וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אנשים כל כך אוהבים תיאוריות קונספירציה?

אור יניר

24.10.2017 / 12:26

נסו לזרוק את השם רומן זדורוב במשרד ומיד תשמעו שלל תאוריות קונספירציה שמסבירות למה הוא חף מפשע. כנ"ל לגבי התחממות גלובלית, רצח רבין ועב"מים. אז למה אנשים תמיד מחפשים את ההסברים הכי מופרכים? הנה התשובה

זירת אסון מגדלי התאומים במנהטן, ניו יורק – 2001. AP
פיגוע טרור נוראי או עבודה של סוכנות ביון? הפיגוע במגדלי התאומים/AP

הנחיתה על הירח - הייתה או לא הייתה? מגדלי התאומים, פיגוע טרור נוראי או עבודה של סוכנות ביון עם שם של שלוש אותיות? הוריקנים בארה"ב, תופעת טבע או נשק סודי של הרוסים? החל מלטאות ענק מכוכב אחר ששולטות בעולם ועד למה יש במי השתיה שלנו, נראה שתיאוריות קונספירציה קיימות בכל תחום בחיים שניתן לחשוב עליו. למה זה קורה?

עוד במדעי ההתנהגות:
למה בעצם אנחנו כל כך מפחדים מליצנים?
על מה רוב האנשים מתחרטים?
אהבה עצמית? זה מה שבאמת עובר בראש של נרקיסיסט שמביט בעצמו

לא משנה איזה נושא תבחרו, יהיה מישהו שיגיד שמישהו שם בחוץ מחזיק באינפורמציה הנכונה - כזו שתוכיח את הטענה שלו – אבל מונעים ממנו לפרסם אותה. תעשיות שלמות צמחו כתמיכה במצדדים בתיאוריה כזו או אחרת ואף ראיה מוחשית לא תניא את המאמינים בהן. נראה שכל אירוע עולמי מספק לנו תיאוריה חדשה המתווספת לאינספור התיאוריות הקיימות. בעוד שלרוב מדובר בתיאוריות בלתי מזיקות, אמונה בחלק מהן יכולה להיות בעלת השלכות הרסניות – חשבו למשל על ההשלכות החמורות והמקיפות של תיאוריות השוללות את התחממות האקלים.

איזה סוג של אנשים מאמינים בקונספירציות?

בכדי להבין את הקסם ואת המשיכה העוצמתית של תיאוריות קונספירציה נערכו לאורך השנים אינספור מחקרים בניסיון להבין מדוע אנשים מסוימים נמשכים אליהן ואחרים לא. במחקרים האלו נמצא שתכונות אישיות מסוימות כגון נרקיסיזם ומקיאווליזם (מישהו מרוכז בעצמו בצורה קיצונית עד כדי התנהגות מניפולטיבית וניצול של הסביבה ואחרים כדי להשיג את מה שהוא רוצה) היו גבוהות במיוחד בקרב אנשים המאמינים בתיאוריות קונספירציה. הם גם הראו חשיבה אנליטית נמוכה ונטייה לראות תבניות באירועים בלתי תלויים. אולם מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה במגזין פסיכולוגיה חברתית וכלל מציע שלאמונה בתיאוריות קונספירציה יש גם תועלת פסיכולוגית.

ND האם הנשיא טראמפ איבד את עשתונותיו?. רויטרס
עוד אדם שחושב שתאוריית האקלים היא קונספירציה. דונלד טראמפ/רויטרס
"אנשים נמשכים לתיאוריות קונספירציה מתוך צורך בסיסי בייחודיות"

לטענת קבוצת החוקרים מצרפת, אנשים נמשכים לתיאוריות קונספירציה מתוך צורך בסיסי בייחודיות. במילים אחרות, צורך להיות שונה וייחודי על ידי אימוץ של אמונות יוצאות דופן. באופן דומה לכך שצורך בייחודיות יכול לדחוף אנשים לפתח תחביבים לא רגילים או לחפש חוויות שמבדילות אותם מאחרים, אלה שמאמינים בתיאוריות קונספירציה מאמצים אמונות לא רגילות אודות העולם וההתרחשויות בו שגורמות להם להרגיש ייחודיים או מעל הממוצע.

על מנת לבחון את השאלה האם צורך בייחודיות גורם להטיה לאמונה בתיאוריות קונספירציה ביצעו החוקרים סדרה של ארבעה מחקרים עם מאות משתתפים. משתתפי המחקר נשאלו שאלות אודות האמונה שלהם בתיאוריות קונספירציה, איזה בדיקות ומחקר הם עשו על מנת לתמוך באמונות האלו וכיצד האמונות שלהם קשורות לתחושת הייחודיות שלהם. הממצאים הראו שאנשים בעלי רמה גבוהה של אמונות בתיאוריות קונספירציה נוטים להאמין יותר שהם מחזיקים במידע שאין לאחרים, ובהתאם לציפיית החוקרים היו בעלי צורך גבוה יותר בייחודיות ומיוחדות והיו בסבירות גבוהה יותר לדחות קונפורמיות ולא "ללכת אחרי העדר". בנוסף, מצאו החוקרים שדי בגרימה מלאכותית לצורך בייחודיות על מנת להטות אנשים לאמונה בתיאוריות קונספירציה.

כתבה בהקרנת הבכורה של הסרט "אל סף הפחד". עידו שחם
עוד נושא שחביב על קונספירטיבים. יגאל עמיר/עידו שחם

יחד עם זאת, חשוב לציין שהתוצאות המדוברות אינן גורפות ולא נכונות עבור כל תיאורית קונספירציה. הצורך בייחודיות הטה כלפי אמונה בתיאוריות קונספירציה רק כאשר זו נתמכה על ידי מיעוט של אנשים. זה מתיישב עם השערות החוקרים משום שאם תיאוריה מסוימת נתמכת על ידי רוב האנשים, אמונה בה היא בדיוק להיפך מייחודיות ולכן הצורך בייחודיות יטה לכיוון ההפוך – חוסר אמונה.

מחקר נוסף שהתפרסם השנה הגיע גם הוא לתוצאות שתומכות בהשערת הצורך לייחודיות וגם בו נמצא שמי שדיווחו בעצמם על צורך גבוה בייחודיות או התבקשו לכתוב חיבור אודות החשיבות של חשיבה עצמאית היו בסבירות גבוהה יותר להאמין בתיאוריות קונספירציה. בשני המחקרים המדוברים, התוצאות היו מעבר להבדלים דמוגרפיים כגון השכלה והכנסה (שני משתנים שנמצאו בעבר כבעלי השפעה חזקה על אמונה בתיאוריות קונספירציה).

אז מה האמונה שלכם בנוגע לתיאוריות הקונספירציה המסתובבות שם בחוץ?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully