וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חי בעיירה שקטה וללא עבר פלילי: זהו היורה הקטלני בתולדות ארה"ב

סטיבן פאדוק בן ה-64 לא היה מוכר לרשויות והתגורר בקהילת גמלאים קטנה. דאעש קיבל אחריות, אך גורמים אמריקניים אמרו כי לא ידוע על קשר. פאדוק החזיק בכלי נשק רבים והצליח לטבוח ב-58 איש לפחות בטרם התאבד במלון בלאס וגאס, שאליו נרשם עם מסמכים של בת זוגו

עריכה: שניר דבוש

סטיבן פאדוק, היורה בן ה-64 שהרג לפחות 58 בני אדם בלאס וגאס והפך למבצע מסע הירי הקטלני בהיסטוריה של ארצות הברית, התגורר בשנה האחרונה בעיירה מסקיט, נבאדה, שנמצאת במרחק של שעה נסיעה מלאס וגאס ובה חיים כ-20 אלף איש. מדובר היה ברואה חשבון בעברו, שהחזיק בממון רב. במתקפה נפצעו עוד 515 בני אדם.

לפי הרשויות בלאס וגאס, לא ידוע כי לפדוק היו קשרים לארגונים קיצוניים וכן לא נמצאו בחדרו במלון חומרים כלשהם היכולים לשפוך אור על מניעיו או על האידיאולוגיה שלו. עם זאת, ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) קיבל אחריות על הירי. בהודעה שפרסם בסוכנות הידיעות אעמאק, נטען כי פאדוק התאסלם לפני כמה חודשים ואף נטען כי שמו האמיתי הוא אבו עבדול אל-בר אל-אמריקי. בבולשת הפדרלית FBI אמרו כי לא ידוע על קשר של פאדוק לארגוני טרור בינלאומיים.

לקריאה נוספת בנושא
"התחבאנו במטבח": שמונה ישראלים בלאס וגאס מוגדרים מנותקי קשר
מסע הירי הקטלני בתולדות ארה"ב: 50 נרצחו בלאס וגאס, 400 נפצעו

סטיבן פאדוק, היורה בלאס וגאס. טוויטר, צילום מסך
המניע לירי שלו טרם ברור. פאדוק/צילום מסך, טוויטר
החלון השבור, שממנו ירה הרוצח בלאס וגאס, 2 באוקטובר 2017. CNN, צילום מסך
החלון השבור בחדר שממנו ירה פאדוק/צילום מסך, CNN

לפי המשטרה המקומית בעיירה השקטה, שבה מתגוררים גמלאים וחובבי גולף, לפאדוק לא היו רישומים פליליים והוא מעולם לא יצר קשר עם הרשויות מאז רכש את הבית במתחם דירות חדש ב-2015. לפני מגוריו במסקיט, הוא התגורר בשנים האחרונות בעוד ערים שונות בנבאדה וכן בקליפורניה. הוא החזיק ברישיון ציד בטקסס, שם התגורר במשך כמה שנים בעיירה ששמה מסקיט גם, וכן ברישיון טיס.

"אין לנו הרבה עליו", מסר קווין אברט, דובר המשטרה המקומית בעיירה שבה מתרחש בממוצע מקרה רצח אחד בשנה. הדובר ציין כי פאדוק אף לא נעצר מעולם בידי שוטרי תנועה. "הבית שלו היה יפה ונקי, ללא שום דבר יוצא דופן". גם בדירתו נמצאו כמה כלי נשק ותחמושת, אך אין זה חריג עבור תושבי האזור.

ככל הידוע, הוא התגורר יחד עם מרילו דאנלי, בת 62, ובת לוייתו של פאדוק, שהייתה בתחילה מבוקשת לתשאול, אך בהמשך הובהר כי היא אינה מעורבת בכך ונמצאת מחוץ לארצות הברית. שריף המחוז ג'וסף לומברדו אמר כי הוא השתמש בכמה מסמכים של דאנלי כדי להירשם למלון. לפי הרישומים העדכניים, פאדוק היה רווק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האזינו לקולות הקשר בזמן הפריצה לחדר של הרוצח במלון

אחרי שהתאבד, עם פריצת כוח מיוחד לחדר שבקומה ה-32 במלון "מנדליי ביי", נמצאו בחדרו 19 רובים ומאות מחסניות. שריף המחוז ג'וסף לומברדו אמר כי פאדוק היה בחדר מאז יום חמישי, אולם לא ידוע אם יצא ממנו במהלך אותם ימים ואם מנע מהחדרנים להיכנס אליו במשך הימים הללו.

לפי עדי ראיה, חלפו דקות ארוכות עד שהמשטרה איתרה את מקור הירי, ובמהלך אותם רגעי אימה נמלטו אלפי אנשים שהשתתפו בפסטביל מוסיקה, שאליו הגיעו יותר מ-20 אלף איש.

אריק פאדוק, אחיו של היורה, סיפר כי המשפחה המומה מהחדשות על כך שסטיבן אחראי לטבח הקטלני ביותר בתולדות ארצות הברית, שעקף את הטבח באורלנדו אשתקד. "אין לנו מושג, אנחנו מזועזעים. אנחנו מבולבלים ואנחנו מוסרים את תנחומינו", אמר בשיחת טלפון קצרה, כשקולו רועד. "אין לנו שמץ של מושג".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא דונלד טראמפ מסר הצהרה מיוחדת בבית הלבן בעקבות הטבח, ואמר כי זהו "מעשה של רשע טהור". הוא שיבח את צוותי החירום וההצלה, ואמר כי הוא יבקר בעיר ביום רביעי. בעקבות מסע ההרג ההמוני, הורה טראמפ להוריד את הדגל לחצי התורן בכל מבני הממשל והשגרירויות עד ליום שישי.

בדבריו, לא הזכיר טראמפ את הקלות שבה ניתן לרכוש כלי נשק בארצות הברית, בניגוד להצהרות דומות שהיה מוסר קודמו בתפקיד ברק אובמה. לפי האתר Gun Violence Archive, העוקב אחרי תקריות ופשעים שבהם מעורבים כלי נשק ברחבי ארצות הברית, הטבח בלאס וגאס היה אירוע הירי ההמוני ה-273 מתחילת השנה. ההגדרה המקובלת לאירוע ירי המוני היא תקרית שבה מעורבים ארבעה נפגעים ומעלה.

התובע הכללי ג'ף סשנז מסר כי משרד המשפטים יעניק את כל המשאבים הדרושים לסוכנויות השונות כדי להשלים את החקירה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בעקבות אירוע הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. AP
יבקר בלאס וגאס ביום רביעי. טראמפ, הערב/AP

הטבח התרחש בלילה האחרון של פסטיבל "Route 91 Harvest", שנמשך שלושה ימים וכל הכרטיסים אליו נמכרו מראש. בין הזמרים שהופיעו היו אריק צ'רץ', סם האנט וג'ייסון אלדין. הירי החל בזמן ההופעה של אלדין, שנמלט מהבמה עם תחילת הירי ונקלח למקום מבטחים.

"זה היה משוגע, שכבתי על גבי הילדים", סיפר מייק מקגארי, יועץ פיננסי בן 53 מפילדלפיה, שהיה בהופעה בזמן הירי. "הם בני 20, אני בן 53. חייתי חיים טובים", סיפר מקגארי, שחולצתו נשאה סימני נעליים, אחרי שאנשים דרכו עליו בזמן מנוסתם מהשדה שהפך לזירת רצח המונית.

(עדכון ראשון: 16:28)

כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. AP
שוטרים באזור המלון/AP
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. AP
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/AP
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס
זוג מגפיים בזירת הטבח בלאס וגאס, ארה"ב, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זוג מגפיים בזירת הטבח בלאס וגאס/רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
כוחות ביטחון סמוך לזירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס
זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הירי במלון מנדליי ביי בלאס וגאס נבדה, 2 באוקטובר 2017/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully