וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חממה לימין קיצוני: הפחד שהוביל את אוסטריה לבחור בן 31 לקנצלר

16.10.2017 / 9:42

שר החוץ סבסטיאן קורץ, הצליח להוביל את מפלגת העם לניצחון בבחירות. ברקע משבר הפליטים והתחזקות הגל הלאומני באירופה, הצליח הימין באוסטריה להרחיב את אחיזתו בפרלמנט וכעת יידרש המנהיג הצעיר בעולם להרכיב ממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

יותר משנתיים חלפו מאז משבר הפליטים באירופה, ואמש(ראשון) בלטו השלכותיו יותר אולי מכל מערכת בחירות ביבשת שהתרחשה מאז. הימין באוסטריה - השמרני והקיצוני - גרף יותר מ-55% מקולות הבוחרים, כשמפלגת העם (OVP) בראשות שר החוץ הצעיר סבסטיאן קורץ שואבת רעיונות רבים ממפלגת החירות (FPO) מהימין הקיצוני. מנגד, הסוציאל-דמוקרטים, המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט היוצא, איבדו מכוחם והגיעו על פי המדגמים למקום השני.

לעלייה המטאורית של הימין הקיצוני במדינה היו כבר סימנים מקדימים רבים. בבחירות לנשיאות בשנה שעברה, היה נציג מפלגת החירות נורברט הופר כפסע מלהיות איש הימין הקיצוני הראשון באירופה שעומד בראש מדינה מאז מלחמת העולם השנייה. ההתגייסות הכוללת נגדו מצד יתר המפלגות העניקה ניצחון ליריבו הפרו-אירופי בסופו של דבר, אך בבחירות יחסיות לפרלמנט לא ניתן להסתיר את הלך הציבור באוסטריה.

לקריאה נוספת:
מדגמים באוסטריה: השמרנים של שר החוץ הצעיר ניצחו; הישג לימין הקיצוני
בדרך לניצחון סוחף של הימין: אוסטריה בוחרת פרלמנט חדש
הקנצלר הבא של אוסטריה: "ילד הפלא" שסוחף את מצביעי הימין הקיצוני

המועמד העליון של מפלגת העם (OeVP) ושר החוץ סבסטיאן קורץ מגיע להצהרות לאחר הבחירות הכלליות של אוסטריה בווינה. רויטרס
יהיה המנהיג הצעיר ביותר בעולם. קורץ/רויטרס

קורץ, בן ה-31 בלבד שבדרכו להיות הקנצלר הבא והמנהיג הצעיר ביותר בעולם, צפוי לנסות ולהרכיב את הממשלה הבאה יחד עם מפלגת החירות, שנראית כמו שותפה טבעית. אחרי עשור בשלטון לצד הסוציאל-דמוקרטים, תחת "קואליציה גדולה", השמרנים בהנהגתו פנו ימינה מאז נבחר ברוב גורף בפריימריז בחודש מאי, כשבין היתר הם קוראים להידוק הגבולות, לצמצום ההטבות למהגרים ואף לחיוב תלמידי הספר לשלוט בשפה הגרמנית.

בניגוד לתחילת שנות ה-2000, אז מפלגת החירות תחת יורג היידר הדאיגה את אירופה וכניסתה לממשלה הובילה לסנקציות דיפלומטיות על וינה, המפה הפוליטית ביבשת השתנה מן הקצה. רעיונות שנחשבו עד לא מכבר לפופוליסטיים לאומניים, ואגב כך מוקצים מהשלטון, חדרו אל המיינסטרים.

ההתחזקות הנוכחית של מפלגת החירות, שכבר הייתה כוח משמעותי בפרלמנט היוצא עם חמישית מהמושבים, מגיעה לאחר ההישג שרשמה המפלגה האחות בשכנה ממערב, "אלטרנטיבה לגרמניה", ההעפלה לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת של מנהיגת החזית הלאומית מארין לה פן והמקום השני שאליו הגיע מנהיג מפלגת החירות בהולנד חירט וילדרס.

עוד בוואלה!

שר החוץ האמריקני: המגעים עם קוריאה הצפונית יימשכו עד שתיפול פצצה

לכתבה המלאה

לה פן מברכת: "כל הכבוד לחברינו; אזרחי אירופה מתחברים לזהות ולחופש שלהם"

תומכי מפלגת החופש הימנית-קיצונית (FPOe) מגיבים לאחר סקרים ראשונים בבחירות הכלליות בווינה 15 באוקטוסר 2017. רויטרס
פעילי מפלגת החירות, אמש/רויטרס

אמנם אף אחת מהן לא הצמיחה את ראש המדינה או הייתה לכוח הגדול ביותר בפרלמנט, אך הצלחת מפלגות הימין הקיצוני במדינות מערב היבשת אינה ניתנת לטשטוש. הן כוח שיש להתחשב בו, ולכן מפלגות שמרניות שונות, שהיו עד לשנים האחרונות במרכז המפה הפוליטית עם נטייה קלה ימינה, שברו לשוליים. כך עשתה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וכך ראש ממשלת הולנד מארק רוטה.

הפחד מהזרים ומהאסלאם עשה את שלו, ואוסטריה הייתה לבית הגידול הבשל ביותר עבור הימין הקיצוני - המדינה המרכז אירופית העשירה, בת 8.7 מיליון התושבים, שימשה תחנת מעבר לכמיליון פליטים ומהגרים שהגיעו לגרמניה ב-2015. תחת הנהגת הסוציאל-דמוקרטים, שעמם ישבו השמרנים, המדינה אף קלטה באותה שנה כ-80 אלף מבקשי מקלט - כמעט 1% מאוכלוסייתה ומהשיעורים הגבוהים ביותר באירופה.

המדיניות מסבירת הפנים הזו הייתה בדיעבד לחרב פיפיות עבור השמאל, וסוגיית הזהות וההגירה הייתה לנושא המרכזי באוסטריה, בדומה למדינות אחרות ביבשת. "עלינו לעצור את ההגירה הבלתי-חוקית לאוסטריה, אחרת לא יהיה סדר ולא ביטחון", אמר קורץ בריאיון שהעניק בימים האחרונים. זה היה המסר שהוא ומנהיג מפלגת החירות היינץ כריסטיאן שטראכה העבירו בקמפיין הבחירות. והוא נקלט היטב.

קנצלר אוסטריה כריסטיאן קרן 15.10.17. רויטרס, רויטרס
לא הצליח לסגור את הפער. הקנצלר המכהן כריסטיאן קלר/רויטרס, רויטרס

מלאכת הרכבת הממשלה לא תתחיל מיד. קולות רבים באוסטריה נשלחו בדואר, וספירתם המלאה לא צפויה להסתיים לפני מחר. לאחר מכן, הנשיא אלכסנדר ואן דר בלן צפוי להטיל את המשימה על קורץ - שיכריע אם לפנות לשותפה הטבעית מהימין הקיצוני, אף שזו האשימה אותו בגניבת המצע שלה, או לסוציאל-דמוקרטים המוחלשים.

בסופו של דבר, הצהרות הבחירות של שר החוץ עשויות להתגלות רק ככאלו שנועדו למשוך מצביעים ממגנט הקולות של הימין הקיצוני. קורץ לא פסל חבירה נוספת לסוציאל-דמוקרטים, אך רמז כי יסכים לעשות זאת אם מנהיגה והקנצלר הנוכחי כריסטיאן קרן יתפטר. בכל זאת, יועצו הישראלי לשעבר של קרן, טל זילברשטיין, היה זה שהוביל קמפיין הכפשה נגד קורץ, שבו הואשם באנטישמיות ובשנאת זרים.

קורץ עשוי להעדיף ממשלה מתונה יותר, ללא מפלגת החירות בעלת השורשים נאציים, וכזו שלא תערער עוד יותר על יסודות האיחוד האירופי המטולטל מאז החליטה מרקל לפתוח את שעריה של גרמניה בקיץ 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully