וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: מין חדש של ברווזים החל לקנן בצפון הארץ

26.7.2017 / 13:22

חקלאי וצפר חובב גילה אם וארבעה אפרוחים במאגר השקיה, ובמהרה הבין כי הוא עד לרגע היסטורי – קינון של משפחת צחראשים לבנים בישראל. המין, שנמצא בסכנת הכחדה, נהג לחלוף בישראל בחודשי החורף, אולם עד השנה לא קינן במדינה

לראשונה בישראל – התגלה בימים האחרונים מקנן חדש – ברווז מסוג צחראש לבן. אלדד עמיר, מערכת וואלה! NEWS
גוף גוצי, ראש עגול, מקור גדול וזנב מזדקר. משפחת הצחראשים שנצפתה בצפון/מערכת וואלה! NEWS, אלדד עמיר

משפחת ברווזים מסוג צחראש לבן התגלתה בסוף השבוע האחרון בצפון הארץ, כשהיא מקננת בישראל. עד כה, הצחראשים שהו בישראל בחודשי החורף בלבד, ועזבו עם בוא האביב, לקנן באזורים צפוניים יותר. בחברה להגנת הטבע ציינו כי הצחראש, שאוכלוסייתו העולמית ירדה מכמאה אלף פרטים לכ-10,000 בלבד, נחשב למין בסכנת הכחדה.

בשבת האחרונה, גילה אלדד עמיר, חקלאי וצפר חובב, את משפחת הברווזים שוחים בשורה במאגר השקיה. אין מדובר במראה נדיר בעונה זו, אולם מראם החריג של האם וארבעת אפרוחיה משך את תשומת לבו של עמיר. האם נראתה שונה ולא דומה לאף ברווז מקנן מוכר מהאזור - גופה היה גוצי, הראש עגול, עם פס חום על הלחי ומעליו פס בהיר, המקור מסיבי וגדול, והזנב מזדקר מאחורי הגוף.

עוד בוואלה! NEWS:
לא נעים לראות נחל סגור: חשש בצפון מרצף הבצורת והזיהומים
עידן ההכחדה השישי: כדור הארץ חווה "השמדה ביולוגית" - באשמתנו
דליפת החומצה בנחל אשלים: כשליש מהיעלים באזור מתו מאז האסון

לראשונה בישראל – התגלה בימים האחרונים מקנן חדש – ברווז מסוג צחראש לבן. אלדד עמיר, מערכת וואלה! NEWS
חשש מפני כיסוי המאגרים והמשך הציד. הצחראשים המקננים בישראל/מערכת וואלה! NEWS, אלדד עמיר

במהרה הבין הצפר החובב כי הוא עד לרגע היסטורי - עדות לקינון של מין חדש בישראל. מומחי החברה להגנת הטבע הסבירו כי הצחראש "נצפה בישראל עד כה בחודשי החורף בלבד, כשהוא מגיע למאגרי שפלת יהודה ועמק יזרעאל לבלות בהם את החורף. אולם גם בשנים בהם חורפים אלפי פרטים בישראל, עם בוא האביב הם עוזבים אותנו כולם, לקנן באתרי הקינון מצפון לנו".

עוד הסבירו המומחים כי מאמצע שנות ה-80, חלה עלייה הדרגתית במספרי הצחראשים הנראים בישראל בחורף, מעשרות פרטים עד אז, ועד לשיא של כ-3,500 פרטים ב-2014. על פי ההערכות, כ-80% מהאוכלוסייה האירופית של המין מגיעים במהלך החורף לישראל בכל שנה. עם זאת, לא ברור מה גרם למשפחת הצחראשים לקנן בישראל השנה.

עוד באותו נושא

שליש מהיעלים בנחל אשלים הומתו: מרוץ נגד הזמן אחרי הסמל הארצישראלי

לכתבה המלאה
לראשונה בישראל – התגלה בימים האחרונים מקנן חדש – ברווז מסוג צחראש לבן. אלדד עמיר, מערכת וואלה! NEWS
80% מהאוכלוסייה האירופית מגיעה לישראל בכל שנה. הצחראשים המקננים בישראל/מערכת וואלה! NEWS, אלדד עמיר

בנוסף לכך, בחברה להגנת הטבע הביעו חשש מכך שבעתיד לא יהיו בישראל מאגרי השקיה דומים, עם צמחיית גדה - שבה בונים הברווזים את קניהם. "תכניות לחיפוי מאגרים ביריעות פלסטיק מאיימות להפוך את המאגרים לסטריליים וחסרי חיים", הסבירו. "החברה להגנת הטבע, בשיתוף רשות הטבע והגנים, פועלות על מנת למצוא פתרונות חלופיים לחיפוי בפלסטיק, שישמרו את ייחודם האקולוגי של מאגרים מלאכותיים".

כמו כן, ציינו כי ציד ברווזים עדיין מותר בישראל, ומאיים על המין הנמצא בסכנת הכחדה. הצחראש אינו נכלל ברשימת העופות המותרים בצייד, ולמרות זאת, רק בחורף האחרון דיווחה רשות הטבע והגנים על עשרה צחראשים שניצודו באחד מהמאגרים בישראל. "החברה להגנת הטבע תמשיך לפעול, למניעת צייד ספורטיבי בישראל, ולהגנה על הצחראש הלבן ועל מיני ברווזים נוספים, שנמצאים בסכנת הכחדה", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully