וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מעריכים: כ-14 מחבלים נהרגו בפיצוץ מנהרת הטרור

2.11.2017 / 0:38

קצין בכיר בפיקוד הדרום העריך כי מספר הנפגעים בהשמדת המנהרה סמוך לכיסופים גבוה משפורסם בצד הפלסטיני, וכי חלק מהם קבורים בקצה המנהרה, בצד הישראלי. הקצין חשף את "המעבדה" שנבנתה באוגדת עזה ומרכזת את המידע על המנהרות היוצאות מהרצועה

צילום: שי מכלוף, עריכה: תום זואילי

קצין בכיר בפיקוד הדרום העריך אתמול (רביעי) כי מספר הנפגעים בהשמדת המנהרה סמוך לקיבוץ כיסופים גבוה משפורסם בצד הפלסטיני, וכי חלק מהם קבורים בקצה המנהרה, בצד הישראלי. "האירוע לא הסתיים ואנחנו בתוך המבצע", הבהיר הקצין, שחשף את "המעבדה" שנבנתה באוגדת עזה ומרכז את המידע על המנהרות היוצאות מהרצועה.

קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר כי "מדובר בהישג מבצעי משמעותי. לא גילינו את המנהרה באופן אקראי. יש פה שיטה וחיבור של מערכת עם מספר יכולות. חיברנו בין כמה עולמות למערכת אחת".

הקצין חשף בדבריו את "המעבדה" שנבנתה בשנתיים האחרונות באוגדת עזה, הכוללת מוקדי ידע ונציגויות ממספר רב של תחומים, יחידות וארגונים - בדגש על הנדסה, מבצעים, מודיעין, טכנולוגיה, בניית מכשול וחומה תת קרקעית, משרד הביטחון, חיל האוויר ועוד. ה"מעבדה" היא זו שמרכזת את כל המידע על שלילת אזורים בהם יש מנהרות, סימון אזורים חשודים, התכת מידע רב על עולם המנהרות והובלת הפעילות לקראת מבצע פיצוץ המנהרה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפיצוץ כפי שנראה מאיזור גבול עזה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהומה בעזה אחרי פיצוץ המנהרה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על ההתקדמות בלוחמה התת קרקעית מאז מבצע צוק איתן בתחום הטכנולוגיה והשיטה אמר הקצין הבכיר: "אנחנו מתקרבים אל היעד של הסרת איום המנהרות ההתקפיות. אנחנו בדרך לעקוף את האויב". הקצין הבכיר הסביר עוד כי השיטות והטכנולוגיה יודעים לאתר פעילות בעומק של עשרות מטרים בעומק האדמה. "לאתר את המנהרה ולאחוז בה זו פעולה אחת, ולפוצץ אותה זה אירוע אחר. השילוב ביניהם מייצר מאזן אימה אחר מתחת לקרקע. השילוב עם החומה התת קרקעית זו גיליוטינה של מנהרות".

להערכת הקצין הבכיר, בזמן הפיצוץ המבוקר של המנהרה נהרגו חמישה חופרים ששהו בה; תשעה פלסטינים נוספים, ביניהם מפקד בכיר מהג'יאהד האסלאמי ולוחם קומנדו ימי של החמאס; באשר לחמישה פלסטינים שנעדרים, ולא נפסלת האפשרות כי הם קבורים בקצה המנהרה בצד הישראלי.

מחסום של כוחות צהל באיזור כיסופים 30 באוקטובר 2017. שי מכלוף
כוחות צה"ל סמוך לגבול רצועת עזה באיזור כיסופים/שי מכלוף

הקצין הבכיר הוסיף: "לג'יהאד האסלמי יש יכולת לייצר תגובה. לא רק באמצעות שיגור רקטות". לפי הערכות הקצין, הג'יהאד אינו מחויב לכללי המשחק כמו חמאס, ובטח שלא לתהליך הפיוס - ולכן לא מן הנמנע כי הוא יגיב להפצצת המנהרה. "אנחנו נערכים לכל האופציות. בכל רגע יכול לקרות פה אירוע. אנחנו במצב שגרה מבחינת האזרחים, אבל אצלנו יש דריכות מלאה. כל מי שינסה להגיב נגד פעולה הגנתית של צה"ל ישלם מחיר יקר", אמר הקצין הבכיר, שיחד עם זאת העריך כי על רקע היקף ההרוגים והלחץ מהשטח ומאיראן הוא יתקשה לא להגיב.

הג'יהאד האסלאמי כרגע בדילמה אם להגיב וכיצד. הקצין הבכיר העריך שככל שמתרחקים מהאירוע יש סיכוי גבוה שלא תהיה תגובה, אך בצה"ל לא פוסלים את האפשרות שהוא מתכנן תגובה או כבר קיבל החלטה כיצד היא תיראה ומה שנשאר לו זה בחירת מועד הפעולה. הקצין הבכיר הזהיר ממעורבות איראנית באירוע: "האיראנים יכולים לזהות פה הזדמנות לפגוע בתהליך הפיוס ובמצרים. הג'יהאד מתואם עם איראן, גם פיגוע מיהודה ושומרון אפשרי".

לאחר מבצע צוק איתן, החליטו בג'יהאד כי הם מעוניינים במנהרות התקפיות, והעבירו לשם כך משאבים רבים מהתעצמות בתחומים אחרים. הקצין הבכיר העריך כי המנהרה נחפרה במשך חודשים ארוכים וחפירתה הסתיימה בשטח הישראלי במרחק של 200 מטר מעמדת צה"ל על הגבול. הג'יהאד מונה כיום למעלה מ-10,000 פעילים, מחולק לחטיבות ומפקדת ההנהגה הבכירה בראשות רמדאן שלח יושבת בדמשק. הקצין הבכיר העריך כי המנהרה הזו לא הייתה מיועדת לפעולה בטווח הזמן הקרוב אלא ליום פקודה, והוסיף כי התגובה של הארגון הקיצוני יכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות יכולת אש רקטות לטווח של 42 קילומטרים או שיגור רקטות בעלות ראש נפץ קרבי של עד 400 ק"ג.

(עדכון ראשון: 16:04)

ערפאת אבו מורשד, מפקד מחוז מרכז הרצועה בגדודי אל קודס, הרוג בפיצוץ המנהרה בעזה 30 באוקטובר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
מפקד הג'יהאד האסלאמי במחוז המרכז ברצועה, ערפאת אבו מורשד, שנהרג במנהרה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
מכשול קיר סלארי עזה ישראל. ראובן קסטרו
מכשול קיר סלארי עזה ישראל/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully