וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשחיזבאללה יהפוך ל"מרגרינה נמסה": הקצין ששולט על מכונת המלחמה הצפונית

15.6.2017 / 17:00

חיל האוויר כבר לא מחזיר מטרות והסלוקי לא יתרחש שוב: במקום להשליך סתם 150 אלף פגזים ולרדוף אחר משגרים כמו ב-2006, מרכז האש של פיקוד צפון רוצה להכות במפתח הלב של נסראללה. ריאיון עם הקצין שמתכנן "מכות מקדימות, כואבות, מדויקות ומהירות" במלחמת לבנון השלישית

צילום: צלמי וואלה!NEWS, רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: ורד לידני

12 בפברואר 2008, 22:15, שכונת כפר סוסה בדמשק. אלמוני לחץ על כפתור והפעיל מטען רב עוצמה שהוסתר בג'יפ מסוג מיצובישי פג'רו שחנה בצדי מדרכה, סמוך לבניין רב-קומות. עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, חוסל. ההלם והשוק הראשוני של מנהיגי חיזבאללה הוחלפו עד מהרה בהפניית אצבע מאשימה לעבר המוסד הישראלי.

זו הייתה מכה גדולה לארגון. "חאג' רדואן", כפי שכונה מורנייה, היה האיש השני בחשיבותו בחיזבאללה לאחר חסן נסראללה, אך יציאתו מהתמונה לא מחקה את חזונו להקים יחידת עלית סודית למשימות מיוחדות. פחות משנה אחר כך, אישר נסראללה להוציא לפועל את הקמת "כוח רדואן", ותחת מעטה חשאיות ומסתורין גויסו לוחמים ותיקים וצעירים כגרעין ראשון, שהתפתח בהמשך לפלוגות ובהן יותר ממאה לוחמים. האיום הצפוני הגדול ביותר על ישראל נולד.

ההכשרה, על פי פרסומים זרים, כללה התמודדות עם מספר מתארי לחימה ברמות קושי גבוהות במיוחד, כשהמטרה העיקרית הייתה העברת הלחימה לשטח הישראלי. במילים אחרות: כיבוש יישובים ישראלים בקו הגבול הלבנוני וביצוע פיגועי ראווה ומיקוח בשטחם, תוך הפעלה מקבילה של כמות לוחמים גדולה.

פעילותו של "כוח רדואן" נשמרה כל העת תחת עמימות, בכפוף למדיניות הארגון השיעי. מאז הקמת היחידה היו מעט מאוד אזכורים שלה בכלי התקשורת הערביים, וחשיפתה גדלה רק לאחר שהנהגת חיזבאללה החליטה להתערב בנעשה בסוריה ולשלוח כוחות לסייע למשטר אסד. היקף הפצועים וההרוגים של אנשיה בקרבות הוציא את היחידה מאלמוניותה.

בחורף 2014, עמד אבו עלי אל-טבאטאביי, מפקד היחידה, בלב פרסומים שונים שטענו כי חיל האוויר הישראלי ניסה לחסלו באזור קונטרה. חייו ניצלו, חיזבאללה העביר מסרים מאיימים, ישירים ועקיפים, אך בצה"ל שררה דממת אלחוט. מאזן הכוחות נשמר ונרשם, לעת עתה, אך חשיבותו של הכוח והשפעתו על התנהלות הצדדים רק הלכה והתגברה. צה"ל היה חייב למצוא פתרונות.

הלוויית של בכיר חיזבאללה עימאד מורנייה – ביירות, 14 בפברואר 2008. AP
הירושה שהותיר מספר 2 בארגון. הלוויתו של מורנייה/AP

150 אלף פגזים ו-34 ימים לא הצליחו לשנות את המציאות בגבול הצפון. תוצאות מלחמת לבנון השנייה, הגם שהולידו שנים ארוכות של שקט יחסי באזור, חייבו היערכות מחודשת בישראל, שהתבססה על הנחת העבודה הגורסת שימי הקרבות בין צה"ל לחיזבאללה לא תמו. האש, הבין אלוף פיקוד הצפון הנכנס אביב כוכבי, חייבת להיות יותר יעילה.

כוכבי, שסיים את תפקידו כראש אגף המודיעין, הגיע צפונה עם תפיסת מציאות מעט שונה, ועם רעיון שהתבשל בראשו כבר זמן רב. האופן שבו התמודד הפיקוד עם אתגרי חיזבאללה דרש שינוי, חש המפקד הנכנס, והוא החל לפעול בכמה צירים מקבילים.

תקציב משמעותי גויס לבניית מכשול לאורך קו גבול הלבנוני. קטעי צמחיה נחשפו, אמצעים טכנולוגיים הוצבו במקומות מורכבים להגנה, קירות וחומות נבנו וההגנה על המוצבים שופרה. כוכבי גם דאג, בתיאום עם יוניפ"יל וצבא לבנון, לסימון קו הגבול בגזרה המתוחה ביותר - הר דב.

ריענון הפקודות והתכניות המבצעיות, האימונים המורכבים והפעילות ההנדסית הרחבה, ידע כוכבי, לא יספיקו. פיקוד צפון חייב להיערך למערכה גדולה נוספת מול חיזבאללה, והמטה המבצעי למודיעין ואש קם כדי לספק שיטות חדשניות, מוחות מבריקים ויצירתיות מול איומי נסראללה.

בחינת פעילות מרכז האש הישן בפיקוד, זו שהמטירה לא מעט פגזים ללא תכלית על שטח לבנון, הצביעה על כמה חסמים בתקשורת מול חיל האוויר. בנוסף, ניתן להניח כי צלילי הביקורת הצורמים במבצע "צוק איתן", ובהם העיסוק בהיערכות המוקדמת של הצבא והתמשכות המערכה נגד חמאס, סייעו בקידום השינוי. "במה שונה הפיקוד מהאוגדה או החטיבה?", שאל את עצמו כוכבי, ולאחר עבודת מטה מעמיקה, התברר כי יש לתת לפיקוד נגישות לאש המערכתית (המורכבת מרובה ממטוסי קרב), זו שיודעת לפעול בכל טווח ומזג אוויר, ומסוגלת לשאת חימוש מדויק וכבד. במקביל, חל צורך דחוף – עוד מימי המלחמה - לבזר סמכות מהמטכ"ל לפיקוד, ולמסד שפה משותפת, ברורה ויעילה עם חיל האוויר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אלוף משנה א', מפקד מרכז האש של פיקוד צפון. דובר צה"ל
המטה מתחת לאדמת צפת/דובר צה"ל
"כ-45% מהמטרות היו עושות 'פינג פונג' בין המפקדות. זה היה תהליך ידוע, לא סוד גדול"

בראש "מכונת האש" של כוכבי הוצב אל"מ א'. הוא החל את שירותו בצה"ל כנווט F-16 "ברק", פרש לאזרחות, שם הקים שלוש חברות סטארט-אפ, ולאחר שבע שנים, חזר לצבא ומילא מספר תפקידים: סגן מפקד טייסת, נציג חיל האוויר בפיקוד צפון, מפקד "טייסת האחת", ראש מחלקת השתתפות בחיל האוויר ב"צוק איתן" – וכאמור, המפקד הראשון של המטה המבצעי למודיעין ואש בפיקוד הצפון.

באוקטובר 2016, כשנה לאחר כניסתו לתפקיד, הגיע א' לדיון קצר בראשות ראש אגף התכנון, האלוף עמיקם נורקין ומי שיתמנה בקרוב למפקד חיל האוויר ה-18 של צה"ל. נורקין אישר את תהליך הארגון המחודש ואת משמעויות פרויקט "לב הצפון", שאת רובו לא ניתן לחשוף. למרות הקיצוצים הנרחבים בצבא, אושרו גם עשרות תקני קצינים איכותיים מחיל האוויר, אמ"ן וחיל התותחנים, שמאיישים כיום תאים וחמ"לים עמוק מתחת לאדמת צפת - חלק מ"בור" הפיקוד.

"בעבר היה גוף מטה קטן בפיקוד, שהיה מייצר מטרות ומאשר אותן עם קצין האג"ם, ומעביר אותן לחיל האוויר", סיפר אל"מ א' בריאיון בלעדי לוואלה NEWS. "עבודת המטה חשפה מספר תקלות שכיחות מתחום הנדסת תעשייה וניהול, כי אחרי שהמודיעין היה מעביר את המטרה למפקד האש הפיקודי והוא היה מאשר להעביר את המטרה לחיל האוויר, כחולי המדים היו מחזירים את המטרה לצפון בטענה שהמודיעין לא מדויק, נקודת הציון לא ברורה ועוד. ככה, כ-45% מהמטרות היו עושות 'פינג פונג' בין המפקדות. זה היה תהליך ידוע, לא סוד גדול".

הריסות העיירה בינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה, 2006. AP
"יש עוד דרכים בצה"ל חוץ מאש". בינת ג'בל במהלך מלחמת לבנון השנייה/AP
"חיל האוויר אמר לי 'אם אתה מניח לנו מטרה בסטנדרט כחול עם שעה - היא נתקפת. אל תתעסק באיך. אל תחשוב על איזו פצצה. אתה תגיד מה המטרה, מה השעה, מה ההישג. אנחנו נקיים חוזה'. זה פנטסטי"

"צוואר הבקבוק" האמור הוליד מצב ובו לא היה גורם אחד ברור שאחראי על המשימות השונות בפיקוד. כוכבי לא רצה "בנק מטרות", אלא משהו גדול ויצירתי יותר, שייתן מענה מותאם לכל אתגר שמציב חיזבאללה, ותהליך ההקמה כלל בכפוף לכך אפילו את היועצת הארגונית מירב צור. בראש כל משימה הוצב "מפקד משימת תקיפה" (מש"ת) בדרגת רב-סרן, מתחתיו פועלים קצין מדור בדרגת סרן, קצין מודיעין, לפחות שני מש"קים, קצין מחיל האוויר ויועץ משפטי – וכן כארבעים חיילים וקציני מילואים.

"החבורה הזו קמה ביום ראשון ועובדת על משימה, והיא לא עושה שום דבר אחר. זה מה שהם יעשו בעשרים השנים הבאות", הסביר אל"מ א' את מהות המהפכה. "זה יותר גדול מלאתר משפחת מטרות. לא אמרתי למש"ת איזה מטרות להביא. אמרתי לו 'בוא נשב ביחד ונחשוב', נתתי לו כותרת, תפרק לי את זה לרמה של רעיונות ושיטות, ולאחר מכן משפחות של מטרות".

מפקדי המשימות ואנשיהם נדרשים, על פי א', להפוך למומחים. "לכל אחד מהם יש קציני מודיעין שיימשכו בזנב של אגף המודיעין להביא את המידע הכי חיוני למשימה. תמרון? המש"ת יחליט ויגיד לי. כוח רדואן? הוא צריך לחשוב איך אני מנצח אותם. יש עוד דרכים בצה"ל חוץ מאש. מודיעין פיקוד צפון הוא גוף מאוד איכותי של אמ"ן, וחטיבת המחקר שולחת היום אנשים מאוד חזקים לשם. מה שברור הוא שהמטרה תצא מהפיקוד עם 'סטנדרט כחול' לחיל האוויר. גם לא יכול להיות שיהיו לי מטרות שלא משרתות משימה. המכונה שבנינו מחזירה מחיל האוויר פחות מאחוז של מטרות לפיקוד, ואם החיל מערער על הערכיות שלה, אני שואל אותו איפה היית כל השנה? חיל האוויר אמר לי 'אם אתה מניח לנו מטרה בסטנדרט כחול עם שעה - היא נתקפת. אל תתעסק באיך. אל תחשוב על איזו פצצה. אתה תגיד מה המטרה, מה השעה, מה ההישג. אנחנו נקיים חוזה'. זה פנטסטי".

אלוף משנה א', מפקד מרכז האש של פיקוד צפון. דובר צה"ל
"ישראל עשתה מהלכים מטורפים בעשור האחרון". מרכז האש של פיקוד צפון/דובר צה"ל
"הקרב בוואדי סלוקי? לא היה קורה אצלי, כי אנחנו יודעים להביא בשעות בודדות מאמץ אש מטורף"

כיום, מתגאה א', הגופים והיחידות בפיקוד ובמטה הכללי מדברים באופן שוטף ובניגוד לעבר – אז הפעילות הייתה מכוסה בשמיכה ביורוקרטית שעיכבה ואף ביטלה משימות. אותו בית בדרום לבנון, הדגיש, עשוי להיות תחת מעקב מקביל עבור בנק המטרות של המטה הכללי, חיל הים ופיקוד צפון - ולעמוד במוקד תקיפה רק בעיתוי שמשרת את כולם.

בניסיון להסביר את ההיגיון שעל פיו פועל כל מש"ת, הסביר א' כי "מעט מיותר לרוץ אחר צינור שיורה רקטה - ולא יורה יותר. אני אומר למפקדי המשימות לחפש במקומות שכואב". לדבריו, "אין בעיה של משאבי תקיפה בצה"ל. זה מאחורינו. אם נדע להביא את הדרך הנכונה לתקוף את המשימות, נקבל משאבים. ישראל עשתה מהלכים מטורפים בעשור האחרון". ומה באשר למשימת התמרון לעומק שטח האויב, המוגדרת על ידי הרמטכ"ל איזנקוט כ"נשק יום הדין"? זו, על פי א', "המשימה היותר מעניינת. מרגע שיש תמרון, היא המשימה מספר אחת שלי. מהרגע שזה מתחיל, חיל האוויר כולו מגויס לדבר הזה ומשאב האש העיקרי הם מטוסי קרב".

סיטואציה מעין זו תוליד הצבת מש"ת לכל אוגדה בתמרון, וכל צוות יהיה כפוף למפקד האוגדה או למפקד מרכז האש האוגדתי. "עד היום היה למפקד האוגדה תא תקיפה והרבה רעש ובלגאן. היום, ברגע שיש קרב חטיבתי, גדודי או אוגדתי, יש לזה מאמץ. מפקד משימת התמרון מקבל משימה, והמש"ת סוגר את הטלפון, מתכנן - והמכונה שבנינו תייצר מסות של מודיעין ואש בפרקי זמן קצרים. הקרב בוואדי סלוקי? לא היה קורה אצלי, כי אנחנו יודעים להביא בשעות בודדות מאמץ אש מטורף. תמיד יהיו הפתעות, אבל בואו נדאג לתמרון להיות הרבה יותר... כשמגיע החייל הוא יפגוש מרגרינה נמסה ולא אויב מבוצר. אני מדבר לא על הפצצות שטח אלא על פעולות מבוססות היגיון משימתי. תמרון ואש זו מהפכה מבוקרת. הצלחנו לסדר את מאמץ האש המטכ"לי כך שישרת את המח"ט המתמרן. לא רק ב'דחוף', אלא במכות מקדימות, חזקות, כואבות, מדויקות ומהירות. הצלחנו לייצר את המכונה הזו, עד כה בתרגילים".

הפצצת רובע הדאחייה בבירות בזמן מלחמת לבנון השנייה, 2006. AP
"מרכז האש יידע לטפל באישים". מלחמת לבנון השנייה/AP

בשעות הראשונות למלחמה יאיישו את העמדות בבור הכוח הסדיר של המטה, אך תוך מספר שעות יגיעו גם בעלי התפקידים במילואים. תכניות האש שאושרו על ידי אלוף הפיקוד וקיבלו את חותמת חיל האוויר נמצאות במחשבי היחידה, וניתן להוציא אותן לפועל מבלי שאף חייל יגיע פיזית לחמ"לים. כשתתחיל המלחמה, תספק אפליקציית משימת הקרב את כמות המודיעין שנאספה על כל מטרה, ההישג הפוטנציאלי שבתקיפתה וכן האם חיל האוויר כבר פגע בה - וכמה. "הרבה מאוד שותפים בנו מכונת מלחמה שלא היה שום דבר דומה לה מאז שמאמץ האש הפיקודי נולד. העתקנו והתאמנו שיטות מתקדמות, ארגון, אנשים, ביזרנו סמכות ואחריות, פתחנו צווארי בקבוק, גייסנו את אמ"ן, חיל האוויר ומטכ"ל. בנינו מכונת מלחמה מטורפת".

א', שהעביר את הפיקוד על היחידה לפני מספר שבועות לידי אל"מ ת', טייס קרב בעל עבר מבצעי עשיר, הדגיש כי "המכונה" מביטה במקביל גם על דמויות ספציפיות. "יש בכירים שהם (באחריות) מטכ"ל ויש בכירים שהם שלי. (סיכול) בכירים זו לא משימה, היא משרתת משימה אחרת, אבל מרכז האש יידע לטפל באישים. זה במיינסטרים שלו".

המרכז אמור להתמודד, בין היתר, עם אותו כוח "רדואן". "אם אתה מושיב אנשים 365 ימים בשנה על משהו ספציפי ואומר להם תלמדו, תביאו רעיונות, תשכללו, אל תזוזו ימינה-שמאלה, זו המשימה שלכם, זו הדרך הכי טובה שאתה יכול להגיע מוכן להפתעות", תיאר א', שהמליץ עם פרידתו ליישם את התהליך גם בפיקוד דרום. "ברור שהבחור אצלי שמדבר 'רדואן' לא יודע הכול, אבל אין אחד בארץ שיודע יותר טוב ממנו. זה הכי טוב שאני יודע להביא אותו מבחינת ישראל לקו הגמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully