וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לטראמפ: הרפובליקנים הפסידו בבחירות באלבמה - ואיבדו מושב בסנאט

13.12.2017 / 5:47

המועמד הדמוקרטי דאג ג'ונס גבר על רוי מור הרפובליקני, ששורת נשים האשימה בעבירות מין, בפער דחוק של אחוז אחד בלבד. בכך הצטמצם הפער בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסנאט ל-49 מול 51 מושבים. ג'ונס: "זה היה מרוץ על הגינות ועל כבוד"

צילום: רויטרס

דרמת ענק התרחשה לפנות בוקר (רביעי) בפוליטיקה האמריקנית, כשדאג ג'ונס, המועמד הדמוקרטי לסנאט מטעם מדינת אלבמה, ניצח בפער דחוק של אחוז אחד את המועמד הרפובליקני, רוי מור, שנתמך על ידי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - כך חוזים כלי התקשורת בארצות הברית לאחר ספירת 90% מקולות הבוחרים. הלילה נערכו בחירות מיוחדות אך ורק במדינת אלבמה כדי למלא את כיסאו של ג'ף סשנז בסנאט, אחרי שזה מונה לשר המשפטים בממשל טראמפ.

בנאום הניצחון אמר ג'ונס כי "חיכיתי כל החיים שלי ואני לא יודע מה לומר עכשיו. אמרתי כל הקמפיין שאני חושב שזה יהיה יום היסטורי. תמיד האמנתי שלאנשים באלבמה יש יותר במשותף מאשר מה שמפריד בינינו". הוא הוסיף כי "האנשים באלבמה אמרו את דברם. אמרתי מההתחלה שהקמפיין הזה הוא לא עליי ולא על רוי מור אלא עליכם, על ילדיכם ועל בנותיכם. המרוץ הזה היה על הגינות ועל כבוד. הקמפיין הזה היה על שלטון החוק".

המועמד הרפובליקני סירב להכיר בהפסד. "זה לא נגמר. תהיה ספירה חוזרת של הקולות", אמר. "אלוהים נמצא בשליטה. חלק מהבעיה בקמפיין הזה הוא שציירו אותנו באור לא הוגן. הקולות עדיין נספרים. זה לא נגמר וזה עוד ייקח זמן".

דאג ג'ונס, המועמד הדמוקרטי בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני, בנאום הניצחון במטה שלו בעיר ברמינגהאם, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
ג'ונס בנאום הניצחון, הבוקר/רויטרס

בתחילת הערב נראה היה כי מור בדרכו לשייט לניצחון קליל. הוא הוביל בפער של יותר מ-10% בקלפיות הראשונות שנספרו, והגיע למטה הבחירות שלו כדי ללחוץ ידיים לבוחרים כשהוא נראה נינוח ומחויך. אלא שעם הגעת הקולות מהערים מונטגומרי וסלמה, התמונה התהפכה במהרה והפער בין השניים נסגר בתוך דקות ספורות.

טראמפ בירך הבוקר את ג'ונס על ניצחונו. "ברכות לדאג ג'ונס על ניצחון במאבק קשה", כתב טראמפ בטוויטר. הוא הוסיף כי הפתקים הלבנים והצבעות המחאה של כ-22 אלף בוחרים "היוו גורם גדול מאוד, אבל ניצחון הוא ניצחון. אנשי אלבמה נהדרים, ולרפובליקנים תהיה הזדמנות נוספת לזכות במושב הזה בפרק זמן קצר מאוד. זה אף פעם לא נגמר".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
המועמד הרפובליקני בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני רוי מור במטה שלו בעיר מונטגומרי, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
"זה לא נגמר". מור, הלילה/רויטרס

מדובר בהפתעת ענק, שכן מדובר במדינה שבה טראמפ זכה בשנה שעברה ל-28% יתרון על פני הילרי קלינטון, ובאחת המדינות בעלות הרוב הרפובליקני המוצק ביותר. הפעם האחרונה בה נבחר סנאטור דמוקרטי מטעם אלבמה הייתה לפני לא פחות מ-25 שנה, בשנת 1992. עבור הרפובליקנים היה מדובר במרוץ מפתח שאסור היה להם להפסיד בו. הפער בין הדמוקרטים לרפובליקנים בסנאט עמד עד אמש על 48 מול 52, וכעת יצטמצם לפער מינימלי של 51-49. הדבר יקשה מאוד על הרפובליקנים לקדם את יוזמות החקיקה שלהם - בראש ובראשונה את רפורמת המסים שהנשיא טראמפ רצה להעביר לפני חג המולד.

בשבועות האחרונים הצטברו נגד מור לא פחות מתשע עדויות של נשים שטענו כי מור הטריד או תקף אותן מינית, חלקן בעת שהיו קטינות ומור היה בשנות ה-30 לחייו. תחילה, ההנהגה הרפובליקנית התכחשה אליו, ומנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיטש מקונל אף אמר כי "עליו לזוז הצידה".

אלא שהימים חלפו, מור התייצב חזרה בסקרים, והרפובליקנים נאלצו להכריע בדילמה האם לצאת נגד מועמד שיש נגדו סדרה של עדויות לתקיפות מיניות ובכך להסתכן בצמצום משמעותי של הרוב הרפובליקני, או שמא לתמוך בו בכל מקרה כדי לשמור על הפער בן ארבעת המושבים שיש לרפובליקנים בסנאט, למרות ההאשמות החמורות.

תומך בדאג ג'ונס, המועמד הדמוקרטי בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני, במטה שלו בעיר ברמינגהאם, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
תומך ג'ונס, הלילה/רויטרס
תומכי דאג ג'ונס, המועמד הדמוקרטי בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני, במטה שלו בעיר ברמינגהאם, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
תומכי ג'ונס, הלילה/רויטרס

לפני כשבועיים החליט טראמפ להתייצב מאחוריו בכל הכוח ולעבוד למען בחירתו למרות ההסתייגות העמוקה במפלגה, ונימק זאת בצורך לקדם את האג'נדה הרפובליקנית בקוגנרס. אחרי הודעת התמיכה של טראמפ, התייצב גם הממסד מאחורי המועמד השנוי במחלוקת, שאמר בעבר כי הנשיא ברק אובמה לא נולד בארצות הברית, כי יש להוציא יחסים הומוסקסואלים מחוץ לחוץ וכי יש לאסור על מוסלמים לשרת בבית הנבחרים.

ההצבעה הלילה הייתה במידה רבה לא רק מאבק בין הדמוקרטים לרפובליקנים, אלא גם בין הממסד הרפובליקני הישן ובין סטיב באנון והגרעין הקשה של אוהדי טראמפ. כך, למשל, הודיע הסנאטור השני המכהן מטעם מדינת אלבמה, ריצ'ארד שלבי הרפובליקני, כי לא הצביע עבור מור אלא כתב על פתק ההצבעה שם של אדם אחר.

באנון, לשעבר האסטרטג הראשי בבית הלבן ומי שהריץ את מור, הגיב אתמול לדברים ואמר כי "ישנו מקום מיוחד בגיהינום עבור רפובליקנים שאמורים לדעת (להתנהג) טוב יותר". מדובר גם בעקיצה ישירה לבתו של הנשיא, איוונקה טראמפ שאמרה בתגובה להאשמות נגד מור כי "יש מקום מיוחד בגיהינום לתוקפי ילדים" וכי אין לה סיבה שלא להאמין למתלוננות. בתום ספירת הקולות הלילה התברר כי 1.7% מכלל הקולות היו של מצביעים שרשמו שמות של אנשים עצמאיים על פתקי ההצבעה.

תומכי המועמד הרפובליקני בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני רוי מור במטה שלו בעיר מונטגומרי, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
תומכי ג'ונס, הלילה/רויטרס
תומכי המועמד הרפובליקני בבחירות על המושב של אלבמה לסנאט האמריקני רוי מור במטה שלו בעיר מונטגומרי, 13 בדצמבר 2017. רויטרס
תומכי המועמד הרפובליקני מור, הלילה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully