וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשטר קרס ביממה וחצי: ההפיכה בזימבבואה עשויה לבשר על "אביב אפריקני"

18.11.2017 / 18:35

נפילתו המהירה של מוגאבה, שרשת הביטחון שבנה סביבו במשך ארבעה עשורים התפוגגה במהירות, היא תמרור אזהרה לרודנים אחרים ביבשת, המנסים להאריך את שלטונם ולקדם את בני משפחותיהם. על אף שיורשו של מוגאבה עשוי להיות גרוע כמוהו, תושבי היבשת מקנאים בנעשה בזימבבואה

צילום: רויטרס

תוך פחות מ-36 שעות קרס משטר דיקטטורי שדיכא את אזרחיו במשך 37 שנה. עוד לא ברור כיצד ייראה השלטון בזימבבואה פוסט רוברט מוגאבה, אולם נפילתו המהירה של זקן השבט של אפריקה אירעה במהירות הבזק והוכיחה כי גם לעריצים שבנו ועמלו על רשתות ביטחון סביבם במשך כמה עשורים אין ערבות לשלטונם.

מוגאבה, בעיני רבים, הוא גוויה מהלכת כבר כמה שנים. גיבור מלחמת העצמאות של זימבבואה, שנקראה בשחרורה עוד רודזיה, התבלבל בנאומיו, נפל ויצא לטיפולים רפואיים מעת לעת, אולם התעקש שלא לעזוב את השלטון. יריביו קיוו שימות במהרה, וכך גם אזרחים רבים שסבלו מנחת זרועו ומניהולה הקטסטרופלי של הכלכלה תחתיו. אשתו, גרייס, הצעירה ממנו ביותר מ-40 שנה, ניצלה את דעיכתו כדי לצבור תמיכה בקרב הדור הצעיר של המפלגה ופזלה להנהגה.

לקריאה נוספת:
"דמעות של אושר": אלפים חוגגים את הדחתו הצפויה של נשיא זימבבואה
לראשונה מפרוץ המשבר: נשיא זימבבואה מוגאבה נראה בציבור
רודן זימבבואה עצור במתחמו: "רוצה לסיים את הקדנציה"

עצרת תמיכה בהדחתו של שליט זימבבואה רוברט מוגאבה בבירה הרארה, נובמבר 2017. רויטרס
הפיכה תוך 36 שעות. זימבבואה, היום/רויטרס

כמו בכל משטר דיקטטורי, סוגיית היורש היא הכרחית למען הישרדות השיטה. מלחמות פנימיות מובילות פעמים רבות לקריסת המערכת ולתוצאות שלא היו רצויות על ידי הקושרים. שכבת הגנרלים המזדקנים, שלחמו כתף אל כתף לצדו של מוגאבה במלחמות השונות, נדחקו הצדה בשנים האחרונות, לטובת אנשי מפלגת השלטון והדור הצעיר בהובלת גרייס מוגאבה.

נקודת הרתיחה הייתה עם המהלך האחרון של הצמד מוגאבה, שהדיח את סגן הנשיא אמרסון מננגגוואה. סילוקו מוקדם יותר החודש נתן את האות להתגלגלות המהירה של העניינים בקצב שהרודן ואשתו, שבחשה יותר ויותר במפלגה ככל שהוא נחלש והזדקן, לא צפו ולא ציפו לו.

מננגגוואה היה היורש המיועד, שסומן ככזה עוד בתחילת המאה הנוכחית, אחרי שנים שבהן היה ראש יחידת החיסול של מוגאבה וזכה לכינוי האימתני "הקרוקודיל". לפני עשור, במהלך ניסיון הפיכה כושל נגד מוגאבה, שבו היו מעורבים קצינים זוטרים, נטען כי הגנרל בן ה-75 היה מעורב בכך אך הוא דחה זאת. בין אם הוא דבר אמת או לא, הוא המתין עוד עשר שנים, עד לרגע שבו היה ברור שחברו לנשק סולל את הדרך לשלטון שושלתי במדינה שאותה הביא לכדי סף רעב, עם 90% אבטלה ואינפלציה בלתי-נשלטת.

עוד באותו נושא

טלטלה בזימבבואה: הצבא השתלט על הבירה, הרודן נעצר

לכתבה המלאה
נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה ואשתו גרייס בעצרת בבירה, 2013. רויטרס
לא יקים שושלת. מוגאבה ורעייתו, 2013/רויטרס

השליט העתידי של זימבבואה הוא בשום אופן אינו דמוקרט שוחר חירות. הוא וחבריו לובשי המדים היו חרדים לעתידם ולעתיד משפחותיהם, ביום שאחרי לכתו של המנהיג, שהולך ומתקרב. עם זאת, שינויים דרמטיים ומהירים כמו אלו שחווה זימבבואה הם בעלי קצב משל עצמם, ולעתים רבות הם מסתיימים בצורה שונה לחלוטין מהמתוכנן, כפי שהרפורמות של מיכאל גורבצ'וב הובילו בלי כוונת תחילה לקריסת ברית המועצות כולה.

בדומה לדוגמה הסובייטית, ללכתו של השליט המבוגר ביותר בעולם ייתכנו גם השפעות חוצות גבולות, שירעידו את כסאותיהם של רודנים אחרים ברחבי היבשת.

מוגאבה היה בן דורם של מנהיגים אפריקנים שלחמו בכוחות הקולוניאליים במאה שעברה. הם יצרו סביבם הילה של גיבורים ומשחררים לאומיים, אלו שיגנו על העם - שנוצר בכוח הזרוע ובכוח שרטוט המפות בין המעצמות האירופיות - מפני המערב שעדיין מנסה לנצל את היבשת העשירה במשאבים אך הענייה במוסדות דמוקרטיים ועצמאיים.

עידן של שינויים ביבשת

תהיה תוצאת ההפיכה בזימבבואה אשר תהיה, מוגאבה הוא הרביעי בשורת רודנים ביבשת שמודחים מהשלטון בשלוש השנים האחרונות, חלקם דרך הקלפי, אחרים דרך הפגנות ושימוש בכוח. היו אלו המהומות בבורקינה פאסו בספטמבר 2014, שהחלו בשל ניסיונו של השליט בלז קומפאורה לשנות את החוקה כדי לאפשר לו להתמודד לכהונה נוספת, שהובילו למעין "אביב אפריקני" המורגש עד היום.

כמו מקבילו הערבי, גם תוצאות הגל הזה לא ברורות לחלוטין. בכמה מהמדינות דומה שישנו תהליך אטי והדרגתי לדמוקרטיזציה. אחרות רק הכבידו את ידן כדי לשמר את השלטון.

בורקינה פאסו שרדה ניסיון הפיכה כושל של נאמני הרודן הגולה ב-2015, ומאז בחרה לראשונה מנהיג אזרחי, בבחירות חופשיות. שינוי דרמטי נוסף אירע בגמביה הקטנה בתחילת השנה הנוכחית. השליט יחיא ג'אמיע, שהכריז בעבר כי ינהיג את המדינה במשך מילארד שנה, הפסיד במפתיע בבחירות שרבים היו סבורים כי הן מכורות מראש. הוא קיבל בתחילה בצורה הוגנת את התוצאות, אולם חזר בו וניסה להפוך את הקערה על פיה - אך ללא הצלחה.

גוש מדינות מערב אפריקה הפגין נחישות והחל במבצע צבאי, בראשות סנגל המקיפה את גמביה, במטרה לאפשר את חילופי השלטון בתום 22 שנות רודנות. ג'אמיע נותר לבדו, עם הבעת הנאמנות של ראשי הצבא והמשטרה למחליפו, ויצא לגלות. אסירים פוליטיים שוחררו, בכירי המשטר הקודם הודחו והמדינה, המשמשת יעד פופולרי לתיירים מערביים, החלה להתמודד עם עברה האפל.

עצרת תמיכה בהדחתו של שליט זימבבואה רוברט מוגאבה בבירה הרארה, נובמבר 2017. רויטרס
"העם בזימבבואה רוצה שמוגאבה יסתלק". חוגגים את ההפיכה בזימבבואה, היום/רויטרס

באנגולה, המצב מזכיר במידת מה את זימבבואה. באוגוסט ירד מהבמה ז'וז'ה אדוארדו דוש סנטוש, אחרי 38 שנה בשלטון. הוא ויתר על התמודדות בבחירות ופינה את הדרך ליורשו, שר ההגנה ז'ואו לורנסו. האחרון אכן ניצח בבחירות, למורת רוחה של האופוזיציה שטענה לזיופים, אולם במהרה החל לטהר את שרידי המשטר הישן, בני משפחתו של דוש סשנטוש.

הנשיא החדש הבטיח למגר את נגע השחיתות מאחת המדינות העשירות ביותר במשאבים והעניות ביותר בו זמנית, והדחת בתו של קודמו בתפקיד וגיבור מלחמת העצמאות בפורטוגל מניהול חברת הנפט הלאומית היא צעד משמעותי. מכשול גדול נותר היותו של דוש סנטוש מנהיג מפלגת השלטון, על אף פרישתו מתפקיד הנשיא. ניסיון להזיז אותו עלול לעורר מחדש את המתחים האתניים במדינה, שחוותה מלחמת אזרחים אכזרית במשך כמעט רבע מאה.

מולם ניצבים משטרים שהקשיחו את ידם ויצאו מחוזקים מרחישים דומים או הובילו לשפיכות דמים. נשיא בורונדי פייר נקרוזיזה שרד ב-2015 ניסיון הפיכה צבאית נגד שינוי החוקה, שאפשר לו להתמודד על כהונה נוספת, והוא מנהיג מאז שלטון אכזרי שלפי האו"ם אחראי לפשעים נגד האנושות.

נשיא רואנדה פול קגאמה הצליח לשנות את החוקה ולזכות בקלות בכהונה נוספת השנה, ומאז נעצרו מתנגדיו הבולטים. ניסיונות דומים נרשמים בימים אלו באוגנדה, בקונגו ובטוגו, ואלו מעוררים מתחים והתנגשויות אלימות. ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו התעקשותו של השליט ג'וזף קבילה לדחות שוב ושוב את הבחירות - המועד החדש שלהן בסוף 2018 - הובילה לחידוש מלחמת האזרחים.

עצרת תמיכה בהדחתו של שליט זימבבואה רוברט מוגאבה בבירה הרארה, נובמבר 2017. רויטרס
חגיגות עקב ההפיכה בזימבבואה, היום/רויטרס

עיניים רבות בכל קצוות אפריקה עוקבות מקרוב אחרי הנעשה בזימבבואה. איש לא מעז לנחש מה יהיה המהלך הבא של הצבא. אם זהו רק קרב מאסף של הדור הוותיק והקשיש נגד הדור הצעיר שלא ידע את מלחמת העצמאות או תחילתו של שינוי אמיתי. בכל מקרה, במדינות שבהן השינוי המיוחל עד לא נראה באופק, משתאים לנוכח מה שמתסמן כמו נפילת משטר אכזרי ללא שפיכות דמים.

"ה'הפיכה בזימבבואה' שלווה יותר מהבחירות באוגנדה", כתב מגיש הטלוויזיה המקומי פרנק וולוסימבי בחשבון הטוויטר שלו. המצב במדינה נפיץ בשל המהלכים שמקדם השליט יוורי מוסווני לשינוי החוקה, כך שהוא יוכל להמשיך להנהיג גם ב-2021, אז ישלים 35 שנות שלטון.

אחרים, ייחלו למהלכים דומים מצד הצבא בארצותיהם ולהתנערות של מפלגות השלטון מהמנהיגים הוותיקים.
"הוועדות המחוזיות של ZANU-PF דורשות את הדחת מוגאבה, הן שמו ללעג את ועדת הבחירות המרכזית של ה-ANC", כתב ברני מת'ומבות'י, עיתונאי דרום אפריקני, בהשוואתו בין מפלגת השלטון בארצו לבין זו בזימבבואה.

אלפים בעצרת תמיכה בהדחתו של שליט זימבבואה. רויטרס
כרזות בעצרת תמיכה בהדחת מוגאבה, זימבבואה, היום/רויטרס

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה מעורב בשורת פרשות שחיתות, ושורת ניסיונות להדיח אותו בפרלמנט לא צלחו. הוא אמנם לא נמצא זמן רב בשלטון כמו ידידו מוגאבה והוא נבחר בבחירות דמוקרטיות, אך רבים רואים בו שליט מושחת שמנצל את המדינה לטובתו ולטובת משפחתו.

הימים הקרובים יהיו קריטיים בעיצוב עתידה של זימבבואה והריסטרט שתעשה ביחסיה עם העולם. ההנהגה הצבאית מקורבת לסין, המושקעת במיליארדים בכלכלה ובתשתיות המקומיות, ולפי ההערכות, רמטכ"ל הצבא קיבל את ברכתה של בייג'ינג להדחת מוגאבה במהלך פגישה שקיים עם שר ההגנה בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully