט, שיעשה את זה בכובד ראש".

עובדי מפעל טבע טק בנאות חובב הכריזו על יציאה למלחמה נגד מהלך הפיטורים המתוכנן. בני בן סימון
"לא ניתן למהלך כזה לקרות". עובדי טבע במפעל נאות חובב, היום/בני בן סימון

"לעבוד במפעל טבע בקרית שמונה זו גאווה גדולה", הוסיפה. "אנחנו כאן כמו משפחה גדולה וחוששים לאבד את זה. מתפללים שזה יישמר. אין מפעלים דומים בכל האזור. יש כאן 230 עובדים ועוד מעגלים רבים של נותני שירותים ועובדי קבלן. אם חס וחלילה ייסגר המפעל, זו תהיה מכה קשה מאד לעובדים ולעיר".

גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון, התייצב אף הוא לצד התושבים. "תושבי קרית שמונה, מנרה, מרגליות ומעין ברוך קובעים את גבולות המדינה - אולם ביטחון אמיתי כרוך בכך שהתושבים חזקים, מתפרנסים בכבוד וממשיכים לחיות ביישובי גבולות המדינה", אמר. "מפעל מיגדה טבע בקריית שמונה רווחי. העובדים לא ישלמו את המחיר למחדלים ניהוליים. לא ניתן שיסגרו את המפעל ויפטרו את 250 עובדיו".

מפעל טבע טק, נאות חובב 14 בדצבר 2017. בני בן סימון
"ההנהלה סיבכה אותנו". מפעל טבעטק בנאות חובב, היום/בני בן סימון

במקביל, ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' הודיע כי ראשי הרשויות בנגב יתכנסו בראשית השבוע הבא לדיון חירום, בעקבות גל הפיטורים הצפוי במפעל שבנאות חובב. "אנו פועלים לקיים פגישות דחופות עם ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה, על מנת שממשלת ישראל, שתמכה בטבע לאורך השנים בהיקפים אדירים, של מיליארדי שקלים, תתערב לאלתר ותמצא פתרון למשבר הנוראי שנוצר, שעלול לפגוע בפרנסה של משפחות רבות", אמר דנילוביץ'.

"כולנו מרגישים חוסר אונים, כואב הלב שהבית שלנו נמצא במצב כזה", אמרה אלה אדמוב חברת ועד מפעל טבעטק בנאות חובב. "אנשים לא ישנים, אנשים לא אוכלים, הם לא יכולים להסתכל לילדים שלהם בעיניים ולהגיד 'אנחנו מחוסרי עבודה'. העובדים פה לא צריכים לשלם מחיר כבד על טעויות של ההנהלה, אנחנו לא יכולים להישאר בעננה של חוסר וודאות".

עובדי טבע, נתניה, 14 בדצבר 2017. ניב אהרונסון
"כמו חלום בלהות". עובדי טבע במרכז הפיתוח בנתניה, היום/ניב אהרונסון

מאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות המלווה את עובדי המפעל בנאות חובב האשים את הנהלת החברה שלדבריו מפילה את כשלונותיה על העובדים. "אני מצטער לומר שחברת טבע המפוארת האדירה עם ערכים והאדאולגיה הולכת לעשות מהלך שינטוש את העובדים שלה ויזרקו אותם לכלבים", אמר.

בביוף הוסיף: "עשרות מיליוני שקלים במפעל והרבה כסף הועבר על ידי המדינה. כולנו ראינו גאווה גדולה במפעל הזה בנגב. אף אחד לא תיאר לעצמו שנגיע למצב כזה נוראי בגלל כישלון חמור של מנהלי החברה. הם סיבכו את המפעל וגרמו לכך שעובדים חפים מפשע יצטרכו לחכות הבייתה בגלל כישלונות של מנהלים. בעבר נתנו יד להתייעלות המפעל, אבל הונו אותנו ושיקרו לנו".

מסיבת עיתונאים של אבי ניסנקורן, בסוגיית המשבר בטבע והתעשייה בישראל, בית ההסתדרות, ת"א. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"מייסדי טבע מתהפכים בקברים". יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן במסיבת העיתונאים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

"התחייבו לנו שלא יהיו פיטורים בטבעטק, ופחות מחודש לאחר שניתן מכתב הפיטורים האחרון - הנה אנחנו שוב כאן, וזה בגלל שהמנכ"ל החליט שבהודו יהיה יותר זול לייצר את החומרים. לא ניתן לפיטורים האלו להתרחש", הזהיר בביוף. "אנחנו נצא לקרב ולמאבק. פה בנגב אין אלטרנטיבה למפוטרים" .

גם במרכז המחקר והפיתוח בנתניה, שהביא לטבע את ה"קופקסון", התרופה שהניבה לטבע רווחים בגובה מיליארדים והציבה אותה בזירה הבינלאומית, יצאו העובדים להפגין נגד הפיטורים הצפויים. שוש לקסנר, עובדת אבטחת איכות רגולציה של הקופקסון והמוצרים הייחודיים העומדת בפני פרישה, זוכרת כיצד התעשיין אלי הורביץ ששימש כמנכ"ל החברה העניק לעובדים את תחושת הביתיות הנצחית.

כעת, לדבריה, כמו חלום בלהות, הכול עומד להתרסק. "אני עובדת כ-28 שנים בטבע, תמיד ידענו שאנחנו חוד החנית של התעשייה", סיפרה. "בכל הכנסים תמיד היינו כמה צעדים לפני חברות אחרות. תמיד ידעתי שטבע תהיה הבית שלנו ותמיד תדאג לנו גם שאני אפרוש. עכשיו אני לא יודעת איפה אני עומדת, זה נראה לי כמו יום שחור שבחלומות הכי גרועים לא חשבנו עליו".

"שולחים אותנו הביתה - למרות שאנחנו הבאנו את המיליארדים"

עידן לייב, עובד במעבדה ביולוגית וחבר ועד במשך כ-12 שנים, הביע תקווה שמאבק העובדים וההסתדרות ישנו את גורלם. "כמה אירוני שבחג החנוכה קמנו היום ליום של חושך לטבע ומדינת ישראל", אמר.

לייב אמר עוד כי "מסתמנת פה תמונה חמורה ועגומה של חיסול וסיום פעילות טבע בארץ ישראל, זה בלתי נתפס שטבע שהיא חוד החנית ספינת הדגל של התעשייה הישראלית בעשורים האחרונים סוגרת את הפעילות בישראל המצב שהגיעה החברה נובע נטו מטעויות ניהול של הדירקטוריון ומנהלי החברה בשנים האחרונות".

"רוב מנהלים שעשו את הטעויות קיבלו ומקבלים מצנחי זהב של מיליוני שקלים, בעוד שעובדי המחקר והפיתוח נשלחים הביתה בלי כלום, למרות שאנחנו הבאנו את המיליארדים", הוסיף לייב.

(עדכון ראשון: 10:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully