וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום דרמטי לעובדי טבע: "קיצוצים יהוו מכה קשה מאוד"

אלי אשכנזי, יניר יגנה, הדר חורש והילה ציאון

14.12.2017 / 7:00

ענקית התרופות תפרסם היום את תוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה, שכוללת פיטורים של אלפי עובדים בישראל, מכירת פעילויות ואיחוד מטות. עובדת במפעל בקריית שמונה: "אנחנו נמצאים במתח גדול"; ראשי רשויות באצבע הגליל: "מהלומה לכלכלת האזור"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: העורכת הכלכלית, הילה ציאון, בדיווח על תוכנית הקיצוצים של טבע במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

יום דרמטי צפוי היום (חמישי) בענקית התרופות טבע: מי שנחשבה "החברה של המדינה" צפויה לפרסם בשעה 14:00 הודעה לבורסה לניירות ערך על תוכנית ההתייעלות הנרחבת שלה, שכוללת פיטורים של אלפי עובדים בישראל ושל כ-15 אלף עובדים ברחבי העולם, לצד סגירה ומכירה של פעילויות ואיחוד מטות. מדובר במכה גדולה לעובדים של חברת טבע בארץ, כאשר על הפרק עומדות אפשרויות של סגירת המפעל בקריית שמונה או מכירה שלו, לצד קיצוצים משמעותיים בכוח האדם במטה של טבע בפתח תקווה.

חגית זיו, עובדת במפעל בקריית שמונה מזה 10 שנים וחברת הוועד במפעל, טענה בפני וואלה! עסקים כי העובדים עד שעה זו לא יודעים דבר. "כל מה שאנחנו יודעים אלה רק דברים שמתפרסמים בכלי התקשורת. אנחנו נמצאים במתח גדול ולא יודעים מה ילד יום, מחכים ומצפים בכיליון עיניים להחלטות ולהכרעות גורליות", אמרה.

"חבל שהגענו לצומת הדרכים הזאת, אנחנו מקווים ומאמינים שהנר שהדלקנו אתמול יפיץ אור ויאיר לנו את הדרך", המשיכה זיו, "אנחנו מבקשים ממי שיחליט, שיעשה את זה בכובד ראש. לעבוד במפעל טבע בקריית שמונה זו גאווה גדולה. זה מפעל שכיף לעבוד בו. אין מפעלים דומים בכל האזור. יש כאן 230 עובדים ועוד מעגלים רבים של נותני שירותים ועובדי קבלן. אם חס וחלילה ייסגר המפעל, זו תהיה מכה קשה מאד לעובדים ולעיר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מסיבת עיתונאים של ועד עובדי טבע/מערכת וואלה!, צילום מסך

"נאבקנו בשיניים להחדיר הייטק לפריפריה"

"אין ספק שכל עובד מפוטר הוא עולם ומלואו, והלוואי והיה ניתן למנוע פיטורין. ואולם, צריך לזכור כי טבע היא חברה רב לאומית ענקית, המעסיקה כ-50 אלף עובדים ברחבי העולם, ואשר חווה בימים אלו משבר ענק"

גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון הסמוכה לקריית שמונה, הביע גם הוא חשש מפיטורי עובדים בשלוחה הצפונית באצבע הגליל של חברת טבע. "זוהי מכה קשה לאזור ולהיתכנות קיומה של תעשייה מתקדמת בפריפריה הצפונית", אמר לוואלה! עסקים בתום כנס מנהלי קיבוצי האזור.

הוא הוסיף: "אנחנו ניאבק ביחד עם עיריית קריית שמונה. נאבקנו בשיניים להחדיר הייטק לפריפריה, למשוך יזמים, למשוך כוח אדם מתאים, וכעת מונפת החרב על מפעל דגל של ענקית התעשייה. זו מהלומה בראש ובראשונה לעובדים ולמשפחותיהם, לכלכלת האזור ולמאמצים הגדולים שאנו עושים לשנות את המציאות פה בגליל העליון, כה קרוב לגבול עם לבנון".

יו"ר ועד עובדי טבע, מאיר בן אלול, אמר במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS כי "אני מקווה שתהיה לנו בשורה טובה ולא בשורה מרה. אם תהיה לנו בשורה מרה נלך עם זה הסוף - באש ובמים. אני מקווה שיהיה סוף טוב".

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, התייחס גם הוא למשבר ולקושי שבו נתקלו העובדים, וציין כי "אין ספק שכל עובד מפוטר הוא עולם ומלואו, והלוואי והיה ניתן למנוע פיטורים. ואולם, צריך לזכור כי טבע היא חברה רב לאומית ענקית, המעסיקה כ-50 אלף עובדים ברחבי העולם, ואשר חווה בימים אלו משבר ענק. היא נמצאת בחובות עצומים של עשרות מיליארדי דולרים, וחייבת לבצע תהליכי התייעלות קשים וכואבים, הכוללים חיתוך בבשר החי, וכל זאת על מנת למנוע התרסקות מוחלטת של החברה".

לדבריו, "מנהלי טבע מחויבים לעשות כל שביכולתם על מנת להחזיר את טבע למסלול הנכון לפני שיהיה מאוחר מדי. טוב יהיה אם כל הגופים המעורבים יעשו כל אשר ביכולתם על מנת לדאוג למפוטרים לקליטתם במקומות עבודה אלטרנטיביים במהירות האפשרית".

רמי הוד, מנהל המרכז הרעיוני של קרן ברל כצנלסון ומנכ"ל המכללה החברתית-כלכלית, התייחס גם הוא למצב: "כוונת טבע לפטר אלפי עובדים לאחר שנים של הטבות מס שערורייתיות מהמדינה מוכיחה את כישלון התפיסה הקפטיליסטית החזירית. בכירי טבע קיבלו במשך שנים ארוכות שכר בסיס של מיליונים, אופציות, בונוסים ומצנחי זהב. כשהחברה מגיעה עכשיו למשבר בגלל ההחלטות הניהוליות הגרועות וההימורים הפיננסים שהם עצמם קיבלו, במקום לתבוע מהם להחזיר חלק מהכסף החברה מפטרת אלפי עובדים".

לדבריו, "הטבות המס המופרזות שטבע קיבלה, לא הוקדשו למחקר ופיתוח ובישראל אלא לשכר בכירים שערורייתי ולמסע של הימורים פיננסים לטובת בעלי המניות. עם כל הכבוד למבצע ההוזלות על מנשאים ומסחטות המיצים שמשווקים שר האוצר וראש הממשלה, תפקידם הוא להתערב במשבר, למנוע את הפיטורים ולומר לחברה שקיבלה מיליארדים של הטבות מס שפיטורי עובדים יעלו לה ביוקר".

אמש כינס יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסיבת עיתונאים מיוחדת בסוגיית המשבר בטבע והתעשייה בישראל והכריז על שביתה כללית במשק ביום ראשון עד לשעות הצהריים. "המשק כולו יעמוד ביום ראשון: שדה התעופה, בנקים, עיריות, שירות המדינה, קופות החולים. המשק יעמוד ביום ראשון עד הצהריים בסולידריות", אמר.

ניסנקורן הוסיף: "החברה שהייתה ספינת הדגל של התעשייה הופכת לסמל לחורבן התעשייה הישראלית. זו חברה שקמה על בסיס הראש הישראלי, פיתוחי מכון ויצמן והתעשייה הישראלית. היום היא זונחת את עקרונותיה כחברה ישראלית ומשליכה את חזון מייסדיה, שלדעתי, מתהפכים היום בקברם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יגואר בשווי 1.3 מיליון. מנכ"ל טבע, קאר שולץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עם כל הכבוד לקמפיין נטו הוזלות - גם נטו פרנסה זה חשוב"

ח"כ שלי יחימוביץ' גילתה שמנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל. "זהו סימבול בוטה לתפיסה המעוותת של הנהלת החברה", אמרה בוועדה לביקורת המדינה

מוקדם יותר התייחס גם שר הכלכלה, אלי כהן, למשבר ואמר כי "עובדי טבע אינם צריכים לשלם על טעויות של החברה בחו"ל. טבע קיבלה סיוע רחב ביותר בישראל והפיתוחים שלה נעשו כאן. הקשיים שלה הם תוצאה של השקעות שגויות מעבר לים".

גם ח"כ שלי יחימוביץ מתחה ביקורת על התנהלות הנהלת טבע. בדיון בוועדה לביקורת המדינה, שעסק בתוכנית ההתייעלות, אמרה יחימוביץ, המשמשת יו"ר הוועדה, כי "אני רוצה לקרוא מכאן לשר האוצר, משה כחלון, וליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לא לעמוד מנגד כשאלפי עובדים מושלכים הביתה, לא לשתוק על כוונת הזדון להשליך אותם עם פיצויים עלובים ודלים במיוחד, לנקוט יד קשה נגד הנהלת טבע - ולהבהיר להם שמהלך אלים של פיטורים המוניים ופיצוי מגוחך לעובדים, לא רק שלא יחסוך כסף לחברה אלא גם יעלה להם פי כמה וכמה. יש דרכים רבות לעשות את זה".

ח"כ יחימוביץ התייחסה להודעתו של כחלון על הפחתת המכסים ואמרה כי "עם כל הכבוד לקמפיין 'נטו הוזלות', גם 'נטו פרנסה' זה מאוד חשוב, או 'נטו תנאי פרישה'. זה אפילו קצת יותר חשוב מרמקולים, מקרן וטלוויזיה בכמה שקלים פחות".

עוד סיפרה יחימוביץ' כי גילתה שמנכ"ל טבע, קאר שולץ, קיבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו 1.3 מיליון שקל. "זהו סימבול בוטה לתפיסה המעוותת של הנהלת החברה: גם נפטרת בקלות מעובדיה, גם מרפדת את בכיריה בסכומי-עתק ובפינוקים - וגם בו-בזמן שואבת הטבות של עשרות מיליארדים מהמדינה", טענה.

יצוין כי פרסום תוכנית הקיצוצים מגיע על רקע פרישתו של יצחק פטרבורג, יו"ר טבע, השבוע. החברה דיווחה כי "פרופ' יצחק פטרבורג, חבר דירקטוריון טבע, והמנכ"ל הזמני לשעבר של החברה, הודיע על פרישתו מהדירקטוריון, עם תוקף מיידי. החלטתו של פרופ' פטרבורג לפרוש היא מסיבות אישיות בלבד ולא נוגעת למחלוקת כלשהיא עם החברה. החברה מודעה לפרופ' פטרבורג על שנות שירותו המסור ומאחלת לו הצלחה בפעילותו העתידית".

פרסום ראשון: 00:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully