וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת הודו נחת בישראל; נתניהו: "חיכינו לזה 70 שנה"

נרנדרה מודי, מנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם, יזכה לליווי צמוד של נתניהו וליחס דומה לזה שהוענק לנשיא ארצות הברית. נתניהו בנתב"ג: "מעריצים את רוחות השינוי". מודי אמר בעברית עם נחיתתו: "שלום, שמח להיות פה".

צילום: לע"מ, עריכה: ורד לידני

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, נחת היום (שלישי) בנתב"ג, לביקור היסטורי בישראל של מנהיג הדמוקרטיה הגדולה בעולם. מודי ישהה בישראל במשך שלושה ימים, ויזכה לליווי צמוד של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהנחה את צוותו להעניק למודי יחס דומה לזה שקיבל נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בביקורו בארץ לפני כחודשיים. לקראת הערב ביקרו השניים במוזיאון "יד ושם" בירושלים.

"חיכינו לך המון זמן לביקור שלך, כמעט 70 שנה ליתר דיוק. מדובר בביקור היסטורי", אמר נתניהו עם קבלת הפנים. "אנחנו אוהבים את הודו, מעריצים את ההיסטריה, את התרבות, את רוחות השינוי. בפעם הראשונה שנפגשנו לפני שלוש שנים באו"ם, לחצנו ידיים והסכמנו על שיתוף פעולה היסטורי, זוכר שאמרת לי בשיחתנו הראשונה שכשזה מגיע ליחסי ישראל הודו - השמיים הם הגבול? ואני אומר לך שזה יותר מהשמיים, אפילו על פרוייקטים בשמיים אנחנו עובדים ביחד. בביקור הזה אתה מחזק את שיתוף הפעולה בין ישראל להודו, שיתוף פעולה שבו מושקעים כספים רבים. אני חושב על שיתופי הפעולה בינינו. בעמק הסיליקון בארצות הברית השפות הכי נפוצות הן הינדית ועברית. ברוך הבא לישראל, שוקרן, תודה רבה".

מודי הודה לנתניהו ואמר כי זהו "כבוד גדול להיות ראש הממשלה הראשון של הודו שמבקר בישראל". הוא הוסיף: "אני מצפה לקדם את הקשר עם הקהילה ההודית בישראל, ובה מספר גדול של יהודים ממוצא הודי".

ראש ממשלת הודו נוחת בישראל 4 ביולי 2017. ראובן קסטרו
נחיתת המטוס של מודי, היום/ראובן קסטרו
בנימין נתניהו ונרנדה מודי בקבלת הפנים בישראל 4 ביולי 2017. ראובן קסטרו
מודי ונתניהו/ראובן קסטרו
ראש ממשלת הודו נוחת בישראל 4 ביולי 2017. ראובן קסטרו
מודי אחרי נחיתתו./ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודי ונתניהו ב"יד ושם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים ביקרו בארץ שבע משלחות מקדימות לקראת ביקור מודי, המציין 25 שנות יחסים דיפלומטיים בין ישראל להודו. בירושלים מייחסים לביקור חשיבות עליונה בקביעת מפת הדרכים לשדרוג היחסים ב-25 השנים הבאות. מאז נבחר לתפקידו ב-2014, שינה מודי את הכיוון האסטרטגי ביחסים עם ישראל, ונתניהו משקיע מאמצים רבים בהדגשת הידידות וההערכה לתמיכה כלפי מודי, כפי שבא לידי ביטוי במאמר משותף שפורסם הבוקר ב"ישראל היום" בחתימת שני המנהיגים.

"מודי ונתניהו מאמינים שניהם מאוד במימד האישי ביחסים בין מנהיגים, וזה צפוי לשחק תפקיד במהלך הביקור, הן ציבורית והן פוליטית", אמר אתמול מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, בתדרוך לתקשורת הישראלית וההודית לרגל הביקור. הדגש העיקרי בביקור הוא על שיתוף פעולה בתחומי חדשנות, חקלאות ומים, ולוח הזמנים של מודי עוצב כדי לתת לו נגיעה בכל אחד מהתחומים הללו.

ראש ממשלת הודו נוחת בישראל 4 ביולי 2017. ראובן קסטרו
נתניהו ניגש למודי, היום/ראובן קסטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מודי מצייץ בעברית/מערכת וואלה!, צילום מסך
נחת בישראל - נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, ביקר ביד ושם נתניהו: "חיכינו לזה 70 שנה". מערכת וואלה! NEWS
ביקור מודי ב"יד ושם"/מערכת וואלה! NEWS
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ביקור מודי ב"יד ושם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהמשך ליווה נתניהו את עמיתו ההודי לביקור ביד ושם, כולל סיור בהיכל השמות, הנחת זר באוהל יזכור וביקור ביד לילד, ובערב הם יסעדו יחד במעון ראש הממשלה בירושלים. מחר יפגוש מודי את נשיא המדינה ראובן ריבלין וייפגש לפגישת עבודה עם ראש הממשלה במלון המלך דוד, שבסיומה ייחתמו הסכמי שיתוף פעולה. אחרי ביקור באגף למורשת הודו במוזיאון ישראל, מודי ונתניהו יסעו לתל אביב וינאמו באירוע לקהילה ההודית בארץ בגני התערוכה, בו צפויים להשתתף כ-4,000 ישראלים ממוצא הודי ואזרחים הודים השוהים בישראל. במהלך האירוע בתל אביב צפוי מודי לקיים מפגש עם מוישי הולצברג, בנם של רבקה וגבריאל הולצברג, שליחי חב"ד שנהרגו במתקפת הטרור במומביי ב-2008.

ביום חמישי יגיעו שני המנהיגים לבית העלמין הבריטי בחיפה, ויניחו זרים על קברם של חיילים הודים שלחמו במלחמת העולם הראשונה. לאחר מכן הם יבקרו בחוף דור ויצפו בטכנולוגיה חדשנית להתפלת מים. בהמשך, ייפגשו עם מנכ"לים בכירים מהודו ומישראל בכנס חדשנות של חברות כלכליות ישראליות והודיות בתל אביב, וביום חמישי אחרי הצהריים מודי ימריא מישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"קשה להגזים בחשיבות ביקורו של מודי", אמר אתמול סמנכ"ל אסיה במשרד החוץ, מרק סופר. השגריר בניו דלהי, דניאל כרמון, אמר כי מדובר ב"פסגת הפסגות" של השיפור ביחסים בין ישראל והודו תחת שלטונו של מודי. "יש כאן דיפלומטיה מסוג חדש: אנחנו מסתכלים על סדר העדיפויות של ממשלת הודו, הם עושים אותו דבר, ואנחנו שמים את הכל על אותו שולחן. זיהינו את התחומים בהם לכל מדינה יש יתרון יחסי ויכולה לעזור לשניה, ושם המשחק הוא שיתוף פעולה".

במשרד החוץ הדגישו אתמול כי חלק ניכר מחשיבות הביקור היא בעצם קיומו. "יש שינוי בנראות היחסים עם הודו. היחסים התחזקו מאחורי הקלעים במשך 25 שנה, אבל ההודים תמיד אמרו לנו 'אל תדברו על זה', בגלל קרבתם לעולם הערבי. עכשיו יש שינוי משמעותי בגישה", אמר לוואלה! NEWS גורם מדיני בכיר.

הגעתו של מודי נחשבת לנקודת שיא בהתחממות היחסים בין ישראל להודו מאז עלייתו לשלטון של מודי ב-2014. לפני כשנתיים ביקר בישראל לראשונה נשיא הודו, ושנה לאחר מכן גם הנשיא ריבלין נסע להודו לביקור גומלין, מלווה במשלחת נרחבת של אנשי עסקים ואנשי אקדמיה במטרה להעמיק את שיתוף הפעולה. מוקדם יותר השנה הודיעה התעשייה האווירית כי חתמה על עסקאות בהיקף של כ-2 מיליארד דולר בהודו, במה שנחשב לעסקת הייצוא הביטחוני הגגדולה ביותר בתולדות המדינה, לאספקת מערכות הגנה אוויריות לצבא הודו.

בנימין נתניהו ונרנדה מודי בקבלת הפנים בישראל 4 ביולי 2017. ראובן קסטרו
המטרה: הרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות, מעבר לרכש הצבאי/ראובן קסטרו

בשלוש השנים האחרונות, במסגרת התחממות היחסים בין ירושלים וניו דלהי, חל גם שינוי בדפוס הצבעתה של הודו באו"ם ובפורומים בינלאומיים אחרים: בעבר היא הצביעה באופן אוטומטי יחד עם מדינות ערב וגוש המדינות הבלתי מזדהות, אך בשנים האחרונות בחרה להימנע מחלק מההצבעות, מה שמעורר שביעות רצון גדולה בירושלים, ומורת רוח אצל הפלסטינים וחלק ממדינות ערב.

בירושלים מצפים שבתום הביקור מודי יזמין את נתניהו באופן רשמי לביקור גומלין בהודו, המתוכנן להתקיים עד סוף השנה. אם ייצא לפועל, זה יהיה ביקור שני של ראש ממשלה ישראלי בהודו, אחרי אריאל שרון ב-2003. בניגוד לבכירים אחרים המבקרים בישראל, מודי לא יבקר ברשות הפלסטינית, בהחלטה הבולטת על רקע הביקורים האחרונים של בכירים הודו בישראל, שנתנו דגש על התחנה ברמאללה.

במה שנתפס כניסיון לאזן את הביקור של מודי בישראל, ביקר בהודו לפני כחודשיים יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שחתם על שורת מזכרים לשיתוף פעולה והעמקת היחסים. בפגישה, מודי חזר על מחויבותו ותמיכתו בהקמת מדינה פלסטינית. הודו החזיקה במשך עשרות שנים במדיניות פרו פלסטינית, והייתה המדינה הלא-ערבית הראשונה שהכירה באש"ף כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני.

(עדכון ראשון: 15:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully