וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי הרוגים, 150 אלף עקורים: תרחיש האימים של רעידת אדמה בישראל

11.6.2017 / 13:00

פיקוד העורף מקיים תרגיל לאומי לגופי הביטחון וההצלה בתרחיש של רעש בעוצמה 7.1, שעל פי מומחים עשוי להכות בישראל בעשור הקרוב. בכיר בצה"ל: מסקנות התרגיל ישמשו אותנו גם בלחימה – לא חשוב אם הבית קרס מטיל או מרעידת אדמה

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

פיקוד העורף מקיים היום (ראשון) תרגיל לאומי לגופי הביטחון וההצלה בתרחיש רעידות אדמה. זמן קצר לאחר פתיחת התרגיל, בשעה 11:30 בבוקר, הוכרז על תרחיש רעידת אדמה בעוצמה 7.1 שהביא לאלפי הרוגים, 150 אלף אזרחים עקורים מבתיהם, בעיות תשתיות לאומיות ולכודים ברחבי הארץ. בתרגיל השתתפו 164 רשויות מקומיות, משרדי ממשלה שונים ומפעלים חיוניים.

קצין בכיר במטה הכללי התייחס לאחריות פיקוד העורף בתרגיל ואמר כי "המשרד לביטחון הפנים אחראי על התרגיל והוא מפעיל את משטרת ישראל. אנחנו כצבא מתפקדים כגורם מסייע באמצעות כוחות סדיר ומילואים". לדבריו, "צה"ל ביצע תרגול בחמישה תחומים שונים המקבילים לתרחיש מלחמה וזירות בעורף: גיבוש תמונת מצב על העורף בזמן אמת; גיוס חיילי מילואים בזמן רעידת אדמה; פגיעה בתשתיות חיוניות; נגישות בצירים המרכזיים והתמודדות עם מעבר בין מחוזות. לבסוף, תורגל גם הסיוע לתהליך השיקום של מוקדי רעידות האדמה". הבכיר הוסיף כי המסקנות מהתרגיל יקדמו את צה"ל גם בתרחישים של מוכנות למלחמה. "מה זה משנה ממה קרס הבית, אם מרעידת אדמה או מטיל?", תהה.

עוד בוואלה! NEWS:
הצצה נדירה לפעילות צה"ל בסוריה: תיעוד תקיפת מבנה של צבא אסד
מתכנן הפיגוע חזר לישראל: "חיי נעצרו, הוא חייב לשבת בכלא"
חייל שנרדם איבד את הקשר עם הכוח במהלך תרגיל - והתקשר למשטרה

תרגיל פיקוד העורף מפנה 7 בנצרת עילית, מאי 2013. אדריאן הרבשטיין
התרחיש - מאות אלפי נפגעים. תרגיל רעידת אדמה ב-2013/אדריאן הרבשטיין
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי הקצין, בשנת 1927 התרחשה רעידת אדמה משמעותית בישראל, ולפי דעת מומחים בכל מאה שנים מתרחשת רעידת אדמה באותו האזור. "קיים סיכוי שבעשור הקרוב נפגוש רעידת אדמה", אמר. הקצין הסביר כי "התגובה המידית לרעידת האדמה תהיה מבוססת על האוכלוסייה. פיקוד העורף יביא את המענה המשלים באמצעות הגדודים הסדירים וכוחות המילואים. אחרי 96 שעות יכנסו לתמונה משרדי הממשלה שיתחילו בהליך השיקום".

ראש רשות החירום הלאומית (רח"ל) ויו"ר ועדת ההיגוי הבין-משרדית להתמודדות עם רעידות אדמה, בצלאל טרייבר, מסר כי "תרחיש הייחוס הלאומי לרעידת אדמה, שגיבשה רח"ל בשנה האחרונה, צופה אלפי הרוגים, פצועים ולכודים, עשרות אלפי מבנים שיינזקו, פגיעה חמורה בתשתיות מים, חשמל, תחבורה ותקשורת וצורך בשיקום ארוך טווח למדינה ולאזרחיה". לדבריו, "בחודשים האחרונים קיימנו עשרות רבות של דיוני הכנה. את רעידת האדמה, לא נוכל אמנם לחזות או למנוע, אך ככל שנקדים להיערך אליה נדע להעניק לאזרחים את המענה הטוב ביותר".

בחודש פברואר נערך תרגיל התגוננות מפני רעידות אדמה בבתי הספר ובגני הילדים ברחבי הארץ, ובמסגרתו שולבו מערכות ההתרעה המקומיות שהותקנו בשנה האחרונה במוסדות החינוך. התרגיל הראשון שהוביל אלוף פיקוד העורף הטרי תמיר ידעי, נועד לדמות רעידת אדמה ולהכין את התלמידים ואנשי הצוות לפעולה בזמן אמת.

תרגיל התגוננות במתווה של רעידות אדמה בבתי ספר ברחבי הארץ. פברואר 2017. דובר צה"ל
התרגיל שנערך בפברואר/דובר צה"ל

במסגרת התרגיל, נשמע אות ההתרעה והתלמידים התבקשו לצאת אל יעדים שנבחרו מראש בשטחים פתוחים. ברוב מוסדות החינוך נכחו בקרים של פיקוד העורף שהעבירו משוב על רמת ההיערכות של המוסדות. התקנת מערכות ההתרעה נעשתה קודם כל ברוב בתי הספר הישנים, שנבנו לפני שנת 1980, ואינם עומדים בתקן החדש לעמידות מבנים בזמן רעידות אדמה. עד כה הותקנו מערכות התרעה בכ-1,600 מוסדות חינוך, המהווים 90% מכלל בתי הספר שנבנו לפני 1980. מתוך כלל המוסדות, הותקנו המערכות ב-120 מבנים בתל אביב, 160 בירושלים, 40 ברמת גן ו-70 בחיפה.

ממשלת ישראל קיבלה החלטה להקמת מערכת התרעה ארצית מפני רעידות אדמה כבר בשנת 2012, אולם עד היום החלטה זו טרם מומשה. משרד החינוך החליט שלא להמתין למערכת הארצית והחל בפרויקט התקנת מערכות ההתרעה המקומיות לפני כשנה. בשלב הבא יותקנו מערכות התרעה גם בשאר מוסדות החינוך שנבנו אחרי 1980.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully