וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיד תהיה לנו קזבלנקה: העיר הכי תוססת ומודרנית במרוקו

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

2.1.2018 / 8:11

בסרט "קזבלנקה" העיר היא מקלט למבקשי חיים, וכיום העיר הגדולה במרוקו, היא מפלט לתאבי חיים. ההיסטוריה הארוכה וההשפעות האירופאיות הפכו את קזבלנקה לעיר קוסמופוליטית ובה מסגד מונומנטלי, מבנים מרהיבים והיצע קולינרי מעורר תיאבון

נמל קזבלנקה. ShutterStock
ההשפעה הצרפתית ניכרת בכל פינה. נמל קזבלנקה/ShutterStock

עולם הקולנוע מציין השנה 75 שנים לאחד מסרטי הקולנוע הגדולים ביותר - קזבלנקה. הסרט מספר על מועדון לילה בעיר בשנות מלחמת העולם השנייה, המקבץ אליו פקידי ממשל צרפתים, פליטים הנמלטים מאירופה וקצינים גרמניים, כשמערכת היחסים בין הדמויות אותן גילמו כוכבי הסרט המפרי בוגרט ואינגריד ברגמן, מניעה את העלילה. בסרט קזבלנקה היא מקלט ומפלט למבקשי חיים, וכיום העיר הגדולה במרוקו, בה יותר משלושה מיליון תושבים, היא מקלט ומפלט לתאבי חיים.

יש לה חופים יפים וים כחול, היסטוריה ארוכה, קצב מהיר ואווירה בינלאומית, נמל עצום שהופך אותה לעיר מסחר מהמעלה הראשונה, מונומנטים אדריכליים מודרנים ועתיקים ושילוב מפעים בין מערב למזרח, בכל תחום שאפשר לעלות על הדעת.

ראשיתה של קזבלנקה כמקום יישוב בשם אנפה בו ישבו שטים ברבריים כ-700 שנה לפני הספירה. הפורטוגלים כבשו את המקום במאה ה-15 ושינו את שמו לקאזה בראנקה, "בית לבן", והשם קזבלנקה השתרש לאחר שהספרדים שלטו במקום. העיר צמחה במאה ה-19 כמרכז תעשייתי וסיפק סחורות רבות למפעלי טקסטיל בבריטניה. אמנם השם ספרדי, אבל ההשפעה הגדולה ביותר על העיר היא צרפתית, כשהכיבוש הצרפתי בשלהי המאה ה-19 הפך אותה מעיר נמל צנועה לכרך מודרני. רחובות רבים ושמות מקומות נאמרים בצרפתית, והשדרות הרחבות והכיכרות הגדולות מעניקים לה מראה שהוא יותר אירופאי מאפריקאי. בשנות ה-40 ל המאה ה-20 הסרט קזבלנקה הדגיש את מעמדה הקולוניאליסטי של העיר ומתאר אותה ככרך הקרוע בין המעצמות מחד, אך גם כמקום קוסמופוליטי שבו כל אחד מוצא את מבוקשו. במידה רבה, נשארה מאותם ימים הקוסמופוליטיות התוססת שמעניקה לקזבלנקה קצב ואופי מיוחדים.

מסגד חסן השני בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
סמלה של העיר. מסגד חסן השני/ShutterStock

המסגד השלישי בגודלו בעולם

המונומנט האדריכלי המרשים ביותר בעיר הוא ללא ספק מסגד חסן השני, אשר נבנה על החוף כשגבו אל הים ופניו אל העיר. הוא נחנך בשנת 1993 לאחר ש-1,400 עבדו מדי יום, ו-11,000 פועלים עבדו מדי לילה, כדי להעניק לעיר ולמרוקו כולה את אחד המסגדים המפוארים, המרשימים והמיוחדים בעולם. גודלו עצום, ובתפוסה מלאה יכולים להתפלל בו 105 אלף איש. רוחבו כ-200 מטרים, אורכו כ-100 מטרים וגובהו 64 מטרים, לצדו מגדל יפהפה והוא מעוצב בסגנון מוסלמי מודרני. כששת אלפים פועלים יצרו פסיפסים מרהיבים בתוכו ובסביבתו, עבדותו העץ בו גולפו ביד ובעלי מלאכה יצרו את עיטוריו הרבים.

הוא נחשב לשלישי בגודלו בעולם לאחר המסגדים במכה ובמדינה שבערב הסעודית. הוא נבנה על קו החוף כדי להדהד פסוק מקוראן לפיו כס האלוהים נבנה על פני המים, והמתפללים בפנים יכולים לראות את גלי האוקיאנוס האטלנטי נשברים על הסלעים מתחת לרצפת הזכוכית שבקומתו התחתונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מסגד חסן השני בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
השלישי בגודלו בעולם לאחר המסגדים במכה ובמדינה שבערב הסעודית. מבט מהים אל מסגד חסן השני/ShutterStock

שילוב של מערב ומזרח

לבה של קזבלנקה היא הקסבה. היא לא עתיקה כמו הקסבות בערים האחרות במרוקו משום שהיא נהרסה ונבנתה מחדש במאה ה-17, אבל היא לא פחות ססגונית מהן. רצוי לטייל בה עם מדריך מקומי המכיר את סמטאותיה, יש בה שווים קטנים וצבעוניים ובתי הקפה הם תחנת עצירה שמחברת את המטיילים להוויה המקומית.

קהילת יהודי מרוקו היא מהמפוארות בעולם והיחסים הגלויים והחשאיים בין ישראל למרוקו, באים לידי ביטוי במוזיאון היהודי של קזבלנקה. ב-2013 שופץ מבנהו, שנמצא בפאתי העיר, והוא מתחקה אחר 2,000 שנות יהדות מרוקו. יש בו מוצגים אותנטיים שהיו של הקהילה היהודית בעיר ואוספים של בגדים וכלים מתקופות שונות.

כיכר מוחמד החמישי בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
מתהדרכת באדריכלות אר-דקו ומשלבת בנייה ערבית ומערבית. כיכר מוחמד החמישי/ShutterStock

כיכר מוחמד החמישי היא אחת המרכזיות בעיר והיא נמצאת דרומית לעיר העתיקה. קזבלנקה מתהדרכת באדריכלות אר-דקו ומשלבת בנייה ערבית ומערבית, והכיכר והמבנים הציבוריים ברחובות הסמוכים לה נותנים לכך ביטוי. בכיכר מזרקה ובה מאות יונים, לידה בית העירייה, בית המשפט, בניין הדואר המרכזי ובניין הקונסוליה הצרפתית, שבחזיתה פסלו של הנציב הצרפתי הראשון בעיר, לואי אובר-גוסלאב, אשר עיצב במידה רבה את קזבלנקה המודרנית.

אזור בילוי ופנאי פופולרי בעיר הוא פארק הליגה הערבית שבמרכזה. מדובר בשטח פתוח גדול שבו מדשאות, בתי קפה ומתקני שעשועים. בקצהו הצפון-מערבי של הפארק נמצא מבנה מרשים שלוכד מיד את העין - קתדרלת Sacré Coeur, כנסיית הלב הקדוש, הבוהק בלובנו. שני מגדליו מזכירים את קתדרלת נוטרדאם בפריז, אולם עיצובו שונה בתכלית. הקשתות שבו הן בסגנון ערבי המשולב באסתטיקה גותית. הוא נבנה ב-1930 כדי לשמש את הנוצרים הקתולים בעיר והוא למעשה בזיליקה בת חמישה ממדים. הקתדרלה סגורה לציבור ואינה משמשת עוד כבית תפילה, אך די להביט בה כדי להתרשם מיופייה. פארק איססקו שנמצא דרומית-מזרחית לאזור הוא עוד גינה מוריקה בלב העיר שאפשר לנוח בה.

קתדרלת Sacré Coeur, כנסיית הלב הקדוש, בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
סגנון ערבי המשולב באסתטיקה גותית. קתדרלת הלב הקדוש/ShutterStock

הארמון המלכותי בקזבלנקה נמצא מזרחית לפארק איססקו, על שדרות האג'י עמאר ריפי, והוא מופת של אדריכלות אסלאמית. הארמון מוקף בעצי פרי וגינות מטפחות ומתקיימים בו מספר אירועים בשנה שמקיים בית המלוכה. שטחי הארמון, כמו ברוב בתי המלוכה המרוקאיים, סגורים לציבור, אבל זה לא מונע ממנו להיות אטרקציה פופולרית על סיורים בעיר. הצצה מבחוץ תחשוף חזית מרהיבה עליה שומרים חיילי המלך.

טיול מאורגן למרוקו

הארמון המלכותי בעיר קזבלנקה, מרוקו. ShutterStock
כנסיית הלב הקדוש/ShutterStock

אוכל, קדימה אוכל

כמו כל עיר נמל, גם קזנבלנקה מושפעת מהמסחר רב השנים המתנהל בטבורה, והמטבח שלה מציע טעמים שלא תמצאו במרוקו ומובחן על ידי השפעות מערביות המעניקות לאוכל המסורתי טעם אחר. ביקור בעיר הוא חוויה קולינרית לפודי'ז. בעיר כמה מהמסעדות הטובות ביותר במרוקו, וכעיר חוף כמובן שהדגים מככבים בתפריט. מסעדת Port de Pêche שבנמל היא אחת הטובות בעיר, ומציעה מאכלי ים טריים.

דרומית לה, לא רחוק מהנמל, הבראסרי La Bavaroise אשר מאז 1968 מגיש מנות המשלבות בין המטבח המרוקאי למטבח הצרפתי, ומספק תפריט מגוון של בשרים, צדפות ודגים וקינוחים דקדנטיים. הפאטיסרי הנחשב בעיר הוא Bennis Habous שליד הארמון המלכותי מתהדר במאפים מרוקאים ממולאים בשקדים ותפוזים ובשאר מיני מתיקה תרפתיים, ובסמוך לו קפה אימפריאל שנחשב אף הוא למוסד קולינרי בעיר.

כמו כל עיר גדולה, גם קזבלנקה היא מצד אחד בועה ייחודית בעלת אופי וסגנון משלה, אך גם כזאת שמשקפת את מדינתה. יש בה את אפריקה ואירופה, את מרוקו המסורתית ואת השפעות המערב, היא קוסמופוליטית אך נטועה בעברה, הטיילת שלה מלאה בבארים ומועדוני לילה והקסבה שלה היא מראה למרוקו הצבעונית והתוססת שמשמרת את תרבותה.

פגסוס טיולים מאורגנים מזווית אחרת

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully