וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתים נבנו על שטחי B בשערי תקווה - תוך הפרת הסכם אוסלו

31.7.2017 / 13:44

מבדיקת וואלה! NEWS עולה כי חמישה בתים ביישוב הוקמו על שטחי B, הנמצאים באחריות הרשות הפלסטינית, בניגוד להסכמי אוסלו. לפי המועצה האזורית שומרון, המנהל האזרחי לא התריע על החריגה: "נתבע מהממשלה את תיקון העיוות". ח"כ רוזין: "דוגמה לשיטת הגזל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-1997/מערכת וואלה!, צילום מסך

מאז 1997 נבנו כמה בתים בהתנחלות שערי תקווה שבשומרון על שטח B, הנמצא באחריותה של הרשות הפלסטינית. הבנייה התבצעה בניגוד להסכמי אוסלו, שלפיהם השטח הועבר לאחריות המוניציפלית של הרשות. מדובר בשלושה בתים שנבנו לאחר חתימת ההסכם בשנת 1995 בשטח שהועבר לאחריות הרשות, ובשני בתים נוספים שחלקם נבנה על שטח B.

על פי בדיקת וואלה! NEWS, ההיתרים לבניית הבתים ניתנו על ידי המועצה האזורית שומרון, שההתנחלות שערי תקווה נמנית עם יישוביה. אחד ההיתרים ניתן לפני החתימה על ההסכם, אך השאר ניתנו אחריה. בחינת תצלומי אוויר מהאזור מעלה כי בניית הבית הראשון החלה ב-1997. בית נוסף, דו-משפחתי, החל להיבנות ככל הנראה בשנת 1999 והקמתו הסתיימה ככל הנראה בשנת 2005, חצי ממנו על שטחי B והחצי השני בשטחי C.

עוד בית נבנה בשנים 2010-2009, כולו בשטח B. מבנה רביעי שגם הוא נבנה בשטח B באותה התקופה, והקמת מבנה נוסף החלה בשנה שעברה ובנייתו עדיין נמשכת. יש לציין כי מאז בניית גדר ההפרדה, השטח המדובר נמצא בצד של ההתנחלות וממילא לפלסטינים הנמצאים מצדה השני של הגדר אין יכולת להיכנס לשטח. עם זאת, עדיין מדובר בבנייה בשטח שנמצא באחריות הרשות הפלסטינית, ללא קבלת ההיתרים והאישורים מטעמה.

עוד בוואלה! NEWS:
ברקע המתיחות בהר הבית, בליכוד תקפו: "בנט מסכן את ביטחון ישראל"
אביו של הדר גולדין באזכרה לבנו: "ליברמן הפקיר את אורון והדר"
בתגובה לסנקציות: רוסיה דרשה מארה"ב לצמצם את הסגל הדיפלומטי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-1999/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הבנייה בתוך שטח B בניגוד להסכמים רשמיים שמדינת ישראל חתומה עליהם, היא ביטוי קיצוני שיכול לסבך את ישראל בזירה הדיפלומטית, של התרבות העבריינית שהתפתחה לאורך עשרות שנים בהתנחלויות בכלל ובשערי תקווה בפרט", אמרו בארגון "כרם נבות", העוסק במעקב ובמחקר אחר מדיניות הקרקעות הישראלית בגדה המערבית.

עוד מסרו כי "זו תרבות עבריינית שהיא תוצאה של השתוללות נטולת רסן בשטח, הזוכה לתמיכה פסיבית או אקטיבית מצד הרשויות שמצדן שמחות על כל הזדמנות שיש להן לעודד את מסע הביזה של אדמות הגדה המערבית, ובפרט של אלו שנמצאות ממערב לגד ההפרדה, באזורים שפלסטינים מנועים מלהגיע אליהם. מתברר עתה למרבה האירוניה שאותו יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, שעושה כל שביכולתו לחסום בנייה של פלסטינים בשטחי C, גונב אדמות פרטיות של פלסטינים בשטח B".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"ההסכם נעשה ברשלנות איומה"

לדברי המועצה האזורית שומרון והמנהל האזרחי, עד לפנייה בנושא הם לא הבחינו בעובדה שהיתרי הבנייה והבתים נבנו ללא סמכות. למרות זאת, בדיקה של תצלומי האוויר מול סימון חלוקת השטח, כפי שנקבעו בהסכם הביניים עם הרשות הפלסטינית, הייתה חושפת את חוסר הסמכות במתן היתרים אלו ובניית הבתים בשטח מוניציפלי שכבר לא שייך למועצה.

עוד עולה כי בזמן ששורטטו המפות מחדש וחולקו לשטחי A, B ו-C, באזור שערי תקווה, קו הגבול שנקבע בין שטחי הרשות לשטחי C שבאחריות מועצת שומרון גרע חלק מהשטח של התב"ע (תוכנית בניין עיר - ש.ב) של שערי תקווה שאושרה כחוק בשנות ה-80, ובאותו השטח נבנו חמשת הבתים. בתוך כך, גם אם מדובר בטעות במתיחת הקו בין שערי תקווה לשטח הרשות, וגם אם חלק מההתנחלות בעצם הועבר כתוצאה מכך לשטח הרשות, עדיין מדובר בשטח שאין למועצה האזורית שומרון סמכות עליו. הסמכות בנושאי בנייה או כל תחום אזרחי אחר שייכת, במקרה זה, לרשות הפלסטינית ולמנהל האזרחי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-2004/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-2006/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה כי "המבנים המדוברים נמצאים בתחום תב"ע של המועצה האזורית שומרון שאושרה בשנות ה-80, בשטח שבהמשך הוגדר כשטח B בהסכמי הביניים. הסמכויות האזרחיות בשטח B מצויות בידי הרשות הפלסטינית". מתגובה זו עולה כי על פי המנהל האזרחי, למועצה לא הייתה סמכות להוציא היתרים לבתים אלו, ובאחריותה היה לבחון אם נעשו שינויים בשטח. לפי המנהל האזרחי, המועצה צריכה הייתה לזהות לפני מתן ההיתר ששטח זה הוחרג ממנה ועבר לאחריות הרשות הפלסטינית. חשוב לציין כי גם מחלקות ההנדסה של המועצות בגדה עובדות על פי המפות והשכבות של המנהל האזרחי, כך שהן יכולות היו לזהות כי מדובר בשטחי B בבדיקה לפני מתן היתרי הבנייה.

מנגד, המועצה האזורית שומרון טוענת כי פעלה כחוק, משום שעד היום התב"ע של שערי תקווה לא עודכנה בהתאם להחרגת חלק משטח ההתנחלות. לטענת המועצה, על המנהל האזרחי היה לעדכן את המועצה על החרגת השטח המדובר, וכי מחלקת הבנייה במועצה פעלה על פי התוכנית שאושרה על ידי כל הגורמים הרלוונטיים כבר בשנות ה-80.

"אם הדברים אכן נכונים, או אז מדובר ברשלנות שגרעה משטחה של שערי תקווה בתוך שטח מוניציפלי של יישוב בתוך קו כחול על קרקע יהודית פרטית", אמר יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון. "הסכם אוסלו כולו הוא הסכם שנעשה ברשלנות איומה שהביאה טרור רצחני למדינת ישראל. הסכם שנעשה, כפי שניתן לראות, גם ברשלנות תכנונית שהביאה למצבי אבסורד בשטח וזה אחד מהם. שערי תקווה כולה היא חלק משטח מדינת ישראל ואנחנו נתבע מממשלת ישראל תיקון של העיוות הנורא הזה. אם אכן הדברים נכונים, אני קורא לראש הממשלה להתערב באופן אישי בתיקון הטעות הזו, שבה בשל טעות אזרח ישראלי בלב מדינת ישראל מוצא עצמו בתוך ביתו משוטט בין שטח B ל-C".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-2010/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) החברה בוועדת החוץ והביטחון אמרה כי "זו דוגמה לשיטת הגזל של המתנחלים בהוצאה לפועל של המועצה האזורית שומרון, ובגיבוי ממשלת ישראל, לקביעת עובדות בשטח. עד היום, אף ממשלה לא ביטלה באופן רשמי את הסכמי אוסלו, גם לא הממשלה הימנית ביותר. ההפקרות בבנייה בשטחים היא שיטת עבודה שמטרתה הבלעדית היא לרמוס את הסיכוי להסדר קבע בעתיד, על בסיס פתרון שתי המדינות. באין חזון מהשלטון, שלוחותיהם של הממשלה בשטחים הכבושים ממשיכים לפעול כאוות נפשם ובניגוד לחוק, זה מחדל בחסות הממשלה. בכוונתי לפנות בהקדם לשר הביטחון בנושא זה, לדרוש את עמדתו וכיצד בכוונתו לפעול".

(עדכון ראשון: 11:39)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-2015/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום אוויר משערי תקווה מ-2016/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully