וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיר שינה: "הודאה תחת השפעה" הוא חוויה טלוויזיונית מטלטלת

איימן סיכסק

15.8.2017 / 9:00

סיפורו של אלישע חייבטוב, שהמשטרה הפעילה עליו לכאורה מניפולציות פסולות כדי שיודה בפשע שלא ביצע, הפך לסרט החותם את העונה של סדרת התחקירים "זמן אמת" בכאן 11. השילוב בין תחקיר דקדקני ומעמיק לבין בימוי קולנועי סוחף ואנושי, מניב מסמך שהוא בבחינת צפייה קריטית

אלישע חייבטוב. עידו הירשברג, עיבוד תמונה
אולץ לקחת הרואין. אלישע חייבטוב/עיבוד תמונה, עידו הירשברג

בימים אלה שבהם שיטות החקירה של משטרת ישראל מייצרות כותרות יומיות של חשדות נגד בעלי שררה, "הודאה תחת השפעה", סרטם של גלי גינת וארי פינס, הוא בבחינת צפייה קריטית, ולו רק כדי להבין כיצד אשמתו של אדם לפעמים נגזרת מעצם היותו חלש, בשולי החברה.

טענתם של המרואיינים בסרט המסעיר הזה היא שהופעלו על החשוד, אלישע חייבטוב, מניפולציות פסולות במהלך החקירה, וביניהן העלמת מידע חשוב על החשדות נגדו, קשירתו לרצח שאירע בשנת 2002 על סמך ראיות נסיבתיות, והאקדח המעשן – שימוש בהרואין על-ידי המדובב כדי לחלץ מהחשוד הודאה.

זה סרט ראוי לחתום בו את העונה הראשונה של "זמן אמת", תכנית התחקירים של "כאן", שירתה כמה יריות חשובות מאז עלייתו של הערוץ לאוויר, אבל טרם הצליחה לייצר כותרות כמו "עובדה" של ערוץ 2 או להשפיע על השיח הציבורי כמו "המקור" בערוץ 10. "הודאה תחת השפעה" היה במובן הזה אות סיום חזק במיוחד, המעלה משמעותית את רף הציפיות מהעונה השנייה של הסדרה של אסף ליברמן - שהציפיות ממנו היו גבוהות מלכתחילה, ובצדק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ציפיות לקראת העונה השנייה. אסף ליברמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני אלמנטים הופכים את "הודאה תחת השפעה" למסמך יוצא דופן בסדרה. הראשון הוא התחקיר המעמיק, היסודי והחשוב של גינת (גילוי נאות: כתבת המשפט של וואלה! NEWS), שעושה שימוש במאגר רחב של חומרים ומארגנת אותו לכדי נרטיב טורד מנוחה. כשאנו רואים את המדובב והחשוד מעשנים יחד הרואין בתא המעצר בשעה שהמצלמות והמיקרופונים של משטרת ישראל מתעדים אותם, קשה להאמין שאירוע כזה התרחש, צולם על ידי המשטרה ונשמר עד שהגיע לידיים של סנגוריו של חייבטוב, ולבסוף גם לידיה של גינת. ובכן, טוב שכך. לציבור קשה להזדעזע מסיפורים שאין להם עדות ויזואלית (מישהו אמר צוללות?), ולכן החשיפה של החומרים בטלוויזיה היא חוויה מטלטלת. וכאן נכנס ארי פינס לתמונה. כי האלמנט השני, החשוב לא פחות, ב"הודאה תחת השפעה" הוא הבימוי של פינס, מי שהדיר שינה מעינינו כבר ב"צל של אמת". הוא הופך את התחקיר הפדנטי והחשוב של גינת למוצר טלוויזיוני אסתטי, ואת הנתונים החשובים של החקירה לעלילה של תסריט. כך למשל מצטיין הסרט בשחזורים, ז'אנר מאוס שלרוב מגשים את האפקט ההפוך מזה שהוא שואף אליו, ועושה בהם שימוש מדוד ושקול. המוטיב החוזר של שולחן הסנוקר, שמופיע לראשונה כחלק מזירת הרצח, מתפתח לכדי מטאפורה של הכאוס והפיזור של החוקרים ושל החשוד.

בפועל, הסיפור של חייבטוב לבדו לא היה זוכה להיות יותר מאייטם חד פעמי במהדורת חדשות, אלמלא הבימוי שטען אותו במשמעות קולנועית. וזו נוסחה שמעידה עלינו לא פחות מאשר על הסיפור של חייבטוב. כמו "צל של אמת", גם "הודאה תחת השפעה" חומלת על המואשם ומאירה אי סדרים ואי צדק בטיפול המשטרתי בעניינו. אבל במציאות חברתית שבה האמון הציבורי במשטרה הולך ונשחק, קשה להתווכח עם העמדה של היוצרים, מה גם שהיא מנומקת היטב בתחקיר של גינת. הסרט שלה ושל פינס הוא אורח של כבוד בסדרה "זמן אמת", במיוחד בזכות האנושיות של הסרט, שאולי היא זו שתבדיל בין "עובדה" ו"המקור" הקשוחות לבין האחות הקטנה שלה בתאגיד.

עוד באותו נושא

ה"טוב" מעורבב ב"רע": "מגידו" היא הנבואה של מדינה דו-לאומית

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוצר טלוויזיוני אסתטי. מתוך "הודאה תחת השפעה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נוסחה שמעידה עלינו לא פחות מאשר על הסיפור. מתוך "הודאה תחת השפעה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חוויה מטלטלת. מתוך "הודאה תחת השפעה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תחקיר מעמיק ובימוי קולנועי. מתוך מתוך "הודאה תחת השפעה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully