וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רה"מ תוקף את השליח": ליאור חורב, היועץ שלא מפסיק לצייץ ומפחיד את נתניהו

16.10.2017 / 8:47

יועצים שעבדו לצד ליאור חורב מספרים על "איש מקצוע מוכשר", שכבר בתחילת דרכו צורף לצוותו של רה"מ המנוח אריאל שרון. גם היכרותו עם נתניהו ארוכה, והוא היה מעורב במגעים להרכבת ממשלת ליכוד-קדימה ב-2012. "נתניהו תוקף את חורב, אבל הכתובת האמיתית שלו היא להב 433"

צילום: שי מכלוף

(אלשיך בחודש שעבר: "שמח שיש ביקורת על המשטרה משני צדי המפה הפוליטית")

לפני כמה שנים העניק היועץ האסטרטגי ליאור חורב ריאיון לתכנית "המושכים בחוטים" ששודרה בטלוויזיה החינוכית, בעת שהיה שותפו של אייל ארד. במהלך הריאיון נשאל חורב מה היה עושה במקרה ששרה נתניהו, אשת ראש ממשלה הייתה פונה אליו ומבקשת ממנו לסייע לה בשינוי תדמיתי. "נשות ראש הממשלה זה לא תחום המומחיות שלי. אם היא תפנה אליי ישנה סבירות גבוהה שאגיד לא. עבודה אתה מצריכה נשמה גדולה ואני לא אמצא את מאגרי הנשמה שאני צריך כדי לעבוד עם הזוג נתניהו", השיב חורב. "אני חושב שבמקרה שלה עברנו את המסה הקריטית".

חורב הוסיף אז כי למרות שיועץ פוליטי מעניק שירותים לגופים פוליטיים שעמדותיהם סותרות ומנוגדות, גם לו היו קווים אדומים. "אני לא אייצג מפלגה חרדית או מפלגה לאומית פלסטינית של ערביי ישראל", אמר. הריאיון ההוא כנראה לא עמד בפני אנשי נתניהו כשהחליטו לשרבב את שמו של חורב לתגובה לכתבה בערוץ 2, בה נמתחה ביקורת חסרת תקדים על המשטרה, אולם הוא מעיד ככל הנראה על כך ששמו של יועץ התקשורת שהתפרסם בתור הקמפיינר של מפלגת קדימה, לא אהוד בבלפור.

עוד בנושא:
נתניהו תוקף את המשטרה: "ההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי"
ארדן: לבדוק ההדלפות מחקירות נתניהו; "בעייתי שיועץ פוליטי מועסק במשטרה"
במשטרה מגיבים לנתניהו: "מתקפות חסרות שחר שנועדו לפגוע בשלטון החוק"

ליאור חורב. הארץ, מערכת וואלה! NEWS
"אם שרה נתניהו תפנה אליי כנראה שאגיד 'לא'". חורב/מערכת וואלה! NEWS, הארץ

טענות נתניהו עוסקות במה שנתפס בבלפור כמהלך של שינוי תדמיתי שערכה המשטרה – שינוי שהוביל חורב לאחר החתימה על הסכם התקשרות עמה כיועץ חיצוני. אותו מהלך, כך לטענת אנשי נתניהו, הוביל לקו אגרסיבי יותר נגד ראש הממשלה, בעיקר בהקשר הנוגע לחקירות המתנהלות נגדו. "מאז שהיועץ הפוליטי ליאור חורב מונה ליועץ חיצוני של המשטרה בעלות של מיליונים על חשבון משלם המסים וללא מכרז, ההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי, וההחלטה להימנע מהמלצות נעלמה כלא הייתה", טענו אמש בלשכת נתניהו.

כמה שעות לאחר מכן, העלה נתניהו פוסט נוסף בעמוד הפייסבוק שלו ובו תקף את התנהלות התקשורת בעניין ביקורתו על המשטרה ועל העומד בראשה רוני אלשיך. בפוסט כינה נתניהו את הידיעות בתקשורת על אודות המתיחות "פייק ניוז" וכתב כי "כפי שניתן לראות, התייחסתי לעובדה שמיד לאחר העסקתו של היועץ הפוליטי ליאור חורב בעלות של 2.4 מיליון ש"ח על חשבון משלם המיסים, חלה תפנית של 180 מעלות במדיניות המשטרה והחל שיטפון של הדלפות מגמתיות ובלתי חוקיות נגדי. ממתי ביקורת על הדלפות בלתי חוקיות והעסקה בעייתית של יועץ פוליטי במיליוני שקלים היא פגיעה בשלטון החוק או במשטרה? עוד פייק ניוז", כתב נתניהו.

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר ארד כי "מדובר בשטויות ובספין ברור של נתניהו. חורב הוא יועץ אסטרטגי ותקשורתי ולא יועץ פוליטי. לא הייתי רואה בעיה בהעסקתו של ניר חפץ למשטרה, ולא ברונן צור ולא באבי בניהו. במדינה שלנו בוחנים אנשים לפי המקצועיות שלהם ולא לפי העמדות הפוליטיות שלהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. רויטרס, רויטרס
"ההדלפות הלא חוקיות הפכו לצונאמי". נתניהו/רויטרס, רויטרס

לדבריו של נתניהו הצטרף הבוקר דווקא השר המופקד על המשטרה, גלעד ארדן. בריאיון לרשת ב' אמר ארדן כי אכן יש לטפל בבעיית ההדלפות במשטרה, וסירב לצאת נגד נתניהו. ארדן התייחס לעמדותיו הפוליטיות של חורב, וטען כי העובדה שהוא ממשיך להביע את עמדותיו, בין היתר באמצעות ציוצים בטוויטר בנושאים פוליטיים, היא בעייתית. "ברגע שמועסק יועץ תקשורת שהיה קשור לצד פוליטי, ושגם בחודשים האחרונים היו לו קשרים פוליטיים והוא ממשיך להביע את דעותיו הפוליטיות – זה יוצר בעיה. יש בעייתיות בסוגיה הזאת וגם העליתי אותה בעבר. זה לא תורם לאמון הציבור במשטרה", אמר ארדן.

ואכן, כמה ימים לפני פרוץ הסערה הנוכחית צייץ חורב מחדש ציוץ של יועז הנדל שעסק בכתבה שפורסמה באתר NEWS1, ובה נטען כי המפכ"ל רוני אלשיך מתכנן להצטרף לפוליטיקה לאחר שיפרוש מתפקידו. בחשיפה נטען כי אנשי נתניהו מכנים את אלשיך "בוגד" ומאוכזבים ממינויו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הציוץ מחדש של חורב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הציוץ מחדש והאייטם עצמו מעידים על כך שהמשבר בין חורב לבין המפכ"ל החל לפני תגובתו של נתניהו לכתבה בערוץ 2. כבר בחודש יולי האחרון פורסמה ב"ישראל היום" כתבה המציגה את חורב כמי שאחראי למשברים מיותרים בגזרת המשטרה וכמי ששינה את תדמית הארגון, בין היתר, באמצעות תדרוכים והדלפות לכלי תקשורת.

"כל אחד צריך לבחור באיזה צד של המשוואה הוא", אמר חורב הבוקר לוואלה! NEWS. "הטענות שאני נגד נתניהו בגלל נטייה פוליטית הן קשקוש. 25 שנים אני מייעץ לגורמים הכי בכירים במשק ובפוליטיקה. אני לא חדש בשכונה. אנשים מכירים אותי. אני לא מערבב שיקולים אישיים". חורב הוסיף כי הוא לא שוחח עם אלשיך בעקבות תגובת נתניהו.

"עדיף שהוא יהיה אתך ולא נגדך"

בחודש מרץ האחרון נידונה שאלת העסקתו של חורב בוועדת הפנים של הכנסת, בעקבות הפרסום על כך בעיתון "הארץ". המשטרה שכרה את שירותיה של חברת "גולדפינגר תקשורת", שמנהל הוא טל גולדפינגר, בן דודו של חורב, בעלות מקסימלית שנתית של 800 אלף שקלים. בניגוד לדברי נתניהו, נשכר חורב במכרז - ורק המשך שירותו נעשה ללא מכרז.

אחרי שמונה, במהלך הדיון בוועדת הפנים התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, לחשבון הטוויטר של חורב, ובין היתר לציוץ הבא: "למה לא עברת בבלפור, דודי אמסלם, לצחצח את הנעליים. מאוד כועסים שם". אמסלם הודה כי כעס בגלל הציוץ ובדיון קודם תיאר כי הופתע ממינויו של חורב: "הדובר שלי אמר לי שיש מישהו שמכפיש אותנו מבוקר עד לילה. שאלתי מי זה. אמר לי שזה מישהו בשם ליאור חורב. שאלתי אותו מי זה האדם הזה. לא שזה מעניין אותי, אפשר להכפיש, בסדר, אבל סקרנות. אמר לי שזה היועץ האסטרטגי של מפכ"ל המשטרה. אמרתי, מה, למפכ"ל יש יועץ אסטרטגי? לא ידעתי".

המפכ"ל רוני אלשיך והשר ארדן היום בטקס טקס חנוכת השיטור הרגלי של חוף הים 6 ביולי 2017. ראובן קסטרו
"ברגע שעלינו על זה, הערנו לו". ארדן ואלשיך/ראובן קסטרו

אמסלם טען בדיון כי חורב "נבנה מההכפשות", ובתגובה אמר המפכ"ל אלשיך, שנכח אף הוא בדיון, כי חורב ננזף בשל כך. "ברגע שעלינו על זה, הערנו לו... אני לא חושב שזה בסדר, אבל מבחינתנו, מרגע שאנחנו הבנו או הובא לידיעתנו שיש התבטאויות כאלה, אנחנו הבענו את התנגדותנו והסתייגותנו מההתנהגות הזאת. אנחנו ביקשנו שהדבר הזה ייפסק. לא רק שביקשנו שהוא ייפסק אלא בחנו האם בסופו של דבר החוזה מספיק מחייב אותו", אמר אלשיך.

את מינויו של חורב הסביר אלשיך במסגרת רפורמה שערך במערך הדוברות, שתכליתה "להתאים את מערך הדוברות התקשורתית לעולם המודרני". העסקתו של חורב התבצעה במסגרת חתימה על ההסכם עם חברת "גולדפינגר תקשורת", ששכרה את שירותיו של חורב - שמשמש היו"ר שלה. אלשיך הסביר בעבר כי תכלית ההחתמה נועדה לסייע למשטרה לעבור מעידן שבו קציני משטרה משוחחים ישירות עם כתבים, למצב שבו המשטרה מנהלת באופן אקטיבי ומסודר את המגעים שלה עם התקשורת.

אריאל שרון מביט בתכניות לבניית בתים חדשים למפוני גוש קטיף, 2005. AP
בתחילת דרכו צורף חורב למעגל היועצים של שרון, לצד ארד ואדלר/AP

היועץ האסטרטגי ראובן אדלר אמר לוואלה! NEWS כי "מדובר באיש מקצוע מוכשר מאוד". אדלר שעבד בעבר עם חורב, עוד בימי "פורום החווה" של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, הוסיף כי "הייתי מתייעץ אתו הרבה". על טענותיו של ארדן בנוגע להטיות הפוליטיות לכאורה של חורב, אמר אדלר: "זה המקצוע שלו, בכל מקרה עדיף שהוא יהיה אתך ולא נגדך". חורב עצמו היה יועץ צעיר יחסית בתקופת שרון, וכבר אז צורף למעגל היועצים שבו היו חברים גם שמות מוכרים בתחום כמו שותפו לשעבר ארד, ואדלר עצמו.

החבירה לצוות המפורסם שהקיף את שרון סימנה את עלייתו של חורב, שתואר בתחילת דרכו כ"מטאור" בתחום היח"צ, ואת כניסתו לעולם הפוליטיקה הישראלית. בהמשך הדרך הוא כרך את גורלו בקדימה, וייעץ גם לשאול מופז, ציפי לבני וגם לאהוד אולמרט. בין לקוחותיו ניתן למצוא גם את קק"ל, ששכרה את שירותיו כדי להתאושש מהמשבר התדמיתי שנגרם לה בעקבות תחקיר "המקור", ואת השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב.

"כשאתה לא רוצה לתקוף גורם מסוים אתה תוקף את השליח שלו"

כמו יועצים רבים, גם חורב היה משרתם של אדונים רבים, ובמסגרת זו העניק שירותים גם למפלגת כולנו ולעומד בראשה, משה כחלון. הוא היה אחראי בין היתר לקידומה של תכנית "נטו משפחה", ושינה את אסטרטגיית הבחירות של המפלגה. "מדובר באדם מבריק, שיטתי ומסודר. הוא התחיל לעבוד אתנו כחודש וחצי לפני סוף הקמפיין ושינה את כל האסטרטגיה", אמר גורם בכולנו. "מדובר גם באומן ביחסי אנוש. האסטרטגיה שלנו הייתה נגטיבית עד שהוא הגיע, אבל הוא שינה את זה ל'כחלון לאוצר' ולא נגד מישהו. למרות שהיום זה פחות נהוג ועם כל הכבוד למערך הדוברות אני לא רואה פסול שיהיה למפכ"ל גם יועץ חיצוני".

מי שסבור שיש לבחון את שאלת עיסוקו של חורב בסוגיות הקשורות למשפחת נתניהו במסגרת עבודתו עם המשטרה הוא עו"ד דובי וייסגלס, שהיה מקורבו של שרון. "מדובר בבחור חושב עם רעיונות, מנוסה מאוד ובקי בהוויה הפוליטית, התקשורתית והציבורית", תיאר וייסגלס את חורב. יחד עם זאת, הוא הוסיף כי ייתכן שעל חורב היה לשקול לא לעסוק בעניינים הקשורים לחקירת נתניהו. "זה שהוא נגד נתניהו לא אומר שהוא יזם את החקירות. הוא יועץ מקצועי ובעיני הוא בעל מקצוע יוצא מן הכלל.

שר האוצר משה כחלון באירוע הרמת כוסית לכבוד פסח של מפלגת כולנו. אלעד מלכה, מערכת וואלה! NEWS
"הוא שינה את כל האסטרטגיה". כחלון/מערכת וואלה! NEWS, אלעד מלכה

"למשטרה יש לא מעט בעיות של תדמית ותקשורת, והם שכרו אותו", הוסיף. "הוא איש הגון ומנוסה, אם אי פעם, אגב מתן השירות המקצועי הוא יגיע למסקנה שהוא לא רוצה או ראוי שלא יעסוק בנושאים הקשורים במר נתניהו, אני מניח שהוא ידיר את עצמו מהעיסוק הזה. אני מאמין שהמשטרה לא פנתה אליו בעניין נתניהו".

לנתניהו היכרות ארוכת שנים עם חורב. בתקופת קדימה היה חורב מעורב במגעים להקמת ממשלת אחדות עם הליכוד בשנת 2012, בעת שמופז עמד בראשות המפלגה. חורב היה מעורה במגעים להקמת הממשלה, ביחד עם נתן אשל מטעמו של ראש הממשלה. "כשהוא ונתן אשל רקמו את רעיון ממשלת האחדות של קדימה והליכוד, אנשי נתניהו לא מחו על זהות המתווך, למרות שהוא לא בא מהמחנה הפוליטי של נתניהו", אמר ארד. "הרבה פעמים, כשאתה לא רוצה לתקוף גורם מסוים אתה תוקף את השליח שלו. נתניהו, כנראה בגלל שהוא מעריך שכתב אישום זו עובדה מוגמרת, תוקף את חורב, אבל הכתובת האמיתית שלו היא להב 433".

האזינו: ניצב בדימוס אריה עמית ב-103FM על ניסיונו של ראש הממשלה להסיט נגד המשטרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully