וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ת"א לא בראש: איזו עיר היא המרכזית בישראל - ואיזו הכי פריפריאלית?

16.11.2017 / 14:15

מדד חדש שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דירג את המקום הפריפריאלי ביותר בישראל - מול העיר המרכזית ביותר. תל אביב לא בפסגה, וקיבוץ אילות הוא הישוב המרוחק בישראל. ואיפה ממוקמת העיר שלכם?

אילות, קיבוץ במועצה אזורית חבל אילות שבדרום, הוא היישוב הפריפריאלי ביותר, והעיר גבעתיים היא היישוב המרכזי ביותר – כך עולה ממדד הפריפריאליות שהוצג היום (חמישי) לראשונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בניתוח, שבחן את היישובים בישראל לשנת 2015, מופו 1,210 יישובים, מתוכם 201 עיריות ומועצות מקומיות ו-1,009 יישובים בתוך 54 מועצות אזוריות, לפי המפה המוניציפלית המעודכנת לשנת 2015. בכל חמש שנים יפרסם הלמ"ס את הדוח המדובר.

איפה נמצאת העיר שלכם? לרשימה המלאה

בנוסף לאילות ניתן למצוא ברשימת עשרת הישובים הפריפריליים את הרשויות המקומיות אילת, הערבה התיכונה, עין קנייא, מצפה רמון, מג'דל שמס, רג'ר, בוקעאתא, מסעדה ומטולה. בראש רשימת הערים המרכזיות ניצבת גבעתיים ואחריה תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, ירושלים, קריית אונו, חולון, פתח תקווה ואזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגדירה אזור פריפריאלי ככזה המרוחק מאפשרויות תעסוקה, ממקומות מסחק ומשירותי בריאות. היישובים הפריפריאלים הם כאלו שבהם אפשרויות הפנאי מוגבלות. מדד הפריפריאליות נבנה בהתאם להגדרה זאת, במטרה לאפיין את היישובים ואת הרשויות המקומיות לפי מיקומם הגאוגרפי בטווח בין הפריפריאלי ביותר לבין המרכזי ביותר. ערך המדד של מועצה אזורית מתקבל כממוצע של ערכי מדד היישובים בתוך המועצה, משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם. מדד זה מעדכן את מדד הפריפריאליות של רשויות מקומיות שהתפרסם בשנת 2008 על בסיס נתוני 2004.

ערכי המדד שנבחנו מחושבים על פי שני מרכיבים: נגישות פוטנציאלית וקרבה לגבול מחוז תל אביב – במשקל מרכיב הנגישות הפוטנציאלית מבטא את קרבת היישוב לכל אחד מכלל היישובים, הוא משוקלל בגודל האוכלוסייה שלהם, כאשר גודל האוכלוסייה מעיד על עוצמת האפשרויות, הפעילויות והנכסים ביישוב. מרכיב הקרבה לגבול מחוז תל אביב, מבטא את המבנה של מדינת ישראל, כאשר מחוז תל אביב מהווה מרכז כלכלי ועסקי של המדינה. הערך הנמוך של המדד מציין את היישוב הפריפריאלי ביותר, והערך הגבוה - את היישוב המרכזי ביותר.

אילות. אתר רשמי, אתר רשמי
המקום המרוחק ביותר בישראל. קיבוץ אילות/אתר רשמי, אתר רשמי
שלג במג'דל שמס. ינואר 2016. גולן ווילי, מערכת וואלה! NEWS
שיאן הפריפריה הצפונית. הכפר מג'דל שמס ביום חורפי/מערכת וואלה! NEWS, גולן ווילי
יעלים טיילת כץ מצפה רמון. אריאלה אפללו, ספק 500
מרוחקת ממקומות בילוי, אך הנוף מרהיב. מצפה רמון/ספק 500, אריאלה אפללו
גבעתיים. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
מסתבר שזו העיר המרכזית בישראל. גבעתיים/ניר לנדאו, מערכת וואלה!
עננים בשמי גוש דן 1 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
היחס בין מרכז לפריפריה נובע מן הקרבה לתל אביב/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully