וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסמל של יפן: כך הפכה הירושימה מגיהינום ליהלום

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

18.2.2018 / 8:50

תיירים רבים הפוקדים את הירושימה מגלים כי עברה הטרגי אמנם ניבט מכל עבר, אך עם זאת מגלים עיר שחיה את ההווה התוסס שלה במלוא העוצמה, עם טירות, גנים, מקדשים וגם חוויה אורבנית שוקקת חיים. כך תפסה הירושימה את מקומה במפת התיירות היפנית

טירת הירושימה, יפן. ShutterStock
נהרסה, שוקמה ונפתחה שוב לקהל בשנת 1958. טירת הירושימה/ShutterStock

"ילד קטן". כינוי כה תמים, כה נוראי, לכלי הנשק שחולל את אחת הזוועות הגדולות בהיסטוריה האנושית: כדור אש ענקי ובוהק שנהפך לפטריית עשן מצמררת. "ילד קטן" (Little Boy) היה השם שהוענק לפצצת האטום שהטילו האמריקאים על העיר היפנית הירושימה, בבוקרו של יום קיץ בהיר ב-6 באוגוסט 1945. באחת, הפכה הירושימה לסמל, שילווה את בני האנוש עוד דורות רבים בעתיד.

יפן, מדינה הרובצת על שרשרת איים באוקיינוס השקט, כוללת קרוב ל-7,000 איים, כאשר המרכזיים והגדולים שבהם הם הונשו, שיקוקו, קיושו והוקאידו. נכון, רבים מגיעים ליפן כדי להתענג על פריחת עצי הדובדבן ולחוות את הקצב הפנטסטי של טוקיו, העיר שתשאיר אתכם פעורי פה. אך יפן היא הרבה יותר מכך: היא שמורות טבע אדירות המנוקדות באגמים צלולים, הרים נישאים שחלקם רוחשים פעילות וולקנית, מקדשים צופני סוד וגנים שופעי הרמוניה. יפן היא גם תרבות שונה, מרתקת, ובמובנים מסוימים - גם מעוררת קנאה.

ובלב הפסיפס היפני המיוחד הזה מצויה גם הירושימה. ראשיתה של הירושימה ("אי רחב", ביפנית) כבר במאה ה-12, כמקבץ של כפרי דייגים קטנים, אך רק בסוף המאה ה-16 הפכה ליישוב מרכזי שחלש על נמל מסחרי, על ציר התעבורה הימית עם סין. ככזו, חשיבתה של הירושימה לכלכלה המקומית הייתה רבה, והיא הוכרזה באופן רשמי כעיר בשנת 1889.

ההריסות לאחר הפיצוץ של פצצת האטום בהירושימה, אוגוסט 1945. AP
עיי החורבות בהירושימה לאחר הטלת פצצת האטום/AP

אך למרות שבשלב מסוים אף היוותה בירתה הזמנית של יפן, ובשנות הארבעים של המאה הקודמת אף הייתה העיר השישית בגודלה ביפן - הירושימה תיזכר לעד בשל אותו בוקר ארור בשלהי מלחמת העולם השנייה, בוקר שהחל בשעה 08:16 ושינה את ההיסטוריה.

כ-145,000 אלף בני אדם נהרגו בהתקפה הגרעינית הראשונה בהיסטוריה, חלקם באופן מידי וחלקם זמן לא רב לאחר מכן. מדובר היה בכמחצית ממספר תושביה של העיר. שלושה ימים מאוחר יותר, הטילו האמריקאים פצצת אטום נוספת, על העיר נגסקי, ובאמצע אוגוסט כבר חתמה יפן על הסכם הכניעה שלה.

מאחר שמבנים רבים בעיר היו עשויים עץ, הפגיעות היו קשות יותר, כמו גם הנזק שנגרם בשל הדליקות. עם זאת, מספר מועט של מבני בטון אכלסו את לב העיר. אחד מהם, שספג פגיעה ישירה, נותר באורח פלא על תלו, ונהרס רק בחלקו. בשנת 1996 הוא הוכרז על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולמית, ובמשך שנים רבות הוא משמש כאנדרטת וכהיכל שלום לזכר קורבנות הפצצה האטומית.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
פארק השלום ומוזיאון ההנצחה לקורבנות הפצצה, הירושימה, יפן. ShutterStock
פארק השלום ואתר ההנצחה לקורבנות/ShutterStock

עיר שוקקת חיים: סמל להתחדשות

כיום, מונה אוכלוסיית הירושימה, הממוקמת בחלקה הדרומי של יפן, כ-1.2 מיליון תושבים. מיד לאחר מלחמת העולם השנייה החלו היפנים בשיקומה של העיר - כחלק מגל התיעוש והפיתוח המשמעותיים של המדינה באותה עת. הירושימה אף מיתגה את עצמה כעיר של שלום עולמי, ולפני מספר שנים אף הכריזה על כוונתה להתמודד על אירוח אולימפיאדת 2020 (שתערך בסופו של דבר בטוקיו), בסימן של "עולם נטול גרעין".

כך, בדיוק כפי שהיוותה סמל למוראות המלחמה וזוועותיה, מהווה כיום הירושימה סמל להתחדשות ולכוח הרצון. מזה שנים רבות, היא משמשת מוקד תרבותי, אקדמי ומנהלתי ביפן. אך זוהי גם עיר נמל שוקקת חיים, שמושכת אליה מדי שנה תיירים רבים. אלו מתענגים בין השאר על הנהרות החוצים אותה לאורכה ולרוחבה, עובדה שזיכתה אותה בכינוי "עיר של מים".

השעון שנעצר ברגע ההפצצה

המקום הראשון שאליו מגיעים תיירים רבים בעיר הוא כמובן פארק השלום (Hiroshima Peace Memorial Park) ומוזיאון ההנצחה לקורבנות הפצצה. עוד כדאי לדעת כי מדי 6 באוגוסט נערכים כאן טקסי הזיכרון השנתיים.

הפארק עצמו משתרע על המרחב שבו הוטלה הפצצה עצמה. בעבר היה זה אזור מסחרי שוקק חיים, וכיום מדובר באזור שקט, רחב ידיים, ובו אנדרטאות, מצבות מרשימות ואתרי הנצחה וזיכרון רבים. שימו לב ל"אנדרטת השלום של הילדים", המנציחה את הילדים שנספו במתקפה ובו דמות הברונזה של ילדה מקומית בשם סדקו ססאקי. כך או אחרת, חוויית השיטוט במקום כה פסטורלי המצוי במוקד ההתקפה האטומית - היא מצמררת ובלתי נשכחת.

מומלץ להקדיש תשומת לב מיוחדת למוזיאון השלום (Hiroshima peace memorial museum) הסמוך, שבו עדויות מחיי היומיום טרום ההפצצה - שרידי פרטי לבוש, חפצים שהותכו ותצלומים תיעודיים - כמו גם מיצבים ודגמים הממחישים את הטרגדיה שעברה העיר. אחד הפריטים הזכורים יותר הוא שעון שפסק מלפעול ברגע פגיעת הפצצה בעיר.

גן שוקיאן, הירושימה, יפן. ShutterStock
הוקם כבר לפני כ-400 שנים ונועד לדמות נופים מגוונים. גן שוקיאן/ShutterStock

אך כעיר תיירות שוקקת, הירושימה אינה רק זיכרון האטום. הונדורי (Hondōri, "הרחוב המרכזי", ביפנית), הסמוך לפארק השלום, הוא לבה הפועם של הירושימה. זהו מדרחוב טרנדי ותוסס שבו מסעדות, חנויות מותגים רבות, בתי קפה, שפע של דוכני אוכל שיאתגרו את בלוטות הטעם שלכם ועוד.

מבקרים רבים פוקדים את גן שוקיאן (Shukkei-en Garden), המעוטר באגמים, גשרוני אבן וצמחייה מרהיבה. הגן הוקם כבר לפני כ-400 שנים והוא נועד לדמות נופים מגוונים כמו גם ליצור תחושות של הרמוניה בלב המבקרים.

בשטחי העיר ממתינה לכם גם טירת הירושימה (Hiroshima Castle), שנבנתה בשנת 1590 ושימשה כאחוזתו של סמוראי מקומי. המקום, שבו מצויה טירת שינטו, נהרס בהפצצה האטומית, אך שוקם, שוחזר ונפתח שוב לקהל בשנת 1958. באווירת הוד והדר זו משתלב מוזיאון היסטורי שנפתח כאן, ומוסיף רובד נוסף לחוויה ההיסטורית. כך או אחרת, לכאן מגיעים בעיקר בזכות הנוף הנשקף ממרומי הטירה. מעת לעת, נערכים כאן אירועי חוצות ססגוניים.

טיול מאורגן ליפן

אי המקדש מיאמיג'ימה, הירושימה, יפן. ShutterStock
הוכרז כאתר מורשת עולמית. מיאמיג'ימה/ShutterStock

אם אתם חובבי רכב, אל תוותרו על מוזיאון מזדה (Mazda Museum), המתאר את קורותיה של החברה שהוקמה בעיר בשנת 1920 והתמחתה בראשיתה בייצור ציוד תעשייתי. במקום נערכים מדי יום סיורים בשפה האנגלית, אך בשל הביקוש, יותר ממומלץ להזמין מקום מראש באמצעות אתר המוזיאון. המוזיאון נחלק למספר אגפים: טכנולוגיה, היסטוריה, הנעה וכמובן - אגף שנושאו מבט לעתיד. יש פה אפילו חנות מוזיאון חביבה.

במרחק לא גדול מהירושימה, ממתין לכם מיאמיג'ימה (Miyajima), המכונה "אי המקדש". אי הררי זה נחשב לאחד היפים מסוגו במדינה כולה, ופרסומו בא לו בזכות מקדש שינטו שהוכרז אתר מורשת עולמית. בסתיו המקום מתמלא בתיירים, המגיעים להתענג על צבעי השלכת של עצי המייפל, כמו גם על האיילים וקופי המקוק הנחשבים כאן למקודשים ונוהגים לנוע ברחבי האי בחופשיות. אך יותר מכל, תיירים רבים המגיעים להירושימה מגלים כי עברה ניבט מכל עבר, אך עם זאת - זוהי עיר שחיה את ההווה שלה במלוא העוצמה, כמו גם את העתיד.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully