וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: ישראל תקפה עמדות צבא; דיווח: "הושמד מרכז פיתוח נשק כימי"

בדמשק טוענים כי מטוסי קרב הפציצו מלבנון בסיס בחמאת, וכי שני חיילים נהרגו. "יהיה לכך השלכות מסוכנות", איימו. היעד שהותקף - אחד משלושת המתקנים לייצור נשק כימי במדינה. בישראל לא מתייחסים לדיווחים, שמגיעים ברקע עשור לתקיפת הכור והתרגיל הגדול בצפון

צילום: ניב אהרונסון

דיווח על תקיפה בסוריה - כל העדכונים

- דיווחים על השמדת מתקן לפיתוח נשק כימי בחמאת
- צבא סוריה טוען כי ישראל תקפה עמדות צבא, שני חיילים נהרגו
- המתקן הוא אחד משלושה ברחבי סוריה שאחראי על פיתוח נשק כימי
- התקיפה מגיעה ברקע ציון עשור לתקיפת הכור והתרגיל שמקיים צה"ל בצפון

צבא סוריה טוען כי ישראל הפציצה הלילה (חמישי) בסיס בסמוך לעיר מסיאף, שבמערב המדינה, וכי שני חיילים נהרגו בתקיפה האווירית שבוצעה מהמרחב האווירי של לבנון. הצבא איים כי למתקפה יהיו "השלכות מסוכנות". מנגד, לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, שבעה נהרגו במתקפה שכוונה לדבריו נגד מתקן לייצור נשק כימי וטילים, השוכן באזור העיר שבמחוז חמאת. עוד דיווח כי גם בסיס לאחסון טילי קרקע-קרע הופצץ בתקיפה.

בצה"ל הבהירו כי הם לא מתייחסים לפרסומים זרים, אך ראש אמ"ן לשעבר אלוף (במיל') עמוס ידלין כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "התקיפה המדווחת לא שגרתית". המתקן במסיאף נמצא במרחק של 70 ק"מ מבסיס חיל האוויר הרוסי חמימים שבלטקיה, שבה פועלות מערכות נ"מ מתקדמות מדגם S-400.

הדיווחים מגיעים ברקע ציון עשור לתקיפת כור גרעיני שהקימה דמשק בדיר א-זור, שלפי פרסומים זרים יוחס לישראל, וכן ברקע התרגיל הצבאי הגדול שבו פתח צה"ל השבוע, בהשתתפות יחידות רבות, ובו מדומה מתקפה על חיזבאללה.

עוד בוואלה! NEWS:
עשור לתקיפת הכור בסוריה: כשהקו האדום סומן מול הגרעין האיראני
דוח סודי: "צפון קוריאה העבירה משלוחים לתכנית הנשק הכימי של סוריה"
פוטין מעבה כוחות: רוסיה שלחה שתי צוללות לחופי סוריה

פיצוץ באזור בסיס אל-מייסף, במחוז חמאת שבסוריה, 7 בספטמבר 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
כוחות כיבוי בזירת התקיפה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, בבסיס אחסון הטילים שהופצץ מגיעים מעת לעת גם גורמים איראניים ואנשי חיזבאללה. לטענת צבא סוריה, התקיפה אירעה בשעה 2:42. "התקפה זו מוכיחה את התמיכה הישירה של היישות הציונית בארגון דאעש ושאר ארגוני הטרור", נמסר, ללא התייחסות לטענות כי הבסיס הוא מתקן לייצור נשק כימי. בדמשק מכחישים שהם מחזיקים בנשק מסוג זה.

בדוח מודיעיני של סוכנות ביון מערבית שפורסם בחודש מאי ברשת BBC, דווח כי משטרו של בשאר אסד ממשיך לפתח נשק כימי בשלושה אתרים שונים – אחד מהם במסיאף. השניים הנוספים שוכנים בדומאר ובברזה, שבפרברי דמשק. כולם חלק מהמרכז ללימודי המדעיים ומחקר (SSRC), סוכנות של הממשל האחראית על פיתוח נשק בלתי-קונבנציונלי ונתונה לסנקציות אמריקניות. באופן רשמי, הממשלה מגדירה זאת כמתקן מדעי לקידום מטרות אזרחיות.

דמשק מכחישה שהיא מחזיקה בנשק כימי או משתמשת בו, אחרי ההסכם שעליו חתמו רוסיה וארצות הברית ב-2013 בעקבות מתקפה כימית בפרברי דמשק. ואולם, מאז נרשמו שורת מתקפות נוספות שבהן יוחס לכוחות המשטר שימוש בנשק כימי, האחרונה שבהן באידליב, באפריל. אתמול קבעו חוקרי האו"ם כי מטוס קרב סורי הטיל גז סארין על העיירה חאן שייחון, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אזור הבסיס שהופצץ/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים הזהירה ישראל כי לא תאפשר לאיראן להתבסס בשכנה מצפון, כשאמרה כי היא מתכננת להקים מפעלי טילים בשטחה של סוריה ובשטחה של לבנון. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף נפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הפועל לצד דמשק וטהראן, כדי לדון עמו בנושא.

בפגישה עם פוטין, שהיא חלק מדיאלוג מתמשך שהוגבר בשנתיים האחרונות מאז שרוסיה הגבירה את נוכחותה הצבאית בסוריה ונדרש תיאום צבאי הדוק עם ישראל, נתניהו הציג מידע מודיעיני על ניסיונותיה של איראן להרחיב את נוכחותה הצבאית בסוריה ובדרום לבנון, בים, באוויר וביבשה - זאת באמצעות לוחמי חיזבאללה ואלפי אנשי מיליציות שיעיות.

פגישת נתניהו פוטין במוסקבה 23.8.17. רויטרס
הציג מידע מודיעיני על איראן. נתניהו ופוטין/רויטרס

נתניהו הזהיר שאיראן מנסה לבנות מפעל לייצור נשק מדויק בדרום לבנון. במקביל, ישראל חידדה בפני ארצות הברית ורוסיה את הקווים האדומים שלה לפעולה בסוריה - הפרות ריבונות, ניסיונות לחימוש חיזבאללה - ונשק כימי. זאת ברקע המגעים הדיפלומטיים לסיום המלחמה והסכם הפסקת האש בדרום סוריה, שעליו הכריזו רוסיה וארצות הברית בתחילת יולי- ודרישתה של ישראל לפנות את הכוחות האיראניים מהאזור במסגרת כל הסדר מדיני.

פיצוץ באזור בסיס אל-מייסף, במחוז חמאת שבסוריה, 7 בספטמבר 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
תיעוד מזירת הפיצוץ/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

על פי הדוח שהציגו חוקרי האו"ם אתמול, "כוחות הממשלה ממשיכים להשתמש בנשק כימי נגד אזרחים בשטחים שבשליטת האופוזיציה". המתקפה באפריל הוגדרה בידי החוקרים פשע מלחמה והיא תוארה בדוח כ"תקרית חמורה ביותר". בסך הכול, חוקרי האו"ם תיעדו 33 מתקפות כימיות – 27 בוצעו בידי כוחות המשטר, כולל שבע מתקפות בין 1 במרץ ל-7 ביולי. האחראים ליתר המתקפות טרם זוהו.

אחרי המתקפה הכימית באידליב, ממשלו של דונלד טראמפ החליט לתקוף בתגובה את הבסיס א-שעריאת, שממנו יצאה הגיחה האווירית. עשרות טילי טומהוק שוגרו לעבר הבסיס, שרוב מטוסיו פונו ממנו מבעוד מועד בעקבות אזהרה שהעבירה ארצות הברית לרוסיה.

(עדכון ראשון: 6:40)

פיצוץ באזור בסיס אל-מייסף, במחוז חמאת שבסוריה, 7 בספטמבר 2017. טוויטר, מערכת וואלה! NEWS
זירת התקיפה, הלילה/מערכת וואלה! NEWS, טוויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully