וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הטובה בעולם לגילה: על ליגת הכדורסל 3 על 3 של אייס קיוב ואייברסון

הראפר אייס קיוב כל כך כאב את פרישתו של קובי בריאנט, אז הוא החליט להחזיר לוותיקים את הכדורסל. המאמן דוקטור ג'יי, הכוכב אייברסון, שכיר החרב לי ניילון ו"שדר הקווים" החולני מייקל רפפורט. הכירו: הביג-3, ליגת הכדורסל המקצוענית ל-3 על 3 שתרטיב לאמריקה את הקיץ

צילום מסך

"אז מי המאמן הכי גדול שהדריך אותך - דוקטור ג'יי או אפי בירנבוים?", שאלתי את לי ניילון.

אפי אימן אותו ב-2007; ג'וליוס אירווינג מאמן אותו ב-2017.

"נדבר בעוד שבוע", מחזיר ניילון, "ואגיד לך מי טוב יותר".

ביום ראשון ייצא לדרך פרויקט BIG3 הנוצץ והמסקרן. ולפני המה, מי, מו ומתי, להלן ההסבר התמציתי של אייס קיוב - מייסד ליגת הכדורסל הטובה בעולם. לגילה.

עבור אושיי ג'קסון סיניור, הראפר "אייס קיוב" בעגה המקצועית, הפרישה של קובי בריאנט היתה הקש ששבר את גב הגמל. "הבחור הזה קלע 60 נקודות במשחק האחרון שלו, ואז זה נגמר. ולמה?! בגלל הקשיים הפיזיים ב-NBA. 82 משחקים פלוס פלייאוף. ראיתי את דוקטור ג'יי הולך, ראיתי את קארים הולך, ראיתי את מג'יק, שאק, האקים, קובי. הם עזבו מוקדם מדי לדעתי. תהיתי 'מה אנחנו יכולים לעשות כדי לראות את הבחורים האלה משחקים, רק בלי הקשיים הרגילים?' אז החלטנו ליצור ליגה בה כולם יוכלו לשחק. 3 על 3 זה ממילא הפורמט הכי תחרותי בכדורסל".

הוא פנה למנג'ר-שותף שלו, ג'ף קוואטינץ, שבאורח פלא כבר החזיק ברעיון הזה, אחרי שיחות עם רוג'ר מייסון ג'וניור - בעבר סגן יו"ר ארגון השחקנים האמריקאי (ושחקן NBA בעצמו עם עבר בהפועל ירושלים).

וכך, לפני יותר משנה, הטריו החל לעבוד. וברצינות. אייס קיוב סיפר שמעולם לא עבד קשה יותר. קוואטינץ סיפר שלא משנה כמה מוקדם הוא התעורר, הראפר-ביזנסמן השכים לפניו. פעם אחת, סיפר, קמתי ב-7 בבוקר וחיכו לי יותר מ-250 אימיילים ממנו. שלב הגיוס החל, ואייס קיוב חשב בגדול. כשסוף סוף השיג את אלן אייברסון, הוא הבין שיש לו ליגה.

אייברסון כבר בן 42, והבטיח שיגיע בשיא כושר. "יש לי רגליים חזקות", אמר, "אהיה בסדר". "עד שסגרנו איתו הרגשנו שמשהו חסר", אמר אייס קיוב. "כשהחתמנו את AI הרגשנו שיש לנו מספיק ושאפשר להתייחס אלינו ברצינות".

והתייחסו אליהם ברצינות. בינואר האחרון הם הכריזו על הליגה. הם קראו לה BIG3, ומייסון ג'וניור מונה לקומישנר. במרץ FOX כבר קנו את זכויות השידור של הליגה. גולת הכותרת של האירוע הטלוויזיוני - "שדר הקווים" מייקל רפפורט, השחקן/במאי/בדרן/אוהד-ניקס/שונא-לברון, שתפס תאוצה קומית בחודשים האחרונים. אם לא הספקתם, לעקוב, להלן תקציר חולני של מעללי האיש שכבר הספיק להגדיר את עצמו כ"האוורד קוסל של הביג-3":

מביא מטאטא לקליבלנד

פותח גזרה מול פיל ג'קסון

שמח לאידו של לברון. הופעת אורח: שיד וואלאס

אנטי קאבס

העונה הסדירה תימשך שמונה שבועות, כאשר פעם בשבוע תתכנסנה הקבוצות באולם אחד, שם ישוחקו ארבעה משחקים. כרטיס בודד (במחזור הראשון ביום ראשון בברוקלין, המחירים ינועו בין 27 ל-750 דולר) יקנה כניסה לערב משחקים שלם. לא רע. בסוף השבוע התשיעי ייערך הפלייאוף, וב-26 באוגוסט, ב-T-Mobile ארנה - הגמר. עד כמה רציניים אייס קיוב ושות'? פלויד מייוות'ר וקונור מקגרגור, שמחפשים לוקיישן לקרב המיליונים ביניהם, חשקו באותו האולם רק כדי לגלות שהוא תפוס. סמכו על אייס קיוב, הוא עוד יעשה על זה ים של כסף.

החוקים:

* 8 קבוצות, 5 שחקנים בקבוצה
* 3 על 3, משחקים על חצי מגרש
* ריבאונד הגנה מחייב יציאה מקשת השלוש להמשך מהלך
* המשחק נמשך עד 60 נקודות, מחצית עד 30
* שעון זריקות בן 14 שניות
* אין עבירות אישיות
* אחרי 5 עבירות קבוצתיות, כל עבירה תשלח שחקן לשתי זריקות עונשין
* עונשין שווה נקודה, סל שדה 2 נקודות, מעבר לקשת 3, והכירו - זריקה ל-4

ל-4...

וכשליגה יש ולו"ז יש וכוכב כמו אייברסון יש - הגיע הזמן לאייש את הקבוצות. אייס קיוב לא חסך בכח אדם, והעמיד צוות מאמנים נוצץ כמו היכל התהילה בעצמו. מול אייברסון, שיתפקד כמאמן-שחקן, ידריכו בתורם גארי פייטון, ריק בארי, ג'ורג' "אייס מן" גרווין, צ'ארלס אוקלי, קלייד דרקסלר, ריק מהאורן ודוקטור ג'יי. כל קבוצה גייסה שני שחקני מפתח שיכהנו כקפטן וכסגן. דרישות סף עיקריות היו גיל מינימלי של 30 ועבר ב-NBA. ברשימת השמות תמצאו את השוקולד הלבן ג'ייסון וויליאמס, מייק ביבי, סטיבן ג'קסון, קניון מרטין, בריאן סקלבריני, ג'רמיין אוניל ורשארד לואיס.

כ-70 שחקנים הגיעו למחנה האימון שנערך בתחילת חודש מאי בלאס וגאס. ביניהם לי ניילון. "הם רצו לראות שאנשים עדיין יכולים לזוז, שהם בכושר, שהם לא שמנים", שחקן העונה של ליגת העל ב-2007 מספר לוואלה! ספורט. "הם לא רצו לשלם חוזים בלי לדעת שאנחנו מסוגלים לשחק". וכן, עניין החוזים חשוב. אייס קיוב הדגיש בפני כל מי שרצה לשמוע - זו לא ליגת ראווה, זה לא אולסטאר של קיץ. הליגה הינה מקצוענית לכל דבר, וכדי להבטיח שהשחקנים הכי טובים בעולם יגיעו, וכדי להבטיח שהם יילחמו, יש כסף בעסק, וכסף די טוב.

לי ניילון, ג?רמיין אוניל, קווטינו מובלי, בליגת הביג-3. באדיבות ניילון, צילום מסך
ברשימה מכובדת. ניילון עם ג'רמיין אוניל וקטינו מובלי/צילום מסך, באדיבות ניילון

כל שחקן שישתתף בליגה יקבל 100 אלף דולר לעונה, וזה לא ייגמר שם. 52% מההכנסות של הליגה (טלוויזיה, כרטיסים, פרסומות) יחולקו בין הקבוצות, כשהמענקים יתבססו לפי מיקום. "אנשים יכולם לטאטא את זה מתחת לשטיח, אבל כולם פה בשביל הכסף, שאף אחד לא ישקר", אומר ניילון. "זו לא ליגה לכיף. לי יש שני ילדים שסיימו תיכון וזה יעזור לי לממן להם את הקולג'. אני רוצה לנצח כדי להביא להם כמה שיותר".

כבר במחנה האימון השחקנים הרגישו בעצימות, כששופטי המשחק לא הצליחו להתמודד עם הפה של סטיבן ג'קסון, ובאחד המשחקים אף העיפו אותו החוצה.

ניילון הגיע אמש למנהטן, לקראת המחזור הראשון, בברוקלין, ודרך הטלפון שומעים שהוא גם צופה בדראפט ה-NBA שנערך לפנות בוקר. אבל הראש שלו עדיין בדראפט ה-3 על 3. עשרות שחקנים שסיימו את מחנה האימון התמודדו על 24 המקומות הנותרים בשמונה קבוצות הליגה. ניילון רצה את הג'וב, רצה את הכסף, רצה את ההכרה - רק במאי האחרון סיים סוף סוף את לימודיו בקולג', בגיל 42; הוא רוצה לאמן, או בקולג'ים או בישראל, עם עדיפות ל"בני", כך הוא קורא לבני הרצליה שבעבר היתה בני השרון שלו.

לי ניילון ודוקטור ג?יי, בליגת הביג-3. באדיבות ניילון, צילום מסך
לא רק בשביל הכיף. ניילון עם דוקטור ג'יי/צילום מסך, באדיבות ניילון

וכמה הוא שמח כשג'רמיין אוניל בחר בו בסיבוב השני. "הדראפט של הליגה שלנו היה בדיוק כמו זה שעכשיו בטלוויזיה", הוא אומר מהמלון במנהטן. "אתה עולה לבמה, לוחץ את היד לקומישנר מייסון, מקבל כובע, והולך לדבר עם התקשורת". תקשורת - כלומר, רפפורט. "הוא אדיר!", מספר ניילון. "אחד המצחיקים שראיתי. הוא הרג את כולנו, צחק על התלבושות של כולם - לא על שלי, יש לו מזל".

אבל עבורו, זה היה יותר מזה. "ב-NBA לא יצא לי שהקומישנר ילחץ לי יד, לא עליתי על הבמה. מבחינתי, זה היה לחיות מחדש את כל הקריירה, וזה הרגיש טוב, כאילו דייויד סטרן לחץ לי יד".

כדי להבין עד כמה לא קל היה להיבחר - ניילון נבחר לפני לארי יוז ומחמוד עבדול ראוף. ברשימת השחקנים שכלל לא נבחרו נמצאים אריל בויקינס, סטיב פרנסיס, קנדל גיל, או.ג'יי מאיו, פופס מנסה בונסו, לטרל ספריוול ואריק סנואו.

לא רק שניילון יקבל צ'אנס לשתף פעולה עם חברו ג'רמיין אוניל, המאמן שלו הוא הדמות הכי בכירה בליגה - ג'וליוס אירווינג. "יש לי הזדמנות לעבוד עם אגדה אמיתית", ניילון משוויץ. בכלל, הוא מלא ביטחון. "אני מרגיש שאני הכי טוב בליגה", הוא טוען. "אני רוצה לשחק נגד כולם ולהראות שאמנם יש כאן שחקנים שעשו בקריירה 100 מיליון דולר יותר ממני, אבל אני עדיין יותר טוב מהם. בשבילי זה מסע נקמה אישי, מול כולם. אייברסון? הוא קטן מדי בשבילי. בלי לזלזל, אני חושב רק על הפלייאוף".

המסע יחל ביום ראשון, כשניילון יפגוש את הקבוצה של קורי מגטי וקטינו מובלי ("זה השמאלי הזה, לא?").

עכשיו נותר רק לראות עד כמה תצליח הליגה. בווראייטי נכתב: "המשיכה של הליגה נראית מובנת מאליה. התיאבון האמריקאי לספורט הוא חסר-תחתית". במיוחד בחודשים הללו, כשה-NBA וה-NFL ברגיעה. על פניו, הפוטנציאל קיים. ליגה של תכלס, עם מנוחה שתאפשר לגדולים ללהטט, בלי פוליטיקלי קורקט, בלי חוקים הגנתיים מגבילים ועם טראש טוק.

הציפיות של אייס קיוב בשמיים: "המשחק מהיר, ובואו נודה - קשה מאוד לעשות משחק רע של 3 על 3. זה המשחק שכל העולם משחק, וברגע שאנשים יראו את זה, הם ירצו עוד. ב-NBA היו צריכים לחשוב על זה לפני 30 שנה". גם באולימפיאדה הענף יהפוך לחלק מהתחרויות, החל מטוקיו 2020.

"אני מתרגש", מודה ניילון. "זו ההזדמנות שלי".

והראפר מסכם: "בתקווה ובחלומות שלי, קובי בריאנט רואה את העונה הזו ואומר 'בעונה הבאה אני מגיע'. עבור כל החבר'ה הגדולים מה-NBA, זו תהיה האופציה להמשיך לעשות את מה שהם הכי אוהבים לעשות מאז שהם היו ילדים, ועוד על הבמה הגדולה מכולן. אני מרגיש כמו וולט דיסני!".

orenjos@walla.co.il

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניילון ואייס קיוב/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניילון והחברים לקבוצה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully