וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים משבת לשבת: האנשים שעומדים מאחורי ההפגנות מול בית היועמ"ש

17.7.2017 / 9:05

מדי מוצ"ש מתאספת חבורה עיקשת בפתח תקווה בדרישה מאביחי מנדלבליט להאיץ את חקירות ראש הממשלה. ממפגינים בודדים בתחילת הדרך ועד אלפים בסוף השבוע האחרון, הם מודים למשטרה שנתנה להם סיבה להישאר - ומתעקשים להתרחק מכל שיוך מפלגתי: "אנחנו אומרים רק את האמת"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שמרית גולדשטיין

במשך חודשים מגיעים מאות אזרחים מדי שבת לכניסה לקניון גנים בפתח תקווה, כחצי קילומטר מביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. הם מפגינים נגד מה שהם מכנים "אי קבלת ההחלטות בעניין ראש הממשלה ורעייתו", בשורה של פרשות שבהן מעורבים לכאורה בני הזוג נתניהו.

הם התחילו כאזרחים בודדים, פחות מעשרה, ואתמול (שבת) הגיעו להפגנה כ-2,000 בני אדם. הנוכחות המרשימה הולכת וגוברת, גם בימים של גמר ליגת האלופות ושל עצרות למען השלום בכיכר רבין בתל אביב. אזרחים, אישי ציבור וחברי כנסת, שהמכנה המשותף לרובם – לפחות לגוש המייסדים – הוא הגיל המבוגר של המשתתפים.

עוד בוואלה! NEWS:
גבאי הצטרף להפגנה נגד השחיתות בפתח תקווה: "לפרק את הממשלה"
לקראת חצות, אחרי כמעט שנה של שתיקה: נתניהו התראיין לערוץ 20
מני נפתלי נעצר במהלך הפגנה שארגן מחוץ לביתו של מנדלבליט

הפגנה בפתח תקווה נגד מנדלבליט 1 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"אנחנו על-מפלגתיים". ההפגנה מול בית היועץ המשפטי לממשלה/ראובן קסטרו

ישי הדס, בן 62 מהוד השרון, הוא מפיק סרטי פרסומת, המכנה את עצמו ואת קומץ המפגינים שהתחילו את המחאה "חטיארים". לדבריו, מי שהזין את ההפגנה היא דווקא המשטרה, ברגע שעצרה אותו ואת חבריו והביאה אותם לבית המשפט. דווקא שם הם הבינו שיש להם סיבה להישאר.

"בן אדם נורמטיבי כמוני מגיע עם 20 זקנים להפגנה קטנה, ומוצא את עצמו אזוק ברגליים ובידיים, כשבכל הפגנה אחרת אף אחד לא היה מתקרב אליי", מספר הדס. "אז הבנו שאם מנסים לחסל אותנו, אנחנו נמצאים במקום הנכון, וזה מה שגרם לאותם אנשים להישאר ולנוספים להגיע".

לדבריו, העקשנות, הנחישות וההתמדה הן מה שייצר תקווה לאנשים מיואשים, אך גם התנהלות המשטרה – בין אם במקרה שבו שברו השוטרים את ידו של מני נפתלי, עובד מעון ראש הממשלה לשעבר שתבע את שרה נתניהו בבית הדין לעבודה, ובין אם בשורת המעצרים של אנשים מהשורה. "גם אחרי 34 שבועות להפגנה, אנחנו עדיין בתחילת הדרך מבחינתנו", הבהיר.

"היום אנחנו יודעים שהמעצרים הגיעו בהוראות מלמעלה, מלשכת המפכ"ל", הסביר הדס. "ניגשנו לבג"ץ, והוא קבע שההפגנה שלנו חוקית לחלוטין". לטענתו, שרת המשפטים איילת שקד והמפכ"ל רב-ניצב רוני אלשיך "ניסו לגרש אותנו מפתח תקווה, ביקשנו דיון דחוף בגין ביזיון בית המשפט והשופטים נתנו להם בראש. חזרנו למתווה הקודם כדי להפגין ברחבת קניון גנים בפתח תקווה, ומאז אנחנו שם".

עוד באותו נושא

מנדלבליט על השלט שגורס שנתניהו אשם: "לכל נחקר זכות להליך הוגן"

לכתבה המלאה

"המפגינים מממנים את ההפגנה מכיסם"

המחאה, שקיבלה את השם "כל מוצ"ש אצל היועמ"ש", התחילה כמחאה עממית ספונטנית, ותוך כדי תנועה הצטרפו אליה חברי כנסת מהאופוזיציה ואישי ציבור מהשמאל. עם זאת, המפגינים טוענים כי היא אינה קשורה לאף גורם ממוסד.

"אנחנו אנשים על-מפלגתיים, חוצי גושים, פרטיים לחלוטין", מדגיש הדס, "אנחנו באים עם מסר מאחד ולא מפלג. מנסים להסית אותנו זה נגד זה, אבל אנחנו נתאחד. מנסים לתייג אותנו, אבל אנחנו אומרים אך ורק את האמת".

הדס מעריך כי הוציא מכיסו כ-2,000 שקלים למימון ההפגנות. "אנחנו לא נתמכים ולא מיוצגים על ידי שום גורם מבחוץ", אמר. "אם צריך להביא רמקול, אני שוכר ולוקח ברכב שלי ומשלם עליו בעצמי, אחרי זה אנחנו עושים מגבית ומקבלים החזרים. ההפגנה הולכת וגדלה, אז אנחנו מתחילים לפנות לקבלני משנה ככל שידנו משגת".

המפכ"ל רוני אלשיך בחפ"ק בירושלים במהלך ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל 22 במאי 2017. ניב אהרונסון
"ההוראה הגיעה ישירות ממנו". המפכ"ל אלשיך/ניב אהרונסון

אורן סימון, מהנדס אווירונאוטיקה ומומחה לבינה מלאכותית מרמת גן, חבר בגרעין המייסד של מארגני ההפגנה. "אני אחד הצעירים ואני בן 57, אבל אם נסתכל לפי השבת האחרונה, ממוצע הגילאים מתחיל לרדת", טען. "הגרעין הקשה הוא של בעלי מקצועות חופשיים מכל הארץ - אחות מיילדת, פרסומאי, בעל בית דפוס, טבח ובחור שעובד במפעל אלומיניום. לא עיתונאים שמאלנים שיושבים על הקפה שלהם בתל אביב, זה אנשים שראו משהו בחיים שלהם".

הוא הבהיר כי "הגענו למסקנה שאנחנו חייבים לעשות מעשה, כי זה נורא. אנחנו לא מוכנים לקבל יותר שחיתות שלטונית". לדבריו, "זה אוכל את העם, אנחנו חבורה שהתאגדה סביב ההבנה שאם לא נעשה משהו, אולי נהיה מעבר לקו שאפשר להציל".

גם סימון מצביע על התנגדות המשטרה ושרת המשפטים כנקודת המפנה שסייעה להפגנות לתפוס תאוצה. "הייתה פה התפרעות קשה של המשטרה", שחזר, "יומיים לאחר מכן עמדתי לבד עם שלט שעליו מצוטט הנביא ישעיהו, 'שריך סוררים וחבריך גנבים'. המשטרה עצרה אותי - עומד בן אדם ברחבה ציבורית עם שלט, והמשטרה עוצרת אותו ושולחת אותו ללילה בכלא הדרים. פתאום מאלימות משטרתית שמנסה לשבור בכוח מחאה שהיא לגיטימית בפני עצמה, הם עברו לרמיסה של זכויות אדם".

"ברגע שהם הפכו לאיום על הדמוקרטיה, ההבנה שהשלטון המושחת לא יעצור בכלום הלכה וגברה", הוסיף סימון. "זה העיר את האנשים. המשטרה בעצמה עשתה את יחסי הציבור להפגנה הזאת, הנפח של האנשים שהגיעו להפגנה האחרונה הוא תולדה של יוזמת ראש הממשלה לעלות לשידור בטלוויזיה ולשקר. כנראה אנשים לא אוהבים שמשקרים להם".

מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט וראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה. יולי 2013. מרים צחי, מעריב, מערכת וואלה! NEWS
לא מקבל החלטות. היועץ מנדלבליט עם ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרים צחי, מעריב

סימון זועם על הטענות כי "הקרן החדשה לישראל" מממנת את ההפגנה. "זה שקר וכזב", הבהיר. "כל אחד מאיתנו משלם מכיסו וממן את ההפגנה. הבמה שלנו היא שולחן סלון של מישהי מראשון לציון שהשאילה לנו אותו, מערכת ההגברה עלתה לנו 800 שקל. אנחנו ספגנו את זה".

אל אותה חבורה מבוגרת שלא כוללת "עיתונאים שמאלנים" או "אנרכיסטים", כפי שנוהגים לטעון בסביבת ראש הממשלה, הצטרפו לאחרונה דמויות ציבוריות רבות – ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון, אלוף (במיל') דורון רובין, החשב הכללי לשעבר ירון זליכה והעיתונאי גיא רולניק. גם יו"ר העבודה הנבחר אבי גבאי הגיע להפגנה האחרונה, בניסיון להפגין אופוזיציה לוחמת, אך לא נשא דברים.

"אנחנו משתדלים לעניין דוברים שהם 'לשעברים' שיכולים לשפוך אור איך המערכות האלה מתנהלות מהצד השני", סיפר סימון, "מצד שני גם יש את החבר'ה שלנו שיש להם בטן מלאה על מה שקורה במדינה הזאת". הוא הוסיף: "אני יודע שמוצ"ש הקרוב הולך להיות גדול יותר מכל מה שהיה לנו. זה כמו כדורגל - משבת לשבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully