וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מותר לפנות התנחלויות בשביל שלום": המכתב של הרב שך למנחם בגין

8.8.2017 / 22:19

ח"כ גפני חשף מכתב ששלח מנהיג הציבור החרדי המנוח לראש הממשלה לשעבר, בערב פסח בשנת 1978. "על פי ההלכה אין כל מניעה לוותר על חלק מארץ ישראל. ויתור למען השלום איננו ויתור", כתב הרב בתחילת פריחתה של תנועת ההתישבות בשומרון

הרב אליעזר שך. לשכת העיתונות הממשלתית
.הרב שך/לשכת העיתונות הממשלתית

מכתב ששיגר מנהיגה המנוח של היהדות החרדית הרב אליעזר מנחם שך לפני 40 שנה לראש הממשלה לשעבר מנחם בגין חושף את תמיכתו הנחרצת בהחזרת שטחים והתנגדותו להתנחלויות. "כדאי שלא לעמוד על עניין ההתנחלויות", כתב, "וברצוני שכבודו ידע שוויתור שייעשה רק למען השלום, איננו ויתור, וכאשר ה' ירחם עלינו ויגיע זמן הפקודה הכל יוחזר לנו".

הרב שך קבע באותו מכתב כי "לפי ההלכה אין כל מניעה לוותר על חלק מארץ ישראל למען השלום, ולפי ההיסטוריה סבלנו יותר במדינות אירופה מאשר במדינות הערביות". הרב הוסיף כי "ברור שקשה לוותר בניגוד לרגש, ובמיוחד כאשר רגש זה לכאורה הוא רגש דתי, אבל חובתו של איש אחראי אשר מכריע בענין פיקוח נפש, להתרומם מעל לרגשות, ולכלכל את מעשיו, רק לפי השכל הישר, וזה השכל המבוסס על דעת תורה". המכתב נשלח בתקופה שבה נרקם הסכם השלום בין ישראל למצרים, וחלק מהשיחות כללו החזרת התנחלויות בחבל ימית.

עמדה זו של הרב אינה חדשה, בנאומיו בשנות ה-80 חזר שוב ושוב על תמיכתו בהחזרת שטחים והתנגדות להתנחלויות. אולם, מסמך שבו הדברים מופיעים במפורש הוא בהחלט נדיר. עם זאת, הרב שך אולי החזיק בעמדה שבה מחזיקים אנשי שמאל רבים אך בשנת 1990 הוא הוכיח ששנאתו לשמאל חזקה יותר מעמדות אלה. שר האוצר אז, שמעון פרס, ושר הפנים, אריה דרעי מש"ס, הובילו באותה שנה את "התרגיל המסריח" - הפלת ממשלת האחדות של יצחק שמיר זאת בניסיון להקים ממשלה צרה בראשות פרס.


עוד בוואלה! NEWS:
רקטה פגעה בשטח פתוח במועצת חוף אשקלון; דיווח: צה"ל תקף ברצועה
גורמי מודיעין בארה"ב: קוריאה הצפונית הצליחה למזער ראש קרב גרעיני
"פגיעה מורכבת": הקצין שנפצע בתאונת המסוק עדיין מורדם במצב קשה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתבו של הרב שך למנחם בגין/מערכת וואלה!, צילום מסך

דרעי ופרס חשבו שהרב שך וסיעתו "דגל התורה" יתמכו במהלך, בשל עמדתו המדינית, ויהיה להם רוב. אך שניהם טעו. הרב שך הסביר זאת בנאום "השפנים והחזירים" המפורסם שנשא בעצרת שהתקיימה אז ביד אליהו: "המערך ניתק את העבר מן העם היהודי", טען. "היום פוגשים ילדים שאינם יודעים מהי שבת. יש קיבוצים שאינם יודעים מה זה יום כיפור. שום ידיעה, ומגדלים שם שפנים וחזירים. וכי זה נקרא עם יהודי, מערך זה דבר קדוש? אין להם לא שבת ולא יום כיפור".

ח"כ משה גפני שנחשב לסממן שמאלי במפלגה החרדית-אשכנזית הוא זה שחשף היום את קיומו של המכתב במהלך פאנל בפני בחורי ישיבה. גפני עצמו התבטא לאחרונה בועידת עיתון 'הארץ' כי "השמאל יותר אינליגנטי, יותר מאשר הימין". הוא טען כי הוא "לא אוהב את החקיקה שהממשלה הזו מביאה בכל מיני נושאים ימניים. ממש לא אוהב", אך טען כי הסיבה שלא יישב בממשלת שמאל נובעת בשל החיבור שלהם עם הרפורמים.

מאוחר יותר, גפני נאלץ להבהיר את דבריו, בעיקר בשל ביקורת שהופנתה נגדו מצד חבריו במפלגה. רוב הבוחרים החרדים מחזיקים בעמדות ימניות, אך הם לרוב מצביעים לש"ס ויהדות התורה שמצעם המדיני עמום.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully