וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב "תמיכתה בטרור": מדינות ערב ניתקו קשרים דיפלומטיים עם קטאר

5.6.2017 / 8:32

במהלך מתואם הודיעו מצרים, ערב הסעודית, איחוד האמירויות הערביות ובחריין על ניתוק את הקשרים עם הנסיכות, שספגה ביקורת על תמיכתה ב"אחים המוסלמים" ובחמאס. טילרסון: "כל הצדדים מחויבים למאבק נגד הטרור"

צילום: רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

ערב הסעודית, מצרים, איחוד האמירויות הערביות ובחריין הכריזו הבוקר (שני) בצעד מתואם על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר, בתואנה כי היא מסייעת לטרור. מלבד ניתוק הקשרים הבילטראליים, הוכרז כי קטאר סולקה מהקואליציה הערבית הנלחמת בתימן, שאותה מובילה ריאד.

גורם מצרי רשמי מסר הבוקר כי הסיבה לניתוק הקשרים עם קטאר היא תמיכתה של מדינת המפרץ בארגוני טרור בכלל, ובארגון "האחים המוסלמים" בפרט. בניגוד ליתר מדינות המפרץ הפרסי, הרשויות בדוחא מזוהות גם עם המשטר האיראני ועם ארגונים כמו חמאס.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ, מיתוג - וגם מונדיאל: בישראל לא הופתעו מהחלטת קטאר
המיילים חשפו: הקשר הקרוב בין אבו דאבי ללוביסטים פרו-ישראלים
דיווח: קטאר מתכננת לגרש משטחה אנשי חמאס בשל "לחצים חיצוניים"

ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל עם אמיר קטאר, שייח תמים בן חמד אל-תאני ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה בדוחא, 2014. GettyImages
תומכת בחמאס לאורך השנים. חאלד משעל, אמיר קטאר, ואבו מאזן, בפגישה בשנת 2014/GettyImages

בהודעה הרשמית שנמסרה מבחריין, נטען כי דוחא מגבה פעולות טרור, ומתערבת בענייניה הפנימיים של מדינת האי. מטעם משרד החוץ בקהיר נמסר כי ההחלטה על ניתוק הקשרים התקבלה בעקבות "התעקשות קטאר על מדיניות עוינת" כלפי מצרים.

קטאר "תומכת בארגוני טרור ובקבוצות בדלניות שנועדו לערער את היציבות באזור, ומקדמת את המסרים של ההתארגנויות האלה דרך קבע באמצעות כלי התקשורת שלה", נטען בסוכנות הידיעות הממלכתית של ערב הסעודית, בהתייחסות לרשת "אל-ג'זירה" המשדרת מקטאר. הרשת עומדת במרכז כמה מחלוקות אזוריות, ורק לאחרונה נחסמה לשידור במדינות שהודיעו היום על ניתוק הקשרים.

בהודעה הסעודית נטען גם כי קטאר מסייעת לארגונים כמו אל-קאעדה - שמזוהה יותר מכול דווקא עם הגוש הסוני בהובלת ערב הסעודית. מדוחא טרם נמסרה כל התייחסות רשמית להכרזות האחרונות, אולם הנסיכות הכחישה במקרים רבים בעבר קשר לטרור.

עוד באותו נושא

"מלך סעודיה שקרן": הקריקטורה שמעמיקה את המשבר במפרץ

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המדינות הערביות, הודיעו כי הן סוגרות את גבולותיהן האוויריים והימיים לכניסתם של כלי שייט או טיס קטאריים. יתרה מכך, ערב הסעודית הודיעה גם על סגירת הגבולות היבשתיים - המעבר היבשתי היחיד של קטאר.

ההגבלות צפויות להשפיע, בין היתר, גם על נתיבי הטיסה של "קטאר איירווייז", אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם. חברת "אתיחאד", בבעלות איחוד האמירויות, הכריזה כי תפסיק החל ממחר את כל הטיסות אל קטאר וממנה.

איחוד האמירויות הערביות הודיע כי על כל הדיפלומטים הקטארים לעזוב את שטח המדינה בתוך 48 שעות, ולאזרחים ניתנו 14 ימים לעשות כן. ערב הסעודית ובחריין הקציבו גם הן 14 ימים לאזרחים קטארים לעזוב את שטחן, והכריזו כי ההגבלות האוויריות והימיות ייכנסו לתוקפן תוך 24 שעות.

"חשוב שהמפרץ יישאר מאוחד"

שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון התייחס במסיבת עיתונאים בסידני, אוסטרליה, להכרזות וטען כי "ממה שאני מבין, אנחנו רואים זה התפרצות של חילוקי דעות, שהצטברו במשך זמן רב". הוא קרא לצדדים "לשבת זה עם זה ולדון בחילוקי הדעות. אם יש תפקיד שאנחנו יכולים למלא בכך, נשמח לעשות זאת".

טילרסון עוד הבהיר כי "חשוב ש-GCC יישאר מאוחד", בהתייחסות למועצת מדינות המפרץ הפרסי. הוא הוסיף כי "אני לא חושב שזה ישפיע באופן משמעותי, אם בכלל, על החזית המאוחדת נגד הטרור באזור או בעולם", וציין כי "כל הצדדים" התחייבו למאבק בטרור בוועידה האחרונה בריאד.

דונלד טראמפ ומלך ערב הסעודית סלמאן, ריאד, 21 במאי 2017. AP
מנהיג ערב הסעודית סלמאן בפגישתו עם טראמפ, בחודש שעבר/AP

ההודעות האחרונות מגיעות בצל כמה אירועים בשבועות האחרונים שהחריפו את המתיחות בין גושי ההשפעה השונים במפרץ הפרסי, בצל ביקורו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחודש שעבר שנתן דחיפה משמעותית לריאד. בין היתר, התבטאויות שיוחסו לאמיר קטאר תמים בן חמד א-ת'אני, בהן הביע לכאורה תמיכה ביחסים טובים יותר עם איראן, עוררו סערה מחודשת.

רק לפני כשבוע הזהיר שר החוץ של איחוד האמירויות אנוואר קרקאש כי הברית בין מדינות המפרץ עומדת בפני משבר גדול וכי יש צורך דחוף בשיקום האמון בין הצדדים. "מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ (GCC) נמצאות במשבר חדש וחריף, שנושא עמו סכנה גדולה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

(עדכון ראשון: 6:20)

מנהיגי מדינות המפרץ בפגישה עם דונלד טראמפ, ריאד, 21 במאי 2017. רויטרס
"לא ישפיע על החזית המאוחדת". מנהיגי מדינות GCC עם טראמפ בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully