וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שנתיים: בית המשפט שב לדון בתביעה של "קפטן ג'ורג'"

29.10.2017 / 18:19

לאחר ניסיונות גישור כושלים, בית המשפט המחוזי בתל אביב החל לדון בתביעתו של דורון זהבי, שלקח חלק בחקירתו של מוסטפא דיראני. לטענתו, נאלץ לעזוב את צה"ל עקב הפרשה שבה נטען כי דיראני נאנס בחקירתו

דורון זהבי. דרור עינב
"קפטן ג'ורג'". זהבי/דרור עינב

בית המשפט המחוזי בתל אביב החל לדון היום (ראשון) בתביעה של דורון זהבי, המוכר יותר כ"קפטן ג'ורג'" מיחידה 504 של אגף המודיעין, נגד מדינת ישראל. זהבי לקח חלק בחקירתו של בכיר חיזבאללה מוסטפא דיראני בשנת 1994, שטען כי הותקף מינית ונאנס בחקירתו. כעת טוען החוקר לשעבר כי המדינה פגעה בזכויותיו הפנסיוניות כאשר נאלץ לעזוב את צה"ל בעקבות הפרשה, וכן כי שמו הטוב נפגע.

בניגוד לטענותיו של זהבי, המדינה טוענת כי אין קשר בין הפרשה לבין שחרורו מצה"ל, וכן את הטענות באשר לפגיעה בשמו הטוב יש להפנות לכלי התקשורת, ולא למדינה – שלא פרסמה דבר בעניין.

עיקר הדיון בבית המשפט היום נסב סביב השאלה כמה "חושפניים" יהיו המסמכים שיוגשו לבית הדין. המדינה, מצדה, מבקשת למחוק מהם שמות של בעלי תפקידים. במהלך הדיון חשף עו"ד אפי נוה, פרקליטו של זהבי, חלק מרשימת העדים שברצונו לזמן ויזדקקו לאישור המדינה כדי להעיד: מפקד 504 לשעבר שניהל את החקירה, אל"מ ס'; פרקליט המדינה שי ניצן, שהיה באותה תקופה המשנה ליועמ"ש לעניינים מיוחדים; פרקליטת המדינה דאז ושופטת העליון בדימוס, עדנה ארבל; והאלוף במיל' עמוס גלעד, שליווה את החקירה מטעמו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין.

מוסטפא דיראני. GettyImages
דיראני/GettyImages

בזמן שעו"ד נוה הקריא את רשימת העדים שברצונו לזמן, עצרה אותו השופטת שלומית יעקובוביץ'. "אתה באמת חושב שעם העדים האלה התיק יתנהל בדלתיים פתוחות?", אמרה. "לא תהיה פה הפקרות". לבסוף הורתה השופטת לנוה לנסות להגיע להסכמות בעניין העדים עם נציג המדינה בתיק, עו"ד ניר קנצ'רסקי. "התיק הזה יתנהל על פי דין", אמרה, "במובן זה שאף אחד לא ישלם מחיר על זה שהתיק לא יסתיים בפשרה. התיק הזה לא יהיה פלטפורמה לפגיעה בביטחון המדינה, לא יפגעו זכויות התובע, ומנגד לא ייפגע האינטרס הציבורי".

התיק חזר לבית המשפט לאחר ניסיונות גישור שנמשכו כשנתיים – אך לא נשאו פרי. במהלך הדיון נחשף שהמדינה סירבה להצעת הפשרה הכספית שהעלה זהבי, ולא הגישה הצעה נגדית. עם תום הדיון היום אמר זהבי כי "אני הייתי נמנע מלהמשיך את ההליך הזה, אני האחרון שרוצה לפגוע בביטחון המדינה, אבל לצערי שי ניצן עומד מאחורי הסיפור הזה וממתעקש, לא ברור לי למה, לא להגיע לפשרה".

זהבי נמנה על חוקריו של דיראני, שנחטף על ידי ישראל ב-1994 כדי לנסות להשיג מידע על הנווט השבוי רון ארד. בשנת 2000 הגיש דיראני תביעת נזיקין נגד מדינת ישראל, וטען כי הותקף מינית בחקירתו וכי חוקריו אף החדירו אלה לישבנו – טענה שהתבררה בבית המשפט כלא נכונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"נזק בלתי יתואר"

לאחר שהוגשה תביעתו של דיראני שוחרר זהבי מצה"ל ב-2002. זהבי טען כי כל מה שעשה בחקירה נעשה בסמכות וברשות, אך רק כעשור לאחר מכן, ב-2011, התגלתה ראיה משמעותית ביותר: קלטת וידאו, שהוסתרה על ידי המדינה ונחשפה בתוכנית "עובדה", ובה נראה בבירור כי מפקד היחידה, אל"מ ס', הוא שניהל את החקירה בזמן שדיראני היה עירום.

לאור הממצא החדש החליט זהבי לתבוע מהמדינה שחשה מיליון שקלים בגין נזק הנפשי, תדמיתי וכלכלי שלטענתו נגרם לו לאורך השנים. "נגרם לי נזק בלתי יתואר", אמר בעבר זהבי בשיחות עם מערכת וואלה! NEWS. "הם ניסו לשבור אותי, ניסו להפחיד ולהרתיע אותי מלעמוד על האמת שלי. הקלטת הוכיחה כי הפכו אותי לשעיר לעזאזל. אני לא אנוח עד שהאמת תצא לאור".

באפריל 2013 נדחתה תביעתו של זהבי בטענה להתיישנות, אולם הוא עתר לבית המשפט העליון, שקיבל חלקית את העתירה: השופטים קבעו כי זהבי יוכל לנהל את רוב תביעתו – בגין פגיעה בזכויותיו הפנסיוניות ופגיעה בשמו הטוב – וכי יש להחזיר את התיק לבית המשפט המחוזי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully