וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין באזכרת פרס: "אין ישראלי שלא חב לך על תרומתך לביטחון"

14.9.2017 / 11:45

הטקס לזכרו של נשיא המדינה התשיעי, שהלך לעולמו לפני כשנה, מתקיים בהר הרצל במעמד הנשיא ריבלין. במקום נמצא גם חמי, בנו של פרס, שנשא דברים, וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר

הנכדות של שמעון פרס  באזכרה הממלכתית לשמעון פרס ז"ל, הר הרצל, ירושלים  14.9.17. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
נכדותיו של פרס מדליקות את הלפיד לזכרו/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

טקס האזכרה הממלכתי במלאת שנה למותו של שמעון פרס, נפתח הבוקר (חמישי) בהר הרצל. נשיא המדינה ראובן ריבלין נשא הדברים במהלך הטקס, כמו גם בנו של פרס, חמי, וכן ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר.

"שנה חלפה וההבנה כי לא תוכל להגן על אהבתך הגדולה, מדינת ישראל. לימדת אותנו שביטחון ושלום הם שני הצדדים של אותו המטבע, שהעולם יכול להיות ידיד ולא רק טורף", אמר ריבלין במהלך הטקס. "חייך הבוגרים הוקדשו למדינת ישראל, למען העם היהודי, בישראל ובתפוצות, עליו ביקשת לשמור. העם היהודי שראית לך חובה קדושה לעשות הכול לטובת שיקומו ושגשוגו".

ריבלין כינה את פרס בדבריו "מנהיג מרחיק ראות" והוסיף כי "כבר מרגע הקמת מדינת ישראל, הבנת בחושיך החדים כי עלינו להיות מוכנים לנורא מכל". לדבריו, "בעוד מדינת ישראל מתמודדת עם גלי עלייה שהכפילו את אוכלוסייתה, נאבקת בכלכלה מקרטעת ובשנות צנע, אתה כבר חזית את הנולד. אין ישראלי שלא חב לך על תרומתך לביטחון הלאומי ומעל לכל על הקמת קרית המחקר בדימונה, הקרייה הנושאת את שמך. ומעולם לא זכית באור מן ההפקר. על כל תפקיד, על כל משרה היה עליך להיאבק".

אזכרה ממלכתית לשמעון פרס ז"ל, הר הרצל, ירושלים  14.9.17. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
ריבלין וארדן בטקס האזכרה, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

"אבא השלים את כתיבת ספרו חודש לפני שמת. אבא לא נלחם על תפקידים ומשרות אלא על הגשמת חלומות", ספד לפרס בנו חמי. "הספר שהוא כתב ממשיך להתרות בנו לא לוותר על החלום. אבא אמר שהקרב על השלום דורש יותר אומץ מאשר הקרב במלחמה. זהו ספר למאמינים שישמש מגדלור כשנרגיש שהחושך יתגבר. נגיע לשלום, זה אפשרי. וגם נשמור על האחדות שלנו".

בהמשך דבריו הקריא פרס קטע מהספר של אביו: "אני אוהב את הארץ הזו. אני אוהב את בני הארץ שהוכיחו אומץ לב, נאמנות וכושר עמידה. ישראל שלי פותחת את עצמה לעולם ולא מסתגרת, מתירה ולא מתבדלת. קיבלתי את חיי במתנה ואני יוצא מהם בלי חושב. ניצלתי כל שניה מהן כדי להשפיע. החרטה החדשה שלי היא שלא חלמתי חלומות גדולים יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אזכרה ממלכתית לשמעון פרס ז"ל, הר הרצל, ירושלים  14.9.17. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
טוני בלייר עם שר החוץ האמריקני לשעבר הנרי קיסינג'ר/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

ראש ממשלת בריטניה לשעבר בלייר אמר כי הוא מתגעגע לתובנות שחלק עמו הנשיא המנוח. "אני מתגעגע לחוכמה שלו. לגאון שידע לדבר אנגלית יותר מהאנגלים. לשמעון הייתה אישיות ממגנטת אבל האיכות שלו לא הייתה במילים אלא במעשים", הוסיף.

עוד אמר בלייר כי פרס "נלחם על המדינה הצעירה שלו. אבל בשבילו המטרה הייתה ישראל בטוחה ושלווה באזור של סובלנות. הפטריוטיות שלו לא הצריכה אויב ולא כללה תחושת עליונות. בשביל שמעון, ישראל הייתה יותר מאשר מולדתו של העם היהודי. היא ייצגה רעיון של שיפור העולם, להגביר את ההבנה ולרכוש ידע".

לדבריו פרס האמין שניתן להשיג שלום באמצעות הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. "אחת השיחות האחרונות שלנו עסקה בשיפור המצב בעזה. הוועידות השנתיות שלו לא עסקו בעבר או בהווה אלא בעתיד. הוא אהב מדע וחדשנות. הגדרתי אותו בעבר כחומל, אמיץ ויצירתי", הוסיף.

אזכרה ממלכתית לשמעון פרס ז"ל, הר הרצל, ירושלים  14.9.17. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
משתתפי הטקס/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'

פרס הלך לעולמו בגיל 93 ב-28 בספטמבר 2016, בכ"ה באלול תשע"ו, לאחר שלקה בשבץ מוחי. הוא היה מאושפז בבית החולים שיבא בתל השומר כשהוא מורדם ומונשם במשך שבועיים עד שהרופאים נאלצו לקבוע את מותו. בהלווייתו בהר הרצל בשנה שעברה השתתפו שורת מנהיגים ממדינות ברחבי העולם, בכירים ישראלים וכן יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

בדברי ההספד שנשאה אז בתו צביה ולדן היא סיפרה שעל אף דמותו הציבורית תיזכר כ"פרס הנחוש שלעולם איננו עוצר" היא זוכרת דווקא את הרגעים הקטנים ממנו ואת המחוות האבהיות, כגון הכנת כריכים לילדים או עריכת קידוש בשבת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאומו בהלווייתו של פרס כי הוא "המריא על כנפי החזון, אך ידע שמסלול ההמראה עובר בשדה החתחתים של הפוליטיקה". הוא הוסיף כי באופן אישי למד מפרס "שהתכלית היא קיום ודו-קיום עם שכנינו".

(עדכון ראשון: 11:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully