וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליצן החצר: "זה" הוא ממתק נוסטלגי יותר מאשר סרט אימה אפקטיבי

14.9.2017 / 19:57

הגרסה הקולנועית החדשה ליצירה הפולחנית של סטיבן קינג לא מותחת, לא מבהילה ובקיצור לא מוצלחת, אבל היא מעלה חיוכים נוסטלגיים ומגלה לעולם כמה שחקנים צעירים מצוינים

יח"צ - חד פעמי
דירוג כוכבים לסרטים - 2.5 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 2.5 כוכבים/עיבוד תמונה, .

לאחר אחד הקיצים השחונים בתולדות הוליווד, בו פרויקטים מדוברים קרסו אחד אחר השני כמו אבני דומינו, הגיע "זה" לפני כשבוע לאולמות בארצות הברית והחזיר את הצבע לפניה החיוורות של התעשייה. סרט האימה שבר שיאים קופתיים, התגלה כתוצר רווחי להפליא, נהיה לתופעה תרבותית ותקשורתית והוכיח שעולם הקולנוע האמריקאי עוד מסוגל לייצר להיטים כמו פעם. אתמול (חמישי), עלה לאקרנים גם אצלנו.

בין שאר ההישגים שלו, "זה" כבר הספיק לעקוף את "גרין מייל" כדי להירשם כסרט המצליח אי פעם המבוסס על כתביו של סטיבן קינג. במקרה דנן, מדובר ברב-מכר שהסופר הפורה הוציא ב-1986, וארבע שנים לאחר מכן היה בסיס להפקה טלוויזיונית פולחנית, שצילקה בזמנו הרבה נפשות של ילדים מבוהלים.

כזכור, עלילת "זה" עוסקת באסופת דמויות דחויות ותמימות מעיירת צווארון כחול במיין, הנאבקות בליצן הניזון מפחדיהן, שאינו אלא התגלמות של הרוע המוחלט. במקור, הספר והסרט עקבו אחר הגיבורים בילדותם ובבגרותם. כאן, הוחלט להישאר בציר זמן אחד, כדי להשאיר בשר להמשכון, שבעקבות ההצלחה הקופתית כבר אין ספק כי בוא יבוא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעתיק מ"Stranger Things" בלי בושה, ולמה שיתבייש? מתוך "זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

החלטה נוספת של המפיקים והיוצרים: למקם את העלילה בתקופת צאת הספר המקורי, כלומר שלהי האייטיז העליזות. כך, הסרט הטרי מרוויח פעמיים: הוא גם מגייס קהלים חדשים, כאלה שלא גדלו על ברכי "זה" בזמן אמת, וגם קורץ לדור שמבין את המחוות לניו קידז אין דה בלוק, ל"סיוט ברחוב אלם 5" ולתספורות מולט.

כשהסתכלתי סביבי, בהקרנה המסחרית הרגילה בה צפיתי בסרט, ראיתי בעיקר אנשים בשנות השלושים או הארבעים לחייהם, שנראו מחויכים למדי. לא יכולתי שלא לתהות אז האם, מלכתחילה, "זה" נועד להיות ממתק נוסטלגי יותר מאשר זוועתון נטו.

עוד באותו נושא

חיי מדף 98: "הגיע הזמן להרגיע את היסטריית הליצנים", אומר סטיבן קינג

לכתבה המלאה
הסרט "זה".
גלריה מצוינת של דמויות ושל שחקנים צעירים. מתוך "זה"

מה שבטוח, התוצאה לא מפחידה במיוחד – וגם לא מוצלחת במיוחד. הבמאי הארגנטינאי אנדרס מוסצ'יאטי, שהתפרסם לפני עשור בעקבות הצלחת הסרט הקצר "Mama" אותו הרחיב לפני חמש שנים לפרויקט באורך מלא, מתקשה להתמודד הפעם עם מלאכת העיבוד.

הגרסה הקולנועית החדשה של "זה" אמנם נהנית מעבודת צילום יפה ומוזיקה משובחת, אבל היא מתגלה כלא יותר מרצף מגושם של דימויי אימה זולים, מסורבלים, נדושים וגולמיים.

אף שהסרט נמשך לא פחות מ-135 דקות, אין בו שמץ של בניית מתח, ובלי טיפה של השראה, מאמץ או מחשבה, הוא פעם אחר פעם הולך על הפתרונות הפשוטים והקלים ביותר. מיותר לציין כי דמות של ליצן טומנת בחובה פוטנציאל הפחדות אינסופי, אך חוץ מאשר במהלך סצנה מוצלחת אחת, "זה" אינו משכיל להקריפ לרגע, והיו סמוכים ובטוחים שתוכלו לצפות בו בנחת, בלי שיופיע לכם בסיוטים.

בקיצור, זה לא עסק: הלהיט המדובר לא מותח, לא מפחיד ולא מרשים. את הישגיו המסחריים אפשר לייחס בעיקר לכוחו של המותג; לשלל תקריות חוץ-קולנועיות שעוררו דיבור סביבו והעלו אותו לכותרות, למשל מחאות של ליצנים נגדו או קריאות של רפובליקאים להחרים אותו בעקבות דבריו של סטיבן קינג נגדם; וגם לגל נוסטלגיית האייטיז הנוכחי ובעיקר למקפצה שסדרה לו הסדרה האהודה "Stranger Things", ממנה "זה" מעתיק בלי בושה, ולמה שיתבייש, שהרי היא בעצמה העתיקה מן המקור הטלוויזיוני שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
135 דקות ואין שנייה של בניית מתחת. מתוך "זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

ובכל זאת, למרות כל ההסתייגויות, חייבים לומר יש בסרט ממד מוצלח אחד. כמו במקור הטלוויזיוני, גם הגרסה הקולנועית מצליחה להעמיד גלריה יפה של דמויות. כל אחד מן הילדים מאופיין היטב, עם סיפור רקע חזק ומשכנע: הילד שאיבד את אחיו, זה שחרד לקראת העלייה לתורה, השמן שסובל מעודף המשקל, השחור הנתון בטראומה בשל עסקי השחיטה המשפחתיים והילדה שסובלת מהתעללות של אביה.

את כל אלה מגלמים שחקנים מתחילים ואלמוניים מן הסתם, וכולם עושים עבודה טובה שמעוררת רצון להמשיך לעקוב אחריהם בהמשך הקריירה. בעיקר אמורים הדברים לגבי סופיה ליליס האדמונית, בת 15 בסך הכל, מעין גרסה מודרנית מהממת של מולי רינגולד, שמגלמת כאן את בת היחידה בחבורה. ניחוש: בעוד עשרים שנה יתפרסמו כתבות סטייל "לא תאמינו איפה הילדים מ'זה' היום", והיא תככב בפרסומים הללו כמי שניצחה את ליצן החצר המרושע בדרך לתואר מלוכה הוליוודי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זכרו את השם. סופיה ליליס ב"זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכולים להירגע: הסרט לא יעשה לכם סיוטים. מתוך "זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היכונו להמשכון. מתוך "זה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully